کد خبر: 692305
تاریخ انتشار :

کاخ سفید از توافق با چین بر سر کلیات دیدار بایدن با شی خبر داد

یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد تیم‌های روسای جمهور آمریکا و چین بر سر اصول و کلیات دیدار دو طرف در سان فرانسیسکو در ماه نوامبر به توافق رسیدند.

کاخ سفید از توافق با چین بر سر کلیات دیدار بایدن با شی خبر داد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد تیم های روسای جمهور آمریکا و چین بر سر اصول و کلیات دیدار دو طرف در سان فرانسیسکو در ماه نوامبر به توافق رسیدند اما جزئیات مهم این دیدار همچنان باید بررسی شود.

این مقام ارشد این سخنان را در تکمیل توضیحات کارین ژان پییر سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه بیان کرد. ژان پییر در کنفرانس خبری خود گفته بود رهبران دو کشور قصد برگزاری دیداری سازنده در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه در شهر سان فرانسیسکو در ماه نوامبر را دارند.

کاخ سفید این دیدار را فرصت خوبی برای بازنگه داشتن خطوط ارتباطی بین این دو رقیب ژئوپولتیک با درنظر گرفتن تفاوت های سیاسی عمیق دانست.

این مقام ارشد تاکید کرد بر سر اصول کلی این دیدار توافق حاصل شده و ما همچنان بر روی جزئیات مهم مورد نیاز برای نهایی کردن این دیدار کار می کنیم.

این در حالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گذشته در مورد چشم انداز دیدار بایدن با شی، گفتگوهایی را با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در کاخ سفید و وزارت امور خارجه، انجام دادند.

اجلاس همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه در اواسط ماه جاری در سان فرانسیسکوی آمریکا برگزار می شود.

هفته گذشته یک مقام آمریکایی اظهار کرد در جریان دیدار وانگ یی وزیر امور خارجه چین با دیپلمات های ارشد آمریکا در واشنگتن، دو کشور برای همکاری بیشتر به منظور برنامه ریزی دیدار احتمالی بین شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ماه آینده میلادی، به توافق رسیدند.

پیشتر یکی از مقامات دولتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد ما در حال آماده سازی برای این دیدار هستیم. مشخص است که سران چین در ارتباط نزدیکتری با این سفر هستند بنابراین ارزیابی و اظهار نظر درباره آن را به طرف چینی واگذار می کنیم.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین هفته گذشته اظهار کرد پکن خواستار همکاری با واشنگتن است و دو طرف باید تفاوت های خود مدیریت کرده و با همکاری یکدیگر به چالش های جهانی، پاسخ دهند.

رئیس جمهور شی خواستار روابط دو جانبه با ثبات‌تر بین دو کشور شد که به عقیده وی باید براساس احترام دو جانبه، همزیستی صلح آمیز و همکاری برد-برد باشد.

طی یک سال اخیر تنش‌ها بین دو کشور پس از پرواز بالن تحقیقاتی چین بر فراز آسمان آمریکا شدت گرفت. واشنگتن این بالن را که در ایالت مونتانا مشاهده شد، ساقط کرد.

همچنین دیدار مقام‌های ارشد آمریکا از جمله رئیس مجلس نمایندگان این کشور با رئیس تایوان که چین آن را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند، باعث اوج گرفتن تنش‌ها شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها