کد خبر: 678270
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمدجواد جمالی

اروپا برای احیای برجام آماده است اما بایدن نه

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اروپایی ها احساس می کنند الان وقت مناسبی است که درخواست های خودشان را برای احیای برجام از بایدن داشته باشند.

اروپا برای احیای برجام آماده است اما بایدن نه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: اروپایی ها گویا به تحرک افتادند تا زمینه از سرگیری مذاکرات برجامی را فراهم کنند. آنها رایزنی هایی را با کاخ سفید داشتند که مبادا مذاکرات احیای برجام به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شود.

محمدجواد جمالی در گفتگو با نامه نیوز درباره تکاپوی اروپایی ها برای فراهم آوری زمینه از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: اروپایی ها همیشه به صورت آشکار در دفاع از برجام یا احیای برجام موضع گیری کردند چون آنها بر این باور هستند که بعد از امضای برجام اروپا امن تر شد.

وی افزود: به نظر می رسد اروپایی ها تصوراتی را در زمینه هایی همچون مسائل نظامی، غنی سازی هسته ای و موشک ها در ذهن خود پرورانده اند و از این رو فکر می کنند با احیای برجامی و محدودسازی برنامه های ایران در حوزه نظامی و هسته ای به ویژه تعویق لغو تحریم های مبادلات تسلیحاتی می توانند بر ایران شاخص های کنترلی را افزایش دهند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به کاهش غنی سازی در ایران بعد امضای برجام تأکید کرد: ما پیش از امضای برجام به غنی سازی 20 درصد رسیده بودیم که پس از امضای برجام میزان غنی سازی ما به 3.67 درصد محدود شد. فردو عملا به حالت تعطیل درآمد. همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تعداد بازدیدهای اعلام نشده بازرسان از تأسیسات هسته ای ایران با تعداد بازدیدهای اعلام نشده بازرسان از تأسیسات هسته ای سایر کشورها برابری می کرد.

وی ادامه داد: وقتی ترامپ از برجام خارج شد، شاهد بودیم که اروپا مخالف این اتفاق بود، برای اولین بار سه کشور اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیشنهادهای آمریکا علیه ایران همراهی نکردند. البته اتحادیه اروپا در حوزه اقتصادی اقدامی در جهت جبران خسارت وارده به ایران انجام نداد با این توجیه که تحریم های آمریکا مانع این اتفاق است.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در ماه های اخیر وضع اروپا متفاوت شده، تأکید کرد: جنگ اوکراین همه اروپا را درگیر خودش کرده، روابط اروپا با چین و روسیه دستخوش چالش هایی شده و برخی اختلافات بین کشورهای اروپایی به ویژه اختلاف ترکیه با کشورهای اسکاندیناوی شرایط جدیدی را برای آنها به هم زده است. همچنین برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه خواهان یکسری استقلال عمل هستند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها بر این باورند که عدم وجود برجام برای آنها مشکلات امنیتی ایجاد می کند، افزود: اروپایی ها نمی خواهند با مشکلات بیشتر از آنی که هم اکنون با آن مواجه هستند، درگیر شوند؛ به همین دلیل فعال تر شدند. به نظر می رسد با توجه به توافقات اخیر بین ایران و کشورهای عربی به ویژه عربستان، سنگ اندازی کشورهای عربی برای احیای برجام کاهش معنی داری پیدا خواهد کرد. ضمن آنکه اسرائیل نیز بیشتر بر مدیریت مناقشات داخلی خود تمرکز دارند و کمتر فرصت می کنند به آمریکا برای عدم احیای برجام فشار بیاورند.

جمالی با بیان اینکه اروپایی ها احساس می کنند الان وقت مناسبی است که درخواست های خودشان را برای احیای برجام از بایدن داشته باشند، گفت: در تیم مذاکراتی آمریکا نیز تفکرات یکدستی به چشم نمی خورد. زمزمه هایی درباره تغییر احتمالی رابرت مالی مسئول امور ایران در مذاکرات برجامی به گوش می رسد.

وی با اشاره به کاهش محبوبیت بایدن افزود: تورم اخیر در آمریکا و پرونده های خانوادگی بایدن همه مزید بر علت شدند که جایگاه بایدن را متزلزل سازند. امروز بایدن در شرایطی نیست که بتواند تصمیم قطعی بگیرد. من هم موافقم که بایدن نیز دنبال این است که نخست از انتخابات ریاست جمهوری عبور کند و بعد تصمیم بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها