کد خبر: 625712
تاریخ انتشار :

پرونده ویژه «نامه‌نیوز»؛ پایان برجام؟/ گفت‌وگو با ناصر ایمانی

عراقچی گفته پیگیری مذاکرات برجام بی‌فایده و بی‌نتیجه است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اخباری وجود دارد که آقای عراقچی در جایی اظهار نارضایتی از بی نتیجه بودن مذاکرات وین کرده است. اگر این اخبار درست باشد نشان می دهد این مذاکرات با فشار دولت انجام شد تا پیش از پایان مسئولیت، گشایشی اتفاق بیفتد و این دولت با برداشته شدن تحریم ها کنار برود. در حالیکه آقای عراقچی در این اخبار معتقد بود «این مذاکرات خیلی فایده ای ندارد.»

عراقچی گفته پیگیری مذاکرات برجام بی‌فایده و بی‌نتیجه است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت روحانی خیلی با قوت موضوع احیای برجام را پیگیری می کرد اما چند وقتی است که به نظر می رسد دیگر از آن پیگیری ها خبری نیست. هفته هاست که مذاکرات وین متوقف شده و گزارش محمدجواد ظریف به مجلس نیز بیش از آنکه بخواهد پالس های مثبت درباره احیای برجام بدهد، برای ثبت در تاریخ بود.

ناصر ایمانی در گفتگو با نامه نیوز درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: نامه آقای ظریف به مجلس، در واقع گزارش نهایی درباره وضعیت برجام طی 8 سال دولت آقای روحانی بود بنابراین ارزش عملیاتی نداشت. آقای ظریف در آن نامه بیشتر می خواست به زحمات دیپلماتیک و نتایج آن اشاره کند تا در تاریخ ثبت شود.

وی افزود: آقای روحانی چند روز پیش صحبت هایی انجام داد که منظورش این بود «مذاکرات وین داشت خوب پیش می رفت تا هیأتی مرکب از مجلس، تیم آقای رئیسی و وزارت خارجه به عنوان ناظر تعیین شد.» در واقع آقای روحانی مقصر توقف مذاکرات وین را این هیأت دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اخباری وجود دارد که آقای عراقچی در جایی اظهار نارضایتی از بی نتیجه بودن مذاکرات وین کرده است. اگر این اخبار درست باشد نشان می دهد این مذاکرات با فشار دولت انجام شد تا پیش از پایان مسئولیت، گشایشی اتفاق بیفتد و این دولت با برداشته شدن تحریم ها کنار برود. در حالیکه آقای عراقچی در این اخبار معتقد بود «این مذاکرات خیلی فایده ای ندارد.»

وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه اخبار مربوط به گفته های آقای عراقچی چقدر درست یا غلط است، واقعیت های بیرونی نشان می دهد که همین طور است یعنی آقای روحانی برای پیگیری مذاکرات وین فشار می آورد و دائم می گفت «به زودی خبرهایی درباره احیای برجام خواهیم داشت». در واقع آقای روحانی امیدهای زیادی بسته بود که این مذاکرات سریعا به نتیجه برسد که نهایتا نشد و او علت این مسئله را گردن هیأت جدید انداخت.

ایمانی درباره استعفای عراقچی از پیگیری مذاکرات وین توضح داد: این خبرها خیلی قابل صدق و کذب است بنابراین نمی خواهم تحلیل خودم را براساس این خبر بیان کنم چون فردا امکان دارد آقای عراقچی بگوید تکذیب می شود و به همین خاطر همه این تحلیل به هم می‌ریزد.

وی افزود: علت آن سخنان آقای عراقچی بر چند پایه واقعیت است، نخست دولت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین فشار زیادی می آورد، دوم این مذاکرات به خاطر نوع نظرات و سنگ اندازی های غربی ها به نتیجه نمی رسد. آقای بایدن قریب به 6 ماه است سرکار آمده، از وعده های انتخاباتی او احیای برجام بود؛ برگشتن آمریکا به برجام مذاکره لازم نداشت، ضمن آنکه اگر هم نیاز به مذاکره بود 2 ماه این کار انجام شد چرا مذاکرات به نتیجه نمی رسد؟ کافی است آمریکا تحریم های اعمال شده در دولت ترامپ را بردارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اظهارات علم الهدی مبنی بر کنده شدن شر برجام از سر ایران گفت: حالا ما کاری به دیدگاه ایشان نداریم اما واقعیت آن است که وقتی مذاکرات تا آستانه تغییر دولت در ایران طول می کشد و 2 هفته دیگر این اتفاق می افتد، طبیعی است که طرف غربی صبر می کند، با این استدلال که دولت آینده ایران روی کار بیاید و نظراتش را بشنویم چون احتمال دارد که با بخشی از توافقات حاصله موافق نباشد و ما باید بنشینیم و از اول مذاکره کنیم.

وی افزود: البته همه این حرف غربی ها برای وقت کشی است، اصل مطلب این است که آمریکایی ها تمایلی به برداشتن تحریم ها ندارند، مگر اینکه دولت جدید ایران کاری کند که آنها مجبور به برداشتن تحریم ها شوند. اگر همین شرایطی که در دولت آقای روحانی وجود داشت بخواهد ادامه پیدا کند، آمریکایی ها خیلی برای لغو تحریم ها انگیزه ندارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها