کد خبر: 620882
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

خاتمی به کدام سمت می‌چرخد؟ حمایت از همتی یا عدم مشارکت؟

در این مقطع حزب خاتمی و نه جناح اصلاحات اعلام موضع کرده و گفته است نامزدی در انتخابات نخواهیم داشت.

خاتمی به کدام سمت می‌چرخد؟ حمایت از همتی یا عدم مشارکت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: آخرین خبرها حکایت از اختلاف نظر شدید میان طیف‌های اصلاح‌طلب درباره نحوه چگونگی مواجهه با انتخابات وجود دارد؛ به نحوی که حزب کارگزاران سازندگی رسما اعلام کرد که در انتخابات از عبدالناصر همتی حمایت می‌کند و به موازات موضع‌گیری کرباسچی، دبیرکل این حزب، مجمع روحانیون مبارز با خاتمی جلسه‌ای برگزار کرد که در آن مقرر شد که اصلاح‌طلبان هیچ نامزدی در انتخابات نخواهند داشت و از هیچکس هم حمایت نمی‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که مدافعان ارائه نامزد در انتخابات مشغول رایزنی‌هایی برای جلب نظر خاتمی هستند اما تا اینجای کار خاتمی مانند حزب اتحاد ملت و هم‌حزبی‌هایش در مجمع روحانیون بر عدم ارائه نامزد و به نوعی «مشارکت غیرفعال» نظر دارد.

سید محمد خاتمی در سه مقطع انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و 96 و انتخابات مجلس 94 با حمایت علنی از حسن روحانی و لیست امید که حمایت او با عنوان «تَکرار می‌کنم» شهرت یافت، باعث پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شد که البته متعاقب عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در مجلس و نیز انتقادهای گسترده‌ای که به دولت روحانی خاصه در دور دوم وجود داشت، این مسئله مطرح شد که خاتمی نیز مسئولیت وضعیت کنونی قلمداد می‌شود. به دلیل وجود چنین نگاهی او در انتخابات مجلس یازدهم به هیچ‌وجه نظر شخصی نداد و گفت تابع نظر جمعی در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستم که در نهایت این شورا بر عدم ارائه لیست انتخاباتی نظر داد و با مخالفت خاتمی هم روبه‌رو نشد. گویا او انتخابات ریاست‌جمهوری دوره اخیر هم همین سیاست را در پیش گرفته است و آن‌طور که گفته می‌شود او بار دیگر تصمیم خود همان نظر جمعی نهاد اجماع‌ساز معرفی کرده است.

حالا اما گویا وضعیت قدری تفاوت پیدا کرده است زیرا این‌بار مجمع روحانیون مبارز به عنوان حزب متبوع خاتمی در جلسه‌ای که خود خاتمی ریاستش را برعهده داشته اعلام کرده است که نباید از نامزدی حمایت شود. خبر اخیر را به‌نوعی می‌توان نظر خاتمی دانست زیرا در این مقطع حزب خاتمی و نه جناح اصلاحات اعلام موضع کرده است. با این اوصاف باید دید که کارگزارانی‌ها که همه تلاش خود را برای حمایت از همتی به کار گرفته‌اند می‌توانند نظر او را تغییر دهند یا آنکه در نهایت مانند انتخابات مجلس یازدهم به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها