کد خبر: 679518
تاریخ انتشار :

مقام سعودی: بانک بری کس از سلطه جهانی دلار خواهد کاست

مشاور اقتصادی سعودی اعلام کرد که موسسات مالی غرب به دنبال منافع خود هستند و هدف اصلی بانک توسعه، کاهش سلطه این موسسات به رهبری آمریکا است و بانک بری کس سلطه جهانی دلار را خواهد کاست.

مقام سعودی: بانک بری کس از سلطه جهانی دلار خواهد کاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عید العید» مشاور اقتصادی  عربستان سعودی در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک  اعلام کرد که «بانک توسعه» وابسته به بریکس به دنبال کمک به کشورهای عضو بریکس و کشورهای درحال توسعه در پروژه‌های عظیم زیرساختی است نه نهادهایی که از نظام غربی پیروی می‌کنند و شرایط خودسرانه را تحمیل می‌کنند.

عید العید تاکید کرد که همانطور که رئیس جمهور برزیل اعلام کرد هدف اصلی بانک توسعه، کاهش سلطه موسسات مالی بین المللی وابسته به نظام غرب به رهبری آمریکا است، موسساتی به جای اینکه به فکر کشورهای وام گیرنده باشند، به دنبال تحقق منافع غربی‌ها هستند و با شروط خودسرانه جهان درحال توسعه را  در  قرض و بدهکاری  فرو بردند.

 وی در ادامه افزود که باید به دنبال موسسات مالی که حامیان کشورهای در حال توسعه هستند و به دنبال تحقق اهداف آن ها هستند باشیم. بانک توسعه وابسته به بریکس، بانک آسیا برای حمایت از زیرساخت ها، موسسات مالی عربی، بانک توسعه اسلامی و صندوق توسعه اوپک و موسسات ملی دیگر از جمله این موسسات هستند.

این مسئول سعودی تصریح کرد که بانک توسعه وابسته به بریکس در مرحله آینده از سلطه دلار خواهد کاست.

مشاور اقتصادی  عربستان سعودی گفت  پیوستن کشورش به بانک توسعه بریکس از دو جهت مزایای زیادی دارد که اول اینکه  عربستان از  توانایی مالی برخوردار است و می تواند از بانک حمایت مالی کند به گونه‌ای که ممکن است این اقدام برای کشور دیگر دشوار باشد. جنبه   دوم تجربه  عربستان در حمایت از کشورهای درحال توسعه در مناطق مختلف جهان است.

بیشتر بخوانید

تلاش عربستان برای پیوستن به بانک بریکس

مذاکره عربستان برای پیوستن به بانک توسعه « بریکس»

چند روز گذشته رسانه‌های خبری اعلام کردند که عربستان سعودی درحال انجام‌ رایزنی برای پیوستن به بانک جدید توسعه وابسته به گروه «بریکس» است.

نمایندگان این بانک اعلام کردند که ما در خاورمیانه برای عربستان سعودی اهمیت زیادی قائل هستیم و درحال انجام گفت‌وگوهای حرفه‌ای با این کشور هستیم.

پیوستن عربستان سعودی به این مجموعه روابط میان کشورهای عضو این بانک را تقویت می‌کند؛ بانکی که بزرگ ترین اقتصادهای نوظهور جهان برای جایگزین کردن با موسسات غربی «برتون وودز» تشکیل دادند.

تصمیم سیاسی برای ایجاد بانک جدید توسعه در سال 2013 در جریان نشست سران در «دوربان» واقع در آفریقای جنوبی اتخاذ شد. در سال 2014 در نشست «فورتالزا» در برزیل توافقی در خصوص تاسیس این بانک به امضا رسید و در 7 ژوئیه 2015 در نشستی در مسکو، این بانک به طور رسمی کار خود را شروع کرد.

هدف اصلی تاسیس این بانک تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار در کشورهای عضو بریکس و کشورهای در حال توسعه است.

پیش از این «سرگئی کوزلوف» سفیر روسیه در عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور پادشاهی تمایل زیادی برای پیوستن به گروه بریکس (پنج اقتصاد بزرگ و در حال توسعه جهان) و همچنین سازمان همکاری شانگهای دارد.

گروه بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند،چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری بریکس بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند. نام این گروه برگرفته از حرف اول نام انگلیسی اعضای آن است.

پنج کشور عضو بریکس در حال حاضر بیش از 40 درصد از جمعیت جهان و حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می دهند. اقتصاد آنها 23 درصد از حجم اقتصاد جهانی و 18 درصد از حجم تجارت بین المللی را تشکیل می دهد.

کشورهایی مانند مصر، مکزیک، نیجریه، پاکستان، سودان، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی، بحرین، بنگلادش، اندونزی، ونزوئلا و زیمبابوه نیز تمایل خود را برای عضویت در بریکس نشان داده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها