کد خبر: 669009
تاریخ انتشار :

تحرکات سناتورضد ایرانی علیه برجام

دستور موساد به تام کاتن

طی روزهای اخیر،زمزمه های دوباره درآمریکا درخصوص پیگیری روند مذاکرات هسته ای در وین و احیای احتمالی توافق هسته ای شنیده می شود. از سوی دیگر، با توجه به حضور نتانیاهو درمسند قدرت ، شاهد شکل گیری تقابل دوباره ای میان سناتورهای وابسته به لابی آیپک ( مخالفان برجام) و لابی جی استریت( موافقان احیای برجام ) هستیم. بدیهی است که نقطه اصلی تلاقی این نظرات در نهایت سنای آمریکا خواهد بود! در سال 2015 میلادی، زمانی که توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 منعقد شد، جمهوریخواهان اکثریت نسبی مجلس سنا را عهده دار بودند.54 سناتور جمهوریخواه و 46 سناتوردموکرات ، بررسی توافق هسته ای را آغاز کردند. جهت جلوگیری از وتوی اوباما علیه تصمیم سنا، لازم بود حداقل 67 سناتور مخالفت خود را با برجام اعلام کنند تا در نهایت، این توافق تبدیل به یک تعهد درحوزه سیاست خارجی آمریکا نشود.

دستور موساد به تام کاتن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علاوه بر 54 سناتور جمهوریخواه که به صورت مطلق با انعقاد برجام مخالفت کردند ، 4 سناتوردموکرات یعنی بن کاردین، چاک شومر، باب منندز و بلومنتال نیز با جمهوریخواهان همراه شدند. در نهایت، با توجه به حمایت 42 سناتوردموکرات دیگر از برجام، این توافق توانست بدون نیاز به استفاده اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا از حق وتوی خود تصویب شود. در زمان مجادلات سناتورهای آمریکایی علیه برجام، نقش "تام کاتن"سناتورایالت آرکانزاس درمجلس سنا بسیار پررنگ بود. این بار نیز تام کاتن به عنوان سناتوری که اساسا با انعقاد توافق هسته ای مخالف بوده است، نقش پررنگی در مجادلات سنا ایفا خواهد کرد.

در این میان، نتانیاهو و موساد به تام کاتن ماموریت ویژه ای داده اند! فراموش نکنیم که "آنا پکهام"همسر تام کاتن از اعضای سازمان تروریستی -جاسوسی موساد محسوب می شود  و بسیاری از دستورات این سازمان صهیونیستی از سوی پکهام به همسرش تام کاتن ارسال می گردد. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، تام کاتن رانماینده موساد در کنگره قلمداد می کنند. چندی پیش  پایگاه اینترسپت در خصوص تام کاتن و نقش او در سنای آمریکا نوشت :

" آیا هیچ عضو کنگره هست که از تام کاتن خطرناک‌تر باشد؟ این سناتور جمهوری‌خواه افراطی و افسر سابق ارتش آمریکا هیچ گاه مشغولیت‌های ذهنی بی‌امان خودش را درباره ستیزه‌جویی با ایران پنهان نکرده است. رهبری تلاش‌ها در کنگره برای لغو توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را داشته و همواره بر طبل تشدید تحریم‌ها و حتی حمله هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران کوبیده است. با عرض معذرت از وینستون چرچیل، کاتن به جای حرف زدن و حرف زدن جنگ می‌خواهد و بس!"

نکته دیگر، به نقش پررنگ تام کاتن درخروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران باز می گردد. در یکسال نخست حضورترامپ در کاخ سفید( زمانی که هنوز آمریکا رسما از توافق هسته ای خارج نشده بود)، تام کاتن با افرادی مانند جیمز متیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ بر سر خروج از توافق هسته ای وارد مجادله شد. متیس و تیلرسون معتقد بودند که خروج آمریکا از برجام به ضرر منافع بین المللی واشنگتن می باشد اما کاتن به نمایندگی از لابی آیپک و موساد برخروج ترامپ از توافق تاثیرداشت. سرانجام ترامپ تسلیم تام کاتن و لابی ضد برجام در کنگره شد. نشریه ویکلی‌استاندارد در سال 2017 میلادی درخصوصنقش تام کاتندرخروج ترامپ از برجام نوشت :

" ترامپ درجلسه  با مشاوران امنیت ملی و سیاست خارجی خود، بعد از آنکه تیمش نتوانست گزینه‌های لازم برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام را در اختیارش قرار دهد، با تام کاتن تماس گرفت و صدای او را روی بلندگو قرار داد. ترامپ از کاتن خواست دلایلش درباره عدم تأیید پایبندی ایران را توضیح دهد. کاتن ظرف پنج دقیقه برای ترامپ و تیمش گفت که اساسا این توافق نباید دوباره تایید شود!"

اکنون تام کاتن و تیم همراه وی درسنای آمریکا قصد دارند بار دیگر مانع از احیای توافق هسته ای شوند.اگرچه دیگرسناتورهای مخالف برجام ( اکثریت مطق جمهوریخواهان و تعداد اندکی از دموکراتها) نیز در صحنه تقابل با توافق هسته ای قصد دارند نقش پررنگی را ایفا کنند ، اما تام کاتن از سوی لابی آیپک رهبری این تلاشهای ضد ایرانی را درکنگره بر عهده خواهد گرفت. بر همین اساس، طی هفته های آتی شاهد اتخاذ مواضع تند و صریح تام کاتن علیه احیای توافق هسته ای با ایران و از سرگیری مذاکرات در وین خواهیم بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها