کد خبر: 669451
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با امیرعلی ابوالفتح

هرچه زمان می‌گذرد توافق دشوارتر می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: هرچه زمان می گذرد امکان غلبه بر موانع بر سر راه توافق هسته ای دشوارتر هم می شود چون مسائل جدیدی پیش می آید و موضوعات روی هم انباشته می شود.

هرچه زمان می‌گذرد توافق دشوارتر می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت برجام هر روز مبهم تر از دیروز می شود. اگر تا چند ماه پیش غربی ها بر پیشبرد هر چه سریعتر گفتگوها اصرار می کردند و ایران با اکراه پشت میز مذاکره می نشست، حالا ایران برای به نتیجه رساندن گفتگوها اصرار دارد اما غربی ها به دلایل مختلف پرونده برجام را مختومه اعلام می کنند.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با نامه نیوز درباره میزان احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: نخست باید این نکته را یادآور شوم که ایران همواره آماده مذاکره با آژانس و 1+4 بوده و الان نیز این رویکرد تغییر نکرده است. ثانیا اروپا و آمریکا هم اکنون نیز با تهران در حال مذاکره هستند.

وی با اشاره به خط و نشان های جدید غرب برای ایران افزود: هر چند اروپایی ها این روزها می گویند «با تهران مذاکره نمی کنند» و آمریکایی ها نیز اعلام می کنند «دیگر تمرکزی روی مذاکرات ندارد» اما با این وجود هم اروپایی ها به شکل مستقیم و هم آمریکایی ها به شکل غیرمستقیم در حال مذاکره با ایران هستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: هیچ کدام از طرفین ایران یعنی نه اروپایی ها و نه آمریکایی ها قطع مذاکره را اعلام نکردند تا زمانی که قطع مذاکرات اعلام نشده باشد، فرض بر این قرار می گیرد که مذاکرات همچنان در جریان است. حالا سئوال پیش می آید که چرا اروپایی ها حالا قدری تندتر از آمریکا شدند؟ این مسئله دلایل خود را دارد.

وی افزود: هیأت حاکمه آمریکا به این نتیجه رسید که برجام 2015 نگرانی ها و منافع آمریکا را پاسخگو نیست بنابراین از برجام خارج شد و قصد ندارد به برجام 2015 برگردد، مگر اینکه اطمینان پیدا کند ایران حاضر است بر سر برجام های 2، 3 و 4 مذاکره کند.

امیرعلی ابوالفتح داستان مواضع جدید اروپایی ها درباره برجام را متفاوت از آمریکا خواند و بیان کرد: اروپایی ها از نزدیکی تهران و مسکو به ویژه بعد از ادعاهای اوکراین درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ ناخرسند هستند چون اروپا پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین را فاجعه و ضربه سنگین استراتژیک به موجودیت خود می داند بنابراین اروپایی ها بر نمی تابند که کشوری در جنگ به روسیه کمک کند.

وی ادامه داد: از نظر اروپایی ها ایران خطای بزرگی مرتکب شده است که به روسیه کمک می کند بنابراین معتقدند باید حتما با ایران برخورد شود. گرچه هم اروپا و هم آمریکا یکی از دلایل این رویکرد خود را همراهی با اغتشاشات و ناآرامی هایی در ایران اعلام می کنند اما همه اینها فقط ویترین قضیه است، یعنی اگر ایران بپذیرد با روسیه فاصله اش را حفظ می کند، مواضع ضدایرانی اروپا تا حدزیادی فروکش می کند.

این کارشنا مسائل سیاست خارجی یادآور شد: در مجموع تا آینده نزدیک هیچ امیدی ندارم که مذاکرات به نتیجه برسد چون فاصله خواسته های ایران با خواسته های آمریکا خیلی زیاد و رسیدن به تفاهم دشوار است؛ هرچه زمان می گذرد امکان غلبه بر موانع بر سر راه توافق دشوارتر هم می شود چون مسائل جدیدی پیش می آید و موضوعات روی هم انباشته می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها