کد خبر: 532042
تاریخ انتشار :

ابراز همدلی نخست وزیرنیوزیلند با خانواده های قربانیان حادثه تروریستی

ابراز همدلی نخست وزیرنیوزیلند با خانواده های قربانیان حادثه تروریستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، آردرن که برای دومین بار در هفته جاری پس از وقوع حادثه تروریستی به کرایست چرچ آمد روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری ایستگاه پلیس این شهر گفت که سراسر نیوزیلند به احترام و یادبود قربانیان این حادثه دو دقیقه در سکوت فرو می رود.

وی افزود: در میان نیوزیلندی ها این احساس خوب وجود دارد که می خواهند حمایت خود را از مسلمانان با عشق نشان دهند. اما چالش اصلی برای همه ما این است که محیط امنی را برای زندگی همگان فراهم کنیم . نیوزیلند کشوری نیست که ایدئولوژی افراط گرایی در آن رشد کند و این بدان معناست که با نژادپرستی و افراط گرایی در کجا که بروز کند، مبارزه خواهد کرد.

آردرن افزود: روز جمعه دعوت از مسلمانان برای برگزاری نماز جمعه از طریق رادیو و تلویزیون نیوزیلند به نشانه حمایت از جامعه مسلمانان نیوزیلند پخش خواهد شد.

نخست وزیر نیوزیلند که کشورش شاهد بزرگترین فاجعه تروریستی در تاریخ خود است، پس از این فاجعه تروریستی در نخستین سفرش به کرایست چرچ از مرکز پناهجویان کنتربری در این شهر بازدید کرد و همچنین با پوشش حجاب روسری مشکی با برخی از خانواده های قربانیان دیدار و با آنها ابراز همدردی کرد. آردرن که سعی دارد از التهاب جامعه این کشور به ویژه احساس ناامنی که درمیان مسلمانان پس از این حادثه تروریستی ایجاد شده، بکاهد، در مدت 5 روز گذشته و تمام تلاش خود را برای نشان دادن حمایت از خانواده قربانیان و جامعه مسلمانان مقیم این کشور به کارگرفته است.

پیکرهای تعدادی از قربانیان حادثه تروریستی جمعه سیاه نیوزیلند امروز برای نخستین بار با حضور صدها نفر از مسلمانان نیوزیلند واسترالیا به همراه تعداد زیادی از مردم این کشور در گورستان شهر کرایست چرچ به خاک سپرده شد.

صدها نفر از شرکت کنندگان امروز در فضایی متاثرکننده با اشک و اندوه شاهد مراسم تدفین قربانیان این حادثه تروریستی بودند.

مراسم خاکسپاری این افراد که دو نفر از اتباع سوری نیز در میان آنها وجود داشتند باحضور نیروهای پلیس نیوزیلند در گورستان Memorial Park Cemetery این شهر برگزار شد. ناظران بین المللی می گویند آردرن نخست وزیر با اقدامات متعدد سعی کرده بحران ایجاد شده دراین کشور را مدیریت کند.

وی در روزهای گذشته با رهبران جامعه مسلمانان نیوزیلند ، گروههایی از مسلمانان و برخی از خانواده های قربانیان این حادثه تروریستی دیدار و گفت وگو کرده و در تمام این دیدارها برحمایت نیوزیلند از مسلمانان تاکید کرده و آخرین وضعیت تحقیقات در این زمینه را رسانه ای کرده است.

خانواده های قربانیان این حادثه خواستار تحویل گرفتن هرچه سریعتر پیکرهای عزیزان خود هستند اما آردرن درکنفرانس خبری امروز خود گفت که مسئولان تاکنون صرفا توانسته اند هویت 30 نفر از 50 نفر قربانی این حادثه تروریستی را تایید کنند که به مرور به خانواده های آنها تحویل خواهد شد.

وی گفت طول کشیدن مراحل تحویل اجساد قربانیان به این دلیل است که فرایند شناسایی آنها بسیار سخت است که باید دقیق هم باشد.

نخست وزیر نیوزیلند تاکید کرد که دولت این کشور تمام تلاش خود را برای بازگرداندن هرچه سریعتر پیکرها به کار خواهد گرفت و من دراین اقدام با خانواده های قربانیان متحد هستم.

آردرن روز گذشته نیز با حضور پارلمان این کشور نخستین گزارش دولت از این فاجعه تروریستی را ارائه و با محکوم کردن آن گفت که نیوزیلند هیچ چیزی به مهاجم نخواهد داد و حتی اسم او را هم ذکر نخواهد کرد. سیاستمداران، مفسران سیاسی، متنفدان و رسانه های دست راستی، جنگی علیه مسلمانان به راه انداخته اند که به امر عادی بدل گشته است.چنانچه بخواهیم درسی از این حادثه هولناک بگیریم این است که باید این انزجار را متوقف و به مسلمانان به مانند هر فرد دیگری به عنوان یک انسان بنگریم.

کارشناسان با اشاره به رشد نژاد پرستی و نفرت از اسلام در کشورهای غربی تاکید می کنند که صلح ‌طلبان و آزادی‌ خواهان جهان باید ناسیونالیست‌های نژادپرست وپرخاش جوی جوامع غیرمسلمان را تحت فشار قرار دهند تا جهان برای همیشه نفرت‌ پراکنی و تروریستی نمایاندن اسلام و مسلمانان را پشت سر بگذارد. یش از 350 تن ازچهره‌های برجسته جهان اسلام با امضای نامه‌ای سرگشاده و انتشار آن در روزنامه گاردین اعلام کردند حمله تروریستی جمعه گذشته در کرایست چرچ نیوزیلند با 50 کشته و دستکم 50 نفر مجروح ناشی از فضای اسلام‌هراسی سازمان‌یافته در غرب نسبت انجام شده است.

نمازگزاران مسلمان روزجمعه گذشته درجریان برگزاری نمازجمعه در دو مسجد 'نور' و 'لینوود' شهر کرایست‌ چرچ نیوزیلند مورد حمله تروریستی مسلحانه قرار گرفتند که طی آنها 50 نفر کشته و دهها نفر نیز زخمی شدند. متهم اصلی این حمله 'برنتون هریسون تَرنت' 28ساله اهل استرالیا معرفی شده است که پیشتر بارها درصفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در'سرزمین های اروپایی' ابراز خشم کرده بود. تصویری که در رسانه‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد که هریسون ترنت نام مهاجمان مسلحی را که در سال‌های گذشته، مهاجران و مسلمانان را در کشورهایی چون سوئد و کانادا هدف حمله قرار داده بودند، روی سلاح خود حکاکی کرده است.

عایشه هزاریکا مفسروسیاستمدارانگلیسی دراین باره درتارنمای سی ان ان نوشت: مدتی است که اسلام هراسی سر برافراشته؛ از زمان حادثه 11سپتامبر، مسلمانان در بعد وسیعی ازسوی جامعه(غرب) منفور، تحقیر و قربانی شده‌اند.

سیاستمداران، مفسران سیاسی، متنفدان و رسانه های دست راستی، جنگی علیه مسلمانان به راه انداخته اند که به امر عادی بدل گشته است.چنانچه بخواهیم درسی از این حادثه هولناک بگیریم این است که باید این انزجار را متوقف و به مسلمانان به مانند هر فرد دیگری به عنوان یک انسان بنگریم.

کارشناسان با اشاره به رشد نژاد پرستی و نفرت از اسلام در کشورهای غربی تاکید می کنند که صلح ‌طلبان و آزادی‌ خواهان جهان باید ناسیونالیست‌های نژادپرست وپرخاش جوی جوامع غیرمسلمان را تحت فشار قرار دهند تا جهان برای همیشه نفرت‌ پراکنی و تروریستی نمایاندن اسلام و مسلمانان را پشت سر بگذارد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها