کد خبر: 622207
تاریخ انتشار :

مهریه 150میلیونی همسر نامزد انتخابات ریاست جمهوری

​یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگران وضعیت فضای مجازی است، بر ضرورت تغییر حکمرانی فضای مجازی تاکید کرد و گفت: گفت: ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مند هستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت و آلوده نشوند.

مهریه 150میلیونی همسر نامزد انتخابات ریاست جمهوری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه تلویزیونی "دستخط" درباره ورودش به عرصه ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهم داستان آن را بیان کنم قصه طولانی می شود. تصمیم مقطعی و ناگهانی نبوده است. این گونه نبود که مثلا نزدیک انتخابات شود و من هم احساس کنم که بنده به سطحی رسیده‌ام که می توانم رئیس جمهور شوم - چون من یک نگاه خاصی در موضوع صلاحیت دارم و اگر لازم شد توضیح خواهم داد - بعد بیایم و تصمیم به ثبت نام بگیرم و بخواهم شانس خود را امتحان کنم. 

وی افزود: ما سال 97 با جمعی از دوستانی که کار تحلیلی انجام می دهیم به این جمع‌بندی رسیدیم که برخی از مشکلات کشور مزمن شده و دولت های مختلف که می آیند جابجایی مدیران، آن مشکلات مزمن را حل و فصل نمی کند. مثلاً نمونه تورم را نگاه کنید. تقریباً معیشت، گرانی و تورم شعار تمام دولت ها بوده است. این دال مرکزی گفتمان آنها بوده و هر یک به یک چیزی می‌چسباند. یکی از جنگ در ایجاد تورم نام می برد و با سازندگی قصد اصلاح داشت، دیگری می‌گفت مشکلات اقتصادی را با توسعه سیاسی درست می کنم، دیگری گفته مشکلات اقتصادی برای فاصله طبقاتی است و فاسدین را کنار می‌زنم، دیگری گفته مشکلات اقتصادی به دلیل ارتباط با غرب و آمریکاست. در نهایت خود موضوع درست نشده و سرجای خودش باقی مانده است. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آسیب های اجتماعی هم تقریباً همین است، مسئله کاهش باروری، افزایش سن ازدواج، طلاق و غیره نیز به همین منوال است. بخواهم نمونه ذکر کنم در حوزه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، مسائل مزمن شده و دولت های مختلف می آیند و نمی توانند این مسائل را حل کنند. 

وی خاطرنشان کرد: به یک بیانیه تحلیلی رسیدیم و نام آن را «فصل پروانگی» گذاشتم که آن را منتشر کردیم. آنجا حرف ما با جوانانی که کار می کردیم این بود که مسئله پوست اندازی نیست. اینطور نیست که آدم ها عوض شوند کار درست می شود. انقلاب اسلامی که به پیروزی رسیده رویکرد سیاسی و سازمان سیاسی کشور را تغییر داده است اما نظام اداری کشور تغییر پیدا نکرده است و نظام اداری موجود در کشور و ساختار حاکم بر اداره کشور ساختار 100 ساله است؛ فارغ از این که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد فرسوده هم هست. یعنی حتی اگر انقلاب اسلامی نبود فرسودگی این سازمان و ناوگان آثار سوء می‌گذاشت و ما این را وصله و پینه کرده‌ایم. 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه وقت این رسیده که نظام ها تغییر کند، گفت: حضرت آقا که بیانیه گام دوم را ابلاغ کردند، آن را تائیدیه ای بر این نظریه دیدیم. بعد هم بحث دولت جوان حزب اللهی مطرح شد. در همان گفت وگویی که ایشان با جمعی از جوانان داشتند، گفتند این دولت جوان حزب اللهی باید بیاید تا تحول عظیم در نظام مدیریت کشور ایجاد شود. این تحول عظیم در نظام مدیریت کشور یعنی انقلاب در سازوکارها. اخیراً هم که رهبر انقلاب با مجلس صحبت کردند، بیان کردند سیاست ها باید تغییر کند. مقام معظم رهبری چند وقت پیش بیان کردند که برنامه ریزی های درازمدت داشته باشید. 

وی ادامه داد: ما همیشه در موقعیت حساس کنونی هستیم و هیچ گاه از این موقعیت خارج نمی شویم و همیشه با پیامدهای پشت هم و سریعی که به ما برخورد می کند روبرو می شویم و همیشه هم عقب هستیم. دولت های ما بسیار زحمت کشیده‌اند و نمی خواهم بی‌انصافی کنم؛ بالاخره این رشدی که بعد از انقلاب اتفاق افتاده، ماحصل عملکرد همین دولت هاست. ما یک اندیشکده ای به نام «بسامد گام دوم» درست کردیم که در دو سال گذشته خواستیم این موضوع تبدیل به مدل و اقدام شود و فقط گفتمان باقی نماند، چون ماموریت را رهبری به جوانان دادند. ما به عنوان بخشی از جوانان این کشور 150-100 نفر جمع شدیم. الان هم یک مدل تحول داریم که به نام «دولت مردم» و بعنوان نظریه است. 

قاضی زاده هاشمی همچنین تاکید کرد: یک سلسله برنامه اجرایی در حوزه های مختلف داریم که هم به مسائل اضطراری مردم توجه می کند و هم نظام مدیریت کشور را در عرصه های مختلف تغییر می دهد. من نه به عنوان یک نفر، بلکه بعنوان نماینده یک رویکرد تحولی امروز در خدمت شما هستم؛ چون اصلا ریاست جمهوری یک نفره نیست. این باور که ما رئیس جمهور انتخاب می کنیم، اشتباه است. ما یک نظام فکری را انتخاب می کنیم، یک رویکرد را انتخاب می کنیم، یک نظام برنامه ای را انتخاب می کنیم و این درباره این جمع صادق است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شاید یکی از موسسین این ایده مرکزی و دال مرکزی این گفتمان، من بودم و مجموعه اندیشکده و دوستان را اداره می کردم. بعلاوه اینکه در دوستانی که با ما همراهی کردند دوستانی هستند که صاحب پست معاون وزارت و پست های مدیریتی زیادی دارند اما شاید در بین هیچ یک این سابقه که بعنوان رجل سیاسی مذهبی قابل شناسایی باشد،  نبود و ما با هم هم قسم شدیم که این موضوع فرد نیست و موضوع یک جریان است. شاید بزرگترین قابلیت من، یک کار تشکیلاتی و بکارگیری جوانان مدیر، دانشگاهی، انقلابی نوخواسته است تا بتوانند اهداف گام دوم را به نتیجه برسانند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دربار اختیارات رئیس جمهور نیز گفت: ما اختیارات رئیس جمهور را استخراج کردیم و بر اساس آن طراحی کردیم. نه اینکه برنامه ای بنویسیم که خارج از حدود اختیارات قانون اساسی و خارج از وظایف رئیس جمهور است و بعد در آن گیر کنیم. مثلا ممکن است من در نظام سیاسی معتقد باشم نظام پارلمانی برای کشور ما مناسب تر است، ولی نظام ما نیمه ریاستی است؛ بنابراین بر اساس ریاستی تصمیم گرفتیم. 

وی ادامه داد: در قانون اساسی ما فدرالیسم نیامده، اما تمرکززدایی اجرایی طبق اصل 127 قانون اساسی آمده است بنابراین برخی از دوستان که شعار ایجاد دولت های فدرال یا مناطق فدرال می کنند خلاف قانون اساسی است. ما آمده ایم تمرکززدایی تعریف کردیم؛ یعنی قانون گذاری قابل واگذاری نیست، اختیارات اجرایی قابل واگذاری است که طبق اصل 127 قانون اساسی است. ما ظرفیت های قانونی، چه سیاست های کلی و چه قانون اساسی را درآورده ایم. من مرد قانون هستم و 13 سال است در مجلس حضور دارم، با مجمع، با شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کردم و اسناد بالادستی را خوب می شناسم و دوستانی هم که با ما کار کردند همینطور هستند. ما در چارچوب اختیارات رئیس جمهور برنامه ریزی کردیم که گیر این ماجراها نیفتیم. 

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این که برای حل مشکلات اقتصادی نگاه به درون دارید یا ظرفیت های بین المللی گفت: هر دو و هیچ کدام! حالا شاید تعجب کنید. آنهایی که صحبت از بین الملل می کنند منظور آنها 5-4 کشور است، در حالی که ما 200 کشور در دنیا داریم. کشوری که می خواهد رشد یابد، رشد مثبت داشته باشد، می‌تواند بدون صادرات و بدون پیوند خوردن در اقتصاد رشد ایجاد کند؟ خیر. یعنی کشوری مثل ما با 80 میلیون جمعیت دارد یا مانند روسیه یا ژاپن با جمعیت بیشتر از ما، بدون تبادل تجاری جهانی می تواند رشد اقتصادی ایجاد کند؟ می تواند کیفیت کالا ایجاد کند؟ چون یک اصل در رشد اقتصادی، رقابت و عدم انحصار است و باید از تولید داخل حمایت کنیم و اولویت تولید داخل است. به همین خاطر طراحی ما توسعه بازار است. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد درون زا و برون گرا است. یعنی باید پایه های اقتصاد داخل کشور باشد، اقتصاد در مقابل تکانه های خارجی مقاوم باشد. 20 درصد واردات و 20 درصد صادرات است. هر چه تراز واردات و صادرات بیشتر شود، بهتر است. یعنی صادرات ما حتماً نسبت به واردات بیشتر باشد، ولی این میزان را باید بپذیریم. وقتی از این صحبت می کنیم یعنی بازار 600 میلیون نفری را باید ایران مدیریت کند و منطقه هم در اختیار ماست. ما می توانیم. ما در منطقه ای هستیم که غیر از 600 میلیون، نزدیک یک جمعیت 2 میلیاردی هم قرار داریم.

وی ادامه داد: در همین منطقه 600 میلیون نفری ما می توانیم مدیر زنجیره تامین منطقه شویم. یعنی در تولید و تجارت اشتراکات فراوانی با منطقه درست کنیم. با ملت هایی که با ما تعلق دارند، با ما دوست هستند، به ما علاقه‌مند هستند، با ما کار می کنند، حاضر هستند برای ما فداکاری کنند و ما هم برای آنها فداکاری می کنیم، همکاری کنیم. 

وی همچنین گفت: ما یک شعاری داریم که می گویم عمق استراتژیک برادر خود شوید تا عمق استراتژیک شما بشود؛ این نوعی تبادل است. مردم منطقه هم ما را امتحان کرده اند و دیده اند هر زمان همه آنها را تنها گذاشتند ما کنار آنها بودیم و حاضر شدیم برای آنها خون بدهیم؛ این باور آنهاست. در فرهنگ و امنیت با منطقه پیوند خوردیم اما در اقتصاد هنوز پیوند نخورده ایم. باید در اقتصاد هم پیوند بخوریم. بنابراین به اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا معتقد هستم که با این تعریف است، نه با تعریف غرب‌گراها.

قاضی زاده هاشمی درباره سهم تحریم ها و سوءمدیریت ها در مشکلات اقتصادی اضافه کرد: هم تحریم مشکل برای ما درست کرده و بدتر از آن، سوءمدیریت برای ما مشکل زا بوده است. شعار ما وقتی میگوییم آمده ایم انقلاب سازوکاری انجام بدهیم، بدین معنا است که سازمان و ساختار اداره کننده کشور داریم که فرسوده است که متعلق به این دوره و این زمانه نیست، برای یک حرکت چابک و سریع آماده نیست. بروکراسی درهم تنیده است؛ اینها همه سوءمدیریت است. سوءمدیریت، سوءمدیران به تنهایی نیست. سوءمدیرانی است که اینها را درست نکردند. شاید بزرگ ترین تقصیر دولتمردان ما در گذشته این نبوده که خود بد عمل کردند و بد تصمیم گرفتند، که این هم بوده اما بزرگ تر این بود که اصلاحات نهادی انجام ندادند. نظام نهادی را انقلابی نکردند. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: امام (ره) که انقلاب کرد یکسری نهاد انقلابی آورد. همین نهادهای انقلابی به جز سپاه و بسیج بقیه تغییر ماهیت دادند و شکل آنها تغییر کرد و یک سازمان اداری مانند بقیه شدند در حالی که ادارات باید نهاد انقلابی می شدند و کارکرد انقلابی پیدا می کردند. نهاد انقلابی شخصیت انقلابی همچون حاج قاسم است، همانطور که مقام معظم رهبری مثال می زنند. حاج قاسم همه جا هست، 40 سال مجاهدت شبانه روزی است. مردم خوزستان درگیر سیل می شوند، به آنجا می رود؛ بیرون کشور حضور دارد. هیچ جایی نبود که حاج قاسم حضور نداشته باشد و این نمونه مدیر گام دومی می‌شود. یعنی انسانی که هیچ چیز برای خود و خانواده خودش نمی خواهد و همه امور را با مردم جلو می برد. اگر از حاج قاسم مردم را بگیرید، هیچ یک از این موفقیت هایی که توانست بدست بیاورد، را بدست نمی‌آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: من بحث مجوزها را مثال می‌زنم. بحث مجوزها در جهان جمع شده است و الان مسئله اهلیت در جهان مطرح است؛ یعنی کسی اهلیت کاری دارد یا خیر. اگر اهلیت داشت کار را به او بسپارند. دولت استانداردها را تعریف کند و بگوید استاندارد این شغل فلان شاخص است و فردی که اهلیت دارد و بتواند فعالیت کند، دولت هم نظارت پسینی کند. اگر طرف از این چارچوب خارج شد با او برخورد کند و پروانه فعالیت او را بگیرد و فرد را ممنوع‌الکار کند.

وی ادامه داد: ما برای ساده‌ترین کار باید 17 دستگاه تصمیم بگیرند و مجوز بدهند و شما کار کنید که 11 ماه طول می کشد. این موضوع در کشور گرجستان که نظام شفافیت جامع را پیاده کرده، دو ساعت است! برای ایجاد کارخانه فولاد، نه برای کار ساده مثل مرغداری و گاوداری که 11 ماه طول می کشد. از این بگیرید و الی ماشاالله مثال داریم. 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: در توزیع رانت ارز 4200 که هزار جور سلطان از آن درآمد. چه کسی گفته واردات و صادرات باید دست یک عده خاصی باشد؟ کسی که این اهلیت را دارد باید فعال شود. اصلا چرا باید قیمت رانتی باشد؟ این مدل صحیحی است؟ یک تصمیم بگیریم، رانت ایجاد کنیم، بعد عده ای به اصحاب قدرت و ثروت وصل شوند، از این رانت استفاده کنند و بعد دنبال اینها برویم و آنها را مجازات کنیم! ما صد تا ساحت داریم که اداره کشور را برعهده دارد. باید مجموعه زیست‌بوم کشور تغییر یابد، باید اکوسیستم تغییر کند تا مشکلات حل شود. با حل یک یا دو موضوع، تک ساختی به نتیجه نمی رسیم. تعداد زیادی اقدامات موردی بی نتیجه داشتیم.

وی در ادامه گفت: ببینید، شغل در جمهوری اسلامی معادل «کار دولتی» شده است. یعنی وقتی می گویند به ما شغلی بدهید یعنی ما را به سازمان دولتی و یا شبه دولتی معرفی کنید که ما را استخدام کند و یک حقوقی به ما بدهد. روح کارآفرینی وجود ندارد. من معتقد هستم و طرحی هم داریم که ظرف دو سال می توانیم تمام افراد جویای کار را شاغل کنیم. حدود 6 میلیون نفر بیکار مطلق یا مشاغل ناقص داریم. شغل ناقص شغلی است که فرد چند ساعت در هفته کار می کند اما دستمزد او از حداقل حقوق قانون کار پائین تر است. چون حداقل قانون کار را کف معیشت می‌گوییم.

وی خاطرنشان کرد: از این 6 میلیون نفر حدود 5 میلیون نفر جویای کار هستند. یک میلیون کسانی هستند که می گویند دنبال کار هستند، اما اهل کار به آنن معنا نیستند. این 5 میلیون نفر و سالی دو میلیون نفر را با وضع فعلی ... حدود 100 هزار میلیارد تومان منبع مالی نیاز دارد که نه به صورت یارانه بلکه بصورت تسهیلات پرداخت شود؛ تسهیلات موقت هم نیاز دارد. می توان اینها را سرکار برد ولی جنس کار اینها دولتی نیست. جنس کار این نیست که من چون فلان مدرک لیسانس را گرفته ام متناسب با آن کار کنم. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما یک نقشه ای از کل کشور تهیه کردیم و شهرستان به شهرستان است. مزیت های شغلی هر شهرستانی را مشخص کردیم و بر اساس آمایش سرزمینی و نیازهای شغلی طراحی کردیم. سامانه ای طراحی کردیم و این سامانه بالا می آید و افراد ثبت نام می کنند. دارایی‌هایشان را هم ذکر می کنند. مثلاً فردی با پدر خودش زمین کشاورزی دارد. مرتعی در اختیار دارد. امکاناتی که فرد دارد را اعلام می کند و با توجه به آن اعلام می کنیم که مثلا برای فرد زنبورداری و یا غیره مناسب است.

 وی ادامه داد:در کنار این فرد قرار می گیریم و سه ماه آموزش می بیند و امکانات اولیه آن شغل را برای او خریداری می کنیم و در اختیار وی قرار می دهیم و محصول نهایی هم ما می خریم. این چرخه هم رشد اقتصادی ایجاد می کند، هم درآمد ایجاد می کند و هم فرد از بیکاری در می آید و هم تورم را کاهش می دهد و بعد حساب می کردیم 100 هزار میلیارد تومان در عرض سه سال و نیم باز می گردد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه سن ازدواج بالا رفته گفت: در آقایان به 27 سال می رسد و در خانم ها به 23 سال رسیده است. سن ازدواج مطلوب طبق استانداردهای جهانی و فیزیولوژیک در مورد آقایان تا 22 سال است و در مورد خانم ها 19 سالگی است. من یک حرف شازی بیان کردم که 500 میلیون بود و خیلی سروصدا کرد... ببینید حضرت آقا در مجلس هشتم درباره قضیه فرزندآوری نکته ای بیان کردند که کارهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده بود، من آنجا مسئول کمیته مجلس برای موضوع فرزندآوری شدم. در آنجا خیلی مطالعه و کار کردیم. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: یکی از موضوعات فرزندآوری افزایش سن ازدواج است چون دامنه باروری کاهش می یابد در نتیجه تعداد فرزند نیز کاهش می یابد و یکی از بحث های جدی ما کاهش سن ازدواج به حد مطلوب بود؛ البته با کودک همسری مخالف هستیم ولی سن مطلوبی که وجود دارد. در آنجا به موانع ازدواج رسیدیم. موانع ازدواج چند مورد کاملاً روشن است و استخراج شده است و در مقالات مختلف وجود دارد و مرکز پژوهش ها هم چاپ کرده است؛ مثلاً نبود شغل، سربازی، طولانی شدن تحصیلات دانشگاهی و از این قبیل است.

وی گفت: بنابراین اگر بخواهیم سن ازدواج کاهش یابد باید این موانع را برداریم که در شعارهای من وجود دارد و هم باید از تشکیل زندگی پشتیبانی کنیم. برای تشکیل زندگی باید هزینه های ازدواج را کمک کنیم و هزینه مسکن اولیه را کمک کنیم و هزینه های اشتغال را کمک کنیم. 

وی تاکید کرد: برای این یک صندوق اعتبار خانواده درست کردیم و هر زوج ایرانی 500 میلیون تومان اعتبار پیش ما دارند؛ برخی این را وام تعبیر کردند. منابع مالی این را هم دیده ایم، چون برخی سمپاشی در این خصوص کردند، قدری توضیح بدهم بد نیست. 3-2 قانون امسال مجلس مانند قانون مسکن، قانون بودجه ای که گذراندیم منابع آن را دیدیم یعنی من حرف جدیدی بیان نکردم، من فقط درگاه مدیریتی آن را تعریف می کنم و می‌گویم به جای اینکه رها کنیم و جوانان برای ازدواج از یک جا وام بگیرند و از یک جا برای مسکن وام بگیرند و برای اشتغال هم از جای دیگری وام بگیرند، یک درگاه مدیریتی در یک جا درست می کنیم تمام زوج هایی که در این درگاه قرار می گیرند در صورتی که ازدواج به موقع انجام بدهند، در سنی که ازدواج مطلوب است، از آنها پشتیبانی می کنیم.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: مهریه خانم من 14 سکه بوده و بالاخره بخواهیم مهریه برای طرف تعیین کنیم همان 14 سکه بیشتر نخواهد بود. در رابطه با جهیزیه هم چون حضرت آقا عنوان کردند کسانی که مقلد من هستند، حرام است که کالای غیرایرانی بخرند، حتماً کالای ایرانی خواهد بود، ولی در حد عرف. خیلی سخت شده است. کالای ایرانی هم گران شده است. ارزان ترین یخچال ها 20-15 میلیون شده است.

وی درباره وضعیت فضای مجازی نیز گفت: بعنوان مصرف کننده که همه در فضای مجازی هستند و کرونا هم ما را به این فضا غلتانده است. حتماً نگران هستم. ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مند هستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت شوند و آلوده نشوند. باید حکمرانی فضای مجازی تغییر کند. همان بحث هایی که ابتدا بیان کردم. ما در این مدل حکمرانی نسبت به پدیده ها منفعل هستیم. پدیده ها از ما عبور می کنند و ما تازه درباره آن فکر می کنیم. مثل رمز ارزها که موضوع امروز نیست، موضوع 15 ساله جهان است ولی ما صبر کردیم تا سیلاب آن از ما عبور کند و بعد می گوییم در رمزارز چه کنیم. در سایر پدیده ها هم همینطور است. ما باید واجد فناوری و حکمرانی حاکم بر پدیده های نو در جهان شویم. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها