کد خبر: 624073
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

رایزنی‌های برجامی مستمر واشنگتن و تل آویو/ نقشه بنت در مواجهه بامذاکرات وین

اگرچه بنیامین نتانیاهو مسند قدرت را در سرزمینهای اشغالی ترک کرده است، اما رایزنی های مستمر واشنگتن و تل آویو در خصوص مذاکرات وین ادامه دارد. در این میان، نفتالی بنت و یائیر لاپید ، روش ظاهری متفاوتی را نسبت به نتانیاهو در پیش گرفته اند! اگرچه هر دوی این سیاستمداران رژیم صهیونیستی، با ماهیت برجام و احیای توافق هسته ای مخالف هستند و خروج ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام را یکی از اقدامات مهم و اساسی وی در دوران ریاست جمهوری می دانند، اما قصد ندارند به مانند نتانیاهو، وارد فاز تقابل مستقیم و علنی با کاخ سفید در خصوص مذاکرات وین شوند.

رایزنی‌های برجامی مستمر واشنگتن و تل آویو/ نقشه بنت در مواجهه بامذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اخیرا وزیر خارجه رژیم صهیونیستی  در دیدار با همتای آمریکایی خود از "ملاحظات جدی" تل آویو  در رابطه با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام سخن گفت. او گفت اهداف واشنگتن و تل آویو  یکسان است اما روش آنها تفاوت دارد.وزرای خارجه رژیم اشغالگر قدس  و آمریکا در رم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. یائیر لاپید، وزیر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این دیدار به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که تل آویو  نسبت به بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، "ملاحظات جدی" دارد.

لایپد در خصوص اختلافات جاری میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر برجام و مذاکرات وین تاکید کرده است :

 «ما اختلاف نظر خواهیم داشت، اما این در مورد اهداف اساسی نیست ، بلکه در مورد راه رسیدن به آنها است.مواضع واشنگتن و تل آویو  باید در مذاکرات مستقیم و کارشناسانه به بحث گذاشته شوند و نه در محافل عمومی. اختلافات در مورد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را می‌توان بی سر و صدا حل کرد."

لاپید همچنین از بلینکن برای حمایت ایالات متحده از عادی سازی مناسبات بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه قدردانی کرده است . پنجشنبه گذشته (سوم تیر) نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم اشغالگر قدس  در سخنرانی در یک مراسم نظامی گفت که سیاست تل آویو  مبتنی بر همکاری نزدیک با متحدان خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است و اسرائیل در دفاع از خود "لحظه‌ای تردید نخواهد کرد".

بر اساس گزارش دویچه وله، یک روز قبل از او نیز آویو کوخای، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در مقر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) با ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده این ستاد دیدار و از "همکاری بی‌‌سابقه" با آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی تقدیر کرد.جو بایدنرئیس جمهورآمریکا  نیز اخیرا  رئیس مستعفی رژیم صهیونیستی  ، روون ریولین را در کاخ سفید پذیرفت. ریولین که از سال ۲۰۱۴رئیس جمهور اسرائیل بوده است، روز نهم ژوئیه دفتر خود را ترک می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند یکی از مهم ترین علل  عدم تصمیم گیری واقعی آمریکا در خصوص نقاط اختلافی ( در پروسه بازگشت به برجام)، مربوط به مداخله رژیم صهیونستی در مواضع برجامی دولت بایدن است. در دوران ریاست جمهوری ترامپ ، تمامی سیاستمداران رژیم صهیونیستی ، موافق خروج دولت آمریکا از توافق هسته ای بودند. حتی برخی مخالفتهای یائیر لاپید ( وزیر خارجه فعلی رژیم صهیونیستی ) با اقدام ضد برجامی دولت ترامپ نیز معطوف به نحوه و تاکتیک خروج از توافق بود نه کلیت آن.

حتی صهیونیستها پس از خروج ترامپ از برجام نیز لابی گری زیادی در سازمان ملل متحد جهت فعالسازی مکانیسم ماشه علیه کشورمان صورت دادند. در دوران ریاست جمهوری ترامپ، مشاهده کردیم که کاخ سفید به بهانه «مشارکت در امضای اولیه برجام»، ‌مکانیسم ماشه علیه ایران را اعمال کرد و بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه سازمان ملل را در دستور کار قرار داد. هرچند دولت ‌ترامپ توفیقی در این مسیر کسب نکرد، اما دولت جدید آمریکا نیز قصد دارد  به بهانه «عضویت ظاهری در برجام» یا همان «بازگشت ‌بدون ثمر به توافق هسته‌ای» این بار بدون هیچ بهانه‌ای (حتی در صورت پایبندی صددرصدی ایران به تعهدات برجامی خود)، ‌تحریم‌های چندجانبه را با استفاده از حق وتوی خود علیه کشورمان اعمال کند. یکی از خطوط قرمز مشترک رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده در قبال احیای برجام این است که برجام رسما از سوی اعضای مشارکت‌کننده در آن، به‌ مثابه یک «توافق حقوقی مستقل» مورد شناسایی مجدد قرار ‌گیرد.مقامات کاخ سفید تاکید دارند که برجام باید به مثابه یک " نقطه آغاز" برای توافقات و مذاکرات جدی تر بر سر مسائل فرابرجامی( منطقه ای و موشکی) مورد استناد قرار گیرد.بایدن، بلینکن و سالیوان در برهه زمانی فعلی سعی دارند به صهیونیستها تضمین دهند که قصد "بازگشت کامل و همه جانبه به برجام" را در عین " اعلام بازگشت به توافق هسته ای " ندارند. در این خصوص، رایزنی هایی میان مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و رژیم صهیونستی و در قالب "مذاکرات محرمانه" صورت گرفته است. در هر حال، تنها تفاوت میان مواضع  زوج  سیاسی "نفتال بنت- لاپید" و " نتانیاهو" بر سر برجام ، عدم علنی سازی اختلافات واشنگتن و تل آویو بر سر این مسئله است ، اگرنه رویکرد کلی صهیونیستها در قبال توافق هسته ای تغییری با قبل نکرده است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها