کد خبر: 632350
تاریخ انتشار :

توهمات دایی‌جان ناپلئونی یک نماینده مجلس

​شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: یکی‌ از دلایلی که این کشورها در این برهه زمانی به ما واکسن می‌دهند این است که اینها دیدند ایران توانایی تولید واکسن پیدا کرده و تا دو، سه ماه دیگر ایران حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن تولید داخل خواهد داشت، با خودشان گفتند به اینها واکسن بدهیم تا نگذاریم خیلی در این زمینه جلو بروند و خودکفا شوند.

توهمات دایی‌جان ناپلئونی یک نماینده مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرهیختگان: بهمن سال ۹۸ بود که ویروس کرونا بحث داغ روزهای سرد زمستان شد. کرونا اما ماندگارتر از این حرف‌ها بود. اکثر کشورها برای تهیه یا تولید واکسن به تکاپو افتادند. در همین راستا سال ۹۹ بود که زمزمه‌ ساخت واکسن در همه‌جا پیچید. ایران هم تلاش‌هایی برای تولید واکسن کرده بود منتها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده بود. بنابراین برای تهیه واکسن از کشورهای دیگر اقدام شد اما این اقدامات با کندترین سرعت ممکن انجام شد. پیرامون سرعت واکسیناسیون و موانع واردات واکسن با حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را از نظر می‌گذرانید.

در پاییز ۹۹ که بحث واردات واکسن داغ بود، سازمان نظام پزشکی مدعی شد واکسن روسی تاییدیه جهانی را ندارد و با نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستار عدم‌واردات واکسن روسی شدند. این درحالی است که در آن مقطع، نه‌تنها واکسن روسی بلکه هیچ واکسنی حتی واکسن آمریکایی و انگلیسی تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نداشت! با این حال ظفرقندی چندی بعد تلویحا مجلس را به‌خاطر نامه‌ای که به روحانی برای منع ورود واکسن انگلیسی و آمریکایی زده بود متهم کرد. آیا این اتهام را قبول دارید که مجلس مانع ورود واکسن بوده است؟

مجلس هیچ‌وقت مخالف واردات واکسن نبوده است. البته ما الان هم می‌گوییم که واکسن از انگلیس و آمریکا وارد نمی‌کنیم چون به انگلیس و آمریکا اعتماد نداریم. درواقع همان اعتمادی که به فرانسه کردیم برای ما کافی است. فرانسه کلی خون آلوده وارد کشور ما کرد و موجب شد بسیاری از جوانان ما دچار ایدز شوند.

همچنین مهم نیست چه کسی ما را متهم کرده، مهم این است که الان سرعت واکسیناسیون افزایش یافته است و امیدواریم تا دو ماه دیگر درصد قابل‌توجهی از مردم عزیز را واکسینه کنیم.

در صحبت‌هایتان اشاره کردید اکنون سرعت واکسیناسیون افزایش یافته است. به نظر شما وجه‌تمایز دولت قبل با دولت جدید در واکسیناسیون چیست که این میزان افزایش سرعت واکسیناسیون داشتیم؟

در دولت جدید، رئیس‌جمهور، رئیسی مستقیما با رئیس‌جمهور چین صحبت کرده و قول گرفته که ۶۰ میلیون دُز واکسن به ما بدهند و الان محموله واکسن‌ها دارد، می‌آید. همچنین با رئیس‌جمهور روسیه صحبت شده است. وزارت امور خارجه در دولت جدید نیز فعال شده است. بنابراین همه اینها دست به دست هم داده و واکسن با سرعت بیشتری وارد کشور می‌شود. اما در دولت قبل کشورهای دیگر به کشور ما واکسن ندادند. ربیعی یا مطهری گفتند که چون FATF را نپذیرفتیم واکسن به ما نمی‌دهند. روحانی هم گفت چون تحریم بودیم به ما واکسن ندادند.

هم‌اکنون FATF هنوز بلاتکلیف و تصویب نشده است، پس چطور این همه واکسن وارد می‌شود؟

واردات واکسن در دولت جدید افزایش یافته، به این علت که رئیسی شخصا وارد بحث واکسن شده‌ است. در واقع رئیسی با روسای‌جمهور کشورهایی که الان واکسن از آنها وارد می‌کنیم، وارد تعاملاتی شده است. این کشورها هم به نوعی کشورهایی هستند که با ایران از قبل رابطه داشتند. همچنین یکی‌دیگر از دلایلی که این کشورها در این برهه زمانی به ما واکسن می‌دهند این است که اینها دیدند ایران توانایی تولید واکسن پیدا کرده و تا دو، سه ماه دیگر ایران حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن تولید داخل خواهد داشت، با خودشان گفتند به اینها واکسن بدهیم تا نگذاریم خیلی در این زمینه جلو بروند و خودکفا شوند.

آن زمان که سازمان نظام پزشکی مدعی بود واکسن چینی‌ و روسی موردتایید نیست، همان موقع هم واکسن آمریکایی و انگلیسی مجوزش را از سازمان جهانی بهداشت نگرفته بود اما چند ماه که گذشت و رهبری گفتند واکسن آمریکایی‌وانگلیسی وارد نمی‌کنیم، اعضای این سازمان مثل ظفرقندی که اصرار داشت واکسن روسی وارد نکنیم، گفت که چرا واکسن را سیاسی می‌کنیم و انگلیسی وارد نمی‌کنیم، درحالی که با نامه ۸۰ نفر از اعضای مجمع عمومی این سازمان خطاب به روحانی مانع ورود واکسن روسی شدند. این درحالی است که با این کارها باعث شدند بسیاری از مردم جان‌شان را از دست بدهند. با توجه به همه اینها به نظرتان نباید مجلس یازدهم و کمیسیون اصل ۹۰ با این سازمان برخورد داشته باشد؟

من هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که با نامه‌ یک‌سری از اعضای نظام پزشکی به رئیس دولت دوازدهم واکسن وارد نشده است. چون اعضای دولت دوازدهم این ادعا را ندارند بلکه می‌گویند کشورهای دیگر به ما واکسن ندادند. البته این مورد را سازمان‌های بازرسی و اطلاعاتی‌ و امنیتی می‌توانند بررسی کنند. سپس اگر این سازمان‌ها تخلف آنها را به ما اطلاع دادند در این صورت ما می‌توانیم رسیدگی کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها