کد خبر: 636301
تاریخ انتشار :

دوز سوم واکسن با بوستر چه تفاوتی دارد؟

از زمان آغاز موج جدید و انتشار نوع دلتا ویروس کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ اثر واکسن های کووید-19 کاهش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 از زمان آغاز موج جدید و انتشار نوع دلتا ویروس کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ اثر واکسن های کووید-19 کاهش یافته است. بحث های زیادی در مورد نیاز به واکسیناسیون بوستر انجام شده است و برخی از کشورها در حال حاضر مجوز تزریق بوستر را برای افراد در معرض خطر صادر کرده اند. با این حال، با توجه به این موضوع باید بدانید تزریق بوستر و دوز سوم واکسن کووید-19 یکسان نیستند.

یکی از قوی ترین کلیدها برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر و از سرگیری زندگی عادی واکسیناسیون است. به گزارش تایمزسوفاندیا، کارشناسان هشدار می دهند تزریق واکسن اضافی در عین شباهت زیاد نباید یکسان تلقی شود. توضیح داده می شود چرا.

تزریق بوستر کووید-19 چیست؟

دوزهای تقویت کننده واکسن یک تزریق اضافی است که باید برای افرادی که ایمنی آنها پنج تا شش ماه پس از واکسیناسیون کامل از بین می رود (یعنی دریافت هر دو دوز واکسن) تزریق شود. در حالی که استفاده از تزریق های بوستر از زمانی که مطالعات بالینی نشان داده اند ایمنی ضعیف با مدل های فعلی واکسن نشان داده می شود به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کشورها و متخصصان پزشکی استفاده از آنها را برای محافظت از مردم در برابر خطرات ناشی از ویروس کشنده کووید-19 در نظر گرفته اند.

به طور خاص، استفاده از شات های توان افزا به طور منحصر برای افراد در معرض خطر بیشتر یا به دلیل علل طبیعی مانند مدافعان خط مقدم جبهه سلامت (که با خطر بالای ویروس روبرو هستند) مستعد کاهش ایمنی هستند، افراد 65 سال به بالا ارائه شده است یا افراد 50 سال به بالا که از یک بیماری زمینه ای رنج می برند. در بین کشورهای پیشنهاد دهنده در حال حاضر دوزها فقط برای این گروه های پرخطر اولویت دار توصیه می شود.

چه زمانی می توان از دوز سوم واکسن کووید-19 استفاده کرد؟

در مقابل تزریق بوستر دوزهای سوم کمی متفاوت عمل می کنند. دوز سوم واکسن کووید-19 به طور منحصر به فرد برای افرادی است که در وهله نخست قادر به ایجاد پاسخ ایمنی کافی نیستند یا از نظر ایمنی بسیار ضعیف هستند که این عوامل می توانند واکسیناسیون اولیه را کم اثر کنند.

کارشناسان می گویند ارائه دوز سوم به چنین مشمولان می تواند به آنها در پاسخگویی ایمنی مشابه جمعیت عمومی و سالم کمک کند، بنابراین در چنین مواردی اثرات دوز سوم برابر و موثر بر دو دوز است.

سومین دوز واکسن کووید-19 به افراد دارای سیستم ایمنی آسیب پذیر ارائه می شود که به احتمال زیاد شامل بیماران سرطانی (در حال بهبودی یا شیمی درمانی) یا افراد دریافت کننده پیوند عضو و سایر شرایط احتمالی ایجاد کننده نقص ایمنی می شود. این موارد فقط می توانند به صورت موردی ارائه شوند و ممکن است به طور دقیق مشمول انتشار عمومی نباشند.

آیا تفاوت هایی در کاربرد آنها وجود دارد؟

تزریقات بوستر و سومین دوز کووید-19 به افراد در افزایش پاسخ ایمنی در برابر عامل بیماری زا کمک کند و آنها را ایمن نشان دهند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد.

در حالی که سومین دوز واکسن کووید-19 یک دوز کامل “واکسن” است، تزریق های بوستر یا توان افزایی که در حال حاضر ارائه می شود حجم کمتری دارد زیرا دوز اضافی فقط محدوده اثر بخشی را افزایش می دهد،  همچنین کارشناسان پیشنهاد می کنند تفاوت هایی در عوارض جانبی مورد انتظار وجود داشته باشد.

با استفاده از تزریق تقویت کننده با شدت بیشتری (یا علائم مشابه با دوز دوم) مواجه می شویم، اما هنوز مشخص نیست دوز سوم چقدر شدید یا ایمن است.

چقدر زود می توان این تزریق ها را اجرا کرد؟

در حالی که واکسن های توان افزا یا بوستر 6 ماه پس از برنامه اولیه واکسیناسیون مورد استفاده قرار می گیرند (از آنجا که زمان از بین رفتن آنتی بادی های ناشی از واکسن شروع می شود)، برای افراد واجد شرایط دریافت سومین دوز واکسیناسیون کووید-19 می توان دوز مناسب را در یک فاصله زمانی کوتاه تر به طور معمول پس از دوره 21 تا 28 روزه استفاده کرد.

چه چیزی برای استفاده مناسب است؟

در حال حاضر با محدودیت منابع واکسیناسیون روبرو هستیم. در حالی که هدف پیش رو، دستیابی به حداکثر اهداف ایمن سازی در سراسر جهان است تا دیگر با تهدیدهای ناشی از جهش گونه های خطرناک روبرو نشویم در ماه های آینده می توان از تزریق بوستر بیشتر استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود انواع شدید ویروس بر افراد تاثیر نمی گذارند. با این حال، حتی با استفاده از تزریق های تقویت کننده  ممکن است همه افرد در وهله نخست به آن نیاز نداشته باشند یا اینکه از فواید آن بهره ای نبرند.

آیا واکسیناسیون های اضافی به کاهش خطرات کرونا کمک می کند؟

در حالی که در حال مشاهده روند کاهش موارد ابتلا به کووید-19 در برخی کشورها هستیم این مورد نیز به عنوان نشانه ای مثبت از عملکرد خوب واکسن ها در نظر گرفته می شود، اما مجدد باید گفت بدون هیچ گونه تضمینی در مورد آینده یا اینکه همه گیری ممکن است برای همیشه از بین برود دوزهای اضافی واکسن یا واکسیناسیون کامل در حال حاضر تنها وسیله کاهش خطر بستری شدن، بیماری شدید، انتقال  و کووید طولانی است.

اگر افراد بیشتری در اطراف ما واکسینه شوند و سطح ایمنی بدن در طول زمان حفظ شود به احتمال زیاد فرصت کمی برای ادامه چرخه انتقال ویروس وجود دارد و ممکن است مانند آنفولانزا به روال عادی تبدیل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها