کد خبر: 195392
تاریخ انتشار :

هاشمی رفسنجانی: دولت قبل فساد می کرد، تعریف می شنید!/ فساد هيچ وقت با آدم‌هاي سالم و عادل و خدوم پيش نمي‌آيد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، به بازخوانی گزیده‌ای از مصاحبه سال 92 رئیس مجمع تشخیص با روزنامه جمهوری اسلامی پرداخته است: متن این مصاحبه بدین شرح است:

به نظر مي‌رسد در صحنه داخلي عده‌اي از وضعيتي كه بعد از انتخابات 24 خرداد پيش آمد ناراضي هستند. شما ريشه اين نارضايتي را در چه مي‌دانيد وتا چه ميزان اين اعتراضات و ايرادات را درست مي‌دانيد؟

- ممكن است ايراد درستي هم در بين اين ايرادات باشد ولي اصل مساله برمي‌گردد به همان تنازعات سياسي كه بين دو سه جريان سياسي كشور وجود دارد كه مقدار زيادي از آنرا بهانه‌گيري مي‌دانم، نمي‌خواهند آن واقعيتي را كه پيش آمده، بپذيرند.

چهار سال و نيم از انتخابات سال 88 گذشته،‌به نظر مي‌رسد عده‌‌اي هنوز مايل نيستند كه فضاي كشور در آرامش و همدلي و در جهت رشد و تعالي و پيشرفت باشد و شاهد هستيم كه هر روز به بهانه‌هاي مختلف سعي دارند مسايلي را مطرح كنند كه در جامعه تنش و اختلاف بوجود آيد. تحليل جنابعالي از اين وضعيت چيست؟

- تحليل من همان حرف قبلي است يعني از همان موقع به بعد برنامه‌‌اي داشتند كه رقبا را از ميدان بيرون كنند و اين كار را تا جايي كه مي‌توانستند كردند.ادله آن هم جناحي، باندي و قدرت انحصاري است.

جناب آقاي هاشمي هزينه اين درگيري‌هاو رقابت‌هاي سياسي را كه گاهي اوقات به يك حد غيرقابل تحمل هم مي‌رسد چه كسي بايد بپردازد؟

- غيرقابل تحمل نيست، دولت بايد مقاومت كند. معلوم هست اگر كسي كه اوضاع كشور را خوب مي‌دانسته وقتي وارد هم مي‌شود و اين جناح‌بندي‌ها را هم مي‌دانسته و مي‌ديده كه قدرت اساسي، مجلس، قوه قضائيه، صدا و سيما هم همراه او نيستند و نيروهاي سطح بالايي كه در تمام اين مدت در سراسر كشور چيده شده‌اند،‌به اين كارها رضايت ندارند. طبعاً وقتي كه با اين ديد وارد ميدان مي‌شود بايد خودش را آماده كند چون بايد در اين شرايط كار بكند.

اشاره فرموديد به اين كه طي هشت سال گذشته نيروها به شيوه و به گونه‌اي چيده شدند كه با تغيير مديريت در سطوح عالي با دولت همراه نيستند يكي از جنبه‌هايي كه به اشاره مي‌خواستيد بفرماييد، ورود يك طبقه جديدي از افراد به حوزه‌هاي اقتصادي و دخالتشان به اين حوزه‌ها بوده مثل: برخي از نيروهاي نظامي و حتي صاحبان رسانه در سطح ملي يا بقيه مسائل كه وقتي ريشه خيلي از مشكلات را با صاحبنظران و كارشناسان بررسي مي‌كنيم به دخالت و حضور نابرابر آنها در عرصه اقتصادي اشاره مي‌شود. از آن جايي كه شما خودتان در زمان تصدي رياست‌جمهوري ازجمله افرادي بوديد كه مايل بوديد و تشويق كرده بوديد برخي از اين نيروها حضور پيدا كنند، تفاوت‌ها را الان يا طي 8 سال گذشته با آن انگيزه‌اي كه از بازكردن راه حضور نيروهاي نظامي در عرصه اقتصادي وجود دارد، مي‌شود بفرمائيد چيست؟

- در حال حاضر عمده ابزار حكومت در اختيار جناحي است كه سبك دولت جديد را نمي‌پسندند ازجمله رويكردهاي اقتصادي دولت را. نه اين كه فرد فرد آنها اين گونه باشند، اما بالاخره روال كار كلي اين‌گونه است. حتي اگر هم بدبين نباشيم كه تصور كنيم اين مخالفت‌ها را فقط براي پست و مقام و قدرت مي‌كنند بايد گفت تفكري دارند و بر تفكر خودشان ايستاده‌اند ولي بحث اين است كه تفكر اين عده نبايد مزاحم يك دولت مشروع باشد.

فكر نمي‌كنيد از ابتدا اصلا بهتر بود كه راه نيروهاي نظامي را به حوزه‌هاي اقتصاد و فعاليت‌هاي عمراني باز نمي‌كرديد كه امروز شاهد چنين شرايطي نمي‌بوديم؟

شرايط حضور فرق مي‌كند. شما در قانون اساسي هم مي‌بينيد كه در زمان صلح نيروهاي نظامي بايد براي حل مشكلات مردم در كشور، كارهاي عمراني هم بكنند. اين اصل از ابتدا وجود داشته است يعني همان شيوه‌اي كه خودم عمل مي‌كردم. يا مي‌خواستيم كشور را بازسازي كنيم و سازندگي‌هاي پس از پايان جنگ زيادي در پيش داشتيم. ولي در كشور نه ماشين‌آلات به اندازه كافي بود نه سرمايه‌اي وجود داشت؛ بنابراين نيروهاي نظامي بايد مي‌آمدند پيمان‌كاري مي‌كردند. پيمان‌كاري فرق ميكند با مالكيت. پيمان‌كار در حد قرارداد كار خودش را انجام مي‌دهد و زماني كه كار به اتمام رسيد مي‌رود و اگر هم تخلف كرد، عزلش مي‌كنند. اين سبك در قانون اساسي هم تعر يف شده و بايد هم باشد و بعدا هم هر وقت لازم باشد بايد اين كار را انجام داد. اين همه ماشين‌آلات و اين همه نيروهاي توانمند و نيرومند كه در جنگ حضور داشتند نبايد معطل بمانند و لازم است خدمت بكنند در زمان صلح براي كشور. اما اين طور هم نبايد باشد كه بتوانند رقيب باشند بلكه بايد خدمت بكنند. البته در حدي كه دولت مي‌خواهد و نياز دارد.

خصوصا سه سال اخير كه تحريم‌ها شديدتر شد و بحث انتقال پول و... بوجود آمد، شاهد بروز فسادهاي بزرگي بوديم. به عقيده شما چرا اين اتفاق افتاده است؟

- فساد هيچ وقت با آدم‌هاي سالم و عادل و خدوم پيش نمي‌آيد ولي در سال‌هاي اخير انسانهايي دست‌شان به جاهايي رسيد كه مشكل داشتند و وقتي نيروهاي اصيل را از اداره كشور دور كردند سرانجام جاي آنها افراد غيراصيل مي‌نشينند قطعا آنها آنقدر دلسوزي كه نيروهاي اصيل انقلاب و اسلام دارند نخواهند داشت؛ فساد از اين نقطه پيش مي‌آيد يك مقدار هم به خاطر اين تحريم‌ها راه‌هاي علني و روشن كار بسته شد و راه‌هاي مخفي مورد استفاده قرار گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها