عیدی بازنشستگان | عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی | عیدی بازنشستگان کشوری

سورپرایز ویژه دولت برای عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی | واریزی شگفت انگیز عیدی بازنشستگان در بهمن ماه

رقم قطعی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403 اعلام شد.

سورپرایز ویژه دولت برای عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی | واریزی شگفت انگیز عیدی بازنشستگان در بهمن ماه
کدخبر : 16733
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

خبرنگار شکیبا بقال زاده: رقم عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال 1403 اعلام شد . رقم عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی مانند عیدی کارمندان تعیین می شود. دولت وعده هایی درخصوص افزایش قابل توجه عیدی بازنشستگان در 1403 داده است. آخرین خبرها از رقم جذاب عیدی بازنشستگان را با هم در سایت گشتنی می خوانیم.

مبلغ عیدی بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره میزان دقیق عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد.

میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری مشخص شد، برای اطلاع از جزئیات بیشتر مطلب زیر را بخوانید.

عیدی و پاداش آخر سال یکی از حقوقی است که در پایان سال به کارمندان دولت، کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تعلق می گیرد. مبلغ این عیدی برای هر گروه از این افراد به طور جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می شود. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هئیت وزیران و حقوق کارکنان مشغول قانون کار توسط وزارت کار تعیین می شود. میزان عیدی برای افرادی که کمتر از یکسال سابقه کار دارند هم بر اساس ماه های حضور آن ها در محل کار محاسبه خواهد شد.

عیدی کارگران طبق مصوبه ای که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است، محاسبه و تعیین می شود، بر اساس این مصوبه که در سال ۱۳۷۰ تصویب شد، عیدی آخر سال کارگران برابر با دو برابر حداقل دریافتی کارگر است. البته این مبلغ حداقل عیدی کارگر است و حداکثر عیدی می تواند تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت شود. بنابراین، عیدی حقوق کار حداقل برابر با دستمزد شصت روز کار اخیر و حداکثر برابر با دستمزد نود روز کار اخیر اوست.

قانون عیدی بازنشستگان و کارگران چگونه است؟

بر اساس مصوبه ای که در سال هزار و سیصد و هفتاد به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید قانون پرداخت عیدی کارگران تعیین شد و از آن پس کارفرمایان موظفند بر اساس این بند قانونی عیدی کارگران را محاسبه و پرداخت کنند. بر اساس ماده قانونی مربوط به تعیین عیدی کارگران طبق قانون کار، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز حقوق را به عنوان عیدی پرداخت کنند.

همچنین میزان عیدی کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی آن ها تجاوز کند. بر اساس قانون، پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه ها مشغول به کارهستند نیز الزامی است، در این صورت میزان عیدی کارگر باید بر اساس شصت روز دستمزد و متناسب با روزهای کار او محاسبه شود. در واقع، در این شرایط ابتدا عیدی ماهانه برای کارگر محاسبه می شود با ضرب در تعداد ماه های سابقه کار وی مبلغ نهایی عیدی سالیانه تعیین و پرداخت می شود.

عیدی بازنشستگان

مقدار عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر است ؟

محاسبه عیدی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری بر اساس فرمول های متفاوتی تعیین می شود. میزان عیدی بازنشستگان و نحوه محاسبه آن در ادامه بررسی شده است.

در سال ۱۴۰۳، بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی، همانند سال های گذشته بوده؛ با این توضیح که، هر ساله در بهمن ماه، هیات وزیران، اقدام به تشکیل جلسه ای کرده که در آن جلسه، مبلغ عیدی کارمندان کشوری، لشکری، بازنشستگان کشوری و لشکریو میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب نموده و عیدی این گروه ها بر اساس این مصوبه پرداخت می شود.

خبر خوش درباره عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبه صبح امروز مجلس شورای اسلامی پیرامون  متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: مجلس روز گذشته مصوبه ای را در زمینه افزایش حقوق بازنشستگاه لشکری و کشوری داشت که مقرر شد این افزایش حقوق تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه به ۹۰ درصد حقوق شاغلین همتراز برسد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه بازنشستگان صندوق سازمان تامین اجتماعی گفت: به جهت اینکه شیوه پرداخت حقوق در صندوق تامین اجتماعی با صندوق کشوری و لشکری متفاوت است با توافقی که با دولت انجام شد مقرر شد که ما براساس نسبت های تعیین شده این حکم را تدوین کنیم.

زنگنه بیان کرد: از این رو براساس مصوبه مجلس مقرر شد؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و شاغلین اقدام نماید. به نحوی که در پایان سال سوم برنامه نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری متناسب گردد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بازنشسته ما در سالی که قصد بازنشستگی دارد حقوقش ۱۰ برابر حداقل حقوق است. امسال و از  سال سوم به بعد باید این نسبت همچنان  ۱۰ برابر حداقل حقوق همان سال باشد، یعنی اگر در سال ۱۴۰۵ حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان شد و در سالی که مستمری بگیر بازنشسته شده و ۱۰ برابر حداقل حقوق،  حقوق می گرفته، باید از سال سوم برنامه به بعد هم ۱۰ برابر حداقل حقوق، حقوقش باشد.

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان