کد خبر: 639646
تاریخ انتشار :

کارشناس استخراج رمزارز در گفتگو با گسترش نیوز بررسی کرد:

گره کور تأمین انرژی ماینرها چگونه باز می‌شود؟

باید به منابع ملی به چشم منافع ملی نگاه کنیم، منافع ملی برای تمامی مردم کشور است. این منابع نیازمند مدیریت سریع، چابک و متمرکز است اما مدیران دولتی به دنبال کاهش ریسک مدیریتی هستند.

گره کور تأمین انرژی ماینرها چگونه باز می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
صنعت استخراج رمز ارز هر روز شرایط جدیدی را در ایران تجربه می‌کند و ظاهراً مدیریت منابع جایگاهی در کشورمان ندارد. به تازگی لایحه پیشنهادی برای تأمین انرژی مورد نیاز صنعت استخراج رمز ارزها ارائه شده است که در خصوص این موضوع محمدرضا شرفی کارشناس حوزه استخراج رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بحث انرژی در کشور موضوع حائز اهمیتی است و تمامی حامل‌های انرژی اعم از برق، فسیلی و تجدید پذیر باید مورد توجه قرار بگیرند. مدیریت منابع در کشور ما ساختار دولتی دارد. باید به منابع ملی از منظر منافع ملی نگاه کنیم، منافع ملی برای تمامی مردم کشور است. این منابع نیازمند مدیریت پویا، سریع، چابک و هوشمند است اما مدیران دولتی به دنبال کاهش ریسک مدیریتی هستند.

شرفی

شرفی اظهار کرد: صنایعی مثل پتروشیمی و صنعت استخراج رمز ارز قیمت بیشتری برای منابع انرژی کشور پرداخت می‌کنند. هر صنعتی که منافع بیشتری برای کشور داشته باشد، باید مزیت‌هایی شامل آن شود اما همین صنایع با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد که میزان تولید و مصرف در نقاط مختلف کشور را ارائه کند.

وی افزود: صحبت پیرامون انرژی‌های تجدید پذیر شده است اما آیا امکان و زمینه لازم ایجاد شده است؟ در پاسخ باید گفت؛ هنوز دستورالعمل‌ها و سازوکار لازم ارائه نشده است. بیش از ۲ سال از مصوبه هیئت‌وزیران پیرامون صنعت استخراج رمز ارز گذشته است اما هنوز درگیر روش اجرا و دستورالعمل‌ها و تصمیمات فی‌البداهه و غیر کارشناسی هستیم. پیش‌بینی می‌شود، با روند موجود مصرف صنایع، میزان برق کشور، میزان تولید برق در کشور و زمان پیک‌ها لطمه دیده باشد. در آینده نیز همین شرایط ادامه خواهد داشت.

مدیریت غیرهوشمند فعالیت غیرقانونی را رونق داد

این کارشناس حوزه استخراج رمز ارز تأکید کرد: فعالیت‌های غیرقانونی به واسطه سو مدیریت رونق پیدا کرده است. دو سال گذشته است اما هنوز تعیین تکلیف برای قانون‌گذاری نشده است. آمار و ارقام درستی تا به امروز ارائه نشده است. پیشنهاد آمایش سرزمینی را مطرح کردیم تا در بعضی از مناطق حامل‌های انرژی را به صورت ۱۲ ماهه در اختیار داشته باشیم. این موضوع نیازمند مدیریت هوشمندانه است. اگر این منابع در اختیار شرکت خصوصی باشد، برای هر کیلو وات ساعت برق و هر مترمکعب گاز ارزش قائل خواهد شد. در نتیجه بیشترین منافع برای کشور تأمین می‌شود. تا زمانی که این سیستم از سوی دولت ادامه داشته باشد، مدیران دولتی به سمت حفظ حاشیه امنیتی خود می‌روند.

شرفی خاطرنشان کرد: تا زمانی که در ایران بحث یارانه وجود داشته باشد و مسیر و سازوکار برای حذف این موضوع طراحی نشود، هر کس که بیشتر از منابع و یارانه کشور بهره‌مند شود، برنده خواهد بود. در این شرایط تمامی بهره‌برداران همین روند را ادامه خواهند داد. برخی از صنایع فقط به واسطه تبدیل انرژی به درآمد کسب سود می‌کنند و در این شرایط دلیلی برای بهینه‌سازی و افزایش راندمان در مصرف انرژی نمی‌بینند.

شرفی اظهار کرد: تا به امروز فرهنگ یارانه در انرژی را تجربه کرده‌ایم. صنعت استخراج می‌تواند این فرهنگ را تغییر دهد. نباید با توسل به بهانه کمبود حامل‌های انرژی فرصت را از دست داد حال آنکه با مدیریتی چابک و هوشمند می‌توان از همین منابع بهترین منافع را برای کشور حاصل نمود.

وی ضمن اشاره به واردات ماینر از چین گفت: در این زمینه اقتصاد چین بسیار توانمند است و ایران تنها واردکننده ماینر از چین نیست. امریکا و بسیاری دیگر از کشورهای دارای توانمندی در عرصه سخت‌افزار نیز با توجه به قیمت تمام شده و ارزش دستگاه‌ها از چین ماینر وارد می‌کند. برخی از کارخانه‌های تولید دستگاه در چین تجربه چندین ساله در حوزه تولید ماینر دارند. این تجربه مشکلات را در زمان بهره‌برداری کاهش می‌دهد. کیفیت، خدمات پس از فروش، به‌روزرسانی نرم‌افزار و سرویسی که ارائه می‌شود، همگی در صنعت استخراج حائز اهمیت است.

این کارشناس حوزه استخراج رمز ارز در پایان در خصوص سامانه بهین یاب خاطرنشان کرد: فعالان این صنعت در حالی پشت درهای بسته بهین یاب مانده‌اند که نگران تابستان سال آینده و ممنوعیت فعالیت هستند. عدم صدور جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری از طریق سایت بهین یاب نیز موضوع مهمی است که مانع از فعالیت شفاف علاقه‌مندان در این صنعت شده و فراتر از آن در حالی که خیلی از فعالین جواز تأسیس گرفته‌اند، قرارداد هم با شرکت توزیع برق بسته‌اند و واحد صنعتی و تجهیزات خریده‌اند اما پروانه بهره‌برداری صادر نمی‌شود. ما در قبال سرمایه مردم مسئول هستیم. به کسب و کار رسمیت می‌دهند اما سامانه صدور پروانه بهره‌برداری را بسته‌اند. این روند اصلاً منطقی نیست. در نتیجه همین مدیریت ناهماهنگ و بازدارنده در برابر فعالیت‌های اقتصادی شفاف، مردم به سمت فعالیت غیرقانونی هدایت می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها