کد خبر: 618936
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیل‌گر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مرتضی طلایی

لاریجانی اصلی‌ترین رقیب رئیسی است

مرتضی طلایی گفت: حضور آقای لاریجانی مثبت است زیرا رقابتی سالم، مبتنی بر تأمین منافع ملی شکل می‌گیرد

لاریجانی اصلی‌ترین رقیب رئیسی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ثبت نامزدهای ریاست‌جمهوری تمام شد تا دستِ‌کم تا اینجای کار گمانه‌زنی بر سر اینکه چه کسانی می‌آیند و چه کسانی نمی‌آیند تمام شود و حالا باید چشم‌انتظار نتیجه بررسی صلاحیت‌ها باشیم تا ببینیم رقبای نهایی چه کسانی هستند. اما آنچه تا اینجای کار به نظر می‌رسد این است که رقابتی جالب میان سید ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی که هر دو خاستگاه اصولگرایی دارند، شکل خواهد گرفت؛ خاصه آنکه این احتمال هنوز وجود دارد که لاریجانی مورد حمایت بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان هم قرار بگیرد.

مرتضی طلایی، فعال و تحلیلگر سیاسی در تحلیل فضای انتخاباتی موجود با توجه به مشخص‌شدن نامزدها به «نامه‌نیوز» گفت: «من عرصه انتخابات را بسیار مثبت می‌بینم و حضور چهره‌های مختلف را به فال نیک می‌گیریم زیرا وقتی به نام‌های موجود نگاه می‌کنیم، امیدواریم می‌شویم که انتخاباتی پرشور را شاهد باشیم. اکنون از همه جناح‌ها اعم از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین به میدان آمده‌اند و همین اتفاق بسیار پسندیده است».

او ادامه داد: «حالا باید صبر کنیم و ببینیم که نظر شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدها چیست. وقتی نتایج صلاحیت‌ها مشخص شد، می‌تواند درباره چینش سیاسی جناح‌ها سخن گفت اما باز هم می‌گویم که تا اینجای کار فضا را مثبت ارزیابی می‌کنم».

او درباره حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات بیان کرد: «کاندیداتوری آقای رئیسی قابل پیش‌بینی بود زیرا وقتی فضای اجتماعی و نظر تحلیلگران سیاسی را می‌دیدیم، در می‌یافتیم که تنها گزینه‌ای که احتمال اجماع سراسری بر او وجود دارد، آقای رئیسی است. او یک شخصیت اجماع‌ساز است که تا اینجای کار با اقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است. او یک نیروی انقلابی با خاستگاه اصولگرایی است اما گفته است که به صورت مستقل آمده‌ام زیرا می‌خواهد از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کند و همه مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند. او نمی‌خواهد مردم احساس کنند که بناست عده‌ای خاص کشور را مدیریت کنند».

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت احتمالی رئیسی یک دولت فراگیر متشکل از تمام نیروهای سیاسی خواهد  بود یا نه، اظهار کرد: «وقتی آقای رئیسی این سخن که من مستقل آمده‌ام را اظهار کرده نشان می‌دهد او یک مانیفست روشنی در اداره کشور دارد و می‌خواهد دولتی فراگیر متشکل از همه جریان‌ها و گروه‌های علاقه‌مند به اسلام و انقلاب، دلسوز و خدوم تشکیل دهد».

طلایی درپایان درباره جایگاه انتخاباتی علی لاریجانی تصریح کرد: «تا اینجای کار که اصلاح‌طلبان نامزدهای خود را دارند و ممکن است که اصلا از آقای لاریجانی حمایت نکنند. اما آقای لاریجانی خاستگاهی اصولگرایی دارد و اگر نیروهایی غیراصولگرا نسبت به او نظر مساعدی دارند به دلیل مش و رفتار او بوده است. من باور دارم آقای لاریجانی جدی‌ترین رقیب آقای رئیسی است. حضور آقای لاریجانی مثبت است زیرا رقابتی سالم، مبتنی بر تأمین منافع ملی شکل می‌گیرد و آقای لاریجانی هم در پی دوقطبی کردن جامعه نیست. من باور دارم هم آقای لاریجانی و هم آقای رئیسی از ظرفیت‌های نظام محسوب می‌شوند که باور عمیق به ولایت دارند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها