کد خبر: 668947
تاریخ انتشار :

کادر مدیریت بانک مرکزی باید شخم بخورد

یک استاد دانشگاه گفت: یک شخمی باید در هیأت مدیره بانک ها و کادر مدیریتی بانک مرکزی زده شود. در مجموع آقای فرزین از اقتصاد ایران شناخت دارد و اگر کمک شود، می تواند نرخ ارز را کاهش دهد مگر آنکه ملاحظاتی همچون جبران کسری بودجه دولت مطرح باشد.

کادر مدیریت بانک مرکزی باید شخم بخورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: محمدرضا فرزین به جای صالح آبادی سکاندار بانک مرکزی شد و وعده کرد حباب بازار ارز را از بین می برد، حال آنکه بسیاری کارشناسان معتقدند «بازگرداندن دلار به پایین 35 هزار تومان با مقاومت های جدی صادکنندگان، سوداگران و حتی برخی تولیدکنندگان مواجه خواهد شد که امکان دارد مدیریت جدید بانک مرکزی را با چالش های سخت رو به رو کند».

آلبرت بغزیان در گفتگو با نامه نیوز درباره وعده رئیس بانک مرکزی به کاهش قیمت دلار گفت: صحبت های آقای فرزین نشان می دهد که برخلاف آقای صالح آبادی دغدغه این کار را دارد اما برای حصول این هدف لازم است که سایر اعضای تیم اقتصادی دولت اعم از وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و وزیر نفت نیز با او هماهنگ باشند.

وی افزود: در واقع همه اعضای تیم اقتصادی دولت باید در قالب یک مجموعه ای هماهنگ به همدیگر کمک دهند تا بازار ارز را مدیریت کنند. اگر قرار باشد پتروشیمی ها نفت ارزان بگیرند اما ارز حاصل از صادرات محصولات شان را پیش خود نگه دارند یا به نرخ آزاد بفروشند، پس بانک مرکزی از چه محلی می خواهد ارز 28 هزار و پانصد تومانی را تأمین کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: وقتی بانک مرکزی ارز 28 هزار و پانصد تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص می دهد باید بالای سر آن باشد و نظارت کند وگرنه همان نتایج منفی تخصیص ارز 4200 دوباره اتفاق می افتد یعنی طرف برای واردات دارو ارز می گیرد اما زین اسب وارد می کند.

وی درباره تحلیل برخی اقتصاددان ها به بازنگشتن دلار به نرخ 35 هزار تومان ادامه داد: دلار با قیمت کنونی به نفع مردم نیست. هر کسی بگوید دلار را باید رها کرد تا به یک عددی برسد تا ثبات در بازار ارز ایجاد شد، بداند که آن عدد هیچ وقت حاصل نمی شود، این عدد می تواند از دلار 7 تومانی اول انقلاب شروع شود تا به چند ده هزار تومان برسد چون همیشه هستند افرادی که با قیمت دلار بازی کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: نرخ ارز را بانک مرکزی باید مدیریت کند. رقم کنونی دلار خیلی بالاست و هر چقدر این رقم پایین بیاید بهتر است. حالا عده ای ارز خریدند و قطعا ناراضی می شوند اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر این افراد هر طور شده چوب لای چرخ مدیریت دکتر فرزین خواهند گذاشت. 

بغزیان افزود: اگر همین کادر مدیریتی بانک مرکزی و روسا و هیأت مدیره های بانک ها بر سر کار بمانند، قطعا کار آقای دکتر فرزین پیش نخواهد رفت چون او یک نفر است. معتقدم یک شخمی باید در هیأت مدیره بانک ها و کادر مدیریتی بانک مرکزی زده شود. در مجموع آقای فرزین از اقتصاد ایران شناخت دارد و اگر کمک شود، می تواند نرخ ارز را کاهش دهد مگر آنکه ملاحظاتی همچون جبران کسری بودجه دولت مطرح باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها