کد خبر: 695787
تاریخ انتشار :

لغو سفر وزیر اقتصاد آلمان به کنفرانس آب و هوای دبی به دلیل تشدید بحران بودجه

وزیر اقتصاد آلمان به درخواست صدر اعظم این کشو سفر برنامه ریزی شده خود به دبی برای شرکت در کنفرانس بین المللی آب و هوا را به دلیل تشدید بحران بودجه در کشورش لغو کرد.

لغو سفر وزیر اقتصاد آلمان به کنفرانس آب و هوای دبی به دلیل تشدید بحران بودجه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، رابرت هابک ، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان طبق برنامه ریزی اولیه به کنفرانس جهانی آب و هوا در دبی سفر نخواهد کرد. با توجه به بحران بودجه در این کشور وزیر اقتصاد و حفاظت از اقلیم سفر برنامه ریزی شده عصر دوشنبه خود به دبی برای شرکت در این نشست را لغو کرد.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد، حضور هابک در برلین برای پیشبرد بحث ها در مورد بودجه سال 2024 پس از حکم دادگاه قانون اساسی فدرال ضروری است. این کار با مشورت و به درخواست اولاف شولتز صدراعظم فدرال آلمان انجام شد. بر این اساس این سفر تا اولین تاریخ ممکن به تعویق خواهد افتاد.

ائتلاف دولتی آلمان به رهبری اولاف شولتز متشکل از حزب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب لیبرال دموکرات تحت فشار زیادی برای تصمیم گیری در بحران بودجه قرار دارد. در برنامه رویدادهای دولت فدرال اخیراً شرکت هابک در کنفرانس جهانی آب و هوا در دبی برای سه شنبه ذکر شده بود که حالا لغو شد.

مذاکرات در مورد بودجه در حال حاضر عمدتاً در یک دور سه جانبه با شولتز، هابک و کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان انجام می شود. ائتلاف دولتی آلمان باید ظرف چند روز آینده اگر بخواهد در مورد بودجه سال 2024 امسال تصمیم بگیرد به توافق برسد.باید در جلسه روز چهارشنبه کابینه یک توافق سیاسی اساسی وجود داشته باشد تا هنوز زمان کافی برای تصمیم گیری در پارلمان در این باره تا پایان سال جاری میلادی وجود داشته باشد.

آنچه اکنون بحث برانگیز است، پس‌اندازهای احتمالی، به‌ویژه در هزینه‌های اجتماعی است - و اینکه آیا ترمز بدهی باید سال آینده دوباره به دلیل شرایط اضطراری و با توجه به بارهای ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین به حالت تعلیق درآید.

دادگاه قانون اساسی فدرال اخیرا تخصیص مجدد 60 میلیارد یورو در بودجه سال 2021 را باطل اعلام کرد. این پول به عنوان وام کرونا تصویب شد، اما پس از آن برای حفاظت از آب و هوا و نوسازی اقتصاد مورد استفاده قرار گرفت. هم زمان قضات تصمیم گرفتند که دولت اجازه ندارد وام های اضطراری را برای سال های بعد این گونه مصرف کند. دولت فدرال این کار را در چندین صندوق ویژه از جمله سقف قیمت انرژی انجام داده است. بنابراین، بر خلاف برنامه ریزی از قبل انجام شده شده، بوندستاگ نمی تواند در روزهای آینده در مورد بودجه سال آینده تصمیم گیری کند.

به این ترتیب بر اساس حکم دادگاه قانون اساسی فدرال در مورد بودجه تکمیلی 2021، دولت فدرال طی چهار سال آینده 60 میلیارد یورو کمبود خواهد داشت. اما در اینجا این پرسش مطرح است که حالا چه باید کرد و دولت در چه زمینه هایی باید صرفه جویی کند؟

"اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان هم اخیرا در سخنانی با محوریت بحران بودجه در این کشور با اعلام پایان طرح ترمز قیمت برق و گاز از آغاز سال آینده در عین حال تاکید کرد که دولت در این شرایط شهروندان را تنها نخواهد گذاشت.

وزارت دارایی آلمان هم برای رفع شکاف‌های بودجه‌ای سال 2024 ناشی از حکم دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان از طرح کاهش مزایای اجتماعی برای شهروندان و کاهش کمک‌های بین‌المللی خبر داد.

نشریه "بیلد" گزارش داد که آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان در سخنانی به شدت از حزب خود انتقاد کرد. با این حال، وی تاکید کرد که رابرت هابک، هم حزبی او مسئول کاش محبوبیت حزبش در نظر سنجی ها است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها