کد خبر: 639329
تاریخ انتشار :

موج جدید تحریم‌های جدید آمریکا+جزئیات

فارس: چند ساعت تا شروع دور دوم مذاکرات «وین» در دولت جدید ایران، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی به قلم «لورنس نورمن» گزارش کرد که دولت آمریکا برای تشدید اجرای تحریم‌های ایران گام برمی‌دارد.

موج جدید تحریم‌های جدید آمریکا+جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه مذاکرات «وین» برای احیای برجام در جریان است، یک روزنامه آمریکایی از تلاش دولت بایدن برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران و وادار کردن کشورهای دیگر به قطع روابط تجاری با ایران خبر داد. 

در مقدمه این گزارش آمده است، به گفته مقامات ارشد آمریکایی، دولت بایدن در حال حرکت به سمت تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران است که اولین نشانه از افزایش فشار اقتصادی واشنگتن بر تهران در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با مانع روبه‌رو شده است.

طبق این گزارش، بنا بر گفته مقام‌های ارشد وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، ایالات متحده یک هیأت عالی رتبه از جمله «آندریا گاکی» رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هفته آینده به امارات عربی متحده اعزام می‌کند.

در این گزارش در خصوص سفر هیأت آمریکایی به امارات نوشته است، امارات عربی متحده یکی از متحدان اصلی ایالات متحده اما دومین شریک تجاری ایران و کانال ارتباطی مبادلات تجاری و مالی ایران با سایر کشورها است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی با شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی در امارات عربی متحده که میلیاردها دلار تجارت با ایران انجام می‌دهند، دیدار خواهند کرد.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفته است، هیأت آمریکایی قصد دارند در سفر به آمریکا به طرف‌ اماراتی هشدار دهند که ایالات متحده «به معاملاتی که با تحریم‌ها سازگار نیست، توجه و نظارت دارد و اگر این روند (تعامل با ایران) ادامه داشته باشد، این بانک‌ها و شرکت‌ها با خطرات بسیار جدی روبه‌رو خواهند شد».

مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که سفر مقام‌های آمریکایی به امارات، با وضع تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌ها و شرکت‌های اماراتی همراه خواهد بود.

این اقدامات ظالمانه ایالات متحده در شرایطی صورت می‌گیرد که ادامه دور جدیدی از مذاکرات وین، امروز برگزار می‌شود و در روزهای اخیر سه عضو اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) و ایالات متحده تلاش کرده‌اند با اظهاراتی وضعیت مذاکرات را نه چندان مساعد گزارش کنند و به نوعی ایران را مقصر هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین جلوه دهند.

دور جدیدی از مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام هشتم آذرماه در پایتخت اتریش آغاز شد و تا روز دوازدهم آذر ماه ادامه داشت و در جریان مذاکرات، هیأت ایرانی دو سند درباره رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف مقابل ارائه داد و طرف‌های مقابل برای رایزنی با مقامات کشورهایشان به پایتخت‌های خود بازگشتند تا امروز، این مذاکرات را از سر بگیرند.

طبق آن چه در روزنامه وال استریت ژورنال آمده است، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که اگر پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای حاصل نشود، سفر هیأت آمریکایی به امارات عربی متحده احتمالاً اولین سفر از چندین سفر آن‌ها به کشورهای دیگر برای تشدید فشارهای اقتصادی به ایران خواهد بود.

طبق این گزارش، سفرهای آتی هیأت‌ آمریکایی به کشورهای دیگر با هدف تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران احتمالاً شامل مالزی، ترکیه و چین خواهد بود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایالات متحده همچنین با شرکت‌های مالی در ژاپن و کره جنوبی برای ردیابی تجارت غیرقانونی ایران همکاری نزدیک دارد.

بایدن در حالی سیاست‌هایی مشابه با سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ علیه ایران در پیش گرفته است که قبل از انتصاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و مدعی است که قصد دارد دوباره این توافق را احیا کند اما نه تنها گام ملموسی در این جهت برنداشته است بلکه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فشارها علیه جمهوری اسلامی را به امید دریافت امتیازات بیشتر تشدید بخشد اما مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تحت هیچ‌گونه فشاری حاضر به توافق نیستند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی سفر هفته‌آینده هیأت آمریکایی را با دولت امارات عربی متحده هماهنگ کرده‌اند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های غربی همچنین قصد دارند با چین وارد همکاری شود تا ایران را برای مصالحه تحت فشار قرار دهد و در حال حاضر در حال استفاده از روش‌های دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین برای خودداری از واردات نفت ایران هستند و تمایلی ندارند فعلاً با این کشور در این خصوص درگیر شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها