کد خبر: 621931
تاریخ انتشار :

اختصاصی «نامه‌نیوز» از بررسی تطبیقی دو نظرسنجی

هر کدام از نامزدها چه قدر رأی دارند؟

در این گزارش دو نظر سنجی را بررسی خواهیم کرد؛ یکی نظرسنجی ایسپا و دیگری یک نظرسنجی ترکیبی است که برگرفته از سایر نظرسنجی‌هایی است که در محافل سیاسی مطرح است.

هر کدام از نامزدها چه قدر رأی دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: در فاصله یک هفته مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تغییرات قابل توجهی در نظرسنجی‌های متعددی که صورت گرفته، رخ داده است. در اکثر این نظرسنجی‌ها درصد مشارکت همچنان پایین است اما آرایش و رتبه قرارگیری نامزدها تقریبا شبیه به هم هستند. لکن تفاوت آنجا حاصل شده که آراء احتمالی هر کدام از نامزدها دارای اختلاف است. نکته دیگر این است که در تمام این نظرسنجی‌ها اکثر نامزدها رشد داشته‌اند اما نامزد نخست با ریزش مواجه بوده است. در این گزارش دو نظر سنجی را بررسی خواهیم کرد؛ یکی نظرسنجی ایسپا است و دیگری یک نظرسنجی ترکیبی است که برگرفته از سایر نظرسنجی‌هایی است که در محافل سیاسی مطرح است. گفته می‌شود این نظرسنجی ، ترکیبی از چند نظرسنجی معتبر است.

Note

 

fgggfنتایج جالب مقایسه نظرسنجی ایسپا در تاریخ‌های ۱۱ و ۲۰ خرداد

سید ابراهیم رییسی: کاهش ۷درصدی رای

عبدالناصر همتی: رشد بسیار کم ۰.۷ درصدی

محسن رضایی: ثبات رای در ۷.۱ درصد

سعید جلیلی: کاهش ۰.۲ درصدی اقبال

امیرحسین قاضی‌زاده: افزایش ۰.۷درصدی

علیرضا زاکانی: رشد ۳برابری؛ از ۰.۷ به ۲.۱درصد

محسن مهرعلیزاده: کماکان در قعر جدول

 نکته مهم دیگر افزایش ۴.۱درصدی کسانی است که نمی‌دانند به جه کسی می خواهند رای بدهند.

WhatsApp Image 2021-06-11 at 16.44.45

آیا رئیسی در دور اول رئیس جمهور می شود؟

بررسی تطبیقی دو نظرسنجی اخیر ایسپا نشانگر آن است که نامزد رتبه اول هر دو نظرسنجی در گذر زمان مشخص و با نزدیک‌شدن به روز انتخابات با ریزش 7درصدی آراء مواجه شده است. نکته اصلی این است که چنانچه نامزدی نتواند 50درصد آراء را به دست آورد، رئیس‌جمهور محسوب نشده و انتخابات به مرحله دوم خواهد رفت. حالا سؤال این است که آیا سید ابراهیم رئیسی می‌تواند فاصله 13درصدی خود را با کف 50 درصدی حفظ کند؟ یا اینکه در هفته پیش رو سرعت تحولات آنچنان خواهد بود که انتخابات به مرحله دوم برود؟ طرفه آنکه برخی نظرسنجی‌ها حتی به دلیل تفاوت شیوه پیمایشی، استدلالی و استخراجی اعداد متفاوتی را نسبت به نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها