کد خبر: 621757
تاریخ انتشار :

بازگشت به انتخابات با تصمیم نهاد اجماع ساز

شوک لحظه آخری اصلاح طلبان؟

بخشی از اصلاح‌طلبان هنوز به «تکرار» خاتمی امیدوار است و معتقد است که اگر نهاد اجماع ساز در تصمیم خود برای حمایت از همتی و مهرعلیزاده تجدید نظر کند، می‌تواند پیروز باشد!

شوک لحظه آخری اصلاح طلبان؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات – روز گذشته اخباری از جهبه اصلاح‌طلبی رسید که گمان رفت کار تمام شده و بزرگان در این جریان سیاسی حاضر به حمایت از دو گزینه موجود خود یعنی مهرعلیزاده و همتی نیستند. روزنامه اصلا‌طلب «آرمان ملی» اما امروز گزارشی دارد که نشان می‌دهد همه درها بر این دو نامزد و یا حداقل همتی بسته نشده و هنوز هم امیدی به بازگشت اصلاح طلبان به انتخابات و ایجاد یک شوکل لحظه آخری وجود دارد.

وقتی حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات به «برنا» گفت: «من و بهزاد نبوی معتقد بودیم که این دو کاندیدا می‌توانند برای اعلام برنامه به نهاد اجماع‌ساز بیایند تا برنامه آنها بررسی شود. اما مجمع عمومی نهاد اجماع‌ساز با رویکرد بنده و بهزاد نبوی مخالف بود و در نتیجه اجازه حضور به مهرعلیزاده و همتی داده نشد.» یا وقتی خبر حمایت خاتمی از یک نامزد اصلاح‌طب تکذیب شد؛ به نظر رسید که تلاش‌ها این دو نامزد ریاست جمهوری برای رایزنی با نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان و شخص خاتمی که به باور اصلاح‌طلبان با یک «تکرار» می‌تواند ورق را به سود جریان اصلاحات برگرداند؛ به نتیجه نرسیده است. به خصوص که محمد‌علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز گفت که خــاتمی بــه‌طور شخصی قصد حمایت از هیچ کاندیدایی را ندارد.

اینجا بود که یک سوال مهم طرح شد. با این حساب تکلیف کارگزاران که طی روزهای گذشته به صراحت و مکرر از همتی حمایت کرده است، چه خواهد شد؟ همان طور که گفته بودند به تصمیم نهاد اجماع ساز و مجموعه اصلاح طلبی تن می‌دهد ؟ یا مثل سال 98 با تکیه بر ایده خود به میدان خواهد آمد و از اصلاح‌طلبان فاصله می‌گیرد؟

این طور که به نظر می‌رسد، سیاسیون در این حزب سیاسی همچنان امید دارند که راه میانه‌ای بیابند. این را از لابه‌لای گفت‌وگوی نمازی با روزنامه آرمان می‌توان یافت. او به تشتتی که به ظن او در جبهه اصولگرایی وجود دارد، دل بسته و معتقد است که در این شرایط یک «تکرار» بازی را تغییر می‌دهد.

 نمازی می‌گوید: «به باور من باید چند روز دیگر بگذرد و نهاد اجماع‌ساز سریع‌تر یک نظر‌سنجی درباره میزان رای آقایان همتی و مهرعلیزاده انجام دهد و سپس با توجه به نتیجه تصمیم بگیرد. به نظر من اشکالی ندارد که نهاد اجماع‌ساز تجدید‌نظری روی تصمیمش بکند.  چرا که خبرهایی که از اردوگاه اصولگرا می‌رسد، به نظر می‌آید که استحکامی در آن طرف نیست و تشتت وجود دارد.» 

وی افزوده است:  «خبری هم خواندم مبنی بر اینکه آقای رئیسی در یک جمع خاص از آقای جلیلی به خاطر برنامه‌هایی که دارد، تعریف کرده است. این مساله، این احتمال را به‌وجود می‌آورد که شاید آقای رئیسی به نفع جلیلی کنار برود. اگر این اتفاق بیفتد، آقای همتی حتی اگر مرحله اول رای نیاورد، به مرحله دوم می‌رسد. بنابراین من هم موافقم که الان از طریق خواص و نخبگان سیاسی تحقیقات شروع شود و بعد هم یک نظرسنجی با جامعه آماری طبیعی صورت گیرد. اگر آرای آقای همتی که من دو بار هم در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که رو به افزایش است و از آن طرف هم آری رئیسی رو به کاهش است، ممکن است تحریم‌کنند‌گان انتخابات به سمت رای به همتی بازگردند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها