کد خبر: 663836
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه نیوز با مهرداد لاهوتی

اقدامات دولت نتایج معکوس بر زندگی مردم داشت

فعال سیاسی گفت: آثار اقدامات دولت سیزدهم در زندگی مردم نه تنها مشهود نیست بلکه این اقدامات نتایج معکوس هم داشته است.

اقدامات دولت نتایج معکوس بر زندگی مردم داشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت سیدابراهیم رئیسی با اشاره به دستاوردهای خود، بر این باور است که توانسته امید به آینده مردم را افزایش دهد.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با نامه نیوز درباره میزان افزایش امید مردم به آینده بر عملکرد دولت سیزدهم گفت: دولت باید در موضوع برجام با تدبیر بیشتری جلو می رفت چون این نگاه کارشناسی نیست که بگوییم «اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نمی زنیم». امروز اقتصاد ما به تعاملات بین المللی و برجام گره خورده است.

وی افزود: هم اکنون می توانیم روزانه 3 میلیون بشکه نفت صادر کنیم ولی فقط یک میلیون بشکه نفت با 40 درصد قیمت کمتر صادر می کنیم، در واقع از جیب مردم 40 درصد روی هر بشکه نفت تخفیف داده می شود و در عین حال کالاهای مورد نیاز داخل را گران تر می خریم. جابه جایی پول از جمله مشکلات دیگری است که با آن مواجه هستیم.

این فعال سیاسی اظهار کرد: وقتی برجام به نتیجه رسیده بود شرکت بوئینگ و شرکت ایرباس و شرکت ای‌تی آر در قالب اجاره به شرط تملیک با ما 500 دستگاه هواپیما قرارداد بستند ولی هم اکنون فقط می توانیم هواپیمای با عمر بالای 20 سال خریداری کنیم. در مجموع ما داریم از جیب مردم کشور را گران اداره می کنیم به عنوان مثال در پروازهای خارجی، هواپیماهای ما مجبور هستند در فرودگاه یکی از شهرهای لب مرز بنشینند و سوختگیری کنند چون کشورها به ما سوخت نمی دهند.

وی ادامه داد: دولت با وجود تلاش های فراوان در احیای برجام تا به الان موفق نبوده است و باید بیشتر تلاش کند تا کارهایش به یک نتیجه ای منتهی شود. بحث دیگر حذف ارز 4200 تومانی بود که در اجرای این تصمیم دولت عجله کرد. زندگی مردم به قیمت 5 قلم کالا گره خورده است و دولت با حذف ارز ترجیحی کسری بودجه اش را تأمین کرد. اگر دولت به تدریج ارز یارانه ای را قطع می کرد دیگر نیاز نبود که به مردم یارانه دهد، در عین حال بر مردم نیز فشار کمتری وارد می شد.

لاهوتی گفت: آثار اقدامات دولت سیزدهم در زندگی مردم نه تنها مشهود نیست بلکه این اقدامات نتایج معکوس هم داشته است؛ هر چند میزان یارانه افزایش پیدا کرد اما هزینه ای که بر اثر حذف ارز ترجیحی به مردم تحمیل شد 4 برابر بود. شاهد بودیم در زمان آقای روحانی وقتی برجام به نتیجه رسید تورم تک رقمی شد بنابراین دولت باید با حفظ ارزش های انقلاب مذاکرات را به نتیجه برساند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها