کد خبر: 624096
تاریخ انتشار :

پرونده ویژه «نامه نیوز»؛ تغییر ساختار انتخابات

درایتی: کم‌هزینه‌ترین راه حذف نظارت استصوابی است

مصطفی درایتی گفت: همه این اشکالات و گرفتاری‌ها قابل حل است و راه حل ساده‌ای هم دارد. اگر بنا بر رفع و رجوع باشد، باید نظارت استصوابی لغو شود و نیازی هم به تغییر ساختار انتخابات نیست.

درایتی: کم‌هزینه‌ترین راه حذف نظارت استصوابی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست سایت فردا – انتخابات به خصوص انتخابات ریاست جمهوری در همه ادوار با حرف و حدیث و گلایه‌هایی همراه بوده است. انتخابات اخیر را اما باید یک دوره ویژه تلقی کرد. تغییر چشم‌گیر درصد مشارکت از یک سو و افزایش قابل توجه آرای باطله از سوی دیگر. این مساله به قدری مهم و قابل است که حتی مقام معظم رهبری شخصا درباره آن صحبت کردند. ایشان یک بار از ظلم شدن به برخی نامزدها در مرحله احراز صلاحیت گفتند و بار دیگر نیز ضمن تاکید بر طی شدن فرآیند قانونی، نکاتی را اعلام داشتند.

بسیاری از فعالان سیاسی در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز اظهاراتی در نقد این انتخابات داشتند لذا بحث تغییر ساختار انتخابات و ضرورت آن بیش از هر وقتی مطرح شد. سوال اینجا است که این تغییر ساختاری چگونه باید ایجاد شود؟

سید مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» تنها راه حل این مسائل را از حذف نظارت استصوابی می‌داند. او می‌گوید: «همه مشکلات موجود در امر انتخابات از زمانی که نظارت استصوابی محقق شد، شروع شد».

وی افزود: «به نظر من همه این اشکالات و گرفتاری‌ها قابل حل است و راه حل ساده‌ای هم دارد. اگر بنا بر رفع و رجوع باشد، باید نظارت استصوابی لغو شود و نیازی هم به تغییر ساختار انتخابات نیست».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «این مشکلات زمانی حل می‌شود که شورای نگهبان فقط وظیفه نظارت بر اجرای انتخابات را انجام داده و دست از ورود های فعلی بردارد. در چنین شرایطی به صورت طبیعی مسائل حل شده و نیازی نیست که در ساختار انتخابات تغییر ایجاد شود».

درایتی گفت: «بحث عقب‌نشینی نیست. وقتی همه متوجه ایرادها هستند و مقام معظم رهبری نیز در مواردی اشاره کرده‌اند یعنی اینکه نحوه فعلی نظارت شورای نگهبان نه تنها مفید نیست، بلکه باعث برخی ناکارآمدی شده است. اگر همه این مساله را بپذیریم، تردیدی نیست که باید درباره نظارت استصوابی تجدید نظر کرد».

وی در پاسخ به اینکه آیا شخصا به ایجاد چنین تغییری خوشبین هستید؟ گفت: « البته آدم همیشه باید امیدوار باشد اما نه خوشبین نیستم».

درایتی در پاسخ به اینکه آیا راه دیگری غیر از حذف نظارت استصوابی وجود دارد یا خیر؟ گفت: «ما که نمی‌توانیم لقمه را از پشت سر به دهان ببریم. حل این مساله نیازمند اراده حاکمیت است  و با هزینه بسیار کم، می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم زد. اشکال اصلی از وقتی شروع شد که شورای نگهبان بحث نظارت استصوابی را پیش کشید.  بسیاری از حقوق‌دانان و نهادها هم با این تفسیر مخالف بوده و می‌گویند که این در قانون اساسی نیست و مخرب است. برای رفع مساله نیز نمی‌توانیم با یک کار پرهزینه و سنگین مسیر را سخت کنیم. حاکمیت باید بپذیرد که این رویه مشکل ساز است».

وی ادامه داد: «نظارت استصوابی در مرحله اول موجب شکاف و بی اعتمادی مردم به حاکمیت می‌شود، بعد از هر انتخابات هم کلی حرف و حدیث ایجاد می‌کند. در مرحله بعدی نیز نهاد مهمی مثل شورای نگهبان را تضعیف کرده است. طبیعتا وقتی مردم احساس کنند که این نهاد به جای دفاع از حق آنان، عملکرد دیگری دارد، بی‌اعتماد شده و این نهاد نیز تضعیف می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها