کد خبر: 633829
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی قیمت خودرو

دو ماه از شروع کار دولت رئیسی می‌گذرد اما خودروهای خارجی و داخلی آنچه که انتظار می‌رفت، ارزان نشد. یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: وعده‌هایی که دولت مبنی بر افزایش میزان تولید یا واردات خودرو داد، محقق نشده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در نیمه دوم سال روند افزایشی داشته باشد!

پیش‌بینی قیمت خودرو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
 
به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: دولت آب پاکی را روی دست مردم ریخت. روز گذشته سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته بود «در شرایطی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است، واردات خودرو می‌تواند مفید باشد اما تا پایان سال جاری و تا زمانی که ما به یک توازن در تراز خارجی برسیم، اشتباه است.»

او پیش از این درباره مساله واردات خودرو و قیمت خودرو سکوت کرده بود. این در حالی که دو ماه پیش او در مجلس به نمایندگان مردم وعده ساماندهی بازار خودرو را داده بود اما به نظر می‌رسد که منظور او صادرات خودرو بوده و قرار نیست واردات خودرو را آزاد کند!

وعده دولت قابل اجرا نیست!

حالا گمانه‌زنی‌های فروشندگان خودرو نشان می‌دهد خودرو از فردا  دوباره روند افزایشی قیمت خودرو پیدا می‌کند.

یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به پیش‌بینی خود از روند بازار توضیح داد: روند افزایشی قیمت خودرو با رد مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان قابل پیش‌بینی بود، چرا که درآمد دولت به دلیل تحریم‌ها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه در این میان کسری بودجه هم داریم و این موضوع هم بر قیمت خودرو موثر است.

فربد زاوه گفت: دو ماه از شروع کار دولت می‌گذرد اما وعده‌ها هنوز اجرا نشده است. تورم روند افزایشی دارد و قیمت خودرو افزایش بوده و برنامه غیر تورمی در برنامه دولت رئیسی دیده نمی‌شود. همچنین بحث مذاکرات هسته‌ای نیز مسکوت مانده است.

او ادامه داد: تنش‌های منطقه میان تهران و باکو هم زیاد شده و این مسائل برای اقتصاد کشور نا امیدکننده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت روند اصلاحی را در بخش سیاست خارجی و داخلی در نظر نگیرد تورم همچنان زیاد می‌شود.

خودروهای ناقص چقدر است؟

آنچه مشخص است واردات خودرو به کشور منتفی شده است. هم‌اکنون به گفته آمارها حداقل ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده و امکان تکمیل و تحویل آن را ندارند. وزارت صمت اعلام کرده که خط تولید پنج محصول ایران خودرو متوقف شده و یکی از علت‌های این مساله هم کمبود قطعه است.

زاوه گفته است برای اینکه بازار خودرو سامان یابد باید عرضه خودرو زیاد شود و این مستلزم آن است که خودروسازان از دولت تسهیلات سنگینی دریافت کنند که چنانچه تسهیلات بگیرند تورم زیاد می‌شود و اگر برای کنترل تورم دولت از سمت بانک‌ها تسهیلاتی به آنها اختصاص ندهد، عرضه خودرو کم می‌شود و قیمت خودرو افزایش میابد.

یعنی در هر دو صورت بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ با بحران‌های عجیبی رو به رو می‌شود. هر چند کارشناسان درباره بحران جدید در بازار خودرو هشدار داده بودند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها