کد خبر: 687841
تاریخ انتشار :

پایان نشست سران گروه ۲۰ در هند/ برزیل رئیس دوره بعدی شد

نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو به پایان رسید و هند ریاست دوره بعدی این اجلاس را به برزیل واگذار کرد.

پایان نشست سران گروه ۲۰ در هند/ برزیل رئیس دوره بعدی شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشست سران گروه 20 در دهلی نو در حالی به پایان رسید که نارندرا مودی نخست وزیر هند خواستار برگزاری نشستی مجازی در ماه نوامبر شد.

وی ضمن آنکه ریاست دوره بعدی این اجلاس را به برزیل واگذار کرد، از کشورهای حاضر در نشست خواست تا برای بررسی روند پیشنهادات و اهداف سیاسی مطرح شده در نشست در ماه نوامبر نشستی مجازی برگزار کنند.

نخست وزیر هند در بیانیه‌ای اظهار کرد بررسی پیشنهادات مطرح شده در این نشست وظیفه ماست.

مودی در حالی این اظهارات را بیان کرد که سران شرکت کننده در این نشست در بیانیه پایانی خود، به هیچ توافقی برای محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین دست نیافتند.

درحالی که در نشست قبلی سران گروه 20 در بالی اندونزی در بیانیه مشترک جنگ بین مسکو و کی‌یف «جنگ علیه اوکراین» خوانده شد، حالا این توصیف در بیانیه نشست گروه در پایتخت هند به «جنگ در اوکراین» تغییر کرد.

بر اساس این بیانیه، تمام کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای به دست آوردن اراضی از طریق تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری خودداری کنند. همچنین تمام کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل اقدام کنند.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این قضیه اعلام کرد که بیانیه مشترک رهبران گروه 20 در مورد تهاجم روسیه به اوکراین، چیزی نیست که به آن بتوان افتخار کرد.

وزارت امور خارجه اوکراین از بیانیه پایانی نشست سران گروه 20 که در اجلاس دهلی نو تصویب شد، به دلیل عدم وجود هیچ نوع عبارت محکوم کننده‌ای علیه روسیه انتقاد کرد.

اما وزیر خارجه هند گفت که زبان بیانیه یک ارزیابی عادلانه از طیف دیدگاه‌ها در میان اعضای گروه 20 در مورد جنگ اوکراین است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز که به جای ولادیمیر پوتین در این نشست شرکت کرده بود، اظهار کرد این نشست موفقیتی برای هند و کشورهای در حال توسعه جنوب جهانی بود.

وی در یک کنفرانس خبری پس از پایان نشست افزود: موقعیت جنوب جهانی در گفتگوها مانع از آن شد که سران گروه 20 تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گیرند و دستور کار اجلاس اوکراینی شود. هند به درستی اعضای گروه 20 را در جنوب جهانی تلفیق کرد.

سران گروه 20 در نشست امسال خود از اتحادیه آفریقا دعوت کردند تا به این گروه بپیوندد تا بدین ترتیب، این اتحادیه به یک عضو دائمی تبدیل ‌شود.

تا کنون فقط آفریقای جنوبی از اتحادیه آفریقا عضو گروه 20 بود. عضویت دائم گروه 20 برای آفریقا در حالی است که جمعیت جوان 1.3 میلیارد نفری این قاره قرار است تا سال 2050 دو برابر شود و حدود یک چهارم از جمعیت جهان را تشکیل دهد.

در همین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران درباره بیانیه پایانی نشست سران گروه 20 گفت: این بیانیه به خوبی معرف این اصل است که کشورها نمی توانند از تهدید یا زور برای به دست آوردن اراضی از طریق تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری استفاده کنند.

سران آلمان و انگلیس نیز بیانیه پایانی این نشست را ستایش کرده و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز این بیانیه را پیروزی دیپلماتیک برای روسیه ندانست.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، بیانیه نهایی تصویب شده در نشست گروه بیست را موفقیت آمیز خواند و یادآور شد، به این دلیل این نشست را موفق می‌داند که توانست به چیزی دست یابد که قبلاً غیرممکن تلقی می‌شد.

رهبران کشورهای گروه 20 همچنین خواستار اجرای کامل توافق غلات برای عرضه بدون مانع غذا و کود از روسیه و اوکراین به سایر کشورها هستند.به عقیده آنها، اجرای توافق غلات برای "تامین تقاضا در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، به ویژه در آفریقا" ضروری است.

در مورد سایر موضوعات بحث برانگیز، مانند مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تنها توافق حداقلی حاصل شد. در حالی که جی 20 وعده داده است که برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهانی تلاش کند. اما هیچ هدف روشنی در مورد اینکه چه زمانی باید به این هدف دست یابد صحبتی نشد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز پس از پایان این نشست، دهلی نو را به مقصد ویتنام ترک کرد تا در آنجا به دنبال بهبود روابط دیپلماتیک واشنگتن با هانوی باشد. حرکتی که ممکن است باعث رنجش چین شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها