کد خبر: 618161
تاریخ انتشار :

خانه شلوغ ناطق نوری ؛ نامزد او کیست؟

آرمان ملی: این روزها باز هم جاده لواسان شاهد رفت‌و‌آمدهای سیاسی شده است. ناگفته پیداست فضای سیاسی کشور‌ دارای خلأ است و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدالیون که در بزنگاه‌های مهم به بزرگان رجوع می‌کردند تا از دیدگاه‌های آنان برای اخذ تصمیم نهایی بهره‌مند شوند، اکنون از این فرصت بی‌نصیب هستند. مهمترین شخصیت محل رجوع سیاسیون آیت‌ا... هاشمی بوده که ایشان با تحلیل فضای سیاسی و اطلاع از وضعیت گروه‌های سیاسی، آنان را در مسیر درست هدایت می‌کردند و هیچ‌گاه از تخریب‌ها و طعنه‌ها نهراسیدند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آیت‌ا... هاشمی میانه‌ای با منفعت‌طلبی نداشت و برایش مهم بود سرنوشت انتخابات‌ها چه می‌شود. به عبارتی آنچه را به سیاسیون توصیه می‌کرد را خودش هم اجرا می‌کرد؛ مانند انتخابات ریاست‌جمهوری 92 که شورای نگهبان اقدام به ردصلاحیت هاشمی کرد. فاطمه دختر بزرگ آیت‌ا... هاشمی تعریف کرده است: «‌آقای روحانی و آقای علی لاریجانی یکی شب و دیگری صبح برای بابا پیغام آوردند که گفته‌اند شما انصراف بدهید؛ اگر‌نه، رد‌صلاحیت می‌شوید. ایشان در پاسخ گفتند «من انصراف نمی‌دهم؛ چرا که به مردم قول داده‌ام و نمی‌توانم به آن‌ها دروغ بگویم؛ من بر نظر خود باقی می‌مانم، من را رد‌صلاحیت کنند.» اکنون تنها خاتمی در میدان باقی مانده که او هم ملاحظاتی برای هدایت  شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی دارد؛ بنابراین تنها یک شخصیت است که می‌تواند محل رجوع سیاسیون اصلاح‌طلب و اعتدالیون باشد که آن هم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری است. گفتمان ناطق‌نوری، گفتمانی است که مورد پذیرش اصلاح‌طلبان قرار دارد چنانکه چندی پیش عباس آخوندی از نزدیکان شیخ نور گفته بود: «‌آدم‌ها در طول حیات سیاسی‌شان تغییر می‌کنند؛ اینطور نیست که شما بگویید اینها همچنان در یک‌جایی می‌ایستند. درست است، آقای ناطق که با آقای خاتمی آن رقابت را داشت الان برای یکدیگر پپسی باز می‌کنند؛ یعنی آدم‌ها در طول حیات سیاسی‌شان تغییر می‌کنند».

 سیاست همزاد شیخ‌نور

شاید ناطق‌نوری بر اساس مصلحت عنوان کند که از سیاست دور شده اما نمی‌توان پذیرفت شخصیتی که در تصمیمات مهم کشور نقش داشته، بخواهد روزی خود را بازنشسته سیاسی معرفی کند. زمانی که شیخ‌نور از ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری استعفا داد، دلیل این تصمیم مبهم بود تا روزی که ایسنا به نقل از منابع آگاه نوشت: «‌حجت‌الاسلام و‌المسلمین ناطق‌نوری با توجه به احساس وظیفه‌ای که در خصوص دفاع از حمایت از دولت تدبیر و امید داشته‌اند از یک طرف و از طرف دیگر با عنایت به اصل مبرا بودن جایگاه رفیع رهبری از جناح‌بندی‌های سیاسی رایج و جلوگیری از سوء‌برداشت‌های عمومی در این خصوص، چندی پیش تصمیم به کناره‌گیری از مسئولیت ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری گرفته‌اند». بنابراین این استعفا هم سیاسی بوده است.

 توصیه به حمایت از کدام کاندیدا؟

ناطق‌نوری در انتخابات 1400 هم نقش‌آفرین است که اگر چنین نبود اتومبیل سیاسیون در جاده لواسان رفت‌و‌آمد نمی‌کرد و اعتدالیون جلساتی با ناطق نوری نداشتند! اما اکنون این روند در جریان است و شیخ‌نور درصدد است نقشی مانند آیت‌ا... هاشمی در برهه‌های انتخاباتی ایفا کند که آن هم کمک به کاندیدا شدن شخصیتی است که در عین مقبول بودن در جامعه‌، بتواند راهکارهایی برای عبور کشور از مشکلات داخلی و بین‌المللی داشته باشد. چندی قبل که شایعه درخواست از ناطق‌نوری برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 مطرح شد، محمد نعیمی‌پور عضو ارشد حزب اتحاد درباره حمایت از او چنین گفته بود: « آقای ناطق‌نوری در موقعیت سیاسی فراجناحی قرار دارد و مسائل را با دید ملی ارزیابی می‌کند. همچنین وی در افکار عمومی فرد موجهی است. در حقیقت نوع نگاه امروزِ ناطق‌نوری به مسائل با سال‌های ۷۵ و ۷۶ بسیار متفاوت است و به دلیل اینکه شخصا معتقدم وی از همه منابع کشور می‌تواند استفاده کند، لذا اگر وارد این مرحله شوند، گزینه مناسبی هستند و نیابتی محسوب نمی‌شود؛ بلکه ناطق‌نوری به دلیل نگاه ملی و شخصیت همه‌جانبه‌ای که دارد، مستقل است.» از سوی دیگر محمدرضا باهنر، عضو ارشد جامعه اسلامی مهندسین هم توضیح داده بود:«ما جلساتی با آقای ناطق تحت‌عنوان جلسات هیات رئیسه مجالس چهارم و پنجم داریم و اخیرا هم این جلسه برگزار شده بود، ما تلاش کرده‌ایم او فعال شود اما قاطعانه می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم، به همین جهت در حوزه علمیه خود مشغول به فعالیت است و اراده‌ای برای ورود به فعالیت‌های سیاسی ندارد. از این رو تمایلی برای نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی؛ چه به عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.»  اما این اظهارات به معنای عدم‌حضور شیخ‌نور در قامت یک مصلح سیاسی نیست. ناطق‌نوری تا قبل از عدم‌اعلام کاندیداتوری آیت‌ا... سیدحسن خمینی، خوشحال و راضی از این موضوع بود اما با اعلام تصمیم یادگار امام نگاه‌ها به سمت ناطق‌نوری رفت تا از او برای تعیین گزینه برتر کمک بگیرند و به نظر می‌رسد او در حمایت از محمدجواد ظریف تردید ندارد. اگر‌چه عباس آخوندی، باجناق خودش هم کاندیدا است اما برای ناطق‌نوری منافع ملی از اهمیت زیادی برخوردار است و در بین گزینه‌های موجود به نظر می‌رسد ظریف بیش از سایرین با معیارهای یک رئیس‌جمهور موفق در ذهن ناطق‌نوری همخوانی دارد. باید کمی صبر کرد تا مشخص شود چه مکالماتی میان شیخ‌نور و سیاسیون انجام شده است و تا چه اندازه شرایط به سمتی پیش رفته که ناطق‌نوری مفید می‌دانسته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها