کد خبر: 623664
تاریخ انتشار :

واکنش ایران به اظهارات جنجالی مدیرکل آژانس بین المللی

نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در واکنش به گزارش مدیرکل گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

واکنش ایران به اظهارات جنجالی مدیرکل آژانس بین المللی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، در رابطه با گزارش مدیرکل آژانس پیرامون تفاهم فنی مشترک بین دو طرف و عدم پاسخ ایران در این خصوص، اظهار داشت: هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای خواست آژانس.

وی افزود: بر اساس تصمیم سیاسی ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک مجری است.

غریب آبادی با اشاره به اینکه بعد از گذشت سه ماه، ایران دیگر این تفاهم را با آژانس تمدید نکرد و صرفا در چارچوب تصمیمی سیاسی به مدت یک ماه دیگر به ثبت داده‌ها ادامه داد، افزود: ادامه یا عدم ادامه این فرآیند، هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد، چرا که ایران همچنان به اجرای تعهدات پادمانی خود ادامه می‌دهد.

غریب ابادی گفت: اگرچه مدیرکل آژانس در گزارش خود بر اهمیت حیاتی تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت در ایران و ثبت داده‌ها تاکید کرده، ولی بایستی خاطرنشان کنم که ایشان باید این تصور غلط خود را اصلاح کند که نباید ثبت داده‌ها را با این موضوع پیوند دهد.

نماینده دائم کشورمان ادامه داد: آنچه که ایران متعهد به اجرای آن است، تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر.

وی، همچنین از مدیرکل درخصوص گزارش این موضوع به اعضای شورای حکام انتقاد کرد و گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

غریب آبادی در پایان گفت: بدون شک، هر تصمیمی که ایران در این رابطه بگیرد، صرفا مبنای سیاسی خواهد داشت و آژانس نمی‌تواند آن را به عنوان حقی برای خود تلقی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرده بود پاسخی از تهران درباره تمدید توافق فنی آژانس با ایران دریافت نکرده‌ایم. مدیر کل آژانس در نامه‌ای تداوم نظارت در ایران و گردآوری بی‌وقفه اطلاعات از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ضروری دانسته بود.

ایران اسفند پارسال در اجرای قانون رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت اعلام کرده بود تا اجرای تعهدات طرف‌های غربی برجام، فعالیت‌های نظارتی فراتر از پادمان آژانس را در ایران متوقف می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه هم در پاسخ به وزرای خارجه آمریکا و فرانسه گفت: ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد. وزرای خارجه آمریکا و فرانسه دیروز در میان تعجب برخی خبرنگاران گفته بودند ایران باید به برجام برگردد. خطیب‌زاده گفت: این آمریکا است که رسما از برجام خارج شده و این اروپااست که سال‌ها به تعهدات برجامی عمل نکرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها