کد خبر: 625197
تاریخ انتشار :

ایران در حال آزمایش آمریکا است

در اواخر ماه گذشته، هواپیماهای جنگی ایالات متحده مواضعی را در مرز عراق و سوریه مورد اصابت قرار دادند و دو گردان از نیروهای بسیج مردمی عراق شامل کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا را هدف قرار دادند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

میدل ایست آی در مطلبی نوشت: در اواخر ماه گذشته، هواپیماهای جنگی ایالات متحده مواضعی را در مرز عراق و سوریه مورد اصابت قرار دادند و دو گردان از نیروهای بسیج مردمی عراق شامل کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا را هدف قرار دادند. بسیج مردمی عراق یک نهاد دولتی است که به صورت چتری برای نیروهای شبه نظامی عمل می کند که بسیاری از آنها خود را به عنوان بخشی از "محور مقاومت" به رهبری ایران می شناسند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: حملات ایالات متحده علیه تیپ های بسیج مردمی عراق دومین حمله در نوع خود از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جو بایدن است. مهم اینکه، پیش بینی می شود که این روند افزایشی باشد. این حملات که منجر به کشته شدن چهار جنگنده بسیج مردمی عراق شد، در پی حملات هواپیماهای بدون سرنشین گروه های شبه نظامی علیه مواضع مهم نیروهای آمریکایی و ائتلاف در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق صورت گرفت. گفتنی است، هواپیماهای بدون سرنشین امسال به طور فزاینده ای برای حملات ضد ائتلاف مورد استفاده قرار گرفته اند.

بسیج مردمی عراق یک منبع انسانی، صندوق مالی و پوشش نهادی است که نیروهای شبه نظامی در تلاش هستند تا از آن در برابر حملات مستقیم و تلافی جویانه محافظت کنند. این همان نقطه ای است که مراکز قدرت تکامل می یابند و پتانسیل رقابت را افزایش می دهند.

پس از حمله آمریکا، کمیسیون هماهنگی مقاومت عراق به نمایندگی از تعدادی از گروه های شبه نظامی عراقی به سرعت قول تلافی این حملات را داد. این کمیسیون که در اکتبر سال 2020 به منظور تقویت موضع شبه نظامیان متحد علیه ایالات متحده تأسیس شد، حتی قبل از اینکه بسیج مردمی عراق حملات را به طور رسمی محکوم کند، این کار را کرد.

گفتنی است، اندکی پس از حمله ایالات متحده، گروه های شبه نظامی بین 28 ژوئن تا 7 ژوئیه با شروع حداقل شش حمله علیه مواضع نظامی ایالات متحده در میدان نفتی العمر در شمال شرقی سوریه، پایگاه عین الاسد در الانبار، سفارت آمریکا در بغداد و فرودگاه بین المللی اربیل با استفاده از موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به این حملات واکنش نشان دادند.

قابلیت های جنگی

گروه های شبه نظامی عراقی در قالب یک محور منطقه ای متشکل از بازیگران متعددی فعالیت می کنند که از توانایی های مختلف نظامی برخوردار هستند. گفتنی است، به طور فزاینده ای موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین با دقت بالا به این گروه ها داده می شود. اکثر این گروه ها توانایی های شبه نظامی خود را توسعه داده اند و به نوآوری نیز می پردازند. عوامل مختلفی موجب می شود که بازیگران منطقه ای به تأمین سلاح برای آنان اقدام کنند. بعلاوه، تنوع عرصه هایی که این گروهها در آن فعالیت می کنند، به تأمین کنندگان سلاح اجازه می دهد تا در یک روند مداوم یادگیری در میدان جنگ بر اثربخشی سلاح ها نظارت کنند.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی حوثی های یمن علیه اهداف سعودی در ماه های اخیر با افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین شبه نظامیان از عراق تکمیل شده است. حملات موشکی موفقیت آمیز حماس و دیگر گروه های فلسطینی علیه اسرائیل در ماه مه گذشته نیز از محور منطقه ای ایران پشتیبانی می کند.

چنین درگیری های طولانی مدت باعث تقویت موضع شبه نظامیان برای دستیابی به سلاح های بیشتر، توسعه خود، به اشتراک گذاشتن تجربیات و حتی هماهنگی حملات می شود.

در ژوئن سال 2020، کتائب حزب الله اعلام کرد که در حال ورود به یک "معادله بازدارندگی" است که آن را ملزم به شرکت در جنگ با اسرائیل می کند. گفتنی است، شبه نظامیان عراقی مشتاق تقویت بعد فراملی عملیات های خود هستند. این موضوع تا حدی به آنها کمک می کند تا در جبهه های مختلف جنگ آموزش ببینند و تجهیزات خود را بیشتر توسعه دهند.

با توجه به اینکه طی سالهای اخیر بسیاری از جنگجویان عراقی از سوریه برگشته اند، جایی که نیروهای دولتی سنگرهای اصلی مخالفان و داعش را به تصرف خود درآوردند، گروه های عراقی به دنبال فرصت های جدید برای استقرار در خارج از کشور هستند. گفتنی است، حضور آنها در خارج از مرزها این امکان را برایشان فراهم می کند که خودشان را در داخل کشور تقویت کنند.

شکاف داخلی

هنگامی که نیروهای عراقی در ماه مه قاسم مصلح، از فرماندهان بسیج مردمی عراق را دستگیر کردند، گروه های متحد شبه نظامی عراقی ادعا کردند که ایالات متحده در دستگیری وی نقش داشته است. این گروه ها در نبرد خود با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به طور فزاینده ای ایالات متحده را به عنوان یک مخالف مهم در نظر می گیرند. آنها بر این باورند که اگر بتوانند نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج کنند، می توانند به خنثی سازی اقدامات دولت عراق در راستای آزار و تضعیف خودشان کمک کنند. خصوصاً قبل از انتخابات اکتبر که این گروه ها قصد دارند به حذف کاظمی از سمتش و تقویت نفوذ خود بپردازند.

ایران در تلاش است تا نیروهای تحت هدایت ایالات متحده را قبل از پیشرفت بیشتر مذاکرات هسته ای از عراق خارج کند. خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق، امکان ارائه ی طرح مشترک ایالات متحده و اروپا را برای مذاکره با ایران در مورد سیاست های منطقه ای و موشک های بالستیک تهران خنثی می کند. گفتنی است، رئیس جمهور منتخب ایران اظهار داشته است که این موضوعات از نظر تهران "غیرقابل بحث" است.

قدرت های غربی می خواهند به احیای توافق هسته ای قبل از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی بپردازند و مشتاق برگزاری به موقع انتخابات عراق در ماه اکتبر هستند. با این امید که آرایش مجلس را در برابر سیاستمداران وابسته به شبه نظامیان متحد تغییر دهند.

بنابراین، با افزایش حملات کشنده در عراق، گروه های شبه نظامی ایرانی و عراقی این موضوع را آزمایش می کنند که آیا آمریکا تحت فشار قرار می گیرد یا خیر. البته این اقدام ریسک بالایی دارد زیرا ممکن است که تأثیرات ناگواری بر مذاکرات هسته ای در وین داشته باشد. حتی می تواند موجب به تعویق انداختن انتخابات عراق شود. به این ترتیب، شرایط فعلی ممکن است به دو فرایندی که قدرت های غربی به طور مشترک روی آن سرمایه گذاری می کنند، صدمه بزند.

با علم به اینکه دولت بایدن به دنبال کاهش نیروهای نظامی مستقر در منطقه است، ایران از تشدید اوضاع ضرر کمتری خواهد کرد. همچنین در مقایسه با ایالات متحده در عراق تلفات کمتری متحمل می شود. زیرا گروه های شبه نظامی عراقی به طور فزاینده ای اقدامات ضدآمریکایی در عراق را به عنوان یک تصمیم محلی که ایران تأثیر کمی بر آن دارد، عملیاتی می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها