کد خبر: 618745
تاریخ انتشار :

گزارش لحظه به لحظه از پنجمین روز ثبت‌نام نامزدها؛

شایعات درباره کاندیداتوری ناطق نوری تکذیب شد

لیست نامزدهایی که تا این لحظه در وزارت کشور حاضر شده‌اند را اینجا ببینید:

شایعات درباره کاندیداتوری ناطق نوری تکذیب شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات - پنجمین و آخرین روز ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه می‌یابد. تقریبا همه آمده‌اند غیر از نامزدهای اصلی. از سید ابراهیم رئیسی که طبق اخبار منتشر شده دیروز باید ثبت نام می‌کرد گرفته تا اسحاق جهانگیری که برخی معتقدند نامزد مورد اجماع اصلاح‌طلبان خواهد بود. علی لاریجانی که ظرف 48 ساعت گذشته از بلاتکلیفی درآمده و به صف نامزدهای جدی و اصلی پیوسته نیز هنوز ثبت نام نکرده است. بسیاری دیگر از نامزدهای احتمالی از جمله محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی و ... امروز باید تکلیف را معلوم کرده و ثبت نام کنند، برای همین امروز پرخبرتر و حساس‌تر از روزهای قبل است. 

*محسن هاشمی و علی لاریجانی از همه سحرخیزتر بوده و در اولین دقایق شروع مهلت ثبت نام در روز آخر خود را به وزارت کشور رساندند.

لاریجانی در نشست خبری بعد از ثبت‌نام گفت که با هیچ جریانی رایزنی نکرده است. دولت او متفاوت از دولت روحانی است. با برخی مراجع عظام تلقید مشورت کرده و تصمیم به کاندیداتوری را بعد از بیانات روز سه شنبه رهبری گرفته است.

او کنایه‌ای به رقبای احتمالی زد و گفت: حوزه اقتصاد، پادگان و دادگاه نیست که با تشر و دستور اداره شود.

وی گفت: سوال مهم این است که مساله مهم کشور چیست؟ آیا با سوپرمن بازی و داغ  و درفش می‌توان پان را حل کرد؟

وی افزود: فرصت طلبان آنقد تند و افراطی شعار می‌دهند که عاقلان را کنار بزنند.

لاریجانی تاکید کرد: عده‌ای با صدای بلند، اداره کشور را از مسیر عقلانیت خارج و همبستگی ملت را مخدوش کردند.

اولین توییت لاریجانی بعد از اعلام کاندیداتوری مورد توجه قرار گرفت. او نوشت: «شرایط سخت، تصمیم‌های شجاعانه می‌خواهد. بسم‌الله الرحمن الرحیم ...» وی این توییت را با هشتک نه کلید و نه چکش منتشر کرد.

لاریجانی

محسن هاشمی نیز بعد از ثبت‌نام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «وضع معیشتی و اقتصادی کشور دچار بحران است. برای حل این مشکلات و رسیدن به یک رفاه مطلوب و عدالت که همان رفع تبعیض و فساد است، پا به صحنه انتخابات گذاشته‌ام».

او همچنین گفت: «من و جهانگیری رایزنی کردیم. ایشان در جبهه اصلاحات بیشترین رای را آوردند و در دولت فعلی و دولت‌های گذشته تجربیات زیادی داشتند. بر اساس مشورت ایشان به من گفتند که مناسب است ثبت نام کنید».

محسن هاشمی درباره احتمال عدم تایید صلاحیت خود گفت: « بر اساس قانون عمل خواهم کرد».

وی همچنین خود را یک اصلاح‌طلب معتدل خواند و وعده داد که بعد از سال‌ها کنار آیت الله هاشمی کار کردن، روش‌ها او را پیش بگیرد.

 

محسن هاشمی

*یک ساعت از شروع ثبت‌نام در روز آخر نگذشته خبر رسید که تیم حفاظت رئیس قوه قضاییه در وزارت کشور مستقر شده و انتظارها برای ورود او که به ظن بسیاری نامزد اصلی در رقابت‌های پیش‌رو است، بیشتر شد. مقدمه چینی ادامه داشت و صفحه رسمی رئیسی در اینستاگرام نیز استوری کرد «خبری در راه است ...»

بعد از آن هم بیانیه‌ای رسمی منشتر شد که در آن آمده بود: « در آستانه قرن جدید نیازمند «تحول» همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به «ایران قوی» هستیم. تغییرات جزیی و پنهان کردن مسائل اصلی مردم در تعارفات سیاسی و زدوبندهای جناحی، دردی را دوا نمی‌کند. مردم از انتخابات به دنبال این نیستند که فرد یا گروهی از صندلی قدرت بلند شود و قبیله دیگری با نشستن به جای آنها، امکانات کشور را بین خود تقسیم کنند. نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد. در پایان از همه گروه‌ها، محرومان و دردکشیدگان،دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، جوانان عزیز و آحاد جامعه که مطالبه حضور اینجانب را داشتند و همه آنانی که خواستار تغییر وضع موجود هستند، برای همسنگری و کمک به خلق مشارکت حداکثری تاکید می نمایم و یقین دارم که به فضل خداوند آینده‌ای بسیار روشن و چشم‌اندازی بسیار زیبا و دلنشین در انتظار ملت صبور و شکور و شایسته ایران اسلامی است. خدایا تو شاهدی که هیچگاه دنبال مقام و قدرت طلبی نبوده ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم وجوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده ام و در این مسیر از تو و اولیاءت استمداد می طلبم تا خدمتگذاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج کشیده باشم. انشاء الله. بعونه و کرمه.»

ظهر بود که ابراهیم رئیسی وارد وزارت کشور شد و کاندیداتوری خود را رسما ثبت و نهایی کرد. او در نشست خبری بعد از ثبت نام گفت: حضور بنده نافی حضور هیچکس نیست. وی افزود: دیدن وضعیت معیشت مردم، مساله بیکاری، گرانی و سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه دغدغه جدی برای انسان ایجاد می کند.

رئیسی گفت: در یک دولت قوی می تواند این نا امیدی ها تبدیل به امید شود و با همین ذخائر موجود، دغدغه ها و درد و رنج مردم را کاهش داد و نا امیدی را به امید تبدیل کرد. وی تاکید کرد: همه مشارکت کنند. حتی کسانی که به هر دلیلی نا امید هستند. با هر سلیقه سیاسی.

رئیس قوه قضاییه گفت: من خود را رقیب فساد، نا کارآمدی و اشرافی گری میدانم.

photo_2021-05-15_12-12-47

 

*اسحاق جهانگیری دیگر کاندیدای مهم و جدی امروز بود. او که احتمالا گزینه مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد رسما برای کاندیداتوری ثبت نام کرد و در نشست خبری خود گفت که به خاطر نیامدن ظریف ، کاندیدا شده است. او گفت: «ایران در سالهای اخیر با تگناهای زیادی روبه‌رو بوده و اکنون نیاز به افق‌گشایی واقعی دارد».

وی افزود: «قصد ورود به انتخابات را نداشتم اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر ظریف و عدم امکان آمدن دیگر افراد و تشخیص جبهه اصلاحات از مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم».

جهانگیری گفت: «می‌دانم که چه شرایط سختی پیش‌روی رییس‌جمهور آینده است اما نمی‌شد راه عافیت در پیش گرفت». معاون اول روحانی گفت: «امروز مقدمه گشایش برجام فراهم شده و نباید در این زمینه مانع ایجاد کنند».

وی تاکید کرد: «ادامه مسیر عزتمندانه رفع تحریم‌ها را باید پی گرفت».

وی با اشاره به اینکه «در این انتخابات یا شایسته‌ها نیامدند یا امکان آمدنشان فراهم نبود»، گفت: «آنهایی که در کارنامه طولانی کاری‌شان کمتر کار عملی برای حل مشکلات مردم دیده می‌شود چنان شعار می‌دهند که گویی می‌توانند مشکلات را حل کنند».

جهانگیری خاطرنشان کرد: «برنده مشارکت پایین، اقلیت است».

جهانگیری

* سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد. او بعد از ثبت نام گفت: این انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که لفاظی‌های ضعیف و بی‌اعتبار به برنامه‌ها و مسائل واقعی مردم غلبه کند.

وی افزود: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد؛ در هشت سال گذشته این تجربه خود را به خوبی نشان داد.

جلیلی گفت: نمایش نمی‌تواند جای کار واقعی را بگیرد.

سعید جلیلی

 

*محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که نیز بالاخره حدود ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وزارت کشور رفته و ثبت نام کرد. او بعد از ثبت نامه با کنایه به لاریجانی و جهانگیری گفت: یک عده اینجا زیر گریه زدند؛ یک عده گفتند نه چکش نه کلید! پس شما کجا بودید؟ شما عامل بدبختی مردم بودید؛ اگر مجلس و دولت گذشته درست عمل می‌کردند آیا امروز گرفتار می‌شدیم؟

وی افزود: اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست. اقتصاد از فلسفه‌بافی آسیب جدی دیده است. اقتصاد یک علم است اما متاسفانه علم اقتصادی ندارند.

محسن رضایی

 

*شمس‌الدین حسینی نماینده مجلس، از دیگر چهره‌هایی بود که صبح امروز خود را به وزارت کشور رساند و ثبت نام کرد. او گفت که «برای بهبود شرایط اقتصادی با توجه به کوچک شدن سفره مردم، ثبت نام کردم».

 

*مسعود پزشکیان نیز چهارمین نامزدی بود که امروز ثبت نام کرد. همانطور که از قبل اعلام کرده بود راس ساعت 9 و به همراه دخترش وارد سالن وزارت کشور شد. او گفته که بی شک اصلاح‌طلبم و با همین عنوان در انتخابات خواهم بود. پزشکیان تاکید کرد که «کاندیدای پوششی جهانگیری نیستم و با قدرت در صحنه خواهم بود»

او تاکید کرد: «باید هم در داخل و هم خارج از کشور با همه تنش زدایی کنیم». پزشکیان گفت: « به جای اینکه مردم را در خیابان بزنیم، باید مشکلاتشان را حل کنیم». وی تاکید کرد: «برای جلوگیری از رانت خواری و فساد باید FATF داخلی ایجاد کنیم».

 

*عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز صبح امروز به وزارت کشور رفت تا ثبت نام کند. او به نقد دولت پرداخت و گفت که «دولت مستقر توان سیاست‌گذاری ندارد».«دولت امکان تصمیم گیری برای تهدید فوری مانند کرونا را ندارد».

وی با بیان اینکه «ملت در تله فقر افتاده است» گفت: « همه نگران فراز و فرود ارز و قیمت پول بیگانگان هستند».

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: « مفهوم تفکیک قوا به تجزیه قوا تبدیل شده است» و «از سال 1384 دولت مرجعیت خود را در حکمروایی از دست داده است.»

 

*ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی از دیگر چهره‌هایی بود که امروز به وزارت کشور رفته و ثبت نام کرد. وی گفت: توسعه فضای مجازی و ضریب نفوذ کاربران در فضای مجازی باید به حد اعلای خودش برسد.

شعارش دولت به مثابه پلتفرم بود و در توضیح آن گفت که « دولت زمینه را آماده می‌کند که همه مردم و بخش خصوصی و جامعه مدنی بتوانند بر روی پلتفرم به ارائه خدمت اقتصادی و اجتماعی بپردازند».

او گفت که آمده تا دولت «تحول و عدالت» را تشکیل دهد. فیروزآبادی تاکید کرد: «عدم تجه به شایسته سالاری مهمترین مشکل ما است و تلاش می‌کنم کسانی که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند را سرکار بیاوریم».

 

*مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری که یکی از چهارده گزینه پیشنهادی اصلاح‌طلبان بود نیز امروز صبح ثبت نام کرد.

 

*عزت‌الله ضرغامی نیز صبح امروز به وزارت کشور رفت و رسما نامزد ریاست جمهوری شد. برخی از هواداران او نیز  در مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کرده بودند. گویا درگیری نیز بین آنان و نیروهای انتظامی حاضر در وزارت کشور پیش آمد.

 

*علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش از ظهر آخرین روز ثبت‌نام‌ها خودش را به وزارت کشور رساند و ثبت نام کرد. او به همراه مالک شریعتی نمانده مجلس آمده بود.

او گفت: تصمیم اینجانب تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند.

وی افزود: کشورداری و تحول اقتصادی نه با قانون شکنی، نه با حرف‌درمانی، نه با سستی و بیگانه‌پرستی، نه با غفلت از ظرفیت‌های داخلی و نه با تصمیمات ۲۰ دقیقه‌ای میسر نخواهد شد.

 

*«مسعود زریبافان» رئیس اسبق بنیاد شهید نیز ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

 

*«محمد خوش‌چهره» نماینده مجلس در دوره هفتم نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

 

*محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از دیگر نامزدهای این جریان بود که بعد از ظهر امروز راهی وزارت کشور شد.

 

*محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه دولت روحانی که در یکی، دو هفته اخیر یکباره به لیست نامزدهای احتمالی اضافه شده و مورد حمایت جبهه اصلاحات قرار گرفت نیز بعد از ظهر امروز ثبت نام کرد.

 

*عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از دیگر همکاران روحانی بود که خود را شایسته ریاست جمهوری دیده و عصر امروز برای کاندیداتوری ثبت نام کرد.

 

*زهرا شجاعی از جمله زنانی که در لیست چهارده‌نفره اصلاح‌طلبان قرار داشت، در ساعات پایانی ثبت نام به وزارت کشور رفت و رسما نامزد ریاست جمهوری شد. او اعلام کرد که از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب آمده است.

او گفت که برای تحقق اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای تعریف رجل سیاسی پا به عرصه گذاشته است. وی افزود: آمدم تا صدای خاموش زنان باشم. 

شجاعی ادامه داد: به دنبال برون‌رفت از این شرایط تبعیض و گروکشی سیاسی هستیم.

وی گفت: معتقدم دوران منسوخ دوقطبی پایان یافته و تبدیل تنش به رقابت و رقابت به همکاری گامی برای همکاری مسالمت‌آمیز باشد

 

 

*رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت نیز از دیگر اصلاح‌طلبانی بود که امروز نام نویسی کرد.

 

*ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین داوطلب سیزدهمین نیز در آخرین دقایق باقی مانده از مهلت ثبت نام، نامزد ریاست جمهوری شد. 

 

لازم به ذکر است که صادق خرازی، علی‌اکبرصالحی ، محمدرضا عارف و علی نیکزاد تا این لحظه رسما از کاندیداتوری در این انتخابات انصراف داده‌اند.

 

 

در چهار روز روز گذشته نیز نامزدهای مطرحی مثل مصطفی تاجزاده، محمود احمدی‌نژاد، سعید محمد، حسین دهقان، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رستم قاسمی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا افشار، فریدون عباسی، شاهین محمد صادقی، رامین مهمانپرست،  محمد عباسی، محمد شریف ملک‌زاده، صادق خلیلیان، حسن سبحانی،  محمدحسن نامی، وهاب عزیزی، محمدرضا صباغیان، محمد حسن قدیری ابیانه، قدرتعلی حشمتیان، زارع فومنی، غلامعلی دهقان  و شاهین محمد صادقی برای حضور در این رقابت‌ها نام‌نویسی کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها