کد خبر: 474584
تاریخ انتشار :

فیصل مقداد: تشکیل کمیته‌های تحقیقاتی بدون موافقت شورای امنیت مشروعیت ندارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: ۱۹۰ کشور در جهان توافقنامه منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را امضا کرده‌اند و تنها سه کشور وجود دارند که به دلایل خاصی این توافقنامه را هنوز امضا نکرده‌اند.
فیصل مقداد گفت: شرم آور است که آمریکا، فرانسه و دیگر کشورها اتهامات غیر مستند و نادرستی را درباره استفاده از مواد شیمیایی در جنگ فعلی در سوریه متوجه سوریه می‌کنند. اتهامات بی‌اساسی را شنیدیم که وزارت خارجه آمریکا علیه ما ساخته است و محتوای آنها اینست که ما در مسیر تحقیقات درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مانع‌تراشی می‌کنیم. ما پیش از این به تمامی این اتهامات پاسخ داده‌ایم.
وی ادامه داد: روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تشکیل یک هیات تحقیقات بین‌المللی جدید درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به جای هیات تحقیقات مشترک سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را به شورای امنیت ارائه کرد اما اختلاف نظرها و تفاوت در رویکردها و اهداف موجب رد این پیش‌نویس شد. روسیه تلاش می‌کند که این هیات جدید هیاتی حرفه‌ای و غیر سیاسی باشد و بر اساس اطلاعات موثق و غیر قابل انکاری که به شیوه‌ای شفاف و قابل اطمینان جمع‌آوری شده‌اند، عمل کند.
این مقام ارشد وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: هیات مشترک تحقیقات این دو سازمان در انجام تحقیقاتی واقع‌گرایانه شکست خورد و مشخص شد که تنها ابزاری در دست برخی کشورها برای بازی‌های سیاسی است اما مسکو همواره آمادگی کامل خود را برای پیگیری این مساله اعلام کرده است.
مقداد در ادامه ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را تکذیب کرد و گفت: استفاده از چنین سلاح‌هایی غیر اخلاقی و غیر قابل قبول است. دمشق نیز قاطعانه داشتن هرگونه سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی را تکذیب می‌کند.
وی افزود: سوریه به شکل کامل از برنامه‌های شیمیایی خود رها شده و آنها را به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تحویل داده است. استفاده از این نوع سلاح‌ها در هر شرایط زمانی و مکانی اقدامی غیر اخلاقی و غیر قابل قبول است اما مسئولان آمریکایی هنگام صحبت درباره استفاده از مواد سمی بدون اینکه منتظر نتایج تحقیقات حرفه‌ای و شفاف باشند، فورا انگشت اتهام را به سوی روسیه و سوریه دراز می‌کنند.
معاون وزیر خارجه سوریه در پایان گفت: واشنگتن حقیقت خود را در برابر جامعه جهانی آشکار کرده و نشان داده است که نمی‌خواهد هیچ‌گونه ساز و کار حرفه‌ای و مستقلی برای تحقیقات وجود داشته باشد. هرگونه کمیته یا ساز و کار تحقیقاتی تا زمانی که موافقت و تایید شورای امنیت را دریافت نکرده باشد، هرگز مشروعیتی نخواهد داشت.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها