کد خبر: 670087
تاریخ انتشار :

انقلاب در سیاست خارجه عربستان/ ریاض بین پکن و واشنگتن پل می زند؟

عربستان روابط خود را با دشمنان آمریکا یعنی چین و روسیه بهبود بخشیده است. ریاض در عین حال، روابط خوب خود با آمریکا را هم حفظ کرده و از این‌ جهت‌ می خواهد تبدیل به واسطه ای بین المللی شود و به نقطه اتصال چین، روسیه و آمریکا بدل شود.

انقلاب در سیاست خارجه عربستان/ ریاض بین پکن و واشنگتن پل می زند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: عربستان سعودی به عنوان رقیب استراتژیک و منطقه ای ما، در حال تغییر سیاست های کلی خود است. ریاض که از چند سال پیش توسعه اقتصادی خود را آغاز کرده، حالا قصد دارد انقلابی در سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک خود ایجاد کند. عربستان تا چند سال پیش تابع تام و تمام آمریکا بود. ریاض استقلال رای و عمل نداشت و از این جهت، یک قدرت محلی به حساب می آمد. اکنون عربستان روابط خود را با دشمنان آمریکا یعنی چین و روسیه هم بهبود بخشیده است. ریاض در عین حال، روابط خوب خود با آمریکا را هم حفظ کرده و از این‌ جهت‌ می خواهد تبدیل به واسطه ای بین المللی شود و به نقطه اتصال چین، روسیه و آمریکا بدل شود.

پایگاه CNBC در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در زیر خلاصه ای از گزارش این پایگاه را مرور می کنیم.

ریاض به دنبال انقلاب ژئوپولیتیک

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان روز دوشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که عربستان سعودی می تواند در زمان تشدید تنش های ژئوپلیتیکی به کاهش تنش بین ایالات متحده و چین کمک کند و بین آنها واسطه شود. الجدان خواستار آرامش و همکاری طرف های مختلف شد و بر توانایی کشورش برای حفظ مجرای گفتگو با همه قدرت های سیاسی بزرگ در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، رقابت بین واشنگتن و پکن و بازار بی ثبات انرژی تاکید کرد.

به گزارش CNBC، الجدان در این رابطه به خبرنگار این پایگاه خبری گفت: «من واقعاً فکر می‌کنم که ما باید بر همکاری، تعامل، اجتناب از تنش‌های ژئوپلیتیک بیشتر و درخواست برای آرامش و استمرار راه‌حل‌های سیاسی برای تنش‌های ژئوپلیتیک تمرکز کنیم. ما موضع خود را در مورد این مسائل - چه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و چه در مجامع دیگر - به وضوح بیان کردیم.»

الجدان در پاسخ به سوالی درباره توانایی عربستان سعودی برای تسهیل گفتگو بین قدرت های متخاصم مانند ایالات متحده و چین یا آمریکا و روسیه گفت: "ما یک رابطه کاملا استراتژیک با ایالات متحده داریم و روابطمان با چین هم بسیار خوب است. فکر می کنم می توانیم شکاف موجود بین این کشورها را پر کنیم."

عربستان، نقطه اتصال شرق و غرب می شود؟

بر اساس گزارش CNBC، روابط عربستان سعودی و ایالات متحده به دهه 1930 باز می گردد. به طور کلی این ارتباط سیاسی با عنوان "نفت در ازای امنیت"  شناخته می شود. ایالات متحده اهداف نظامی مختلفی در عربستان سعودی دارد. آنها تسلیحات پیشرفته ای به سعودی ها می فروشند و عملیات مشترک زیادی هم با ارتش سعودی دارند.

در همین حال، چین هم سال‌هاست که به‌عنوان شریک تجاری اصلی عربستان سعودی و بزرگترین خریدار نفت این کشور شناخته شده و به ویژه در این سالها از نظر همکاری های اقتصادی پیشروی زیادی کرده است. روابط ریاض با پکن بیشتر کاربردی و اقتصادی بوده است تا استراتژیک و این بدین معنی است که احتمالاً چین به این زودی ها جایگزین ایالات متحده در عربستان نخواهد شد.

با این حال، روابط چین و عربستان در سال‌های اخیر وارد فازهای جدیدی شده است. عربستان سعودی در این چند سال‌ تسلیحات چینی بیشتری خریداری کرده است، به‌ویژه آن تسلیحاتی را که واشنگتن تمایل چندانی به فروش آن‌ها به متحد خود در خلیج فارس نداشته است، مانند پهپادهای پیشرفته و موشک ها. انتقال فناوری و پروژه‌های زیرساختی چین به عربستان نیز در حال افزایش است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن روابط خارجی خود و اتحاد با کشورهای مختلف و استقلال این روابط است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه دسامبر از عربستان سعودی بازدید کرد و دو کشور چند توافقنامه مشارکت راهبردی امضا کردند که وزارت امور خارجه چین آنها را " نقطه عطفی دوران ساز در تاریخ روابط چین و اعراب" نامید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها