کد خبر: 638567
تاریخ انتشار :

قالیباف: قوای سه گانه باید به فهم مشترک برای حل مشکلات برسند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که باید در هر سه قوه به فهم مشترک در موضوعات، اولویتها و چگونگی حل مشکلات برسیم تا بتوان از تمامی ظرفیتها برای حل سه مشکل اولویت دار اقتصادی، آب و جمعیت رسید.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدباقر قالیباف در نشست مشترک مجلس با قوه قضاییه در آستانه فرارسیدن شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس گفت: اولین بار است که نشست این چنینی بین دو قوه مقننه و قضاییه تشکیل می شود که این را به فال نیک می گیریم.

وی افزود: امروز هر سه قوه با یکدیگر هماهنگ و همدل هستند، اما این کافی نیست. باید هماهنگی و همدلی منجر به هم افزایی و کارآمدی شود و نتیجه آن را ذی نفعان یعنی مردم ببینند، یعنی اگر جلسه ای برگزار می شود خروجی آن باید اثر ملموس در زندگی مردم داشته باشد. امروز فرصت بسیار تنگ است مردم بیش از هر زمان دیگری به کارآمدی ما نیاز دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه شناخت خوبی از مسائل و مشکلات دارد، گفت: آقای اژه ای بر ساختار و تشکیلات قوه قضاییه آگاه است و با روحیه جهادی و میدانی بستر امور را پیگیری می کند ما امیدواریم بتوانیم برای اجرای طرح تحول کمک کنیم.

مشکلات اقتصادی آب و جمعیت اولویتهای کشور است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه مشکلات متعددی در کشور وجود دارد، گفت: ما در سه قوه نیاز داریم به فهم مشترک درباره موضوعات و اولویتها رسیده تا برای حل آن تلاش کنیم و از ظرفیتها استفاده نماییم، امروز در کشور سه اولویت مشکلات اقتصادی، آب و جمعیت وجود دارد، نباید مشکل آب را در حد کلان فقط دید چه اینکه  آب شرب بخش قابل توجهی در روستاها با تانکر جابجا می شود، در موضوع جمعیت هم بحت موالید و مهاجرت و اختلاف طبقاتی است که هر روز بیشتر می شود.

وی افزود: ریشه این سه مشکل در ناترازی است که زاییده تصمیمات همه ما است، در حوزه مسائل اقتصادی وقتی حرف از ناترازی می زنیم یعنی اینکه باید تکلیف را در مواردی همچون بخش خصوصی روشن کرد.  امنیت سرمایه گذاری را حفظ نمود و به سرمایه گذاری فرصت داد اینکه آنها از سرمایه گذاریشان مطمئن شده و در نهایت تولید ثروت در کشور رخ دهد. باید نقدیندگی لجام گسیتخته بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان را کنترل کرد تا به سمت سوداگری نرفته و به سمت تولید و سرمایه گذاری و زیرساختها رود،  ما به این تصمیمات شجاعانه نیاز داریم که می تواند ناترازی ها را حل کند، ناترازی در کسری بودجه وجود دارد اساسا چرا بودجه ما کارآمد نیست؟ چون ۸۰ درصد بودجه صرف هزینه های جاری می شود و یا اینکه ۸۰ درصد بودجه ما دولتی است.

وی ادامه داد: اگر اولویتها را مشخص نکنیم و هر کدام از سه قوه دغدغه جدا داشته باشند به نتیجه مشخص نمی رسیم ما باید توانمان را برای رسیدن به هدف و داشتن برنامه متمرکز کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به موضوع حقوق عامه گفت: وظیفه قوه قضاییه احیای حقوق عامه است و ما در مجلس هم مکلف به اجرای آن هستیم، ما از قوه قضاییه می خواهیم در کمیسیونهای مجلس حضور داشته باشد تا بتوانیم بحث حل مشکلات مردم را در اولویت داشته باشیم در حال حاضر ۷ دستگاه مسئول نظارت بر اجرای قانون هستند یکی از چالشهای بزرگ در کشورمان عدم اجرای قانون است و یا اینکه قانون را  غلط و بد اجرا می کند. مجلس و قوه قضاییه باید کمک کنند تا قانون به درستی اجرا شود.

به شفاف سازی، هوشمندسازی و مردم سازی نیاز داریم

وی گفت: بعد از ۴۰ سال تجربه می گویم اگر بخواهیم امورات ر ا تنها به دستگاه اجرایی، قضایی و قانونگذاری واگذار کنیم اشتباه است، همواره بر رعایت سه نکته تاکید دارم؛ شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی. اگر این سه مورد را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حاکمیتی و حکمرانی در کشور است.

وی افزود: می توان بحث سوت زنی را تحت عنوان مبارزه با فساد از طریف حمایت از افشاگران انجام داد و آن را به قانون تبدیل کرد کاری که کشورهای پیشرفته انجام دادند و باعث شد ۵۵ درصد فسادها کم شود می توان از مردم برای انجام این کار حمایت کرد و این گامی برای مردمی سازی برای مبارزه با فساد است. با این گونه اقدامات می توان ناامنی در حوزه سرمایه گذاری را رفع کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: اگر سیستم در مبارزه با فساد از جنس مردمی نباشد، کار حل نمی شود و جلو نمی رود نتیجه آن خواهد شد که فساد اقتصادی به سمت فساد سیاسی می رود در رقابتهای سیاسی  و موضوعات سیاسی تهمت و افترا زده شده سپس فضایی در کشور ایجاد می شود که همه فکر می کنند مسئول مساوی با فساد است، آیا این رویکرد اخلاقی یا اسلامی است؟

رسیدگی های مجلس در ماده ۲۳۴ ابتر مانده است

قالیباف با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس گفت: در کمیسیون اصل ۹۰ و گزارشهای مجلس در ماده ۲۳۴ حرکتهای مفصلی انجام می شود اما بعد ارجاع آن به قوه قضاییه موضوع ابتر می ماند، باید شعبه خاصی به این موارد  رسیدگی کند که این اتفاق رخ نمی دهد، یا شاید ما از آن مطلع نمی شویم، باید هماهنگی بین دو قوه وجود داشته باشد تا تنتیجه آن را مردم به صورت ملموس درک کنند. کمیسیون مشترک مستمر و مداومی بین مجلس و قوه قضاییه شکل گیرد تا پیگیری ها انجام شده و نهایتا درجلسات این چنینی خروجی آن به اطلاع رسانده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم مشکلات مردم را در کمیسیون مشترک رفع کرد آنها در راهروهای دادگستری ها حضور پیدا می کنند، انصافا قضات ما شریف و زحمتکش هستند و با حداقل امکانات تلاش می کنند البته در هر دستگاهی افرادی هستند که حرمت دستگاه را حفظ نمی کنند.

رئیس مجلس در پایان گفت: شفاف سازی و هوشمندسازی برای مردم انجام شود، مجلس و قوه قضاییه هم به صورت کاملا هماهنگ و مستمر بر اجرای قانون نظارت داشته باشند، تشکیل کمیسیون مشترک می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. تا مردم در همان مسیر شهرستان و استان مشکلاتشان قابل حل باشد و دیگر به تهران نکشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها