کد خبر: 701958
تاریخ انتشار :

اوکراین از لحاظ نرخ منفی زاد و ولد مقام نخست جهانی را دارد

طبق اطلاعات منابع مختلف تحقیقاتی، اوکراین دارای کمترین نرخ باروری در میان تمامی کشورهای جهان است، امید به زندگی در میان مردان آن پایین سطح جهانی است و با افزایش رو به رشد روند مهاجرت، امکان حفظ بقای این کشور بطور جدی زیر سوال قرار دارد.

اوکراین از لحاظ نرخ منفی زاد و ولد مقام نخست جهانی را دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، روزنامه بریتانیایی "تایمز" روز سه‌شنبه با اشاره به اطلاعات موسسه جمعیت شناسی و تحقیقات اجتماعی در آکادمی ملی علوم کی‌یف، گزارش داد که اوکراین کمترین نرخ باروری در کل جهان را دارد. 

بر اساس این مطالعه، به طور متوسط، هر زن اوکراینی در سن باروری (از 15 تا 50 سال) تنها 0.7 فرزند به دنیا می‌آورد. در عین حال، میزان امید به زندگی در اوکراین در بین مردان 57 تا 58 سال است که یکی از پایین‌ترین سطوح در سراسر جهان است.

این روزنامه یادآور شد که بدین ترتیب "تصویر جمعیتی آتی در اوکراین سرنوشتی بسیار تلخ دارد" و "کمبود کودکان، که با تعداد مرگ گسترده و خشونت آمیز آنها و همچنین مهاجرت میلیون‌ها پناهنده اوکراینی تشدید شده، حفظ بقای این کشور را بطور جدی زیر سوال برده است".

به نوشته این روزنامه، از لحاظ سیاسی، اوکراین باید آماده پذیرش این واقعیت باشد و با مشکل مهاجرت خود عاقلانه برخورد کند و حتی ممکن است این کشور مجبور شود مهاجرانی را از کشورهای دیگر، از جمله از کشورهای آسیایی: قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان و همچنین از کشورهای اروپای شرقی جذب کند.

پیش از این، در اواخر سال گذشته، نشریه آلمانی "فوکوس" گزارش داد که در نیمه نخست سال 2023، حدود 93.5 هزار کودک در اوکراین متولد شدند که این رقم 28 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 است. طبق این اطلاعات، حتی قبل از آغاز حمله نظامی روسیه هم نرخ زاد و ولد در اوکراین توسعه پایدار جمعیت این را تضمین نمی‌کرد، جایی که باید حداقل 210 کودک در ازای هر 100 زن وجود داشته باشد. در سال 2021، این مقدار به 116 رسید و در سال 2022 تعداد تولدها 25 درصد دیگر هم کاهش یافت.

آکادمی ملی علوم اوکراین نیز سال گذشته هشدار داد که این کشور مدت‌هاست که شاهد کاهش مداوم نرخ زاد و ولد بوده است و به دلیلادامه این روند، خطر سقوط جمعیت اوکراین در یک "مارپیچ مرگ" بسیار جدی است.

پیش از این، کارشناسان ژاپنی از کاهش فاجعه بار جمعیت اوکراین خبر داده بودند. بر اساس اطلاعات رسمی، در سال 1991، 55 میلیون نفر در اوکراین زندگی می کردند و در سال 2001 این رقم به 47 میلیون نفر کاهش یافت و این روند طی سالهای بعد نیز به سیر نزولی خود ادامه یافته است. به گفته کارشناسان اوکراینی، جمعیت این کشور اخیراً از 36 به 25 میلیون نفر کاهش یافته است. به عقیده آنها، حتی اگر درگیری نظامی با روسیه پایان یابد، مهاجرت از اوکراین به دلیل شرایط بد اجتماعی و اقتصادی، همچنان ادامه خواهد داشت.

ضمن اینکه این آمار و ارقام جدای از این واقعیت است که در جریان درگیری‌های نظامی با روسیه نیز تعداد زیادی از مردان اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند و تعداد دقیق آنها هنوز فاش نشده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها