کد خبر: 638609
تاریخ انتشار :

نگاه‌ تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی بیگدلی

ایران رفته تا به توافق برسد

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌المللی به نتیجه بخشی این دور از مذاکرات خوشبین است و معتقد است که دو طرف در علاقه به حل و فصل موضوع اشتراک نظر دارند.

ایران رفته تا به توافق برسد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست سایت فردا – هیات مذاکره کننده ایرانی که گویا حسابی هم پرشمار است امروز عصر در هتل کوبورگ وین مقابل هیات‌های 1+4 خواهد نشست. البته علی باقری، مذاکره کننده ارشد ما در دولت رئیسی پیش‌تر با هیات‌های روسیه، چین و انریکه مورا دیدارهای جداگانه‌ای داشته و تاکید هم کرده که ایران با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌ها وارد گفت‌وگوهای وین شده است. 

از این جهت خوشبین‌هایی وجود دارد و تصور اینکه ایران اراده جدی برای توافق دارد، موجب امیدواری است. نگاهی به مواضع اخیر غربی‌ها اما موجب تردید در این امیدها است. مثلا همین یادداشت مشترکی که وزرای خارجه انگلیس و اسرائیل منتشر و تاکید کرده‌اند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهند شد. ایران که در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست اما وقتی‌ها غربی‌ها متحدانشان روی این قضیه اسرار دارند و مثلا رابرت مالی نماینده امریکا در امور ایران می‌گوید که اگر ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند ما دست روی دست نمی‌گذاریم؛ یعنی آنها اصلا از موضع خود کوتاه نیامده و همچنان با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای در پی افزایش فشارها هستند.

به هرحال مذاکراتی که خیلی وقت است منتظر آن هستیم از عصر امروز شروع خواهد شد و وزیرخارجه ایران نیز پیش‌تر گفته که توافق ممکن است. حال باید صبر کرد و دید که نتیجه‌ای حاصل می‌شود. 

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل البته به ثمربخشی این دور از مذاکرات امیدوار است. او معتقد است که باقری‌کنی در هیات بزرگ همراه خود حتی برخی نیروهای مخالف برجام را برده تا مذاکره در حضور آنها انجام شود و بعد حرف و حدیثی درست نشود. در واقع او هیات انتخاب شده به عنوان تیم مذاکره‌کننده را نشانه مثبتی تلقی کرده و می‌گوید: «همان افرادی که قبلا مخالف مذاکره بودند الان سرکار هستند و باید مذاکره کنند، برای اینکه حرف و حدیثی ایجاد نشود و بتوانند محافل داخل و مخصوصا نظامی را راضی کنند تلاش کرده‌اند که از وجود این‌ها در تیم مذاکره کننده استفاده کنند».

وی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ادامه می‌دهد: «خط و مشی مذاکره قبلا تعیین شده است و حضور این چهره‌های مخالف برجام خیلی اهمیت ندارد».

او معتقد است که ایران تصمیم گرفته به توافق برسد و غیر از این هم برای حل مشکلاتش راهی ندارد. بیگدلی می‌گوید: «این هیات بلند پایه و پرحجم نشان می‌دهد که ایران تصمیم داشته از انتظارات بالای خود فاصله بگیرد. . نقطه مشترک بین ما و غربی‌ها این است که هر دو طرفدار مذاکره و نگران جنگ هستیم. اگر خدای نکرده جنگ رخ دهد خیلی شرایط سختی مخصوصا برای ما ایجاد می‌شود. ایران برای دوری جستن از جنگ با یک هیات بلندپایه و پرتعداد به وین رفته و انشالله به نتیجه خوبی هم برسد».

او مواضع تند طرف غربی در آستانه مذاکرات را هم خیلی جدی نگرفته و می‌گوید: «رابرت مالی هم مثل ما که بخشی از صحبت هایمان جنبه تبلیغاتی دارد ناچار است که پیستون فشار را زیاد کند و ایران را بدون اعلام شرایط قبل از مذاکره وارد مذاکره کند. اما آنچه که قطعی است این است که آمریکا خیلی علاقه دارد، مذاکرات به نتیجه برسد و ایران به تعهدات خود برگردد. منتها مذاکرات این مرتبه باید با یک سفت و سختی‌هایی صورت بگیرد.»

بیگدلی اصرار دارد: «وقتی چنین هیاتی به وین رفته یعنی قطعا از مقامات ارشد ما دستور گرفته‌اند تا مساله را به نوعی حل کنند. من برخلاف افکار عمومی معتقد هستم که می توانیم به یک نقطه مشترک برسیم و توافق کنیم».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها