کد خبر: 705463
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی نامه‌نیوز با فلاحت پیشه

نسبت مجلس دوازدهم و دولت؛ از جنگ زرگری تا اختلافات جدی

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تحلیل برخی آن است که جریان میانه رو این شانس را دارد از 48 کرسی دور دوم انتخابات تعداد قابل توجهی را از آن خود کند اما واقعیت چیز دیگری است چون قرار نیست هر کس در لیست افراطی ها نبود، میانه رو محسوب شود.

نسبت مجلس دوازدهم و دولت؛ از جنگ زرگری تا اختلافات جدی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز: انتخابات مجلس دوازدهم طبق پیش بینی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی پیش نرفت؛ این شورا تصور می کرد همچون دوره گذشته قالیباف همچون لوکومتیوی قوی عمل می کند که 29 واگن دیگر را به دنبال خود می کشد و لیست ذیل نام او 30 بر هیچ برنده بازی می شود اما شخص محمدباقر قالیباف در رتبه چهارم قرار گرفت و تندروهای سوپر انقلابی حالا عرصه را برای یکه تازی فراهم می بینند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی نامه نیوز درباره ترکیب مجلس دوازدهم گفت: ما با یکی از بدترین دوران نظارت و قانونگذاری مجلس مواجه خواهیم بود چون عمده منتخبان رقیب جدی نداشتند بنابراین کارنامه و برنامه قوی برای رفع مشکلات کشور در انتخابات مطرح نشد.

وی افزود: هیچ کدام از فهرست هایی که در تهران و سایر شهرهای بزرگ منتشر شدند برنامه ای ارائه ندادند. امروز نیز مهمترین دغدغه آنها رسیدن به کرسی ریاست مجلس است. در ایران رئیس مجلس جایگاه فرا پارلمانی دارد، او عضویت رئیس مجلس در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای سران سه قوه است که می تواند حتی نظری خلاف نظر مجلس ارائه کند، اتفاقی که در زمان گران کردن بنزین رخ داد.

این فعال سیاسی یادآور شد: فارغ از آنکه کدام جریان بیشترین کرسی را در اختیار دارد، این روزها بیشتر شاهد سیاست نقد، توهین و تخریب از جانب گروه های راهیافته به مجلس علیه یکدیگر هستیم چون جز این کار، اقدام دیگری در کارنامه شان وجود نداشته است. وقتی تکلیف منتخبان تهران مشخص شد دیدیم کسانی که تا چندی پیش در یک فهرست بودند به جان هم افتادند.

وی افزود: جریانات پیروز در انتخابات مجلس به جای آنکه بنشینند و برنامه ای عملی برای رفع مشکلات کشور ارائه دهند وارد جنگ با یکدیگر شدند و حتی تهدید می کنند که اعتبارنامه یکدیگر را رد می کنند. در مجموع انتخابات مجلس دوازدهم عملا شکست برای مردمی است که انتظار داشتند مشکلات شان حل شود.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: امروز تحلیل برخی آن است که جریان میانه رو این شانس را دارد از 48 کرسی دور دوم انتخابات تعداد قابل توجهی را از آن خود کند اما واقعیت چیز دیگری است چون قرار نیست هر کس در لیست افراطی ها نبود، میانه رو محسوب شود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مجلس آینده رقابت بر سر افراطی‌گری است، درباره نسبت مجلس دوازدهم و دولت سیزدهم گفت: دو نسبت میان آنها شکل خواهد گرفت، یک نسبت رقابت و جنگ زرگری میان گروه های رأی آورده خواهد بود چون آنها تلاش می کنند عرصه رقابت برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 را نیز بین خود محدود کنند که در چنین فضایی مجلس اختیارات نظارتی خود را تعطیل خواهد کرد. نسبت دوم اختلافات جدی برای کسب مناصب دولتی است. معتقدم روز به روز فضای ذهنی مسئولان در دولت و مجلس با فضای ذهنی مردم متفاوت تر خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها