کد خبر: 624617
تاریخ انتشار :

خبر مهم از تحریم های آمریکا علیه ایران + جزئیات

روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده که دولت جو بایدن در کار تغییر سیاست های تحریم اقتصادی این کشور، از جمله در قبال ایران است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان سال جاری نتیجه کار خود را اعلام کند.

خبر مهم از تحریم های آمریکا علیه ایران + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هدف دولت آمریکا افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است.

وال استریت ژورنال نوشته است دولت آمریکا بازبینی سیاست های تحریمی خود را تقریبا به پایان رسانده و انتظار می رود تا پایان تابستان سال جاری آن را منتشر کند.

براین اساس اگر چه هنوز برخی جزییات مشخص نیست و معاون وزیر خزانه داری هنوز گزارش نهایی را تایید نکرده، مقام های دولت نمونه هایی از این تغییرات را در قبال تحریم های علیه ایران اجرایی کرده اند.

این بازبینی به موازات تلاش جو بایدن برای احیای توافق برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال جزییات رویکرد تازه دولت آمریکا توسط مقام های فعلی و سابق دولت، و یا مقام‌‌هایی که ممکن است در آینده به دولت بپیوندند، تشریح شده و در برخی جلسات کنگره این کشور نیز مطرح شده است.

برایان نلسون و الیزابت روزنبرگ دو مقام آمریکایی هستند که در صورت تایید کنگره از نزدیک بر اجرای تحریم ها از جمله علیه ایران نظارت خواهند داشت.

خانم روزنبرگ از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان مشاور وزارت خزانه داری دولت فعال بوده و حالا به عنوان نامزد رسمی جو بایدن برای پست مدیرکل مقابله با حمایت مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری به کنگره معرفی شده است.

هر دو نفر دو هفته پیش در جلسه ای با کمیته بانکداری مجلس سنا، برای توضیح مواضعشان شرکت داشتند.

الیزابت روزنبرگ در این جلسه به سناتورهای آمریکایی گفت "ماهیت در هم تنیده قدرت اقتصادی و امنیت ملی آمریکا ایجاب می کند که در استفاده از ابزارهای اقتصادی برای رسیدن به منافع کشور ، رویکردی خلاقانه، هدفمند و دقیق داشته باشد."

این مقام آمریکایی افزود: " در دوره ای که ابزارهای وزارت خزانه‌داری اغلب اولین راه مقابله با تهدید تصور می شوند و آمریکا با رقابت های جدی بین المللی روبروست، رویکرد سنجیده و استراتژیک در مقابله با پولشویی و استفاده از تدابیر اقتصادی، از هر زمان دیگری مهمتر است, درست همانقدر هم تعهد به همکاری با متحدان و شرکای آمریکا در پیشبرد این کار مهم حیاتی است."

یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره رویکرد تحریمی دولت جو بایدن به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است: "تمرکز فعلی ما بر این است که از اقدامات یک جانبه فاصله بگیریم، چیزی که در چهار سال گذشته سیاست آمریکا را شکل داده است، و در عوض به همکاری با متحدان و شرکایمان نزدیک شویم."

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و بعد تحریم‌های هسته‌ای را که در چارچوب این توافق لغو شده بودند، بار دیگر علیه ایران اعمال کرد. دولت ترامپ همچنین تحریم‌های تازه‌ای را بنا بر اتهام تروریسم علیه شرکت‌ها و مدیران نفتی ایرانی وضع کرد که شامل حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز شد.

اقدامات دولت ترامپ در این زمینه از سوی بسیاری کشورها از جمله اعضای توافق برجام محکوم شد اما حتی کشورهای اروپایی نتوانستند جلوی نقض یک سویه برجام را توسط واشنگتن بگیرند.

یک مقام دیگر آمریکایی به این روزنامه گفته است : ابتدا باید به اصول اولیه خود با شرکای اروپاییمان بازگردیم و مشخص کنیم که فشار را دقیقا به کجا باید وارد کرد و هماهنگی با شرکا را در همین زمینه بالا ببریم."

آدوال آدایمو، معاون وزیر خزانه داری فعلی آمریکا در حال حاضر بر بازبینی سیاست های تحریمی این کشور نظارت دارد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این مقام آمریکایی با نمایندگان شرکت های چند ملیتی ، بانک ها و سازمان های غیردولتی جلسات متعددی برگزار کرده تا به گفته دفتر کارش به مجموعه ای از کارکردهای تضمین شده، استراتژیک و عادلانه از تحریم دست پیدا کند.

آدوال آدایمو، معاون وزیر خزانه داری فعلی آمریکا در حال حاضر بر بازبینی سیاست های تحریمی این کشور نظارت دارد.

دولت جو بایدن از زمان آغاز به کار چند مورد از تحریم ها علیه افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با ایران را لغو کرده، اما هر بار گفته است لغو این تحریم ها ارتباطی با مذاکرات با ایران برای احیای توافق برجام ندارد.

کمتر از یک ماه پیش دولت جو بایدن نام احمد قلعه‌ بانی، مدیر عامل سابق شرکت ملی نفت ایران و دو مدیر نفتی ایرانی دیگر را از فهرست‌ تحریمی ها خارج کرد و در پی آن خزانه داری این کشور اعلام کرد که این اقدام «نتیجه تغییر تأیید شده رفتار یا وضعیت طرفین تحریم شده است و تعهد دولت ایالات متحده به لغو تحریم‌ها در صورت تغییر رفتار یا وضعیت افراد مجازات شده را نشان می دهد.

شرکت کشتی رانی سی چارمینگ‎ (هنگ کنگ) و شرکت آوکسیینگ (شانگهای) چین هم که در سال ۲۰۲۰ میلادی به اتهام حمل و نقل محصولات نفتی ایران تحریم شده بودند نیز از فهرست تحریم‌ها بیرون آورده شده اند.

سه روز پیش نیز سه نفر دیگر به نام های دانیل بهزاد فردوس، مانوئل مهرزاد فردوس و محمد رضا دزفولیان از لیست افراد تحریم‌شده توسط این کشور خارج شدند و یک بار دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تغییر درفهرست تحریم‌ها ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.

ایران و آمریکا از ماه آوریل به طور غیرمستقیم و با حضور کشورهای گروه ۱+۴ مذاکرات برای احیای توافق برجام را آغاز کردند.

در حال حاضر مذاکره کنندگان ایرانی و اتحادیه اروپا پس از پایان دور ششم مذاکرات احیای برجام به کشورهای خود بازگشته اند.

هنوز تاریخی برای دور بعدی این گفتگوها اعلام نشده است.

در همین حال رهبران سه کشور فرانسه، آلمان و چین روز دوشنبه پس از یک گفتگوی ویدئویی از همه طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته ای ایران خواستند که از فرصت کوتاه برای رسیدن به یک توافق استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین که هر سه از کشورهای عضو برجام هستند، با هم به صورت ویدئو کنفرانس گفتگو کردند.گفتگوی این سه رهبر بیش از یک ساعت به طول انجامید.

روز دوشنبه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در مادرید به خبرنگاران گفته است توافق برای احیای برجام ممکن است در هفته‌های آتی عملی شود.

ماس گفته است: "فکر می‌کنم مذاکرات به هدف خودش برسد."

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها