کد خبر: 619751
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر؛ گفتگوی نامه نیوز با حسن بیادی:

قالیباف خود را هزینه هیچ نامزدی نمی‌کند

عضو شورای وحدت گفت:لاریجانی با این همراهان و مشاورینی که من از ایشان سراغ دارم نه در این انتخابات بلکه در هیچ انتخاباتی ره بجایی نخواهند برد و نتیجه انتخابات مجلس در شهر مقدس قم و برخورد با آقای لاریجانی دال بر این مدعا است

قالیباف خود را هزینه هیچ نامزدی نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: انتخابات ریاست جمهوری با اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان وارد فاز اصلی خود می شود و تا 28 خرداد به اوج حساسیت می رسد. در همین رابطه با حسن بیادی دبیر جمعیت آبادگران گفتگو کردیم.

* با توجه به اینکه شما دبیر کل جمعیت آبادگران ایران هستید، در حال حاضر این جمعیت با کدام یک از شوراهای داخل جریان اصولگرا همکاری می‌کند، شورای وحدت یا شورای ائتلاف؟

- جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی که در بیش از ۲۰ استان فعالیت دارد در زمینه انتخابات با همکاری بیش از ۱۵ حزب و گروه سیاسی در جبهه‌ پیشرفت ، رفاه و عدالت با شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز مشغول فعالیت سیاسی است.

*آیا این جمعیت کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟ 

- همانطور که خدمتتان عرض نمودم حزب متبوع بنده با جامعه معزز روحانیت و شورای وحدت با همکاری و همراهی بیش از ۵۰ گروه و حزب سیاسی در حال فعالیت است، فلذا در زمینه حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر به یک نتیجه واحد خواهیم رسید و فعالیت تبلیغات انتخاباتی را با هدایت یک ستاد مقتدر با مدیریت  آقای منوچهر متکی و کمیته‌های تخصصی ذیربط در کل کشور پیگیری می کنیم.

*چرا خودتان  در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا حضور پیدا نکردید؟

- از طریق جمعی از دوستانم در حزب متبوع یعنی آبادگران جوان پیشنهادی مبنی بر کاندیداتوری بنده شد و شاید این ظرفیت با همکاری دوستان متجربم در بنده وجود داشته باشد  اما با تحلیلهایی که صورت پذیرفت به این نتیجه رسیدیم که شرایط مساوی، لازم و مکفی برای رقابت و تعیین احراز  صلاحیت مهیا نیست و این موضوع و نتیجه حاصله شاید برای بسیاری از افراد که هم دانا هستند و همچنین توانمندی این کار را دارند، صدق میکند اگرچه با وجود چنین معضلاتی و شکل گیری جبهه‌های گوناگون و خطوط فکری متفاوت در نبود احزاب فراگیر و مؤثر،  نمی توان نقش پررنگ باندهای متصل به قدرت و ثروت را نادیده پنداشت.

*در حال حاضر برخی چهره‌هایی که تأییدصلاحیت آنها در ابهام است مانند تاج‌زاده، اعلام کاندیداتوری کردند، به نظر شما این قبیل اعلام کاندیداتوری ها آیا واقعا برای دوا کردن دردی از مشکلات کنونی جامعه است و یا به دنبال اهدافی نظیر مطرح کردن شخص و ساخت یک وجهه برای خود هستند؟

- علیرغم همه معضلاتی که وجود دارد هرکس میخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید به تمامی اصول قانون اساسی پایبند  و قسم یاد کند که از تمامی فصول آن حفظ و حراست نموده و مجری آن باشد و نحوه و شرایط ثبت نام برای واجدین مساوی است و نمی‌توان کسی را بر خلاف قانون از ثبت نام منع کرد.

*مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به قضیه وعده‌های انتخاباتی اشاره کردند، آیا افرادی که امروز اعلام کاندیداتوری کردند، شعارهای واقع بینانه که توان اجرایی کردن آن را داشته باشند، مطرح کردند؟

- وعده‌های انتخاباتی باید با برنامه و با دیگر ساختارهای اجرایی کشور هماهنگ باشد و الا تئوری پردازی کار رئیس جمهور نیست به همین دلیل نام این قوه را اصطلاحاً قوه مجریه نامیده‌اند فلذا تدلیس و گول زدن مردم خوبی مانند ملت شریف و زجر کشده و انقلابی ایران حرام و شایسته یک کاندیدای ریاست جمهوری نیست که وعده‌های خلاف واقع و نشدنی بدهد و فاصلاه بین قول و عمل او زیاد و خارج از استانداردهای معمول باشد فلذا به همین دلیل خداوند تبارک و تعالی در آیات نورانی قران در سوره صف می فرمایند ای کسانیکه ‌بخدا و دین او ایمان آورده‌اید نگوئید چیزی را که به آن عمل نمیکنید چون اینکه بگوئید و عمل نکنید این حرکت از کریه‌ترین اعمال در نزد خداوند تبارک و تعالی است.

*به نظر شما کاندیداهای پوششی چقدر می توانند در معادلات صحنه انتخابات تاثیر بگذارند؟

- کاندیدای پوششی از لحاظ قانونی منعی ندارد اما یک نوع تدلیس و سو استفاده از از فرصتهای نابرابر است و  در علم حقوق و احکام به آن تدلیس می گویند که بسیار مذموم و در بعضی موارد حرام است و مردم با تیزبینی خود باید کاملا هوشیار باشند.

*آرای آقای رئیسی نسبت به سال ۹۶ افزایش پیدا می کند یا کاهش؟

- افزایش و کاهش نامزدهای انتخاباتی در هر دوره بستگی به شرایط روز سیاسی و اجتماعی و نیز توانمندی افراد سیاسی و میزان توجهشان به حقوق شهروندی مردم است و آقای رئیسی هم از این شرائط مستثنی نیستند و فکر میکنم که شرایط موجود و جو سیاسی نسبت به سایر کاندیداها فعلا به نفع آقای رئیسی است بقول معروف  “تا یار که را خواهد و میلش به که باشد”

*لاریجانی چقدر می تواند روی حمایت اصلاح طلبان حساب باز کند و چقدر می تواند خود را نزد مردم قطب مقابل رئیسی نشان دهد؟

- شک نکنید آقای لاریجانی با این همراهان و مشاورینی که من از ایشان سراغ دارم نه در این انتخابات بلکه در هیچ انتخاباتی ره بجایی نخواهند برد  و نتیجه انتخابات مجلس در شهر مقدس قم و برخورد با آقای لاریجانی دال بر این مدعا است و هکذا نظرات مردم و نتیجه نظر سنجی ها در استان مازندران.

*قالیباف در انتخابات طرف لاریجانی را میگیرد یا رئیسی را؟

- آقای دکتر قالیباف در این عزصه انتخابات بسیار عاقلانه عمل کردند و فکر نمیکنم بخاطر تثبیت و موقعیت جایگاه خودشان دست به چنین ریسکی بزنند و با روحیه‌ای که از ایشان سراغ دارم معتقدم که ایشان استقلال خودشان را هزینه کسی نخواهند نمود و بطور مشخص و مقتدرانه با همکاری عاقلانه همکارانشان در مجلس می توانند برای حل مشکلات ساختاری  و ریل‌گزاریهای اساسی در کشور اقدامات موثری را انحام دهند و بنده به نوبه خود بعنوان یک رفیق از این تصمیم هوشیارانه آقای قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ تشکر می نمایم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها