کد خبر: 620133
تاریخ انتشار :

اسرائیل در دام حماس افتاد

روزنامه جروزالم پست چاپ فلسطین اشغالی نوشت که ایران و حزب‌الله بخوبی قدرت دفاعی رژیم صهیونیستی را در جنگ ۱۲روزه غزه آزمودند و این رژیم در دام حماس افتاد.

اسرائیل در دام حماس افتاد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

روزنامه جروزالم پست، چاپ سرزمین اشغالی در تحلیلی از تبعات و آثار جنگ ۱۲ روزه غزه، نوشت که جنبش حماس توانست موقعیت با ثبات رژیم صهیونیستی را به شرایطی برساند که این رژیم اکنون خود را در انزوا می‌بیند.

به نوشته الجزیره، در این مقاله آمده است که اگر به ماه‌های پیش از آغاز جنگ در غزه نگاه کنیم، می‌بینیم که همه امور وفق مراد اسرائیل پیش می‌رفت، توافقات سازش موسم به «صلح ابراهیمی» با قوت جریان داشت و کمپین واکسیناسیون کرونا نیز با موفقیت به پیش می‌رفت و جز ایران و همپیمانان این کشور، مشکل دیگری برای اسرائیل در منطقه وجود نداشت.

«سیت فرانسمن» نویسنده این مقاله، با این مقدمه نوشت که جنبش مقاومت اسلامی حماس در این جنگ توانست حمایت مردمی وسیعی را به سمت خود جذب کند، تا جایی که مفتی وابسته به تشکیلات خودگردان در مسجدالاقصی به دلیل عدم حمایت از حماس، بیرون انداخته شد و شورش‌ها در چندین شهر و شهرک اسرائیلی با درگیری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در گرفت و رسانه‌های جهان شروع به انتشار مقاله‌هایی در انتقاد از اسرائیل کردند.

او افزود: «چین تلاش‌هایی در سازمان ملل برای محکوم کردن اسرائیل آغاز کرد تا جایی که اعضای چپ گرای حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا اسرائیل را به ادامه نژادپرستی متهم کرده و خواستار توقف فروش سلاح به اسرائیل شدند. حتی برخی حامیان اصلی اسرائیل در آمریکا از جمله آنجلیست‌های آمریکایی دست از حمایت اسرائیل کشیدند و حماس اکنون بیش از هر زمان دیگری محبوبیت دارد و کمتر کسی شلیک چهار هزار موشک به سمت شهروندان اسرائیلی توسط حماس را محکوم کرد و برخی محافل از تحول در نوع تعامل با حماس سخن می‌گویند و این گروه میزانی از مشروعیت را به دست آورده که در دهه‌های گذشته سابقه نداشته است».

«سیت فرانسمن» سپس نوشت: «در این میان قدرت حزب‌الله و ایران افزایش یافت و یکی از دیپلمات‌های بزرگ پاکستانی که جهت‌گیری ضد یهود دارد در شبکه سی ان ان به سخنرانی پرداخت و ترکیه در راستای مجازات اسرائیل در کنار ایران ایستاد و فلسطینی‌ها در کرانه باختری برای پیروزی حماس جشن گرفتند».

به گفته وی علاوه بر این‌ها، گروههای ضد اسرائیلی از جمله «دیدبان جهانی حقوق بشر» و دیگر نهادهای مشابه شروع به سخن گفتن از جداسازی نژادی در اسرائیل کردند و خواستار انحلال طرح دولت-ملت یهودی شدند و فعالان ضد صهیونیستی احساس کردند که شرایط تغییر کرده و می‌توانند بر اسرائیل به عنوان رژیمی استعماری که دست به شهرک‌سازی می‌زند، غلبه کنند. او پس از همه این‌ها پرسید: «اوضاع چطور به این وضع رسید؟».

نویسنده روزنامه جروزالم پست در ادامه نوشت: «اسرائیل در جنگ ۲۰۱۴ غزه توانسته بود حماس را در وضعیت بدی قرار داده و در انزوا قرار دهد و مصر نیز بسیاری از کمک‌ها به این گروه را قطع کرد و دوستان معدودی برایش باقی ماند، هرچند حماس در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تلاش کرد دایره حامیان خود را در خارج با سفر به ترکیه و ایران و مالزی افزایش دهد، اما در مقابل نیز اسرائیل با توافقات صلحی که با کشورهای عربی امضاء کرد، موجب محکم شدن موقعیتش شد. از سوی دیگر اسرائیل با یونان و قبرس نیز هم‌پیمان شد و توافقات اقتصادی در زمینه انرژی امضاء کرد و در این میان ترکیه که از ریاست‌ جمهوری جو بایدن نگران بود شروع به سخن گفتن از مصالحه در تمامی مناطق تنش‌آمیز در منطقه کرد.

او افزود: «زمانی که جو بایدن قدرت را در کاخ سفید به دست گرفت، اسرائیل همکاری تنگاتنگی با رهبران آمریکا داشت و روابط خوبی با واشنگتن در راستای تأمین منافع خود داشت و همچنین می‌توانست علیه حضور ایران در سوریه اقدام کند و از سوی دیگر فشاری نیز بر روی خود برای حل و فصل موضوع فلسطین نمی‌دید. اما به یکباره طبل‌ها به صدا در آمد و سازمان حقوق بشری "بتسیلم" در اسرائیل گزارشی از جداسازی نژادی در اسرائیل منتشر کرد و سازمان حقوق بشر جهانی نیز درباره این پدیده هشدار داد و این زمانی بود که صحنه سیاسی اسرائیل پس از چهارمین انتخابات پارلمانی همچنان چند تکه بود».

«سیت فرانسمن» سپس نوشت: «در این اثنا بود که بحران‌ها در بیت‌المقدس فزونی گرفت و با آغاز ماه رمضان درگیری‌ها با مأموران پلیس اسرائیل در باب العامود، شعله‌ور و توجه جامعه جهای و فلسطینیان به اوضاع محله الشیخ جراح نیز جلب شد و حماس وعده داد که از مسجد الاقصی دفاع خواهد کرد. پس از آن اوضاع بدتر شد و آشوب و درگیری در شهرک‌هایی که ساکنان عرب و یهود در آن به سر می‌برند شروع و به سرعت به یک بحران تبدیل شد تا جایی که گارد مرزی شتابان روانه شهر اللُد شد و نیروهای تیپ گولانی و نیروهای هفتم زرهی به مرز غزه اعزام شدند و حملات و درگیری‌ها و تیرانداز‌ی‌ها شدت یافت».

او در ادامه به شلیک صدها موشک از سمت غزه به سوی شهر‌های عسقلان، اسدود، تل آویو، فرودگاهها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین و استفاده از پهپادها و غواص‌ها و شلیک موشک‌های ضد تانک که چندین خودروی زرهی ارتش اسرائیل را منهدم کردند پرداخت و نوشت که حماس توانست در یک مورد در یک آن ۱۴۰ موشک شلیک کند.

فرانسمن تأکید کرد که جنبش حماس توانایی خود را افزایش داده و توانسته موشک‌های دوربردی را که تا ۲۵۰ کیلومتر می‌رسد رونمایی کند و امکان هدف قرار دادن بندر ایلات و چه بس نیروگاه دیمونا را نیز داشته باشد و فعالیت‌ها در مسجدالاقصی نیز همچنان ادامه دارد و حماس گفته است که جنگ غزه به توافقات «صلح» اسرائیل با کشورهای عربی ضربه زده است.

او در پایان نوشت: «ایران و حزب‌الله ظرفیت تدافعی اسرائیل را آزمودند و اسرائیل در دام حماس افتاد. چرا که دولتی بر سر کار نیست و تمامی برنامه ریزی‌های استراتژیک در دفتر بنیامین نتانیاهو بدون ضوابط مشخص و به دور از بحث و جدل گسترده در شورای وزیران صورت می‌گیرد».

درگیری گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد روز جمعه (۳۱ اردیبهشت) در جریان بود، رژیم صهیونیستی در غالب حملات خود با هجوم به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و خون کشید که گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حمله گسترده راکتی قرار دادند و سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از آن‌ها ناموفق عمل کرد.

تعداد موشک های شلیک شده از سوی نواز غزه طی این ۱۲ روز به حدود ۳۸۰۰ موشک رسیده است، در حالی که تعداد موشک‌های شلیک شده طی جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۶۰۰ موشک بوده است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها