کد خبر: 621504
تاریخ انتشار :

تهران ۱۴۰۴ از نگاه چمران

نامزد انتخابات شورای شهر تهران درباره اهداف خود برای چهار سال آینده تهران توضیح داد: طبق سند چشم انداز پایتخت، تهران باید در سال ۱۴۰۴ شهری مدرن، آرام و روان باشد که بر مبنای درآمدهای علمی استوار است. همچنین تهران باید در آن افق، شهری بدون مزاحمت برای شهروندان و فاقد آلودگی هوا و دیگر معضلات زیست محیطی باشد.

تهران ۱۴۰۴ از نگاه چمران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس پیشین شورای شهر تهران با تاکید بر این که پایتخت نیاز به مدیرانی دارد که به صورت دائم و شبانه روزی، مسائل شهر را پیگیری کنند، تصریح کرد: مدیران فعلی تهران توان اداره شهر را نداشتند؛ البته آنها قطعا می خواستند که در حوزه حمل و نقل عمومی یا سایر مسائل عمرانی مورد نیاز مردم اقدامات بیشتری انجام دهند، اما به نتیجه رسیدن این طرح ها نیاز به مدیری توانا دارد.

شهرها و روستاها در آستانه انتخابات ششم

کمتر از دو هفته دیگر، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که البته هنوز فرصت رسمی یک هفته ای داوطلبان آن برای تبلیغات آغاز نشده است و همچنان احزاب و گروه های سیاسی، مشغول بستن لیست های انتخاباتی خود برای حضور در آن هستند.

در این میان اما صرف نظر از نقدی که گروه های سیاسی بخصوص احزاب اصلاح طلب به روند بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات شوراها دارند و عدم تایید صلاحیت بسیاری از داوطلبان مورد حمایت خود را عاملی برای سردتر شدن فضای انتخابات شوراها می دانند، عملکرد ضعیف و البته تخلفات نسبتا گسترده اعضای شوراهای شهر در ۴ سال گذشته در بسیاری از نقاط کشور نیز به دلسرد شدن بسیاری از مردم از شوراهای شهر و روستا دامن زده و احتمال مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را کاهش داده است.

در این شرایط، مدیریت شهری تهران نیز در چهار سال گذشته از نظر بسیاری از ناظران در سایه کم توجهی اعضای شورای شهر نسبت به لزوم برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های شهری در فضایی توأم با رخوت و البته تحت تاثیر حواشی سیاسی مربوط به تغییر مکرر شهرداران تهران اداره شد و حتی در دو سال و نیم گذشته که سکان اداره شهر از دستان پیروز حناچی خارج نشد، بازهم کمتر شاهد اجرای طرح های زیربنایی بخصوص در حوزه های عمرانی بودیم.

 

البته اعضای شورای شهر تهران ریشه توقف نسبی برنامه های زیرساختی در دوره کنونی مدیریت شهری را در بدهی های کلان برجای مانده روی دست شهرداری از دوره های گذشته می دانند و تاکید دارند که انعقاد قراردادهای رانتی، انجام تخلفات بسیار بخصوص در حوزه واگذاری املاک، بی‌توجهی دولت به لزوم پرداخت بدهی های شهرداری و البته تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، موجب خالی ماندن دست شهرداری در چهار سال اخیر برای اجرای پروژه های زیربنایی شده است.

حال با توجه به نقش ویژه ای که انتخابات شوراها بر سرنوشت تمام شهرها و روستاهای کشور بخصوص پایتخت ایران دارد، برای ارزیابی شرایط این انتخابات، تحلیل عملکرد شورای شهر تهران در دوره کنونی و البته بررسی مسائل مطرح شده درباره بدهی سنگین و پرونده های فساد در دوره گذشته مدیریت شهری با مهدی چمران به عنوان کسی که بیش از ۱۴ سال عضو شورای شهر تهران بوده، حدود ۱۱ سال ریاست این نهاد را برعهده داشته و البته نامزد دوره جدید انتخابات شواری شهر تهران نیز شده است، به گفت و گو نشستیم.

پرونده املاک را مطرح کردند تا قالیباف را بزنند

شاید بتوان معروفترین و البته پرشائبه ترین پرونده مربوط به دوره مدیریت محمد باقر قالیباف بر شهرداری تهران را پرونده موسوم به « املاک نجومی » دانست. پرونده ای که در آن ادعا شده بود که تعداد زیادی از املاک وابسته به شهرداری با تخفیف هایی کلان به جمعی از مدیران شهری، وابستگان آنها و افرادی خارج از شهرداری واگذار شده و در این میان، رقم تخلفات صورت گرفته ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.

اما تا امروز که حدود پنج سال از مطرح شدن پرونده املاک نجومی می گذرد، با وجود مطرح شدن چند باره جزئیات آن در دستگاه قضایی، هیچ کس در ارتباط با این پرونده محکوم نشده و البته حداقل یک بار جلوی مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در رابطه با این پرونده و سایر پرونده های مربوط به شهرداری دوره قالیباف گرفته شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در زمان مطرح شدن پرونده واگذاری املاک شهرداری اما با تاکید بر این که مطرح شدن این پرونده به دلیل تلاش برخی افراد برای تخریب چهره قالیباف بوده است، عنوان کرد: هدف اصلی از مطرح شدن این پرونده آن بود که عده ای می خواستند به قول معروف آقای قالیباف را بزنند و به همین دلیل، تا همین اواخر هم پرونده های زیادی را علیه ایشان مطرح می کردند. اما حالا که ایشان از کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ کنار کشیده، شاهدیم که روند این تخریب و توهین ها نیز متوقف شده است.

گفتند املاک نجومی تا حقوق های نجومی را پنهان کنند

چمران با دروغ دانستن استفاده از واژه «نجومی» در پرونده واگذاری املاک شهرداری تصریح کرد: آقایان این دروغ بزرگ را مطرح کردند تا بتوانند مساله حقوق های نجومی را پوشش دهند. بعد از آن هم قوه قضاییه دو بار به دلایل مختلف تک تک این املاک را بررسی کرد و در مجموع بیش از یک سال روی این پرونده وقت گذاشت، اما هیچ کس در این ماجرا محکوم نشد.

وی افزود: در زمان مطرح شدن پرونده واگذاری املاک نیز هم خود من و هم آقای قالیباف به رئیس قوه قضاییه وقت نامه نوشتیم تا پرونده را به طور دقیق بررسی کنند؛ چون عده ای در این پرونده متهم شده بودند و نتیجه آن باید زودتر مشخص می شد. بعد از بررسی ها نیز مشخص شد که حدود ۴۰ نفر از اسامی مطرح شده در این پرونده هیچ گاه معامله ای با شهرداری نداشتند و روال واگذاری املاک به بقیه افراد نیز بر مبنای ضوابط قانونی بوده و خبری از تخفیف های کلان نبوده است.

رئیس پیشین شورای شهر تهران تاکید کرد: در این میان حتی با وجود این که در آن پرونده مطرح شده بود که ۴ نفر از اعضای شورای شهر از شهرداری تهران ملک گرفته اند، اما بعدا مشخص شد که املاک مطرح شده درباره این ۴ نفر، اصلا وجود خارجی نداشت و قوه قضاییه هم کتبا به این اعضا اعلام کرد که بررسی ها نشان می دهد شما هیچ ملکی دریافت نکرده اید. سایر افرادی هم که املاک را دریافت کرده بودند، هزینه آن را براساس قیمت کارشناسی به شهرداری پرداخت کرده بودند.

اوضاع نابسامان واگذاری املاک پیش از شهردار شدن قالیباف

نامزد انتخابات شورای شهر تهران با بیان این که نابسامانی در روند واگذاری املاک در دوره های گذشته مدیریت شهری بسیار بیشتر از دوره قالیباف بوده است به رکنا گفت: از دوره های قبل از آقای قالیباف، شهرداری املاک زیادی را به صورت غیرقانونی به افراد مختلف واگذار کرده که در دوره جدید هم هنوز نتوانسته اند آنها را پس بگیرند. بسیاری از این املاک نیز هنوز هیچ کجا ثبت نشده و آن قدر اوضاع واگذاری این املاک آشفته بود که وقتی می خواستیم تونل نیایش را بسازیم، ناگهان با خانه ای در مسیر تونل مواجه شدیم که خودمان فکر می کردیم ملک خصوصی است، اما بعدا معلوم شد این ملک متعلق به شهرداری بوده و سال هاست افرادی بدون آن که سند یا قولنامه ای به نام آنها ثبت شود، در آن زندگی می کنند!

وی با اشاره به این که در دوره حضور او شورای شهر، پافشاری زیادی از سوی پارلمان شهری برای مشخص شدن فهرست املاک نجومی انجام شد، عنوان کرد: این پافشاری ها در دوره کنونی شورای شهر نیز ادامه داشت، اما دوستان هنوز نتوانسته اند بسیاری از املاکی را که از دوره های قبل به صورت غیرقانونی به افراد مختلف واگذار شده بود، پس بگیرند.

ادعای قراردادهای غیرقانونی شهرداری قبلی باید در دادگاه ثابت شود

چمران همچنین در پاسخ به شائبه مطرح شده توسط برخی اعضای کنونی شورای شهر درباره تخلفات بسیار شهرداری دوره قالیباف در انعقاد قرارداد با نهادهای عمومی و خصوصی مختلف توضیح داد: از اعضای فعلی شورای شهر می خواهم هرکجا که قراردادی در شهرداری قبلی به صورت غیرقانونی بسته شده است، پرونده آن را به دادگاه ارائه دهند که در دستگاه قضایی به آن رسیدگی شود. البته آقای میرلوحی چند بار پرونده هایی را به دادگاه ارائه داده، اما چون ادعایش خلاف واقع بوده، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی در پاسخ به ادعای محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران درباره عدم رسیدگی عادلانه به پرونده های مربوط به تخلفات اقتصادی دوره شهرداری قالیباف اظهار داشت: نمی شود که کسی ادعایی را مطرح کند، بعد زمانی که در دادگاه محکوم شد، بگوید که من دستگاه قضایی را قبول ندارم؛ این یعنی شنا کردن خلاف جهت قانون و فضاسازی علیه مدیریت شهری دوره قبل که اصلا درست نیست.

رئیس پیشین شورای عالی استان ها ادامه داد: این دوستان البته سیستم های تبلیغاتی بسیار قوی در اختیار دارند و به واسطه نفوذ بالایشان در فضای مجازی و برخورداری از کارشناسان روابط عمومی توانمند، اتهامات بی اساس خودشان نسبت به آقای قالیباف را در جامعه پخش می کنند و همین مساله موجب گمراه شدن اذهان عمومی نسبت به ایشان شده است.

بدهکار می شدیم تا کار مردم را زودتر راه بیندازیم

انتقاد مهم دیگری که اعضای فعلی شورای شهر و مدیران کنونی شهرداری نسبت به دوره قبلی مدیریت شهری تهران وارد می دانند، بدهی سنگینی است که به گفته آنها در زمان پایان کار قالیباف روی دست شهرداری ماند و باعث شد مدیریت شهری جدید نتواند بسیاری از طرح های عمرانی مد نظر خود را اجرایی کند.

محمد علی نجفی ، شهردار پیشین تهران در همین راستا چند ماه بعد از شهردار شدن در سال ۹۲، بدهی برجای مانده از زمان مدیریت قالیباف را حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که البته از نظر چمران اصلا دقیق نیست، چراکه اساسا شهردار و اعضای شورای شهر صلاحیت مطرح کردن ارقام مربوط به بدهی شهرداری را ندارند.

رئیس پیشین شورای شهر تهران در این باره گفت: رقم بدهی را فقط حسابرسان رسمی وزارت اقتصاد و دارایی می توانند تعیین کنند. این افراد نیز در همان زمان، پرونده های مالی شهرداری را به طور دقیق بررسی کردند و نظر رسمی خود را هم به وزارت کشور فرستاندند و وزارت کشور هم هیچ ایرادی به نظر آنها وارد ندانست؛ بررسی های این افراد نیز نشان می دهد که میزان کل بدهی های دوره قبلی شهرداری در زمان تحویل مسئولیت در سال ۹۶، نزدیک ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

چمران در ادامه عنوان کرد: البته این رقم بدهی فقط مربوط به سال ۹۶ نبود و ما هر سال تقریبا همین مقدار بدهی داشتیم، زیرا اساسا چنین بدهی هایی برای دستگاه هایی که کار اجرایی انجام می دهد، پیش می آید و شهرداری تهران نیز که گاهی تنظیم صورت وضعیت و تامین منابع مالی در آن زمان بر می شود، طبیعی است که به نهادهای مختلف بدهکار شود.

رئیس پیشین شورای عالی استان ها بدهکار شدن شهرداری در جهت انجام سریع تر خدمات شهری مورد نیاز مردم را اتفاق مناسبی توصیف کرد و گفت: در حالی که دوستان جدید نتوانسته اند ۱۰ کیلومتر خط مترو را تمام کنند، ما برای احداث سریع تر یک تونل مترو که قاعدتا باید سه سال طول می کشید، از بانک ها وام می گرفتیم تا پروژه را ۶ ماهه تمام کنیم. البته این وام ها با بهره ۲۲ درصد بود، اما قیمت مصالح نیز در آن زمان هر سال حداقل ۲۵ درصد رشد می کرد و بنابراین برای شهرداری بسیار به صرفه بود که وام با بهره بالا بگیرد تا بتواند در اسرع وقت پروژه هایش را به نتیجه برساند.

وی تصریح کرد: صرف نظر از مسائل مالی نیز برای ما مهم بود که مردم زودتر بتوانند از نتیجه یک طرح بهره مند شود؛ زیرا از نظر ما، حفظ کردن وقت، انرژی، اعصاب و روان مردم ده برابر هزینه های شهرداری ارزش دارد تا مردم مجبور نباشند برای افتتاح یک ایستگاه در محله خود دو یا سه سال صبر کنند.

بدهی های شهرداری به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است

چمران با اشاره به رشد محسوس نرخ بدهی های شهرداری در چهار سال گذشته گفت: مدیریت شهری دوره قبل همواره بدهی های سال های گذشته خود را می پرداخت و هیچ زمانی هم رقم بدهی آن از ۱۶ هزار میلیارد تومان بالاتر نیامد؛ اما دوستان باید پاسخ دهند که چرا میزان بدهی شهرداری در حال حاضر به حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این در حالی است که در دوران ما بودجه شهرداری نهایتا ۱۵ هزار میلیارد تومان بود، اما بودجه دوره کنونی به ۴۸ هزار میلیارد تومان می رسد و قاعدتا باید بخشی از این ارقام صرف کاهش بدهی های شهرداری می شد، نه این که رقم بدهی ها افزایش یابد.

رئیس پیشین شورای شهر تهران به طلب ۱۵ هزار میلیارد تومانی دوره قبلی شهرداری از دولت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان طلب ما از دولت تقریبا برابر با میزان بدهی ما به دستگاه های مختلف بود. البته ما همیشه سعی می کردیم وقتی به مشکلی در حوزه های مختلف از جمله در واردات واگن مترو برمی‌خوردیم، طلب هایمان را از دولت وصول کنیم، اما دوستانی که اکنون در شهرداری و شورای شهر حضور دارند، نتوانسته اند طلب های شهرداری از دولت را دریافت کنند، این در حالی است که با دولت هم جناح هستند.

نامزد انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: البته ما هم با این که از نظر سیاسی با دولت اختلاف داشتیم، اما هیچ رودربایستی برای تسویه طلب های شهرداری نداشتیم و در عین تعامل و صمیمیت، طلب های شهروندان تهرانی را از دولت دریافت می کردیم تا بتوانیم واگن مترو وارد کنیم تا افتضاح فعلی پیش نیاید که مردم مثل گوشت گوسفندی که در قصابی ها قرار گرفته است، از میله های واگن آویزان باشند و واگن های مترو آن هم در این شرایط شیوع کرونا این چنین شلوغ باشد. این در حالی است که طبق برنامه ریزی های ما، متروی تهران هم اکنون حداقل به هزار واگن جدید نیاز دارد.

قرارداد واردات مترو از چین را رها کردند

کمبود تعداد واگن های متروی تهران در شرایطی رخ داده است که از ماه های پایانی سال ۹۶، مذاکرات بین ایران و چین برای واردات ۶۳۰ واگن مترو آغاز شد، اما بعد از گذشت بیش از سه سال از آن تاریخ، هنوز این قرارداد به نتیجه نرسیده و در دوره چهار ساله اخیر مدیریت شهری، به جز یک رام قطار تولید داخل، هیچ واگن یا قطار دیگری به خطوط متروی تهران اضافه نشده و این در حالی است که به گفته محسن هاشمی رفسنجانی ، رئیس کنونی شورای شهر تهران ، حداقل ۳۰ درصد قطارهای موجود در خطوط مترو به اورهال نیاز دارد.

چمران ضمن اشاره به این موضوعات درباره علت بی سرانجام ماندن قرارداد واردات واگن مترو از چین توضیح داد: برای تکمیل این قرارداد باید اقدامات مربوط به باز شدن فاینانس مورد نیاز قرارداد انجام می شد، اما با وجود این که دولت های ایران و چین قرارداد مربوط به فاینانس واردات واگن های مترو را نیز امضا کردند، اما متاسفانه پیگیری های بعدی در این زمینه انجام نشد؛ چراکه در آن زمان ما در کشور چین سفیر نداشتیم و بعد هم معاملاتمان را با این کشور برای بهبود روابط با آمریکا رها کردیم و عملا واردات این واگن ها روی هوا ماند.

تحریم ها را برای واردات تجهیزات مورد نیاز مردم دور می زدیم

این صحبت های رئیس پیشین شورای شهر تهران البته در شرایطی بیان می شود که اعضای کنونی شورای شهر معتقدند که اعمال تحریم های سختگیرانه آمریکا و عدم تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب دشوار شدن ارتباطات بانکی ایران در سطح بین المللی شده و همین مساله حتی روی بی نتیجه ماندن برخی قراردادهای میان ایران و چین از جمله قرارداد واردات ۶۳۰ واگن مترو سایه افکنده است.

چمران اما در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: ما هم در دوره خودمان با تحریم های شدید آمریکا مواجه بودیم و واردات بسیاری از تجهیزات برایمان بسیار دشوار بود؛ به نحوی که من یادم هست چون شیشه های لازم برای جلوی آسانسورهای برج میلاد در ایران ساخته نمی شد، ما ناچار بودیم که این شیشه ها را از اسپانیا وارد کنیم و البته به علت وجود تحریم‌ ها مجبور بودیم که این شیشه ها را با دست به دست کردن میان ده شرکت برای دور زدن تحریم ها به کشورمان وارد کنیم؛ کاری که مشابه آن را برای اگزوزفن‌های تونل توحید انجام دهیم تا دودی که در آن انباشت می شد، هرچه زودتر تخلیه شود.

وی افزود: البته قبول داریم که روندهای لازم برای دور زدن تحریم ها موجب افزایش قیمت تجهیزات وارداتی شده است؛ اما دوستانی که نسبت به این موضوع به ما خرده می گیرند، به این نکته توجه ندارند که ما در شرایط تحریمی چاره ای نداشتیم جز این که این تجهیزات را از مسیرهایی وارد کنیم که برایمان گران تر تمام می شود و البته با توجه به نیاز مردم به این تجهیزات نیز چاره ای نداشتیم جز این که هرچه زودتر آنها را وارد کنیم.

مدیریت شهری به «مرد میدان» نیاز دارد

مقصود رئیس پیشین شورای عالی استان ها از بیان این صحبت ها این است که به نتیجه رساندن پروژه های عمرانی شهر نیاز به مدیرانی دارد که به صورت دائم و شبانه روزی، این مسائل را پیگیری کنند، اما از نظر او مدیران فعلی تهران توان اداره شهر را نداشتند؛ موضوعی که چمران در توضیح بیشتر آن گفت: دوستان دوره جدید مدیریت شهری هم قطعا می خواستند که در حوزه حمل و نقل عمومی یا سایر مسائل عمرانی مورد نیاز مردم اقدامات بیشتری انجام دهند، اما به نتیجه رسیدن این طرح ها نیاز به مدیری توانا و به قول معروف یک «مرد میدان» دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: هر کسی نمی تواند پروژه هایی مثل پل های بزرگراه امام علی (ع) یا اتوبان شهید باکری را بسازد. انجام این کارها از نظر فنی بسیار با ارزش است و شجاعت خاصی را می طلبد. اما متاسفانه دوستان به جای این که اقدامات مشابهی انجام دهند، به پروژه هایی مثل پل طبقاتی صدر ایراد می گیرند، علت اصلی ایراد گرفتن آنها نیز این است که خودشان نمی توانند این طرح ها را اجرایی کنند.

هنوز هیچ گزینه ای برای شهرداری بعدی تهران مشخص نکرده ایم

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (مهمترین ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان) اخیرا فهرستی ۸۴ نفره از نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران را ارائه کرده است که در انتخابات درون حزبی این شورا به عنوان واجد شرایط داوطلبی در انتخابات پیش رو تشخیص داده شده اند و قرار است در روزهای آینده شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بررسی جوانب نهایی کاندیداها و رای گیری مجدد، فهرست نهایی ۲۱ نفره این شورا برای انتخابات دوره ششم شورای شهر تهران را اعلام کند.

در این میان اما هفته گذشته، مرتضی طلایی، رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت اصولگرایان (دومین ائتلاف مهم انتخاباتی جناح اصولگرا) از چهار چهره شاخص سیاسی شامل رستم قاسمی، حسین دهقان، سعید محمد و مهرداد بذرپاش به عنوان گزینه های پیشنهادی این شورا برای شهرداری تهران در دوره آینده رونمایی کرد.

چمران اما به عنوان نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در واکنش به فهرست پیشنهادی شورای وحدت اصولگرایان برای شهرداری بعدی عنوان کرد: ما اسامی این افراد را مطرح نکردیم و با این که همه این اسامی، شخصیت های بزرگی هستند، ولی به نظر من هنوز بحث کردن درباره شهردار بعدی تهران زود است؛ چون ما هنوز هم در شورای ائتلاف درباره لیست نهایی نامزدهای شورای شهر به نتیجه نرسیده ایم.

وی افزود: البته همین فهرست ۸۴ نفره نیز با رای گیری از درون یک مجمع ۶۰ هزار نفری انتخاب شده است و ما مثل پدرخوانده‎‌ها عمل نکردیم که خودمان در اتاق های دربسته لیست شوراها را تعیین کنیم. حالا هم قرار است براساس تخصص افراد لیست نهایی انتخاب شود، چون ما معتقدیم شورای شهر علاوه بر متخصصان معماری، شهرسازی، مدیریت شهری و اقتصاد شهری به حقوقدان، پزشک و کارشناسان خبره مسائل فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: ما به همین دلیل جدولی تهیه کرده ایم و در آن ۱۵ تخصصی را که اولویت اصلی اعضای شورای شهر محسوب می شود، تعیین کرده ایم و قرار است با رای گیری مجدد، فهرست نهایی اعضای شورای شهر براساس این ۱۵ تخصص را انتخاب کنیم.

حداقل سه زن در لیست ۲۱ نفره شورای ائتلاف قرار دارند

نامزد انتخابات شورای شهر تهران با بیان این که حداقل نام سه زن در فهرست نهایی ۲۱ نفره شورای ائتلاف برای اتنخابات شورای شهر تهران وجود خواهد داشت، عنوان کرد: البته احتمال دارد تعداد خانم های موجود در لیست نهایی بیش از سه نفر باشد، چون ممکن است بیش از سه خانم در رشته های مختلف متخصص باشند و بتوانند نمره بالاتری در سطح بندی شورای ائتلاف برای تعیین فهرست نهایی کسب کنند.

رئیس پیشین شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: همچنین در فهرست نهایی ما بیش از نیمی از نامزدها از میان جوانان انتخاب خواهند شد؛ البته جوانان با تجربه، کارآزموده و متخصصی که بتوانند تاثیر مهمی در بهبود اوضاع شهر بگذارند. البته این در حالی است که هنوز هیچ فهرستی برای انتخابات شوراها از سوی شورای ائتلاف اعلام نشده است و بعد از اعلام فهرست هم ابتدا مردم باید به این لیست رای بدهند و اگر ما توانستیم رای مردم را کسب کنیم، تازه در آن صورت می توانیم درباره تعیین شهردار بعدی تصمیم گیری کنیم.

اجرای پروژه های عمرانی دشوارتر شده؛ ولی ما می توانیم

ضعف عملکرد مدیریت شهری تهران در چهار سال گذشته باعث شده است که شهر بخصوص در زمینه عمرانی متوقف شود؛ این در حالی است که در ۱۲ سال دوره مدیریت شهری قبل، با وجود شائبه هایی که همچنان درباره فساد موجود در شهرداری آن دوره وجود دارد، تهرانی ها هر سال شاهد افتتاح طرح ها و پروژه های زیرساختی بسیاری بودند. اکنون نیز تهران به جایی رسیده است که ترافیک آن به واسطه بی توجهی به ساخت اتوبان، تونل و زیرگذر جدید نسبت به چهار سال قبل تشدید شده و ناوگان حمل و نقل عمومی آن نیز نه تنها از چهار سال قبل تا کنون تکمیل نشده، بلکه فرسوده تر هم شده است.

حال در این شرایط، سوال مهم شهروندان تهرانی این است که با توجه به مشکلات مالی فعلی شهرداری تهران و البته مسائل اقتصادی کلان دولت، آیا در صورت تغییر مدیریت شهری تهران، پروژه های عمرانی مورد نیاز مردم بخصوص در زمینه تکمیل محورهای مواصلاتی درون شهری و البته توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مجددا روی غلتک خواهد افتاد؟

چمران در پاسخ به این سوال گفت: اجرای طرح های عمرانی در دوره آینده مدیریت شهری قطعا بسیار دشوارتر از گذشته است، ولی بازهم ما با تجربه ای که داریم تلاش می کنیم از پس این مشکلات برآییم. به عنوان مثال، زمانی که ما در دوره دوم شورای شهر، وارد پارلمان شهری شدیم، بودجه سالیانه ای که از طرف وزارت کشور در دوره پس از انحلال شورای شهر اول برای شهرداری تهران تعیین شده بود، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

رئیس پیشین شورای شهر تهران ادامه داد: ابتدا برخی افراد گمان می کردند که ما نتوانیم درآمد مورد نیاز برای تامین این بودجه را کسب کنیم و مدیریت شهری ورشکست خواهد شد، ولی ما به لطف الهی توانستیم بدون این که قیمتی را بالا ببریم و به مردم اجحاف کنیم، صرفا با صرفه جویی و دوری گزیدن از اشرافی گری حتی ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از این مبلغ نیز درآمد کسب کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در دوره کنونی نیز من معتقدم که ما می توانیم با همه دشواری های اقتصادی، شهر را به مسیر حرکت بازگردانیم. گرچه شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و تا اقتصاد کشور و اقتصاد شهر دوباره روی غلتک بیفتد، نیاز به زمان مناسبی وجود دارد. همچنین بدهی های شهرداری اکنون به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده و اکنون دوستان ناچارند که برای پرداخت حقوق به پرسنل شهرداری از بانک شهر حقوق بگیرند و تمام این رویه های نادرست، کار را برای مدیران بعدی شهر تهران دشوار کرده است.

ساختمان سازی را خوابانده اند؛ می گویند شهر را نمی فروشیم!

چمران در بخش دیگری از صحبت هایش از رکود شدید حاکم بر صنعت ساختمان در دوره کنونی مدیریت شهری تهران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دوستان در چهار سال گذشته ساختمان سازی را خوابانده اند، اما مرتب می گویند که ما شهر را نمی فروشیم. مگر چه اشکالی دارد که پروانه بدهند تا شهر ساخته شود؟ آیا جز این است که این شهر متعلق به مردم است و آنها باید بتوانند که در شهر ساختمان سازی کنند؟

رئیس پیشین شورای شهر تهران البته با تاکید بر این که ساختمان سازی و صدور پروانه ساخت الزاما باید براساس قانون انجام شود، اظهار داشت: ما از دوستان نمی خواهیم که برخلاف قانون یا طرح جامع شهر تهران پروانه صادر کنند، اما از آنها می خواهیم آنچه را که در طرح جامع درباره ضوابط پروانه ساخت در مناطق مختلف تهران پیش بینی شده است، رعایت کنند. چون این طرح جامع توسط افراد متخصص تهیه شده و در آن همه پیش بینی های لازم درباره اصول علمی و سایر ضوابط ساختمان سازی در شهر تهران انجام شده است.

وی تهیه طرح جامع شهر تهران را از افتخارات دوران حضور خود در مدیریت شهری دانست و تاکید کرد: در شرایطی که زمانی تهران هیچ طرح جامعی نداشت و تصمیمات مربوط به ضوابط پروانه ساخت یا سایر مسائل شهری در آن به صورت آنی انجام می گرفت، ما از همان اولین دوره ای که وارد شورای شهر شدیم، برای تهیه طرح جامع تهران اقدام کردیم و توانستیم در کمتر از دو سال، طرح جامع تهران را تهیه کنیم و پس از آن نیز طرح تفصیلی تهران را تهیه کردیم.

رئیس پیشین شورای عالی استان ها ادامه داد: اکنون نیز باید طبق ضوابط همین طرح جامع، پروانه ساخت صادر شود و نباید شرایط به گونه ای پیش بیرود که دوستان در شهرداری مانع از ساختن ساختمان توسط شخصی شوند که می خواهد طبق همین طرح جامع ساختمان بسازد و بعد هم ادعا کنند که ما شهر را نفروخته ایم.

صادر نکردن پروانه ساخت افتخار ندارد

نامزد انتخابات شورای شهر تهران در همین راستا با تاکید بر لزوم نوسازی بافت های فرسوده پایتخت عنوان کرد: با رویکرد کنونی مدیران شهری، بافت فرسوده تهران هیچ وقت از بین نخواهد رفت؛ این در حالی است که ما باید تلاش کنیم این بافت نوسازی و مقاوم سازی شود تا شهرمان پایدار بماند.

چمران در ادامه تصریح کرد: ما حتی اگر لازم باشد که از بانک ها وام بگیریم، باید کاری کنیم که بافت های فرسوده هرچه زودتر احیا شود؛ نه این که جلوی آن را بگیریم و افتخار کنیم که ما اجازه ساخت نداده ایم و فقط یک سوم سال ۹۰ پروانه ساخت صادر کرده ایم. چه کسی گفته است که این کار، اقدام مناسبی است؟ در واقع، چه افتخاری دارد که در سال ۹۰، ۳۰ میلیون متر مربع پروانه ساخت توسط شهرداری صادر شده، اما در سال ۹۹، این میزان به ۶ میلیون متر مربع کاهش یافته است؟

وی با بیان این که این رویکردهای مدیریت شهری تهران موجب رکود حوزه مسکن شده است، گفت: نتیجه کاهش صدور پروانه ساخت، خوابیدن اقتصاد شهر است؛ چون برای رونق ساخت مسکن، موجب فعالیت کارخانجات مختلفی خواهد شد و وقتی ما جلوی ساختمان سازی را بگیریم، عملا به تعطیلی تمام این کارخانه ها و بیکاری کارگران آنها کمک کرده ایم.

رئیس پیشین شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین می توان گفت وضع اقتصادی کنونی، لزوما ناشی از تحریم ها یا پرهیز وزارت راه و شهرسازی از ساخت مسکن نبوده است، بلکه بخشی از آن نیز ناشی از حاکم بودن همین تفکر بر شهرداری بوده است و همین دوستان هم گفتند که ما نباید ساختمان بسازیم. حتی زمانی گفتند که تهران نیاز به کار عمرانی ندارد و ما می خواهیم که کار مردمی انجام دهیم؛ حالا سوال من این است که مگر وقتی شما ساختمان یا خیابان بسازید، برای کسی به غیر از مردم می سازید؟ شاید هم منظور دوستان از کار مردمی کردن این است که بروند مردم را ناز کنند!

پرداخت حقوق گزاف به دستیاران جوان شهردار در دوره حناچی

چمران در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به عدم همراهی بدنه شهرداری با تیم کنونی مدیریت شهری تهران عنوان کرد: بدنه شهرداری آن طور که باید و شاید با این دوستان همکاری نکردند. البته این نکته ای است که خود آقایان به آن اذعان داشته اند، وگرنه من از زمانی که از شورا بیرون آمدم، هیچ وقت به شورا یا شهرداری نرفته ام. اما خودشان می گویند که بدنه شهرداری با آنها همکاری نکرد، علت آن هم این است که دوستان یک عده مدیر را از بیرون شهرداری آورده اند که کارنابلد هستند و در عین حال، حقوق های گزاف می گیرند.

وی در همین راستا به ماجرای استخدام دستیاران شهردار تهران در دوره حناچی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این دوره افرادی به عنوان دستیاران جوان شهردار تهران وارد بدنه مدیریت شهری شده اند که هیچ تخصصی ندارند، اما به اندازه یک کارمند پایه ۱۷ حقوق می گیرند. حضور این افراد کادر شهرداری را بسیار ناراحت کرده است و آنها معترضند که چرا در شهرداری به کسانی که اطلاعات بسیار اندکی درباره مدیریت شهری دارند، به اندازه یک مدیر یعنی بیش از ۱۰ میلیون تومان حقوق پرداخت می شود. نتیجه این اتفاقات هم این می شود که فضای کلی شهرداری همکاری لازم را با این دوستان نداشت.

تهران ۳ هزار اتوبوس کم دارد

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره برنامه نامزدهای این شورا برای آینده شهر تهران توضیح داد: ما براساس سناریوهای مختلفی که وابسته به میزان درآمدها و بودجه شهرداری است، برای آینده پایتخت برنامه ریزی کرده ایم؛ در این میان، توسعه حمل و نقل عمومی جزو مهمترین برنامه های ماست و براساس طرح جامع ترافیک شهر تهران، تا الان ما باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس در شهر می داشتیم که تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم.

رئیس پیشین شورای شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که وقتی ما شورای شهر را تحویل دادیم، تهران ۷ هزار دستگاه اتوبوس داشت، اما اکنون تهران کمتر از ۶ هزار دستگاه اتوبوس دارد که بیشتر آنها یا در مرز فرسودگی قرار گرفته یا فرسوده است. البته باید توجه داشت که براساس قانون باید ۸۲.۵ درصد هزینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای مختلف توسط وزارت کشور تامین شود، اما ده سال است که دولت های گوناگون از ارائه پرداخت هزینه خرید اتوبوس به شهرداری های مختلف خودداری کرده اند و اکنون همه شهرها دچار کمبود اتوبوس هستند.

وی با بیان این که در دوره قبلی شهرداری با وجود این مساله، مدیریت شهری اقدام به خرید اتوبوس کرد، اظهار داشت: ما وقتی دیدیم که دولت برای خرید اتوبوس کمکی به ما نمی کند، خودمان برای خرید اتوبوس های دوکابینه اقدام کردیم و مطمئن باشید که اگر این اتوبوس ها نبود، وضع حمل و نقل عمومی پایتخت در شرایط کنونی فاجعه بار می شد. اکنون هم باید به هر طریق ممکن اتوبوس های بیشتری را برای تهران تهیه کرد؛ البته دوستان جدیدا به بانک ها اوراق قرضه فروختند و با پول آن، ۱۲۰ دستگاه اتوبوس داخلی سفارش دادند که البته این تعداد قطعا کافی نیست.

رئیس پیشین شورای عالی استان ها تاکید کرد: ما حتما برای توسعه حمل و نقل عمومی باید سه هزار دستگاه اتوبوس جدید اضافه کنیم و بعد هم خطوط مترو را تمام کنیم و بعد هم چهار خط اکسپرس مترو را شروع کنیم. البته شروع ساخت این خطوط صرفا با کلنگ زدن انجام نمی شود، بلکه باید آن را به صورت جدی آغاز کنیم و شبیه دوره قبلی مدیریت شهری، زمان مشخصی را برای پایان این پروژه تعریف کنیم و به آن زمان بندی پایبند باشیم.

۶۵ درصد درآمد شهرداری کنونی از شهرفروشی است!

رئیس پیشین شورای شهر تهران با تاکید بر این که انجام پروژه های عمرانی قطعا به درآمدزایی بیشتری برای شهرداری احتیاج دارد، عنوان کرد: منظور از درآمدزایی بیشتر این نیست که به قشر مستضعف جامعه فشار وارد کنیم، بلکه می توانیم با صدور بیشتر پروانه ساختمانی، درآمدهای مضاعفی را برای شهرداری فراهم کنیم؛ زیرا اکنون مبلغ پروانه ساختمانی رشد شدیدی نسبت به دوره قبل پیدا کرده است و دوستان با وجود این که از نظر مساحت، یک پنجم دوره قبلی پروانه صادر می کنند، اما از نظر ریالی درآمد بیشتری از صدور پروانه ساخت دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این که دوستان مدعی شده اند که شهر را نفروخته اند، اما ۶۵ درصد درآمد همین دوره شهرداری از صدور پروانه و دریافت عوارض ساختمانی تامین می شود که خودشان لفظ شهرفروشی را برای آن به کار می برند! البته ما در دوره خودمان تلاش کردیم که عوارض را بالا نبریم تا مردم به ساختمان سازی تشویق شوند و حتی این را هم تصویب کردیم که هیچ کس برای نوسازی در بافت فرسوده عوارضی نپردازد و حتی جریمه های مربوط به ماده صد در بافت فرسوده بخشوده شود.

رئیس پیشین شورای عالی استان ها ادامه داد: با همین اقدامات ما، سرعت نوسازی بافت فرسوده تهران ۲۵ درصد افزایش یافت. البته درست است که با این گونه تشویق ها، درآمد شهرداری کاهش می یابد، اما اگر این اقدامات نباشد، شهر احیا نمی شود. برای دوره بعدی هم برنامه ما کمک به احیای شهر است و حتی اگر مردم ما را هم انتخاب نکنند، بازهم برنامه هایمان را در اختیار هر تیمی می گذاریم که توسط مردم برای شورای شهر تهران انتخاب شود.

۶۰ لایحه از شورای عالی استان ها به مجلس فرستادیم

چمران در ادامه به دوره مدیریت خود بر شورای عالی استان ها نیز اشاره کرد و گفت: بنده حدود ۱۲ سال رئیس شورای عالی استان ها بودم و در حالی که زمانی اصلا اعضای شوراهای شهر و شورای عالی استان ها را در مجلس راه نمی دادند، ما توانستیم بیش از ۶۰ لایحه در حوزه مدیریت شهری تقدیم مجلس کنیم که بیش از ۳۰ مورد آنها در مجلس تصویب شد. اما متاسفانه از زمانی که من از این شورا خارج شدم، حتی یک لایحه دیگر در مجلس تصویب نشد.

وی افزود: من به عنوان رئیس شورای عالی استان ها برای پیگیری کارهای مردم، مثل رئیس جمهور یا وزیری که در مجلس حاضر می شود و از لایحه خود دفاع می کند، به صحن علنی مجلس می‌رفتم و از لوایح مربوط به مدیریت شهری که خودمان ارائه داده بودیم، دفاع می‌کردم و با ارتباطات خوبی که با نمایندگان داشتم، رای های بالایی را برای این لوایح از مجلس می گرفتم و حتی در مواردی مانند قانون باغات که چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت خورد و دست آخر به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد، به مجمع رفتم و برای تصویب این قانون پافشاری کردم.

رئیس پیشین شورای شهر تهران با تاکید بر این که تلاش های مدیران شهری و اعضای شورای شهر در دوره قبلی موجب انسجام کنونی پایتخت شده است، اظهار داشت: ما باید از تلاش های افرادی که پیش از خودمان مسئولیتی را برعهده داشتند، برای خدمت بیشتر به مردم استفاده کنیم؛ کما این که خود ما هم با وجود تمام انتقاداتمان به دوره اول شورای شهر، وقتی در دوره دوم وارد شورا شدیم، تاکید کردیم که آن دوستان قوانین خوبی هم تصویب کرده بودند و ما از آنها استفاده کردیم؛ چراکه ما معتقدیم این سنت بسیار بدی است که هر کسی به مسئولیتی می رسد، اشکالات را بر گردن مدیران قبلی می اندازد و ما هم در دوره بعدی قصد نداریم این کار را انجام دهیم.

توقف چهارساله برنامه توسعه تهران در دوره کنونی

نامزد انتخابات شورای شهر تهران همچنین به تهیه چشم انداز ۲۵ ساله برای شهر تهران در اولین دوره حضور خود در شورای شهر اشاره کرد و گفت: ما در ابتدای حضورمان در شورای شهر به کمک همان دوستانی که بعدا چشم انداز افق ۱۴۰۴ را برای کشور تهیه کرده اند، چشم اندازی برای ۲۵ سال آینده تهران یعنی از ابتدای ۸۲ تا پایان سال ۱۴۰۴ تهیه کردیم و تمام برنامه های پنج ساله شهرداری را نیز براساس همین چشم انداز به عنوان سند بالادستی می نوشتیم.

وی با بیان این که در دوره بعدی نیز در صورت حضور در شورای شهر تلاش می کند که تهران را به همان نقطه اهداف تعیین شده در چشم انداز ۲۵ ساله برساند، عنوان کرد: مطئنا اگر ما ادامه می دادیم و در چهار سال اخیر مدیریت شهری به دست این دوستان نمی افتاد، قطعا به اهداف تعیین شده چشم انداز می رسیدیم، اما متاسفانه برنامه های ما که پیش از آن با سرعت مناسبی پیش می رفت، در این چهار سال متوقف شد و قطعا راه اندازی مجدد این چرخ، کار دشواری است.

تهران ۱۴۰۴ از نگاه چمران

چمران درباره برخی ویژگی های تعیین شده برای تهران در افق ۱۴۰۴ براساس چشم انداز ۲۵ ساله پایتخت توضیح داد: طبق آن سند چشم انداز، تهران باید در سال ۱۴۰۴ شهری مدرن، آرام و روان باشد که بر مبنای درآمدهای علمی استوار است. همچنین تهران باید در آن زمان شهری بدون مزاحمت برای شهروندان و فاقد آلودگی هوا و فرسودگی باشد. علاوه بر آن، تهران در آن افق زمانی باید شهری درآمدزا باشد و به لحاظ محیط زیستی نیز باید شهری سالم و قابل زیست برای شهروندان باشد.

حال با توجه به ویژگی هایی که چمران برای تهران ۱۴۰۴ برشمرد، سوال مهم این است که آیا رسیدن به فقط یکی از این هدف ها یعنی از بین رفتن آلودگی هوا در چهار سال آینده ممکن است؟ رئیس پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال گفت: تا کنون سه بار وزارت کشور راهکارهای کاهش میزان آلایندگی ۲۲ عامل آلاینده پایتخت را به دولت ارائه داده است و دولت و مجلس هم طرح های مهمی را در این زمینه تصویب کرده اند، اما بیشتر این برنامه های به مرحله اجرا درنیامده است.

توقف توسعه هوشمندسازی شهر در مدیریت فعلی

رئیس پیشین شورای عالی استان ها در همین راستا هوشمندسازی شهر را از جمله مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا برشمرد و عنوان کرد: ما در دوره خودمان برای هوشمندسازی شهر تلاش بسیاری کردیم و اولین سیستم اتوماسیون اداری تمام شهرداری های مناطق را ما راه انداختیم که بعدا وزارتخانه ها و نهادهای مختلف از همین سیستم الگوبرداری کردند. اما متاسفانه در سال های اخیر روند هوشمندسازی شهر متوقف شده است و ما باید حتما این روند را دوباره به حرکت درآوریم.

چمران با تاکید بر این که هوشمندسازی شهر جلوی فسادهای رایج در بدنه مدیریتی شهری را می‌گیرد، اظهار داشت: درست است که احتمال بروز تخلف در سیستم هوشمند نیز به صفر نمی‌رسد، ولی اگر ما بتوانیم هوشمندسازی شهر را توسعه دهیم، قطعا میزان فسادهای اداری موجود در شهرداری بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد و علاوه بر آن، سرعت عمل نظام اداری شهرداری بیشتر می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما حتما باید به صورت جدی به دنبال هوشمندسازی تهران باشیم، چراکه این کار فواید متعددی برای شهر خواهد داشت و در عین حال، به بودجه و اعتبار زیادی نیز نیاز ندارد؛ بلکه مدیریت صحیح و کارآمد، می تواند هوشمندسازی شهر را هرچه زودتر به نتیجه برساند.

دستگاه های مختلف را برای رفع آسیب‌های اجتماعی تهران هماهنگ کردیم

عموما وقتی در محافل کلان مدیریتی درباره مسائل تهران صحبت می شود، بیشتر مباحث درباره موضوعات سیاسی و اقتصادی مربوط به این شهر است و به نظر می رسد آسیب های اجتماعی رایج در پایتخت، کمتر به چشم مدیران شهری تهران می آید. البته مدیران دوره کنونی شهرداری اخیرا از افزایش تعداد گرمخانه های پایتخت در چهار سال گذشته خبر دادند، این در حالی است که هم زمان سوءمدیریت در زمینه رسیدگی به معتادان متجاهر موجب افزایش تعداد پاتوق های موزاییکی شده و در عین حال، حاشیه نشینی در اطراف تهران نیز در چهار سال اخیر با تنگ تر شدن سفره مردم، تشدید شده است.

علاوه بر این، با وجود بخشنامه یک سال پیش شهردار تهران برای منع زباله گردی کودکان و با وجود ادعای مدیران شهرداری مبنی بر کاهش تعداد کودکان زباله گرد در یک سال گذشته، هنوز هم تعداد زیادی از این کودکان همه روزه در سطح شهر مشاهده می شوند. در این میان سوال مهم اینجاست که مدیریت شهری تهران باید چه برنامه ای برای رفع این آسیب های اجتماعی داشته باشد تا هم چهره شهر بیش از این خدشه دار نشود و هم جلوی ظلم به ده ها هزار انسان آسیب دیده در پایتخت کشورمان گرفته شود؟

رئیس پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال، ابتدا به مقدمه ای درباره عدم اختیارات کافی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه شهرداری حاکم شهر نیست، بلکه تنها یکی از مراجع حکمرانی محلی محسوب می شود؛ به نحوی که حتی وزارت کشور نیز زمانی گزارش داد که باید مدیریت ۲۳ موضوع از مسائل مربوط به شهر تهران به شهرداری تفویض شود. بخشی از این موارد نیز به آسیب های اجتماعی تهران بازمی‌گشت که اکنون اختیار رفع این آسیب ها هنوز به طور کامل به شهرداری سپرده نشده است.

چمران بعد از بیان این مقدمه توضیح داد: بنابراین در قوانین موجود، شهرداری به تنهایی مسئول رفع آسیب های اجتماعی نیست، ولی ما در دوره خودمان این ایده را مطرح کردیم که شورای شهر و شهرداری می توانند محور هماهنگی برای انجام پروژه های مشترک مختلف در این حوزه باشند. مثلا ما برای پیگیری مسائل مربوط به معتادان متجاهر و کارتن خواب ها ، از بهزیستی، نیروی انتظامی ، وزارت بهداشت و دادستانی دعوت کردیم و با هماهنگی آنها توانستیم برنامه های مناسبی را اجرا کنیم.

هرندی را ما پاکسازی کردیم

نامزد انتخابات شورای شهر تهران همچنین به پاکسازی منطقه هرندی در دوره قبلی مدیریت شهری اشاره کرد و اظهار داشت: ما خوشبختانه همه این سازمان ها را کنار هم جمع کرده بودیم و حتی در ادامه استانداری هم پای کار آمد و یک گرمخانه در حریم شهر تهران ساخت. البته ادعا نمی کنم که ما توانستیم در رفع آسیب های اجتماعی تهران به صورت صد در صدی به موفقیت برسیم، اما به هر حال توانستیم برنامه های مناسبی را در این حوزه اجرا کنیم؛ به نحوی که در دوره ما منطقه هرندی پاکسازی شد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از کودکان کار در شهرداری قبلی نیز توضیح داد: ما در دوره خودمان چند مدرسه را برای آموزش این کودکان اختصاص دادیم که در آن تعدادی از نیروهای جهادی خالصانه در آن مدارس به کودکان کار آموزش می دادند. البته مکان و بودجه این مدارس توسط شهرداری اختصاص پیدا می کرد. در مجموع ما قبول داریم که تمام آن اقدامات برای رفع آسیب های اجتماعی کافی نبود و قطعا باید در دوره بعدی مدیریت مناسب تری را با هماهنگی دستگاه های مختلف برای رفع این آسیب ها اعمال کنیم.

شورای نگهبان مقصر فضای سرد انتخابات ۱۴۰۰ نیست

فارغ از مسائل مربوط به پایتخت و البته موضوعات مرتبط با انتخابات شوراها ، تا روز آخر ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شاهد فضای پرشوری حداقل در میان گروه ها و چهره های سیاسی در این انتخابات بودیم و رفته رفته شرایط به گونه ای پیش می رفت که فضای سرد حاکم بر جامعه درباره انتخابات ۱۴۰۰ شکسته شود.

اما از نظر برخی فعالان سیاسی، روند بررسی صلاحیت ها فضایی را رقم زده است که در انتخابات پیش رو یک کاندیدای شاخص به همراه چهار فرد دیگر از همان طیف سیاسی و تنها دو نفر دیگر از طیف مقابل حضور دارند؛ دو نفری که البته پیش از اعلام اسامی نامزدها حتی جزو گزینه های پایین جریان اصلاحات نیز محسوب نمی شدند و نامشان هم در میان ۱۴ گزینه پیشنهادی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان وجود نداشت.

در واقع از نظر برخی ناظران سیاسی، این روند بررسی صلاحیت ها بخش زیادی از مردم را نسبت به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دلسرد کرده است و البته باید توجه داشت که پیش از اعلام اسامی نهایی نامزدها نیز بازهم افراد زیادی به دلیل عملکرد ضعیف دولت بخصوص در چهار سال گذشته تمایلی به شرکت در انتخابات نداشتند.

در این میان، برخی تحلیلگران معتقدند که حتی با وجود همین عملکرد نامناسب دولتی که با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمده است، بهتر بود افراد بیشتر و شاخص تری از این جناح سیاسی در انتخابات حاضر می شدند که در صورت شکست، نارضایتی مردم از دولت و جریان اصلاحات بیشتر مشخص شود و شرایط کاملا به نفع اصولگرایان پیش برود.

وقتی این موضوعات را با چمران به عنوان نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در میان گذاشتیم، در پاسخ گفت: قبول دارم که فضای انتخابات سرد است، اما این مساله تقصیر شورای نگهبان نیست، چون این شورا، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست که در بررسی صلاحیت نامزدها، به فضای انتخاباتی توجه کند؛ بلکه کار شورای نگهبان فقط احراز صلاحیت افراد است و یک بار ممکن است بر اثر این بررسی ها یک بار چهار نامزد از یک طیف و چهار نامزد از طیف مقابل در فهرست نهایی قرار گیرند و یک بار هم ممکن است مانند انتخابات امسال، تعداد نامزدهای یک جناح از جناح دیگر بیشتر باشد.

وی افزود: با این حال، شورای نگهبان حتی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نیز کار قانونی خودش را انجام داده و به مهندسی انتخابات نپرداخته است تا لزوما تعداد یکسانی نامزد انتخاباتی از هر دو جناح در فهرست نهایی قرار گیرند. این کار وظیفه شورای نگهبان نیست و حالا هم که نتیجه به این شکل درآمده است، احزاب سیاسی باید برای پرشورتر کردن انتخابات در همین فضا چاره اندیشی کنند.

ناکارآمدی دولت عامل اصلی دلسردی مردم نسبت به انتخابات

چمران با تاکید بر این که کم کاری دولت روحانی بیش از روند بررسی صلاحیت ها بر کاهش میل مردم نسبت به مشارکت در انتخابات تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: پیش از اعلام اسامی هم ناکارآمدی های دولت تاثیر زیادی در دلسرد شدن مردم داشت و از همان زمان نیز پیش بینی می شد که در این دوره شاهد کاهش حضور مردم در انتخابات باشیم. اگرچه هنوز هم میزان مشارکت مردم در انتخابات زیر ۵۰ درصد برآورد می شود و البته برخی افراد پیش بینی می کنند که این میزان ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات به ۵۵ درصد برسد.

نایب رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان ادامه داد: البته ما هم قبول داریم که اسامی موجود در فهرست نهایی نامزدها سبب شده است که احتمالا رشد مشارکت مردم در انتخابات به سرعتی که پیش از این پیش بینی می شد، بالا نرود؛ ولی بازهم نمی توانیم شورای نگهبان را در این زمینه مقصر بدانیم، چون این شورا به تعداد کاندیداهای نهایی از طیف های مختلف توجه نمی کند، بلکه فرد به فرد صلاحیت افراد را برمبنای موازینی که تشخیص می دهند، بررسی می کند.

بعید نیست همتی در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شود

چمران در ادامه به گروه های سیاسی اصلاح طلب توصیه کرد که با وجود ناراحتی از روند بررسی صلاحیت ها، بازهم به صورت پرشور در انتخابات شرکت کنند. او در این باره گفت: بهتر است در شرایط کنونی، دوستانی که در حمایت از دولت هستند، مدام نگویند کسانی که ما می خواستیم، تایید صلاحیت نشدند، چون آقای همتی از همه آن گزینه ها قوی تر است و در دوران مدیریت خود در بانک مرکزی تا حدی توانست جلوی خرابکاری های قبلی را بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: آقای همتی اکنون به ظاهر مغبوض دولت واقع شده است و فعلا ایشان را از دستگاه اجرایی کنار گذاشته اند و خودش هم می گوید که در زمان حضورش در بانک مرکزی سه بار می خواست که استعفا دهد. البته ممکن است همه این اتفاقات یک نوع سیاست بازی باشد تا جایگاه آقای همتی را نزد مردم بالاتر بیاورند.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تاکید بر این که «بعید نیست همتی در انتخابات پیش رو پیروز شود» تصریح کرد: اگر جریانات اصلاح طلب تلاش کنند، ممکن است در روزهای آینده آقای همتی جایگاه خوبی در میان مردم پیدا کند. خودش هم می گوید که من اقتصاددان هستم و در بانک مرکزی توانستم که کارهای خوبی انجام دهم، اگرچه به نظر من حضور ایشان در ریاست جمهوری، استمرار سیاست های همین دولت خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه قبول دارم، شور و هیجان انتخاباتی، هنوز حاکم نشده است، اما کسانی که با استمرار سیاست های دولت آقای روحانی موافقند، می توانند به ایشان رای بدهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها