کد خبر: 674610
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه‌نیوز با جمشید عدالتیان

تحریم‌ها بر نتیجه‌بخشی دیپلماسی اقتصادی اثر می‌گذارد

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: یکسری مولفه های همچون حجم نقدینگی، کسری بودجه، مشکلات ساختاری و مدیریتی اقتصاد در اختیار خود ما است و می توانیم روی آنها کار و موانع موجود در مسیر کنترل تورم را برطرف کنیم.

تحریم‌ها بر نتیجه‌بخشی دیپلماسی اقتصادی اثر می‌گذارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: شعار سال جدید رشد تولید و مهار تورم است؛ یکی از مولفه هایی که می تواند به تحقق این شعار کمک کند، پیشبرد توفیقات در حوزه دیپلماسی و سوق دادن آثار آن در حوزه اقتصاد داخلی است.

جمشید عدالتیان در گفتگو با نامه نیوز درباره اثر گشایش های دیپلماتیک بر اقتصاد کشور گفت: وقتی دیپلماسی سیاسی به نتیجه می رسد، برای آنکه وارد فاز دیپلماسی اقتصادی شود زمان می برد چون موانع بیشتری را سر راه خود دارد. به عبارت دیگر یک رابطه سیاسی به دیپلماسی اقتصادی کمک می کند ولی معلوم نیست آن را قطعا به سرانجام برساند.

وی گرفتاری های اقتصادی ایران را ورای منطقه خواند و افزود: هم اکنون عراق می خواهد بدهی ایران را بپردازد اما نمی تواند چون تحریم های بالادستی مانع این کار می شود. این تحریم ها را آمریکا علیه ایران اعمال می کند که روی نتیجه بخشی دیپلماسی اقتصادی اثر می گذارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: در هر صورت تشنج زدایی و پیامدهای دیپلماسی سیاسی کما بیش روی دیپلماسی اقتصادی نیز اثر می گذارد؛ وقتی درب روابط سیاسی و گفتگو باز باشد، امکان مذاکره در حوزه روابط اقتصادی نیز وجود خواهد داشت ولی به نتیجه رسیدن مذاکرات اقتصادی مولفه های خاص خود را می طلبد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: برخلاف دیپلماسی اقتصادی، یکسری مولفه های همچون حجم نقدینگی، کسری بودجه، مشکلات ساختاری و مدیریتی اقتصاد در اختیار خود ما است و می توانیم روی آنها کار و موانع موجود در مسیر کنترل تورم را برطرف کنیم.

عدالتیان تأکید کرد: در مجموع حل مشکلات اقتصادی کشور باید از دو مسیر دنبال شود، یک مسیر رسیدگی به علل داخلی هستند که کاملا در اختیار و کنترل خودمان است و دوم، مسیر دیپلماسی اقتصادی است که تا آنجا که امکان دارد باید تلاش کرد که عوامل تهدیدزا کاهش پیدا کنند تا از قِبل این اتفاق فرصت هایی در حوزه اقتصادی ایجاد شود.

وی افزود: کشورهایی در دنیا هستند که روابط اقتصادی و سیاسی خیلی زیادی در سطح جهانی ندارند اما قادر بودند تورم خودشان را کنترل کنند. معتقدم ابزارهای زیادی در داخل برای کنترل تورم و رشد تولید وجود دارد، امیدواریم به بهترین نحو از این ابزارها در جهت تحقق شعار سال بهره گرفته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در مجموع امیدوارم دیپلماسی های سیاسی به دیپلماسی های اقتصادی تسری پیدا کند، هر چند این دیپلماسی زمان بر و طولانی است. یک سفارتخانه می تواند سریع بازگشایی شود اما تا روابط اقتصادی دوباره شکل بگیرد، بازارها شناسایی، کالاها مشخص، مسیرهای توزیع تعریف و نحوه جابه جایی پول توافق شود زمان بر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها