کد خبر: 671689
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با قاسم محبعلی

سفر رئیسی به پکن کمکی به خنثی‌سازی تحریم‌ها نمی‌کند

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: از زمان اعمال تحریم ها علیه ایران تاکنون، اگر چین و روسیه می توانستند تأثیری بر کاهش یا توقف این تحریم ها بگذارند، قطعا تا به حال گذاشته بودند.

سفر رئیسی به پکن کمکی به خنثی‌سازی تحریم‌ها نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: سیدابراهیم رئیسی در سفری دو روزه به دعوت همتای چینی خود به پکن رفت. درباره این سفر دو دیدگاه مطرح می شود، یک دیدگاه بر این باور است که ایران با گسترش سطح همکاری با چین و اجرای سند راهبردی 25 ساله می تواند تحریم های غربی را خنثی کند اما دیدگاه دوم نگاه دیگری دارد و می گوید «از این سفر آبی گرم نمی شود».

قاسم محبعلی در گفتگو با نامه نیوز درباره دستاوردهای سفر سیدابراهیم رئیسی به پکن گفت: در موضوع روابط دوجانبه این سفر به خصوص از نگاه طرف ایرانی مهم ارزیابی می شود اما در حوزه تحریم ها تأثیر چندانی ندارد چون ارتباط با آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی برای چینی ها اهمیت بیشتری دارد بنابراین حتما ملاحظات آنها را در همکاری با تهران رعایت می کنند.

وی افزود: چینی ها می خواهند از ابزار ایران برای رابطه با کشورهای عربستان، آمریکا و اروپا استفاده کنند ولی با توجه به جمیع ملاحظات فکر نمی کنم سطح روابط از وضعیت کنونی تغییر محسوسی کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره کمک احتمالی چین به ایران برای پیوستن به بریکس برای انجام مبادلات تجاری خارج از حوزه دلار و یورو اظهار کرد: بعید می دانم هند و برزیل آمادگی داشته باشند که به خاطر ایران مناسبات شان را با آمریکا و اروپا تحت تأثیر قرار دهند.

وی درباره اجرایی شدن سند همکاری دوجانبه ایران و چین ادامه داد: بستگی به شرایط دارد، آن سند یادداشت تفاهمی است که دو طرف آرزوهای خودشان را در آن مطرح کردند، اگر شرایط مساعد باشد چینی ها به اجرای سند همکاری 25 ساله علاقه نشان می دهند اما اگر شرایط مساعد نباشد، چینی ها الزامی برای عمل به آن سند نمی بینند چون فعلا در سطح یادداشت تفاهم است.

این دیپلمات پیشکسوت بیان کرد: از زمان اعمال تحریم ها علیه ایران تاکنون، اگر چین و روسیه می توانستند تأثیری بر کاهش یا توقف این تحریم ها بگذارند، قطعا تا به حال گذاشته بودند. اینکه ما بدون توجه به واقعیت های روابط بین الملل چشمان مان را ببندیم و آرزوهای مان را مطرح کنیم، کمکی به وضعیت ما نمی کند. در واقع نمی توانیم با تخیلات خودمان در دنیای امروز زندگی کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها