کد خبر: 620079
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی با نامه نیوز غلامعلی دهقان:

از شوک عدم احرازها باید راهی‌ به حمایت از «همتی» گشود

فعال سیاسی اعتدال گرا گفت: هرچند خبر عدم احراز صلاحیت جهانگیری و لاریجانی و حتی‌ پزشکیان و محسن هاشمی‌ برای جامعه و نخبگانش سنگین‌ است اما نباید ناامید شد.

از  شوک عدم احرازها باید راهی‌ به حمایت از «همتی» گشود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره نامزدهای تأییدصلاحیت شده، سئوال مهم و اساسی این بود که جریان اصلاحات و اعتدال چه تصمیمی خواهد گرفت. از نظر سیاسی مهرعلیزاده به اصلاحات نزدیک است و همتی به اعتدال. از همان ساعات اولیه گمانه زنی ها درباره تصمیم انتخاباتی این دو جریان آغاز شد.

غلامعلی دهقان در گفتگو با نامه نیوز درباره تصمیم انتخاباتی جریان اعتدال و اصلاحات گفت: برای پاسخ به این سئوال باید یک خاطره ای را نقل کنم. هفته اول خرداد ۱۳۹۲ بود. به مناسبتی در دفتر فاطمه هاشمی در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم. برخلاف همیشه وی را بسیار ناراحت دیدم. معلوم شد ساعتی قبل علی لاریجانی پیغامی از سوی شورای نگهبان آورده مبنی براینکه هاشمی‌ رفسنجانی برای انتخابات صلاحیتش احرازن شده است! و بهتر است انصراف دهد؛ اما هاشمی‌ قبول نکرد.

وی افزود: خبر عجیبی بود. واقعا شوک بود. دو سه روز بعد که‌ اسامی نهایی اعلام شد، معلوم شد خبر درست است. جامعه هم در تعجب که چگونه رئیس جمهور دو دوره کشور و رئیس مجمع تشخیص‌ نظام برای‌ش عدم احراز صادر شده است. اما این پایان کار نبود.

فعال سیاسی اعتدال گرا یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 جامعه پس از شوک اولیه‌ به خود آمد و به تدریج و طی مناظرات به شخصیتی دیگر اقبال نمود که‌ به ارا و اندیشه هاشمی نزدیک بود. پس این دوره هم می تواند این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: هرچند خبر عدم احراز صلاحیت جهانگیری و لاریجانی و حتی‌ پزشکیان و محسن هاشمی‌ برای جامعه و نخبگانش سنگین‌ است. با این وجود باید از این شوک عبور کرد و راهی‌ گشود. در میان شخصیتهای باقیمانده، دکتر همتی نشان داده شخصیتی توسعه گرا، دانا بخصوص در حوزه اقتصاد، با شهامت که مصداق ان ورود وی به بانک مرکزی در سخترین شرایط و مهار نسبی قیمت ارز بود.آن هم زمانی که صادرات نفت دو میلیون بشکه ای به زیرصدهزارر بشکه سیده بود.

دهقان اظهار کرد: همتی باتوجه به حضورش به عنوان معاونت سیاسی سیما در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از شم سیاسی خوبی هم برخوردار است. حضور یک اقتصاددان برجسته دانشگاهی آن هم با تخصص اقتصادکلان فرصت مغتنمی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

این فعال سیاسی ادامه داد: نباید ناامید شد، همیشه در ناامیدی ها بسی می توان امیدواربود. هرچند کار سخت‌ و راه ناهمواراست امابرای شروع کار همتی لازم است. «شب تاریک و بیم موج وگردابی چنین هایل/کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها