کد خبر: 621541
تاریخ انتشار :

قیمت مسکن | قیمت مسکن امروز | قیمت مسکن در بازار مسکن | قیمت مسکن در دیوار

قیمت مسکن در سال جدید اعلام شد | ثبت‌‌نام در مسکن ملی تا کی مهلت دارد؟

وزیر راه وشهرسازی گفت: فرصت ثبت‌نام در طرح نهضت مسکن ملی تا ۲۹ اسفند است و هر فردی که مسکن ندارند در این مدت اقدام به ثبت نام کند.

قیمت مسکن در سال جدید اعلام شد | ثبت‌‌نام در مسکن ملی تا کی مهلت دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

ثبت‌‌نام در مسکن ملی تا کی مهلت دارد؟

وزیر راه وشهرسازی گفت: فرصت ثبت‌نام در طرح نهضت مسکن ملی تا ۲۹ اسفند است و هر فردی که مسکن ندارند در این مدت اقدام به ثبت نام کند.

 

رستم قاسمی گفت: تعداد زیادی از استان‌ها فعالیت خود  در حوزه نهضت ملی مسکن به منظور احداث و تحویل واحد‌ها آغاز کرده‌اند و تا ۲۹ اسفند نیز سامانه  «ثمن‌» باز است. در پنج  استان مجاز به توسعه طرح نهضت ملی مسکن نیستیم که تهران یکی از  آنها است و ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن به شهر‌های جدید اطراف تهران، منتقل می‌شوند.

به گفته وی  حدود یک میلیون متر مربع زمین وجود دارد که به دلیل نواقص در اسناد، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته بود اما اکنون این زمین‌ها در اختیار این وزارتخانه است.

در روزهای گذشته وزیر راه و شهرسازی از شناسایی یک میلیون متر مربع زمین در تهران که سند آن بنام وزارت راه و شهرسازی است خبر داده بود.

قاسمی چندی پیش با اعلام این‌که نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند بانک زمین یکی از چالش‌های نهضت ملی مسکن است، گفت:‌ در زمان راه‌اندازی بانک زمین، ‌زمین‌های وزارت راه و شهرسازی از ۱۳۰۰ شهر در بانک زمین به ثبت رسید و طی این اتفاق زمین‌های جدیدی از جمله یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن به نام وزارت راه و شهرسازی بوده و تحت تصرف قرار دارد.

همچنین محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در پنج ماه گذشته با ابلاغ قانون جهش تولید و دستور رییس جمهوری، اقداماتی در حوزه مسکن انجام شده است.

وی افزود: اگر در سال یک میلیون واحد مسکن ساخته شود، تامین حداقل هزینه ساخت و خدمات آن بدون هزینه زمین، حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی ساخت چهار میلیون مسکن در این پروژه است.

براین اساس بیش از ۸۰ درصد نقدینگی کل کشور، چرخه مالی این پروژه و محل هزینه است.

محمودزاده اضافه‌کرد: ۷۰ درصد هزینه ساخت مسکن مربوط به مصالح ساختمانی است که در مفهموم غیرمستقیم باعث تقویت تولید و افزایش خطوط تولید و افزایش بهره وری تولید صنعتی کشور است، ۳۰ درصد این عدد نیز در حوزه خدمات است.

وی گفت: اکنون حدود ۵۵۰ هزار مهندس در حوزه ساختمان در کشور داریم که در سازمان نظام مهندسی فعال هستند. کل فعالیت‌های موجود تا قبل از این پروژه برای ۲۰ درصد مهندسان کفایت می‌کرد، بر این اساس اکنون بخش خدمات در ذیل نهضت ملی می‌تواند فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ایجاد اشتغال ساخت مسکن گفت: هر واحد مسکونی ۲.۴ اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد و حفظ می‌کند.

قیمت مسکن

چطور زمین رایگان بگیریم؟

برای حمایت از افزایش و جوانی جمعیت، تسهیلاتی در بخش زمین و مسکن برای خانوارها در نظر گرفته شده. اما شرایط دریافت این زمین‌ها چیست؟

به نقل از اقتصادآنلاین، امکان ثبت‌نام متقاضیان دارای سه فرزند که فرزند سوم آنها از ۱۹ آبان امسال به بعد متولد می‌شود برای دریافت زمین رایگان دولتی به زودی توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد شد.

طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هر خانوار می‌تواند دو بار از امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کند اما باید حتما زمین را بسازد و امکان فروش ندارد.

جزئیات مربوط به تسهیلات واگذاری زمین و مسکن در قالب  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ در زیر آمده است:

ماده ۳- وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده‌ها می‌توانند صرفا برای بار دوم از کلیه امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

ماده ۴- به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰) متر مربع منطبق با ضوابط حدنصاب تفکیک بر اساس طرحهای هادی روستایی و شهری یا طرحهای جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یک بار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا کند و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

تبصره ۲- مالکیت زمین یا واحد مسکونی در صورت فوت هریک از پدر و مادر بر اساس موازین قانونی ارث به ورثه متوفی تعلق می‌گیرد.

قیمت مسکن

دولت برای کمک به مستاجرها چه برنامه‌ای دارد؟

افزایش سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۷۰ میلیون تومان، تشکیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در همراهی با شرکت‌های خصوصی و همچنین اجرای مالیات بر خانه‌های خالی، سه راهکار وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره عنوان شده است.

 

ایسنا نوشت: دولت در سال‌های اخیر راه‌حل‌هایی را برای کمک به اقشار اجاره‌نشین و ساماندهی بازار اجاره در دستور کار قرار داده است. از جمله آنها می‌توان به افزایش سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا ۷۰ میلیون تومان در شهر تهران، راه‌اندازی و تشکیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در همراهی با شرکت‌های خصوصی و همچنین اجرای مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد که محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – امروز به آن اشاره کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت اجاره ناشی از قیمت ملک بوده و تحلیل‌های سه دهه نیز موید این مطلب است، گفت: وزارت راه و شهرسازی به منظور کنترل بازار اجاره، راهکار توانمند کردن مستاجران را در پرداخت نرخ اجاره با ارایه تسهیلات کمک ‌ودیعه مسکن در ایام همه‌گیری کرونا در دستور کار قرار داد و عملیاتی و اجرایی کرد.

محمودزاده ادامه داد: در دو سال گذشته با حمایت ستاد ملی کرونا تسهیلاتی در قالب کمک ودیعه اجاره تعیین و در اختیار مستاجران متقاضی گذاشته شد. این کمک ودیعه‌ها به توانمند کردن مستاجران کمک کرد تا بتوانند اجاره‌های خود را در ایام همه‌گیری کرونا پرداخت کنند.

وی توضیح داد: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی بازار اجاره چندین موضوع را در دستور کار دارد که یکی افزایش سقف تسهیلات در حوزه ودیعه است که در قالب بودجه سالیانه چنانچه مصوب شود می‌تواند کمک موثری باشد. همچنین نظام اجاره‌داری حرفه‌ای نیز در دستور کار است که در حال راه اندازی و تشکیل آن هستیم، با مقیاسی که نهادها و دستگاه‌هایی که به نوعی از نظر قانونی تکالیفی دارند همچون شهرداری‌ها و دستگاه‌های حمایتی در آن مشارکت داشته باشند و شرکت‌های خصوصی بتوانند وارد عرصه شوند. مقرر است تا نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کنار اجاره‌داری سنتی به ساماندهی بازار کمک و تاثیرات مناسبی را در بازار اجاره ایجاد کند.

محمودزاده تصریح کرد: راه‌اندازی و تشکیل نظام اجاره‌داری مدت‌هاست در کمیسیون‌های تخصصی دولت دستور کار است که پیگیر هستیم تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: افزایش تولید و عرضه واحد مسکونی به عنوان طرح‌های حمایتی که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است می‌تواند موثر باشد. از سال آینده که شروع واگذاری‌ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است حتما تاثیرات مثبتی در بازار اجاره خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: فعال شدن مالیات که از طریق سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری و اجرایی شدن است در کنار هم می‌تواند تاثیرات خود را در حوزه اجاره در کشور بر جای بگذارد.

بنا بر این گزارش، بجز پرداخت تسهیلات که در دو ساله اخیر و در شرایط اپیدمی ویروس کرونا محقق شده هنوز تشکیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای و دریافت مالیات از خانه‌های خالی شکل اجرایی به خود نگرفته است.

البته روز یکم اسفند ماه ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مبنی‌بر صفر بودن عملکردها در اجرای مالیات خانه‌های خالی و گران‌قیمت، اعلام کرد که این سازمان طبق قوانین به تکالیف خود عمل کرده و برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانه لوکس و ۵۶۸ هزار خانه خالی قبض مالیاتی صادر شده است.

دوازدهم اسفند ماه نیز وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با توجه به آغاز فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی، کلیه مشمولان مالیات که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور پیامک دریافت کرده‌اند، حداکثر ظرف ۱۰ روز فرصت دارند تا با مراجعه به “سامانه ملی املاک و اسکان کشور”، اطلاعات سکونت و مالکیت خود را به روز کنند.

از طرف دیگر، در بخش نظام اجاره داری حرفه‌ای، دولت برنامه‌هایی را با کمک شهرداری و بخش خصوصی برای تولید و عرضه مسکن اجاره‌ای در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار داده است. با توجه به این که احداث پروژه های مسکونی دست‌کم یک و نیم تا دو سال طول می‌کشد فعلاً نمی‌توان به عرضه مسکن در این قالب چندان امیدوار بود.

بازار اجاره مسکن در سال جاری مسیری متفاوت از بازار خرید و فروش در پیش گرفت؛ به طوری که نرخ رشد آن در شهر تهران ۳۰ درصد بالاتر از نرخ افزایش سالیانه قیمت مسکن بوده است. دی ماه ۱۴۰۰ متوسط رشد سالیانه اجاره بها در تهران ۵۰.۷ درصد و در کل کشور ۵۴ درصد بود؛ در حالی که تورم نقطه به نقطه مسکن در تهران ۲۰.۳ درصد بود که نشان می‌دهد اجاره بها ۳۰.۴ درصد از تورم مسکن پیشی گرفته است.

دلایل مختلفی در خصوص رشد سنگین اجاره بها عنوان می‌شود که از جمله آن می‌توان به تورم بالای ۴۰ درصد و جهش قیمت مسکن اشاره کرد اما مهمترین عامل می‌تواند جبران عقب ماندگی بازار اجاره نسبت به قیمت مسکن باشد. در سال جاری که تورم بازار مسکن در بخش خرید و فروش به طور محسوسی کاهش یافته و از ۹۹ درصد در سال قبل به حدود ۲۰ درصد رسیده، فضا به نوعی برای انتقال تورم به بازار اجاره فراهم شد.

با اینکه میانگین رشد قیمت‌ها در بازار اجاره شهر تهران بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی ۵۰.۷ درصد اعلام شده، گزارش‌های میدانی گویای آن است که در مواردی مستاجران با افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره بها مواجه شده‌اند. کرایه خانه حتی در نیمه دوم نسبت به نیمه اول سال جاری با افزایش مواجه شده است؛ در حالی که سالهای قبل معمولا با ورود به شش ماهه دوم و پایان فصل جابه‌جایی، کرایه خانه با افت مواجه می‌شد.

قیمت مسکن

ایرانیان؛ همچنان صدرنشین خرید مسکن در ترکیه/ صرفه اقتصادی دارد؟

ایرانیان در نخستین ماه سال جدید میلادی، همچنان صدرنشین خرید مسکن در ترکیه بودند. این در حالی است که اقتصاد این کشور با چالش تورم و کاهش ارزش پول ملی مواجه بوده. در این شرایط آیا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه صرفه اقتصادی دارد؟ خریداران به چه نکاتی باید توجه کنند؟

آمارها می‌گویند در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، شهروندان ایرانی رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه را در میان اتباع خارجی  به خود اختصاص دادند.

آنگونه که خبرگزاری آناتولی گزارش داده است، ایرنیان در دو سال گذشته نیز در این زمینه صدرنشین بودند. آنها ظاهرا همین روند را در نخستین ماه سال میلادی جدید، با خرید ۷۶۱ واحد مسکونی ادامه داده‌اند.

این در حالی است که ترکیه در ماه‌های گذشته، با مشکلاتی چون تورم و سقوط ارزش لیر مواجه بوده. به نظر می‌رسد، نه این موضوع و نه مواردی چون هزینه‌های جانبی خرید ملک و مالیات بر عایدی سرمایه، نتوانسته است برخی سرمایه‌گذاران ایرانی را از خرید ملک در ترکیه منصرف کند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز چندی پیش این موضوع را تایید کرد. او روند خروج سرمایه از کشور را خطرناک دانست و گفت: با وجود کاهش ارزش لیر و چالش‌های اقتصاد ترکیه، همچنان ایرانی‌ها بیشترین آمار خرید خانه را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد (ایسنا).

برخی کارشناسان، گرانی بیش از حد مسکن در ایران، کاهش امنیت سرمایه‌گذاری، تحریم و سیاست سرکوب نرخ ارز را از جمله عوامل این شرایط می‌دانند.

قیمت مسکن

قیمت نهضت مسکن ملی افزایش پیدا کرد؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آخرین قیمت واحدهای نهضت مسکن ملی خبر داد و اعلام کرد که احتمال دارد قیمت آن در‌ آینده تغییر کند.

قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت مسکن ملی چقدر است؟

به نقل از ایسنا، محمود محمود زاده با اشاره به قیمتی که در حال حاضر با سازنده‌های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می‌شود بیان کرد: این قیمت، صرفا مربوط به هزینه ساخت است و نهایی نیست؛ قیمت تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می‌رسد با لحاظ سایر هزینه‌ها مثل نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر موارد اعلام خواهد شد.

وی افزود: این با قیمتی که برای متقاضی تمام می‌شود تفاوت دارد. بخشی از قیمت تمام شده واحدهای نهضت مسکن ملی مربوط به عملیات ساخت‌وساز است وهزینه‌هایی مثل خدمات، صدور پروانه و عوارض‌های مختلف به آن اضافه می‌شود.

محمودزاده خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می‌رسد، با لحاظ سایر هزینه‌ها مثل نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر موارد اعلام خواهد شد.

وی گفت: نباید اینطور تفسیر شود نرخی که در حال حاضر با سازنده‌های واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن بسته می‌شود قیمت تمام شده واحدها خواهد بود. از ابتدا اشاره کردیم که بهای تمام شده زمانی که پروژه به اتمام می‌رسد اعلام می‌شود. البته این پروژه غیرانتفاعی است و با ارزان‌ترین قیمت ممکن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون بر اساس جدیدترین فهرست بها قرارداد سازندگان نهضت ملی مسکن برای پروژه‌هایی با مشخصات معین با قیمت ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع منعقد می‌شود. اگر امکانات و کیفیت پروژه‌ها متفاوت باشد قیمت نهایی نیز متفاوت خواهد بود

وی از اعلام نرخی به عنوان قیمت روز و انعقاد قرارداد خبر داد و افزود: در طول دوره ساخت، افزایش قیمت مصالح ممکن است وجود داشته باشد، لذا آیتمی به اسم تعدیل به این قیمت‌ها اضافه می‌شود. هر سه ماه یک بار سازمان برنامه و بودجه کشور، ضریبی را به عنوان تعدیل به کل قرارداهای عمرانی کشور اعلام می‌کند. لذا این عدد پایه قرارداد است و مربوط به متقاضیان نیست بلکه مربوط به سازندگان است.

محمودزاده در پایان گفت: دولت تلاش می‌کند با تخفیفات مختلف این قیمت را به حداقل ممکن برساند و این مراقبت صورت گیرد که واحدها با حداقل قیمت تمام شده به متقاضیان تحویل شود.

قیمت مسکن

زمین رایگان برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند

بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌هایی که سه فرزند دارند و فرزند سوم آنها از ۱۹ آبان امسال به بعد متولد می‌شود زمین رایگان اختصاص می‌یابد که شب گذشته توسط معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان یک برنامه تلویزیونی، اولین قطعه زمین به یک زوج که دارای فرزندان چهارقلو اهدا شد.

شب گذشته در جریان برنامه تلویزیونی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سند یک قطعه زمین به صورت رایگان در اختیار یک زوج دارای فرزندان چهارقلو از شهر خوی قرار گرفت. رستم قاسمی گفت: در سالروز ولادت حضرت زهرا یک تکه زمین به خانواده‌هایی که دارای ۴ قلو هستند و یا فرزند چهارم آن‌ها امسال به دنیا آمده باشد تخصیص می‌یابد.

با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۱۹ آبان، به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها بعد از این تاریخ به دنیا بیاید، زمین رایگان اختصاص می‌یابد.

محمود محمودزاده در این خصوص گفت: در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر کسانی که از تاریخ تصویب قانون تعالی خانواده، صاحب فرزند سوم شوند از سوی وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت، قطعه زمینی به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این تخصیص به صورت سه دانگ سه دانگ است؛ به طوری که سه دانگ به پدر و سه دانگ به مادر تعلق می‌گیرد.

محمودراده همچنین گفت: در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر که به عنوان کلان‌شهر محسوب می‌شوند در شهرهای جدید آن‌ها که مجاور این شهرها است این واگذاری صورت می‌گیرد

تاثیر مذاکرات برجامی بر بازار مسکن/قیمت خانه ارزان می شود؟

نهضت ملی مسکن با طرحهای قبل از آن مثل مسکن ملی و مسکن مهر متفاوت است. آن برنامه‌ها به این دلیل شکل عملیاتی مناسبی به خود نگرفتند که فاقد قوانین بالادستی بودند

 قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد متقاضیان بالقوه مسکن در انتظار نتایج مذاکرات وین هستند تا اقدام به خرید کنند، گفت: در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد در فاز اول احتمال کاهش نسبی قیمتها وجود دارد، سپس با توجه به اثرپذیری و اثرگذاری ۳۰ تا ۴۰ درصدی بخش مسکن بر اقتصاد کلان انتظار افزایش اشتغال و رشد درآمد خانوارها را داریم، بعد ممکن است قیمت مسکن مقداری افزایش یابد اما با درآمد خانوارها همتراز می‌شود.

ایرج رهبر اظهار کرد: مساله بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت مسکن نسبت مستقیم با اقتصاد کلان کشور دارد. بر این اساس اگر تحریم ها رفع شود و مذاکرات وین به نتیجه برسد در اقتصاد کشور تحول ایجاد می‌شود. بخش مسکن نیز با توجه به تاثیر ۳۰ تا ۴۰ درصد بر اقتصاد کشور رونق پیدا می‌کند.

قیمت مسکن

ایسنا/خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: معطل کردن متقاضیان مسکن در قالب جهش ملی مسکن به بازسازی بافت‌های فرسوده به دلیل عدم تمایل مالکان منازل بافت فرسوده کار غیر کارشناسی است.

علیرضا عباس زاده، شنبه شب ۷ اسفند در شورای مسکن استان اظهار کرد: برای تأمین زمین برای جهش ملی مسکن ابتدا از زمین‌های مازاد دولتی استفاده شد و بعد از آن به سوی الحاق می‌رویم و در صورت نیاز با مالکان خصوصی برای انجام این کار توافق می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود:  در بیرجند ۵۰ هکتار بافت فرسوده داریم که نمی‌توانیم آنها را وارد چرخه جهش ملی مسکن کنیم و معطل گذاشتن متقاضیان ایجاد مسکن در استان برای بازسازی بافت‌های فرسوده کار کارشناسی شده‌ای نمی‌باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به این که ۴۰ هزار نفر ثبت نام شده برای ایجاد مسکن در استان داریم موظف هستیم به همه آنها مسکن بدهیم، تصریح کرد: به دلیل این که برای زمین‌های وقفی باید ۴۰ میلیون تومان حق پذیره برای هر قطعه پرداخت شود در آیسک و ارسک نمی‌توانیم از این زمین‌ها برای ایجاد مسکن استفاده کنیم.

عباس زاده ادامه داد: از آن جایی که یکی از مهم‌ترین کارهای دولت ایران قوی موضوع تأمین مسکن است دولت اهتمام ویژه‌ای در این خصوص دارد و استفاده از ظرفیت‌های معادن استان یکی از راهکارهای سرمایه گذاری برای ارتقا شاخص‌های کلان استان است.

وی بیان کرد: از مهمترین دغدغه‌های ما در ساخت مسکن در استان، امکان انتقال راحتر و کم هزینه زیرساخت‌ها است، در این خصوص تمام تلاش ما این است که بهترین مکان را انتخاب کنیم تا خدمات‌رسانی به مردم زیاد هزینه‌بر نباشد و تکلیف قانونی داریم که در سایت‌های ساخت مسکن، دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به انتقال زیرساخت‌های مختلف اقدام کنند.

قیمت مسکن

خبر جدید برای مستاجران/ دولت، خانه اجاره‌ای می‌سازد/ چه زمان می‌توان خانه دولتی اجاره کرد؟

در کنار ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، دولت وعده داده که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد که آنها را به مستاجران اجاره بدهد. یعنی با این طرح،‌ مردم مستاجر دولت می‌شوند.

ساخت مسکن اجاره‌ای خبری است که محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرده است. او گفته مصوبات مورد نیاز برای اجاره‌داری حرفه‌ای مسکن صادر و زیرساخت لازم برای ساخت ۳۰۰ هزار مسکن اجاره‌ای فراهم شده است. دولت می‌خواهد با این کار، بازار اجاره بهای مسکن را کنترل کند و مانع رشد بیشتر قیمت اجاره مسکن شود.

شرایط مسکن اجاره‌ای دولتی

اما شیوه این کار چگونه است؟ قرار است دولت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در زمین‌های ۹۹ ساله بسازد و این خانه‌ها برای همیشه به مستاجران اجاره داده شود. اما در این طرح، فقط دولت مالک خانه‌های اجاره‌ای نیست. بخش خصوصی و شهرداری‌ها هم می‌توانند از دولت زمین ۹۹ ساله بگیرند و واحدهای مسکونی را که می‌سازند به مردم اجاره بدهند. اما یک نکته مهم وجود دارد، نرخ اجاره این واحدها را دولت اعلام می‌کند.

آنگونه که معاون وزیر خبر داده طرح ساخت مسکن اجاره‌ای تصویب شده و هنوز جزئیات دیگری از واجدین شرایط مسکن اجاره‌ای، ثبت‌نام و یا قیمت اولیه خانه‌های اجاره‌ای منتشر نشده است.

اما اگر بنا باشد که شیوه اجاره مسکن دولتی در ایران مانند دیگر کشورهای دنا باشد، احتمالا مبلغ اجاره آن بسیار اندک است و در حد نگهداری و تعمیرات ساختمان است. احتمالا آن بخش از خانه‌های اجاره‌ای که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود اجاره بیشتری دارد و به طبقه متوسط اجاره داده می‌شود.

چند نکته درباره اجاره مسکن دولتی در ایران وجود دارد. اول اینکه دولت در حالی وعده ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکن اجاره‌ای را داده که برای تامین زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن هم به مشکل خورده است. حالا مشخص نیست که زمین‌های مسکن اجاره‌ای را چگونه قرار است تامین کند.

دومین نکته این است که هدف دولت از ساخت مسکن اجاره‌ای، کنترل بازار اجاره مسکن است. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل یک تا دو سال زمان می‌برد که دولت بتواند اولین سری خانه‌های اجاره‌ای را آماده کند. یعنی اولین زمانی که مردم می‌توانند از دولت خانه‌ اجاره کنند سال ۱۴۰۲ است. اما در این مدت برنامه دولت برای بازار اجاره چیست؟

سومین مساله هم این است که دولت بخش خصوصی را هم به این حوزه تشویق کرده است. اما اگر قرار باشد اجاره واحدها توسط دولت تعیین شود، بخش خصوصی چرا باید وارد این بازار شود؟ یعنی سرمایه خود را در بخشی هزینه کند که دولت قرار است شرایط آن را تعیین کند.

نکته دیگر اینکه خانه‌های اجاره‌ای دولت قرار است در زمین‌های دولتی ساخته شود و قطعا این زمین‌ها در حاشیه شهر است. یعنی جایی که به محل سکونت فعلی بسیاری از مستاجران دور است و یا زیرساخت‌های لازم برای سکونت این گروه فراهم نیست.

این همه نشان می‌دهد که احتمالا وعده دولت سیزدهم برای اجاره خانه دولتی به مردم، مانند وعده دولت دوازدهم روی کاغذ می‌ماند.

قیمت مسکن

قیمت تمام شده مسکن‌ملی چقدر است؟

 در تدوین برنامه اجرایی ساخت چهار میلیون واحد مسکن، نزدیک کردن توان خانوار به قیمت تمام شده راهبرد اصلی دولت است.

محمودزاده گفت: برای نخستین بار در طرح‌های حمایتی کشور میزان تسهیلات و کامزد تسهیلات متفاوت و بر اساس دهک درامدی است. در این طرح تنوعی در سود تسهیلات و مبلغ که ناشی از کمک دولت به خانوار است در نظر گرفته شده است. مطالعات ما در راستای کمک به دهک‌های پایین و حمایت دولت است که بیشترین کمک به دهک اول تا سوم است.

وی ادامه داد: در مدت کمتر از پنج ماهی که قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه ابلاغ شده، ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی برای طرح تامین شده که کلنگ زنی ۳۲۰ هزار واحد آن انجام شده و ۱.۴ دهم میلیون اراضی زمین تعیین و در دست بررسی است. بر این اساس در کمتر از پنج ماه نزدیک به یک میلیون واحد زمین تامین شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: تاکنون بیش از سه میلیون و ۳۵۰ متقاضی در طرح ثبت نام کردند. در همه شهرها ثبت نام در حال انجام است، همچنین ۴۰۰ هزار متقاضی مجرد در این طرح ثبت نام کردند.

این مقام مسوول گفت: بیش از ۹۰ درصد پالایش ها انجام شده و به استان‌ها ارسال شده است تا شرط سکونت بررسی شود. این مهم در  زمان کوتاهی انجام خواهد شد و در ابتدای سال آینده نهضت بزرگ ساخت و ساز شروع خواهد شد.

قیمت مسکن

پیش بینی جذاب از قیمت بازار مسکن در سال ۱۴۰۱

یه کارشناس بازار مسکن پیش بینی کرد در صورت حصول توافق هسته ای در اردیبهشت و خرداد، به میزان کاهش نرخ ارز شاهد افت قیمت مسکن خواهیم بود.

 یک کارشناس بازار مسکن گفت: پیش‌بینی من این است که در صورت حصول توافق هسته‌ای در اردیبهشت و خرداد با افت قیمت مسکن به میزان کاهش نرخ ارز مواجه شویم که فرصت مناسبی برای خریداران مصرفی است؛ چون ریزش بازار مسکن، طولانی مدت نخواهد بود.

حسن محتشم اظهار کرد: نوسانات بازار مسکن همواره به شکل سینوسی بوده است؛ به این صورت که در یک دوره سه تا چهار ساله رکود دارد و در این دوره به طور خزنده با افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم مواجه می‌شود. اما بعد از آن جهش می‌کند و عقب‌ماندگی خود را به اضافه یک مبلغ بیشتر جبران می‌کند. این اتفاق در طول پنج دهه گذشته مکررا تکرار شده است.

وی افزود: آخرین دوره رشد سنگین قیمت مسکن از پایان سال ۱۳۹۶ شروع و تا سال ۱۳۹۹ ادامه پیدا کرد که شاهد رشد حدود ۶۵۰ درصدی قیمت خانه بودیم. در سال ۱۴۰۰ دوره رکود یا ایستایی قیمت شروع شده و از حدود ۱۰ درصد در سال گذشته به ۱ تا ۲ درصد رسید. الان که ۱۱ ماه از سال می‌گذرد، می‌بینیم افزایش نرخ مسکن بسیار کمتر از نرخ تورم و سایر کالاها بوده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره تاثیر قیمت ارز بر وضعیت پایه پولی کشور گفت: در حال حاضر که قیمت دلار به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده قیمت طلا نیز پایین آمده است؛ چرا که این دو بازار همبستگی دائم با یکدیگر دارند. اما مسکن اینطور نیست و قیمت آن نه تنها کاهش نیافته، بلکه هر ماه حدود ۱ تا ۲ درصد بالا رفته است. بازار مسکن صبر می‌کند قیمت ارز به یک شرایط ثابت نسبی برسد، بعد خودش را با آن وفق می‌دهد.

محتشم تاکید کرد: با توجه به اینکه مذاکرات در حال انجام است و نوسانات قیمت طلا به ارز وابستگی دارد، این دو بازار با اخبار مثبت از مذاکرات همراه شده‌اند. بورس هم تا حدودی از این وضعیت تبعیت می‌کند. تنها بخشی که تغییر چندانی نداشته مسکن است. اتفاقی که شاید رخ دهد، هجوم سرمایه‌گذاری به بازار مسکن است و اگر اینطور نشود، تقاضای مصرفی آنقدر قدرت خرید ندارد که بتواند قیمت مسکن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: بخش مسکن، اسفندماه را نیز همانند ماههای اخیر طی می‌کند. فروردین هم چون نیمه تعطیل است، اتفاق قابل توجهی تا اردیبهشت و خرداد رخ نمی‌دهد. نتیجه مذاکرات در آن زمان خیلی تعیین کننده است. اگر مثبت باشد قیمت مسکن به میزان افت نرخ ارز، کاهش می‌یابد. این در واقع می‌تواند یک فرصت مناسب برای خریداران مصرفی باشد؛ چرا که ریزش قیمت مسکن طولانی مدت نیست و مقطعی و هیجانی خواهد بود.

قیمت مسکن

طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت چندانی نداشته است

محتشم درباره عملکرد دولت در طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی یادآور شد: حدود هفت ماه از آغاز به کار دولت می‌گذرد ولی برنامه‌ریزی و شفافیت چندانی در پروژه جهش تولید و تامین مسکن دیده نمی‌شود. طرح با آن شدت و حدتی که اوایل مطرح می‌شد، پیش نرفته و قطعا در سال اول به هدف‌گذاری خود نمی‌رسد.

دولت باید نقش سیاست گذاری خود را در این طرح پیاده کند و از تصدی‌گری اجتناب کند. اگر پروژه‌ها را بین بخش خصوصی توزیع کند می‌توانیم انتظار داشته باشیم درصد قابل توجهی از برنامه محقق شود.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: با گذشت حدود هفت ماه نحوه صدور پروانه، نرخ عوارض و دستمزد سازمان نظام مهندسی هنوز روشن نیست. در مسکن مهر مشخص بود باید متری ۱۰ هزار تومان برای صدور پروانه و متری ۳۰۰۰ تومان هم بابت نظارت سازمان نظام مهندسی پرداخت شود. اما در پروژه نهضت ملی هنوز این موارد اعلام نشده است. اگر اعلام شود تا حدودی تکلیف بخش خصوصی مشخص خواهد شد و بهتر می‌تواند برای ورود به آن تصمیم بگیرد.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۹ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰،  متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران،  ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی از اتمام مهلت ثبت نام در سامانه«ثمن» برای مشارکت در طرح نهضتمسکن ملی تا روز ۲۹ اسفند ماه خبر داد.

آخرین مهلت ثبت‌نام مسکن ملی تا چه زمانی است؟

به نقل از ایرنا، «محمود محمودزاده» با اعلام این که سامانه نهضت مسکن ملی برای ثبت‌نام تمامی گروه‌ها از جمله مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن باز است، افزود: بعد از چند ماهی که فرصت برای نام‌نویسی به متقاضیان مسکن ملی داده شد، تمامی متقاضیان واقعی و مایل به مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن فرصت ثبت‌نام را یافتند.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: ثبت‌نام تا ۲۹ اسفند در طرح نهضت مسکن ملی تداوم دارد و بعد از آن تحلیل و پالایش اطلاعات متقاضیان ثبت‌نام شده، تکمیل و نهایی می‌شود.

محمودزاده تصریح کرد: در مقطع زمانی نیاز است تا سایت نام‌نویسی طرح نهضت مسکن ملی بسته و ارزیابی‌های کلی و ساماندهی ثبت‌نامی‌ها انجام بشود که اینکار بعد از پایان اسفند آغاز خواهد شد.

وی گفته است: در عین حال اگر تقاضایی متعاقب آن وجود داشته باشد در آینده برای تمدید نام‌نویسی در طرح نهضت مسکن ملی تصمیم گرفته خواهد شد.

همه گروه‌های واجدشرایط در حال ثبت‌نام هستند

محمودزاده توضیح داد: اکنون همه گروه‌های واجدشرایط طرح نهضت ملی مسکن در حال ثبت‌نام هستند و فقط مختص به مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن نیست. همچنین در تمامی شهرهای کشور ثبت‌نام انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا در مدت کمتر از پنج ماهی که قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه ابلاغ شده، ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی برای طرح تامین شده که کلنگ زنی ۳۲۰ هزار واحد آن انجام شده و ۱.۴ دهم میلیون اراضی زمین تعیین و در دست بررسی است. بر این اساس در کمتر از پنج ماه نزدیک به یک میلیون واحد زمین تامین شده است.

تاکنون بیش از سه میلیون و ۳۵۰ متقاضی در طرح ثبت نام کردند. در همه شهرها ثبت نام در حال انجام است، همچنین ۴۰۰ هزار متقاضی مجرد در این طرح ثبت نام کردند.

اکنون بیش از ۹۰ درصد پالایش‌ها انجام شده و به استان‌ها ارسال شده است تا شرط سکونت توسط ادارات راه وشهرسازی استانها بررسی شود. این مهم در  زمان کوتاهی انجام خواهد شد و در ابتدای سال آینده نهضت بزرگ ساخت و ساز شروع خواهد.

قیمت مسکن

استفاده از تکنولوژی چینی در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن!

موضوع استفاده از فناوری شرکتهای چینی و ترک در طرح نهضت ملی مسکن، امروز یک بار دیگر مورد تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت؛ اما وی گفت که ۱۰۰ درصد پروژه‌های مسکن توسط شرکت‌های داخلی اجرا خواهد شد.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله رستم قاسمی ـ وزیر ـ و معاون او محمود محمودزاده قبلا گفته بودند که مذاکراتی با شرکتهای چینی و ترکیه‌ای برای بالا بردن تکنولوژی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن انجام شده است. این مساله نیز عنوان شد که در صورت ارتقای فناوری ساخت، امکان کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده وجود دارد.

در این زمینه گفته می‌شد که به دلیل تحریمها می‌توان از امکان تهاتر نفت با شرکتهای خارجی استفاده کرد؛ موضوعی که محمدهادی سبحانیان ـ معاون وزیر اقتصاد ـ نیز امروز در جریان یک همایش به آن اشاره کرد.

همچنین محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ در حاشیه هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تحت عنوان مسکن؛ پیشران تولید اعلام کرد: مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن با هدف انتقال تکنولوژی است. بدین معنا هیچ ساخت و سازی در کشور توسط شرکت‌های غیر ایرانی انجام نمی‌شود. در احداث تمامی واحدهای موجود طرح (۵۴۰ هزار واحد از طرح قبلی مسکن به اضافه ۳۲۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن) ۱۰۰ درصد پروژه‌ها توسط سازنده‌های داخلی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که در شهرهای کوچک به ویژه شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در جاهایی که امکان تامین زمین وجود دارد اراضی به گروه‌های ساخت واگذار ‌شود و خود مردم اقدام به ساخت ‌کنند. صرفا در جاهایی که بیشتر از ۱۰ واحد است و نیاز به سازنده حرفه‌ای دارد با فراخوان از سازندگان حرفه‌ای، پیمانکاران و تعاونی‌های خوشنام دعوت خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی تاکید دارد که ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با سود حداقلی انجام شود تا منافع متقاضیان حفظ شود. وزارت راه این تضمین را داده است که سازندگان مشارکت کننده در اجرای طرح متضرر نشوند و قیمت پایه بر اساس فهرست بها و یا نظام فنی اجرایی کشور استخراج شده و بر اساس آن اقدام خواهد شد.

بنابراین گزارش، ۱۹ مهرماه امسال یکی از نمایندگان مجلس از مذاکره با چین برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید و تامین مسکن خبر داد. این جمله کوتاه اقبال شاکری که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها ایجاد کرد، واکنش رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ را در پی داشت که ضمن مخالفت با مذاکره وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها برای ساخت انبوه مسکن در ایران بیان کرد با وجود ۵۰۰ هزار مهندس عمران در کشور، توان ساخت یک میلیون مسکن در ایران وجود دارد.

پس از این موضع‌گیری‌های متفاوت، تصور بر این بود که حضور چین در ایران برای خانه‌سازی منتفی است. اما در ادامه، رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ بر مذاکره با چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران صحه گذاشت، البته نه برای ساخت بلکه برای ورود تکنولوژی.

همچنین از اوایل مردادماه موضوع صنعتی‌سازی توسط وزارت دفاع آغاز شده است. قرار است این وزارتخانه ۱۰۰ هزار واحد را به روش صنعتی در قالب توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی بسازد. واحدهای این طرح قرار است مدت اجرای پروژه را از ۳۶ ماه به شش ماه برساند و عمر مفید ساختمانها از ۲۵ تا ۳۰ سال به بالای ۱۰۰ برسد. در این زمینه علی‌اکبر سلیمانی ـ معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع ـ اعلام کرد که با استفاده از توان دانشمندان جوان این ایده را به یک محصول بومی تبدیل کنیم

مسکن ارزان می‌شود؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاثیر مذاکرات هسته ای بر کاهش قیمت مسکن گفت: اگر برخی از مراکز آماری و سایت های فروش مسکن اقدامی انجام ندهند، قیمت خانه کاهش پیدا می‌کند.

،رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تاثیر مذاکرات هسته ای بر کاهش قیمت مسکن گفت: اگر سایتهای فروش مسکن، مراکز آماری و برخی غیرکارشناس‌ها باعث ایجاد تلاطم و تشنج نشوند، انتظار افت بیشتر قیمت خانه وجود دارد اما نمی‌توان توقع ریزش شدیدی داشت.

به نقل از ایسنا، مصطفی‌قلی خسروی درباره قیمت مسکن، اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آمار رسمی حدودا متری ۳۲ میلیون تومان است اما میانگین قیمتهای پیشنهادی در سایتهای فروش بیش از ۵۰ میلیون تومان است. این یعنی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند. بارها اعلام کردیم نرخهای دلبخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود اما کماکان شاهد قیمتهای کاذب در سامانه‌های ملکی هستیم.

 در دو هفته گذشته بازار مسکن به ثبات رسیده است؟

وی افزود: خوشبختانه در ماههای اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرامش فعلی بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غیرکارشناس، مراکز آماری و سامانه‌های فروش ملک باعث ایجاد تنش در بازار املاک می‌شوند.

تقاضای ما این است که افراد غیرکارشناس از انجام مصاحبه‌های تنش‌زا در رسانه‌ها خودداری کنند. سامانه‌های فروش نیز بعضا فقط به ضریب نفوذ و منافع خودشان فکر می‌کنند و برایشان اهمیت ندارد که با اعلام نرخهای نجومی چه بلایی بر سر بازار می‌آید.

 شکایت مردم از برخی سامانه‌های فروش مسکن

خسروی تاکید کرد: ما یکی از سامانه‌های پرمخاطب فروش ملک را تحریم کردیم. حدود ۵۰ نفر به دلایل مختلف از این سایت شکایت کردند. مثلا عنوان می‌شود که سامانه مورد نظر با دور زدن مشاوران املاک اقدام به عقد قرارداد می‌کند که ضریب امنیت را به شدت کاهش می‌دهد.

البته این سایت تکذیب کرد اما به هر حال این شکایات به ما واصل شده است. بنای ما بر تعامل بود و اعلام کردیم بیایند مذاکره کنند که نیامدند. اما آنچه باعث دلخوری مردم از این سامانه‌ها می‌شود اعلام قیمتهای پرت است که به افزایش قیمت مسکن می‌انجامد.

وی گفت: برخی سایت‌ها باعث ایجاد رقابت کاذب در بازار مسکن شده‌اند. فردی که وارد موبایلش می‌شود و می‌بیند همسایه او قیمت خانه‌اش را متری ۴۰ میلیون تومان گذاشته، او هم متری ۴۵ میلیون تومان تعیین می‌کند. شخص سوم در کوچه بغلی متری ۵۰ میلیون تومان می‌گذارد و این روند افزایشی ادامه می‌یابد. این موضوع باید ساماندهی شود.

کاهش شدید قیمت مسکن بعید است

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به ریزش قیمت مسکن امیدوار بود، تصریح کرد: همانطور که بعد از جهش قیمتها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد، طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است.

همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است که می‌تواند در آینده به افزایش قدرت خرید متقاضیان منجر شود. با طرح نهضت ملی مسکن بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و نرخها منطقی شود.

خسروی با بیان اینکه قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن، تناسب چندانی با توان مردم ندارد گفت: دولت باید منابع بیشتری به این پروژه اختصاص دهد و بانکها به تعهد قانونی خود مبنی بر اختصاص سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به این طرح عمل کنند.

الان هر از گاهی ۴۰ میلیون تومان از متقاضیان مطالبه می‌شود. اگر مردم چنین پولهایی داشتند که اصلا نیاز نبود در این طرح ورود پیدا کنند.

وی اظهار کرد: در عین حال من به پشتکار آقای رئیسی ایمان دارم و مطمئن هستم اگر قول داده شده دولت سالیانه یک میلیون مسکن بسازد، این وعده را عملیاتی خواهد کرد. آشنایی بنده با آقای رئیسی به سالها قبل برمی‌گردد و می‌دانم که در همه سطوح بخش مسکن از کد رهگیری گرفته تا ساماندهی بازار و افزایش ساخت و ساز، دغدغه و برنامه دارد.

قیمت مسکن

هزینه وام مسکن افزایش یافت

در پی روند افزایشی قیمت تسهیلات مسکن متاهل‌های تهرانی باید برای اخذ این وام بیش از ۷۹ میلیون تومان هزینه کنند که نسبت هفته گذشته حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است،همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب ۱۶۲ هزار و ۶۰۰، ۱۶۳ هزار و ۲۰۰ و ۱۶۴ هزار تومان قیمت دارد.

روند افزایشی قیمت تسهیلات مسکن همچنان ادامه دارد و طبق آخرین قیمت‌ها، متاهل‌های تهرانی باید برای اخذ این وام بیش از ۷۹ میلیون تومان هزینه کنند که نسبت هفته قبل حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

قیمت مسکن

به نقل از فصل‌اقتصاد، بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب ۱۶۲ هزار و ۶۰۰، ۱۶۳ هزار و ۲۰۰ و ۱۶۴ هزار تومان قیمت دارد.

هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۶۳ هزار و ۴۰۰، مردادماه ۱۶۳ هزار و ۳۰۰ و شهریورماه نیز ۱۶۲ هزار و۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین هر کدام از اوراق مهر و آبان و آذرماه ۱۶۲ هزار و ۹۰۰، ۱۶۲ هزار و ۷۰۰ و ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت اوراق دی ماه سال جاری نیز ۱۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که این گزارش بر اساس نرخ اوراق در دی ماه نوشته شده است.

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۶۵ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۳۳ میلیون و ۱۶۰هزار تومان می شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ ۱۳ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۴۶ میلیون و ۴۲۴هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۶۶ میلیون و ۳۲۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۳ میلیون و۲۶۴ هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۷۹ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

نرخ اوراق در سایر استان‌ها چقدر تعیین شده است؟

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها با تخفیف باید ۱۶۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۲۶ میلیون و ۵۲۸هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۵۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری با تخفیف به ۶۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۹ میلیون و ۹۴۸ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۱۹ میلیون و ۸۹۶ هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از چند روز آینده

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از رفع مشکل پرداخت وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی و آغاز اعطای آن از چند روز آینده خبر داد.

، سید صولت مرتضوی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۴۵۴و احد مسکونی ذیل نهضت ملی مسکن در شهر گرمدره در غرب تهران، با بیان اینکه بنیاد مسکن در محوریت ساخت مسکن روستایی است، گفت: این بنیاد آستین همت را برای اجرای مسکن شهری نیز بالا زده است.

وی با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی واحدهای مسکونی در اختیار بنیاد مسکن آغاز شده است، گفت: ساخت ۶۰ هزار مسکن شهری را بنیاد مسکن آغاز کرده ضمن اینکه زیرساخت‌ها برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد در شهرها از سوی بنیاد مسکن هم فراهم است.

در ادامه مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز سهمیه این استان از نهضت ملی مسکن را ۱۲۰ هزار و سالانه ۳۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سوال که شهر جدید هشتگرد نیز در این سهمیه قرار دارد یا خیر؟ گفت: موضوع هشتگرد از سایر شهرهای استان البرز، متفاوت و برنامه‌ریزی ساخت مسکن در هشتگرد بیش از اینها است.

همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره ورود بنیاد به ساخت مسکن در شهر تهران گفت: طی توافقی که با شهرداری تهران داشته‌ایم هم در بافت فرسوده و هم خارج از بافت فرسوده پایتخت، ۱۰ هزار واحد خواهیم ساخت که ظرف چهار ماه آینده اجرای آن آغاز می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر ساخت ۲۱۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی را آغاز کرده‌ایم.

وی درباره وام مسکن روستایی گفت: مشکل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی حل شده، برخی ناهماهنگی‌ها بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی وجود داشت؛ موضوع را به رئیس‌جمهور منتقل کردیم، رئیس‌جمهور دستور اکید داد تا پرداخت این وام آغاز شود. اخیراً سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد که مشکل حل شده و ظرف چند روز آینده پرداخت وام مسکن روستایی آغاز می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت این واحدها طول می‌کشد؟ گفت: اخیراً مشاهده شده که برخی افراد زمان‌های نجومی برای ساخت مسکن اعلام می‌کنند که چنین نیست؛ برنامه‌ریزی دقیق کرده‌ایم تا به سرعت واحدها احداث شود.

به گفته نیکزاد، برای خانوارهای کم درآمد نیز برنامه داریم تا مشکل مسکن آنها با کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت حل شود.

خانه های قدیمی در شمال تهران چند؟ + جدول

یک واحد آپارتمان ۱۴۰ متری ۲۰ سال ساخت در قیطریه ۸ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

قیمت آپارتمان‌های قدیمی شمال تهران نسبت به آپارتمان‌های نوساز گاهی شکاف قیمتی بسیار زیادی دارند. چرا که در این محلات آپارتمان های نوساز زیادی وجود دارند که با لوکس ترین امکانات ساخته شده اند و به همین دلیل سقف قیمت مسکن در این محلات بالا است و در مقابل آپارتمان های قدیمی با شکاف قیمت زیاد نسبت به آنها عرضه می شوند. در حال حاضر یک واحد آپارتمان ۱۴۰ متری ۲۰ سال ساخت در قیطریه ۸ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

یک واحد ۱۸۰ متری در فرشته ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

یک واحد ۱۲۶ متری در قلهک ۲۰ سال ساخت ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

یک واحد ۱۹۰ متری در نیاوران با ۲۰ سال قدمت و ۳ خواب ۱۵ میلیارد تومان معامله می شود.

یک واحد ۱۳۰ متری در نوبنیاد ۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در ادامه قیمت تعدادی از آپارتمان های قدیمی شمال تهران را با استناد به آخرین فایل های فروش املاک تهران می بینید:

قیمت مسکن

خیز دولت برای افزایش تورم / تسهیلات ساخت مسکن ۱۴ برابر می‌شود؟

آنطور که دولت اعلام کرده بودجه وام ساخت مسکن در سال آینده ۱۴ برابر می‌شود و سهم تسهیلات بخش مسکن حدود چهار برابر می‌شود. به نظر می‌رسد برنامه‌ای که دولت برای شبکه بانکی کشور دارد، نتیجه جز افزایش نرخ تورم نداشته باشد.

براساس داده‌های بانک مرکزی  تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ده ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۲۹۴ هزار میلیارد است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۹٫۴ درصد افزایش یافته است. در ۱۰ ماهه ابتدایی پارسال ۸۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پردخت شده است.

از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات پرداخت شد. سهم وام ایجاد مسکن ۲۶ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان است، در واقع ۲۱٫۱ درصد از تسهیلات بخش مسکن به متقاضیان خرید پرداخت شده است.

در شرایطی که سهم وام ساخت مسکن حدود ۲۶٫۵ هزار میلیارد تومان است، دولت به بانک‌ها تکلیف کرده که سقف پرداخت وام را در سال آینده حدود ۱۴ برابر این مقدار کنند.

براساس قانون طرح نهضت ملی مسکن، شبکه بانکی کشور باید سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود را به این طرح اختصاص دهند. فاصله بین تسهیلات تکلیفی دولت با توان بانک‌ها بسیار معنادار است.

از سوی دیگر در حالی که سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی ۵٫۴ درصد است، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز بانک‌ها را مکلف کرده که ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

دولت مشخص نکرده که منابع پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات به بخش مسکن و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام در قالب طرح نهضت ملی مسکن، چطور تامین شود.

اگرچه دولت قصد دارد که با اعمال این سیاست‌ها مستاجران را خانه‌دار کند اما به نظر نمی‌رسد که به نتیجه‌ای جز افزایش نرخ تورم منجر شود.

رئیس کل بانک مرکزی تورم‌زا بودن سیاست‌های اشتباه دولت برای شبکه بانکی را تایید می‌کند. صالح آبادی در پایان دی ماه گفت: بخشی از تورم به ناترازی در سیستم بانکی برمی‌گردد؛ به این صورت که بانک‌ها از بانک مرکزی استقراض می‌کنند که باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود.

او صرحتا اعلام کرده است که یکی از دلایل ناترازی در سیستم بانکی به تسهیلات تکلیفی مبتنی بر قانون بودجه برمی‌گردد. یعنی همان برنامه‌ای که دولت برای بانک‌ها در سال آینده دارد.

چطور دولت تورم را افزایش می‌دهد؟

سیاست‌های بانکی دولت را می‌توان به صورت زنجیره‌وار ترسیم کرد. در حلقه اول دولت بانک را مجبور به پرداخت تسهیلات می‌کند. از آنجایی که بانک‌ها نقدینگی ندارند مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شوند، یعنی بانک‌ها از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. با این کار در واقع دولت به طور غیرمستقیم از بانک مرکزی پول می‌گیرد تا برنامه‌های خود را اجرا کند.

استقراض دولت از بانک مرکزی، موجب خلق پول می‌شود. چاپ پول افزایش پایه پولی و سپس افزایش نقدینگی را به همراه دارد. در حلقه آخر این چرخه قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم افزایش می‌یابد که خود را با رشد نرخ تورم در اقتصاد نشان می‌دهد.

در واقع دولت برای حل مشکل مردم که در اینجا مسکن است، در جیب آنها دست می‌کند. اگر این دو سیاست دولت در سال آینده اجرا شود احتمالا باید منتظر افزایش نرخ تورم بود.

قیمت مسکن

چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟

از ابتدای طرح ودیعه مسکن تا ۲۳ بهمن ماه جاری تعداد ۵۴۴ هزار و ۹۹۵ فقره تسهیلات ودیعه مسکن، در مجموع به مبلغ ۱۳۴ هزار و ۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

از ابتدای طرح ودیعه مسکن تاکنون چقدر وام ودیعه مسکن پرداخت شد؟

آنطور که مهر نوشته، برحسب مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا ۲۲ خرداد سال جاری مقرر شده است که به منظور حمایت از مستاجرین، امسال تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مستاجرین واجد شرایط معرفی شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی اعطا شود و افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به گونه‌ای به شبکه بانکی معرفی شوند که صرفاً در چارچوب سهمیه‌های ابلاغی باشد.

بر اساس استعلام صورت گرفته از سامانه مربوطه در وزارت راه و شهرسازی در سال‌جاری تا یازدهم بهمن ماه تعداد ۵۸۳ هزار و ۵۰ نفر، در مجموع به مبلغ ۲۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال، در سامانه ثبت‌نام و جهت دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که این آمار بیانگر آن است که متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی تا تاریخ یاد شده مبلغ ۱۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال بیشتر از سهمیه ابلاغی بوده است.

براساس آمار، از ابتدای طرح ودیعه مسکن تا مورخ ۲۳ بهمن ماه تعداد ۴۴۵ هزار و ۹۹۵ فقره تسهیلات ودیعه مسکن، در مجموع به مبلغ ۱۳۴ هزار و ۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است. از این میزان مبلغ ۴۷ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ و مبلغ ۸۶ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال در سال جاری تا ۲۳ بهمن ماه بوده است.

همچنین متقاضیان تسهیلات مذکور به مبلغ ۱۵ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل پذیرش شده‌اند و در حال تکمیل مدارک، ارائه ضمانت و دریافت تسهیلات هستند.

57938091 (1)

همزمان با دریافت اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و به دنبال کاهش قیمت ارز، طلا و خودرو، آمارهای غیررسمی از قیمت مسکن در شهر تهران هم از کاهش ۰.۵ درصدی حکایت دارد.

دریافت اخبار مثبت از مذاکرات چه تاثیری بر بازار مسکن گذاشت؟

به نقل از ایسنا، اولین واکنش بازار مسکن نسبت به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای به شکل کاهش ۰.۵ درصدی متوسط قیمتهای پیشنهادی از سوی مالکان بروز پیدا کرد. در پی برخی معافیتهای تحریمی، نرخ دلار از حدود ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۶ هزار تومان رسید و برخی خودروها نیز با افت قیمت مواجه شدند؛ اگرچه به دلیل سردرگمی بازار، بعضی مدلها نیز با افزایش قیمت همراه شدند.

اما رصد آخرین وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد در نیمه نخست بهمن ماه ۱۴۰۰ قیمت کل خانه در آگهی‌های ملکی ۳.۷ درصد و قیمت هر متر مربع ۰.۴۷ درصد کاهش یافته است.

طبق اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید، متوسط قیمت هر متر مسکن شهر تهران از ۳۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در نیمه دوم دی ماه ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون و ۸۹ هزار تومان در نیمه اول بهمن ماه رسیده که ۰.۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار از قیمتهای پیشنهادی با وزن‌دهی بر اساس معاملات قطعی به دست آمده است.

قیمت مسکن

میانگین قیمتهای پیشنهادی هم از ۵۱ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان در هر متر مربع طی ۱۵ روز آخر دی ماه به ۵۰ میلیون و ۷۱۴ هزار تومان در ۱۵ روز اول بهمن ماه ۱۴۰۰ رسیده که از افت ۰.۸ درصدی حکایت دارد.

بر اساس آگهی‌های ثبت شده در سامانه مذکور قیمتهای کل نیز از میانگین ۳ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان به ازای هر خانه به ۳ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان رسیده که کاهش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت مسکن

از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین افت قیمتهای پیشنهادی در منطقه ۱۹ رخ داده که از ۲۱.۶ میلیون تومان در هر متر مربع به ۱۸.۸ میلیون تومان رسیده و ۱۳ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمتهای پیشنهادی در منطقه ۲ نیز ۴.۳ درصد کاهش یافته و از متری ۶۲.۶ میلیون تومان به ۵۹.۹ میلیون تومان رسیده است. در منطقه یک میانگین قیمت آگهی‌ها از ۸۶.۶ میلیون تومان درهر متر مربع به ۸۵.۸ میلیون تومان رسیده که کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. در منطقه ۴ قیمتهای پیشنهادی با افت ۳.۷ درصد از میانگین متری ۵۳ میلیون تومان به ۵۱.۱ میلیون تومان کاهش یافته است.

همچنین درصد تغییرات تعداد آگهی‌های ۱۵ روز ابتدای بهمن ماه در مقایسه با ۱۵ روز آخر دی ماه از افت ۱۰.۳ درصد حکایت دارد که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تمایل برای فروش باشد. در عین حال بازدید از آگهی‌ها ۸.۳ درصد افزایش یافته است.

بررسی بازار اجاره نیز گویای آن است که قیمت هر متر مربع رهن واحدهای مسکونی شهر تهران در نیمه اول بهمن ماه ۳.۲ درصد نسبت به نیمه دوم دی ماه افزایش یافته است. تعداد آگهی های اجاره نیز ۱.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افت هرچند ناچیز قیمت مسکن در شهر تهران در عین حال که از غلبه انتظارات کاهشی بر انتظارات افزایشی در این بازار حکایت دارد می‌تواند نشانه‌ای از نبود ظرفیت در این بازار باشد. طی یک سال گذشته تورم بازار مسکن در شهر تهران ۲۰ درصد بوده و این در حالی است که نرخهای پیشنهادی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و از آذرماه سال گذشته که متوسط قیمت آگهی‌ها ۵۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود هم‌اکنون به حدود ۵۱ میلیون تومان رسیده است. نزدیک شدن نرخهای پیشنهادی با قیمتهای قطعی از تخلیه تدریجی حباب بازار مسکن خبر می‌دهد.

ثبات قیمت در این بازار مسکن در شرایطی ایجاد شده که معاملات طی دو ماه اخیر مقداری افزایش یافته است. به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا با هدف حفظ سرمایه در مقابل تورم احتمالی آینده وارد بازار مسکن شده است.

با احتساب تورم عمومی دی ماه ۱۴۰۰ که به میزان ۴۲ درصد اعلام شد، رشد ۲۰ درصدی قیمت مسکن به معنای کاهش ۲۲ درصدی قیمت واقعی مسکن است و در سال ۱۴۰۱ احتمال جا ماندگی بیشتر این بازار از تورم عمومی وجود دارد. با این پیش فرض، طبیعتا ورود به بازار مسکن بهتر است در مقطعی اتفاق بیفتد که نرخ رشد سالیانه قیمت آن با تورم عمومی همطراز شود. البته فعالان این بازار از جمله مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ معتقدند مسکن دارایی امنی است که به عنوان سپری در برابر تورم عمل می‌کند.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۹ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت اوراق مسکن از ۱۴۰ هزار تومان گذر کرد و به بالاترین حد خود رسید و اکنون زوج های تهرانی برای دریافت این وام باید بیش از ۶۹ میلیون تومان هزینه کنند.

ب تخفیف ۵۰ درصدی دریافت اوراق وام مسکن درحالی تمدید شده است که قیمت این اوراق از ۱۴۰ هزار تومان نیز گذر کرده است و اکنون زوج های تهرانی برای دریافت این وام باید بیش از ۶۹ میلیون تومان هزینه کنند، درحالی که این میزان هفته قبل حدود ۵۶ میلیون تومان بود.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب ۱۴۴ هزار و ۷۰۰، ۱۴۴ هزار و ۱۰۰ و ۱۴۴ هزار و ۳۰۰تومان قیمت دارد.

هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۴۴ هزار تومان، مردادماه ۱۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان و شهریورماه نیز۱۴۳ هزار و۷۰۰تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین هرکدام از اوراق مهر و آبان و آذرماه ۱۴۳ هزار و ۶۰۰، ۱۴۴ هزار و ۱۰۰ و ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت اوراق دی ماه سال جاری نیز۱۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود که این گزارش بر اساس نرخ اوراق در دی ماه است.

قیمت اوراق برای مجردها و متاهل‌های تهرانی

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. که با تخفیف موردنظر تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۴۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، ۲۸ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ ۱۱ میلیون و ۵۳۶هزار تومان خریداری کنند. مجموع هزینه خرید اوراق ۴۰ میلیون و ۳۷۶هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی می‌توانند تا ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. که البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۵۷ میلیون و ۶۸۹ هزار تومان می‌شود. که همراه با هزینه ۱۱ میلیون و۵۳۶ هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۶۹ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان پرداخت کنند.

پرداخت وام مسکن تمدید شد/آخرین مهلت تمدید مشخص شد

طرح دریافت تسهیلات اوراق مسکن با نصف شدن هزینه خرید اوراق که از اواخر آذرماه ۱۴۰۰ به اجرا درآمده تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

آخرین مهلت برای تمدید وام مسکن کی است؟

به نقل از ایسنا، بانک مسکن ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم ۵۰ درصد کاهش یافته است. مدت زمان استفاده از این مشوق تا یک ماه اعلام و البته سپس تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شد.

اخیرا نیز طی نامه‌ای که اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن خطاب به معاون نظارت بازار فرابورس نوشته، تمامی متقاضیان تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ صرفا نسبت به خرید اوراق ممتا به میزان ۵۰ درصد تسهیلات درخواستی اقدام کنند. این موضوع مشمول متقاضیان تسهیلات جعاله تعمیر واحد مسکونی (به صورت همزمان با خرید) نیز می‌باشد. با توجه به این نامه در واقع مهلت استفاده از این نوع تسهیلات تا ۳۰ بهمن تمدید شده است.

اگرچه بانک مسکن با مشوق جدید در آذرماه تلاش کرده توان خرید متقاضیان را افزایش دهد، میانگین قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن (تسه) که تا اوایل دی ماه ۱۴۰۰ حدود ۸۷ هزار تومان بود، روز ۱۹ بهمن ماه به متوسط ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. در واقع با این جهش قیمت وام اوراق مسکن، مشوق بانک مسکن مبنی بر عدم الزام متقاضیان برای خرید نیمی از اوراق تقریبا بی‌اثر شده است.

بنابراین گزارش، تقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می‌توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. ۸۰ میلیون تومان نیز تسهیلات جعاله است که در سراسر کشور پرداخت می‌شود که هم‌اکنون متقاضیان با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند. بدین ترتیب زوجین در تهران می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان از تسهیلات اوراق استفاده کنند. به مجردهای تهرانی نیز از این طریق ۲۰۰ میلیون تومان وام به اضافه ۸۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله پرداخت می‌شود.

طبق اعلام بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر بدون سپرده ۱۸ درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل پنج سال خواهد بود.

قیمت مسکن

کدام خانه‌های تهران زیر قیمت هستند؟

با وجود بازگرداندن برخی از معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکا، اما بازار مسکن هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

به گزارش تجارت نیوز، بازگرداندن برخی معافیتهای تحریمی تاثیری بر بازار مسکن نداشته و برخلاف بازارهای خودرو و ارز که با ریزش مواجه شدند صاحبخانه‌ها قیمت مسکن را پایین نیاوردند اما به دلیل ثبات این بازار که از حدود یک سال قبل ایجاد شده می‌توان واحدهای زیر قیمت خریداری کرد.

بازار مسکن در ایران فعلا به اعلام خبر تصمیم آمریکا برای بازگرداندن برخی معافیتهای تحریمی که ترامپ اعمال کرده بود واکنش خاصی نشان نداده است. فعالان بازار مسکن می‌گویند به دلیل خاصیت دیر پذیری این بازار، اخبار امیدوارکننده درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای تاثیر چندانی در قیمت خانه ندارد. مضافا اینکه متغیرهای اثرگذار بر بازار ملک از جمله قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد، نرخ عوارض شهرداری، مالیات و غیره نه تنها کاهش نیافته بلکه طی یک سال گذشته روند صعودی داشته است.

قیمت بالا نرفته، کاهش هم نیافته است

در هفته‌های اخیر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای بازارهای ارز، طلا، بورس و خودرو با رکود و ثبات همراه شده‌اند. بازار خرید و فروش مسکن در تهران مقدار اندکی گرم است و به همین دلیل قدرت فروشندگان تا حدودی تقویت شده. واسطه‌های ملکی از کمبود واحدهای با سن بنای کمتر از پنج سال و فایلهای زیر قیمت خبر می‌دهند. قیمتها افزایش نیافته اما کاهش هم نشان نداده است.

با این حال هنوز می‌توان در بازار نیمه راکد فعلی آپارتمانهای زیر قیمت خریداری کرد. برخی فروشندگان به هر دلیل خانه‌های خود را کمتر از عرف منطقه عرضه می‌کنند. مشاوران املاک می‌گویند معمولا برای فایلهای زیر قیمت، مشتری پیدا می‌شود. این خانه ها بعضا در مدت زمان کمتر از یک هفته به فروش می‌رسند.

قیمت مسکن

قیمت مسکن در محله‌های مختلف

به طور مثال در محله تهرانپارس غربی که متوسط قیمت‌های پیشنهادی آن ۳۵.۵ میلیون تومان است، یک آپارتمان ۵۴ متری ۱۰ سال ساخت، دارای آسانسور و انباری به قیمت ۲۵.۳ میلیون تومان در هر متر مربع است. قیمت نهایی این ساختمان  یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان است. البته با وجود آنکه میانگین نرخ‌های پیشنهادی در تهرانپارس غربی ۳۵.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است طبق آمار بانک مرکزی در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۸ که بخشی از محله تهرانپارس را نیز در بر می‌گیرد ۲۹ میلیون تومان است.

در آگهی دیگری یک آپارتمان ۶۵ متری ۹ سال ساخت در محله پونک در غرب تهران با امکانات کامل شامل آسانسور، پارکینگ و انباری به قیمت ۲۸.۴ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می‌رسد. قیمت کل این خانه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است. متوسط قیمت پیشنهادی مسکن در محله پونک متری ۴۴.۵ میلیون تومان تعیین می‌شود و نرخ میانگین معاملات این منطقه بر اساس آمار دی ماه امسال ۴۰.۷ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام شد.

یک آپارتمان ۷۹ متری ۵ سال ساخت دارای آسانسور، پارکینگ و بالکن در محله نیاوران واقع در منطقه یک با قیمت متری ۴۸ میلیون تومان و با قیمت کل ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که میانگین نرخ پیشنهادی هر متر خانه در محله نیاوران در آگهی‌ها ۷۶ میلیون تومان در هر متر مربع است. متوسط قیمتهای قطعی منطقه یک نیز مطابق آمار دی ماه امسال ۷۰ میلیون تومان اعلام شد. با این اوصاف واحد مذکور متری ۲۲ میلیون تومان کمتر از متوسط قیمت منطقه و متری ۲۸ میلیون تومان پایین‌تر از میانگین نرخهای پیشنهادی به فروش می‌رسد.

قیمت مسکن

مهلت بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن (فیلم)

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها تا پایان بهمن فرصت دارند تا تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند.محمود محمود زاده گفت: برای سال ۱۴۰۱ با توجه به تفاوت منابع درآمدی خانوار و قیمت اجاره، ما به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که از منابع در اختیار مسکن بخشی به وام ودیعه مسکن تعلق گیرد تا حمایت‌های حداقلی از حوزه اجاره در کشور صورت گیرد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع تخصیص پیدا کرده و تاکنون ۲۲۰ هزار خانوار موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

با توجه به افزایش نرخ اجاره از سال ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را داد و از سوی دیگر با توجه به رشد چشمگیر قیمت‌ها چندی پیش رئیس جمهور در هیئت دولت در خصوص ساماندهی این بازار دستور داد.

خبر جدید از مسکن مهر پردیس

محسن منصوری، استاندار تهران عصر شنبه با حضور در پردیس پروژه ۲ هزار واحدی مسکن مهر این شهرستان را به بهره برداری رساند.

محسن منصوری عصر شنبه با حضور در پردیس پروژه ۲ هزار واحدی مسکن مهر این شهرستان را به بهره برداری رساند.

بر اساس این گزارش افتتاح خط تولید گوشت فرآوری شده، افتتاح پایگاه اورژانس شهر پردیس و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام در گلزار شهدای شهرستان از جمله برنامه‌های حضور استاندار در این منطقه بود که به واسطه این افتتاح‌ها ۲۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

منصوری در حاشیه این بهره برداری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شهرستان پردیس ۲ هزار رو ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه آماده بهره برداری است که ۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش اقتصادی است.

استاندار تهران بهره برداری از مسکن مهر پردیس را شاخص ترین پروژه این ایام در این شهرستان دانست و عنوان کرد: این واحدها تحویل به مالکان شده است.

قیمت مسکن

ریزش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

دولت ابراهیم رئیسی با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است. آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

پس از ۱۴ سال که ساخت طرح مسکن مهر شروع شده بود همچنان ۲۰۰ هزار مسکن مهر تحویل نشده است. در دولت حسن روحانی نیز هرچند وعده داده بودند که دو ساله ۴۰۰ هزار مسکن ساخته شود اما با وجود گذشت شش ماه از پایان فعالیت دولت روحانی تنها ۳۱ هزار مسکن آن هم تازه در مرحله ساخت قرار دارند.

با این وضعیت قرار است دولت ابراهیم رئیسی برای جهش مسکن گام بردارد. دولت ابراهیم رئیسی با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است. از هم‌اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرد که در امسال میزان کسری بودجه به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده هم در بهترین سناریو به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. با این وضعیت احتمال تحقق وعده ساخت مسکن کمی دور از واقعیت می‌رسد.

اما آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

مایک ورث مدیرعامل شرکت شورون، دومین شرکت نفت بزرگ دنیا اعلام کرده تقاضا برای نفت در حال حاضر با سرعت بیشتری از تولید در حال رشد است اما در خلاف سالهای اخیر، سیاست‌های بین‌المللی نظیر تنش سیاسی میان اوکراین و روسیه به بازارها شوک وارد کرده است. او معتقد است بدون هیچ تردیدی نفت در ماه‌های پیش‌رو به ۱۰۰ دلار هم می‌رسد.

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی هم پیش‌بینی کرده با توجه به ظرفیت ذخیره کم و سرمایه‌گذاری پیین احتمالا قیمت نفت تا تابستان به ۱۰۰ دلار خواهد رسید. بانک آمریکا هم در تازه‌ترین پیش‌بینی خود گفته که نفت برنت تا ماه جولای بشکه‌ای ۱۲۰ دلار می‌شود.

آیا با تحقق نفت ۱۰۰ دلاری ممکن است قیمت مسکن در ایران ریزشی شود؟ تجربه سه سال مشابه اقتصاد ایران نشان می‌دهد تحقق چنین وعده‌ای کمی سخت است.

سه سال ۱۳۸۷ ، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ دوره‌ای بودند که اقتصاد ایران نفت ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد. هرچند در این سه دوره ایران تحریم بود اما درآمدهای نفتی از افزایش قیمت نفت متاثر شده بود. اما در آن سال‌ها اوضاع اقتصادی کشور چطور بود؟

قیمت دلار در سال ۸۷ همان نرخ زیر هزار تومان باقی مانده بود. در سال ۹۰ رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد و به ۱۸۰۰ تومان رسید و در سال ۹۱ تقریبا دو برابر شد و از مرز ۳۶۰۰ تومان هم عبور کرد.

قیمت مسکن هم طی این سه سال به ترتیب ۲۰ ، ۱۷ و ۳۸ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در سال ۸۷ بیش از ۱٫۸ میلیون تومان بود، در سال ۸۹ به ۲٫۱ میلیون تومان رسید و در سال ۹۱ هم از ۲٫۹ میلیون تومان عبور کرد.

بنابراین اقتصاد ایران حتی در دوره نفت ۱۰۰ دلاری هم تاکنون ارزانی مسکن را به خود ندیده است. حتی در این سال‌ها اجرای طرح مسکن مهر هم قیمت مسکن را ارزان نکرد. آیا ممکن است این بار دولت رئیسی باعث شود اقتصاد ایران رفتاری متفاوت انجام دهد.

قیمت مسکن

زمان تحویل اولین واحدهای مسکن ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مالکان بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات خود مالکی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.

 اولین واحدهای مسکن ملی چه زمانی به متقاضیان تحویل داده می‌شود؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲۰ مهر تاکنون بیش از سه میلیون خانوار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۵۰ هزار متقاضی مجرد بوده‌اند. صاحبان بیش از ۴۰ هزار واحد هم تاکنون ثبت‌نام و تقاضای تسهیلات کرده‌اند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برای یک میلیون واحد با کاربری مسکونی در داخل بافت‌های شهری زمین تامین و عملیات اجرایی این پروژه‌های به زودی آغاز می‌شود.

او می‌گوید: ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در تمامی شهر‌ها در حال انجام است و در صورتی که امکان ثبت نام در شهری وجود ندارد، متقاضی می‌تواند در شهر مجاور ثبت نام خود را انجام دهد.

از ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای آقایان مجرد در گروه‌های سنی ۲۳ تا ۴۴ سال فراهم شده و از ابتدای سال آینده تحویل اولین واحد‌های مسکن ملی به متقاضیان آغاز می‌شود.

تحویل اولین واحدهای مسکن ملی از ابتدای سال آینده

آنطور که مهر گزارش داده، محمود محمودزاده با اشاره به این که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن مناسب است افزود: ازطرح‌هایی که قبلا شروع شدند و عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است بخشی درماه‌های آتی قابلیت بهره‌برداری و تحویل به متقاضیان را خواهند داشت که با پیشرفت زمان جزئیات آن، اعلام خواهد شد.

قیمت مسکن

وی در خصوص بهره‌برداری از طرح نهضت ملی مسکن گفت: به زودی عملیات اجرایی طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و سایر شهرهای کشور با محوریت شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، آغاز می‌شود.

محمودزاده همچنین از تصویب سند آمایش سرزمین برای نخستین بار خبر داد و توضیح داد: سند آمایش سرزمین در جلسات مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده است. سند آمایش سرزمین سندی است که نظام توزیع جمعیت، اشتغال و فعالیت را برای آینده پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند در نیازسنجی‌ها کمک موثری باشد.

طرح نهضت ملی مسکن طرحی است که به عنوان سیاست کلان دولت سیزدهم شناخته می‌شود. در اجرای این طرح مقرر است تا ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم احداث شود که اجرای بخشی از طرح‌ها آغاز شده است.

سود تسهیلات مسکن جوانان کاهش می‌یابد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت:طبق مصوبه کمیسیون تلفیق ، ۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر مصرف سیگار بابت کاهش سود تسهیلات مسکن (خرید و ساخت) جوانان به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.

ایسنا نوشت، رحیم زارع در توضیح نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای با تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای واردات خودرو برای بیمه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از عشایر بدون بیمه باقیمانده موافقت کرد تا تمامی این افراد دارای بیمه شوند. همچنین تصویب شد که از محل اخذ عوارض از عرضه‌کنندگان انواع بازی های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن های همراه و کنسول مبلغ ۱۰ درصد برای تولید بازی‌های رایانه‌ای به سازمان بسیج اختصاص دهند.

قیمت مسکن

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه همچنین ۵ هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای توسعه و نگهداری و به روز رسانی سامانه قرارداد الکترونیک وکالت اختصاص داد. به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای ایجاد شده در بحث عوارض سیگار به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت تا در تامین گشت‌های انتظامی و تجهیزات ایستگاه‌های ایست و بازرسی اولویت‌دار به مصرف برسد.

زارع اضافه کرد: در راستای اجرای عدالت اجتماعی و تامین نیازهای ضروری و اشتغال محرومان، یک درصد از محل درآمدهای حاصل از عوارض خودرو و فروش سیگار به شکل مساوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد. همچنین مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر مصرف سیگار بابت کاهش سود تسهیلات مسکن (خرید و ساخت) جوانان به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود. مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان نیز صرف تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی با اولویت شهرستان‌ها و روستاهای کم برخوردار می شود.

به گفته وی، مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت اجرای قانون تولید دانش بنیان به معاونت علمی و مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت ساخت خوابگاه به خصوص خوابگاه متاهلی در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت و مبلغ یک هزار میلیارد تومان نیز جهت اتمام سالن های نیمه تمام ورزشی و فرهنگی بسیج در نظر گرفته خواهد شد.

مسکن متری ۴٫۷ میلیونی در تهران! / مردم با ۲۸۰ میلیون خانه‌دار می‌شوند؟

جدیدترین قیمت مسکن نهضت ملی اعلام شد. به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. با این حساب، قیمت یک واحد ۷۰ متری ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود.

درباره تعیین قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن گمانه‌های زیادی مطرح شده است. از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا متری ۱۰ میلیون تومان.

اما حالا در جدیدترین اظهارنظر، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که «طبق بررسی‌ها قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع است.»

از طرف دیگر، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود که متراژ واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، بین ۶۰ تا ۸۰ متر است. بر این اساس مستاجران با مبلغی بین ۲۸۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان می‌توانند مالک یک واحد ۶۰ تا ۸۰ متری شوند.

اما آیا قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هرار تومانی برای خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن شدنی است؟ پیش از این، محمد مرتضوی، عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفته بود رفقم پیشنهادی ما برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. البته این مبلغ با در نظر گرفتن تعدیل و نرخ پایه ۳ ماهه زمستان ۱۳۹۹ است.

او گفته بود طرح نهضت ملی مسکن را می‌توان با متری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نتیجه رساند و اگر رقم کمتری اعلام شود، این پروژه به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود و واحدها پیش نمی‌رود.

اما حالا مبلغی که به‌عنوان مبلغ نهایی عنوان شده متری ۵۰۰ هزار تومان از مبلغ پیشنهادی انجمن انبوه‌سازان کمتر است. از طرف دیگر، پیش از این رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته بود قیمت تمام شده ساخت مسکن متری ۱۰ میلیون تومان است و اگر دولت به انبوه‌سازان کمک کند می‌توانند آن را به حدود ۵ میلیون تومان برسانند اما کیفیت مصالح ساختمانی حتما پایین است.

یعنی حالا علاوه بر احتمال ناقص ماندن واحدهای مسکونی این طرح، این احتمال هم وجود دارد که واحدهای ساخته شده کیفیت لازم برای ساخت را نداشته باشند.

قیمت مسکن

وام اجاره افزایش پیدا می‌کند؟

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد گسترش کمک ودیعه مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده که قرار است ۱۰ درصد تسهیلات مصوب در قانون به حوزه اجاره اختصاص پیدا کند.

به گزارش ایسنا، تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به برخی مستاجران پرداخت شده بنا بر پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی احتمالاً در سال آینده گسترش پیدا می‌کند. این خبر را محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده و هدف از ارائه آن را ساماندهی بازار اجاره و تسهیل‌گری در پرداخت هزینه های اجاره برای مستاجران دانسته است.

قیمت مسکن

وی با یادآوری این مطلب که طی دو سال گذشته مصوباتی از ستاد ملی کرونا برای ودیعه مسکن اخذ شده است افزود: افزایش قیمت اجاره‌بها در توان پرداخت قشر مستاجر نیست. به همین منظور امسال پیشنهاداتی در قالب قانون بودجه تنظیم و ارایه شده تا نهایی و مصوب شود. با تصویب این پیشنهادها در قانون بودجه در نظر است تا اعتبار مناسبی برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

محمودزاده ادامه داد: در نظر است تا در قانون بودجه امسال، تسهیلات ودیعه مسکن گسترش یابد و با ساختار قوی‌تری کار پیش برود.

وی تصریح کرد: باید ابزار مناسب قانونی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم بشود تا این کمک‌ها در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بازار مسکن و اجاره‌بها متاثر از اقتصاد کلان کشور است، توضیح داد: تلاش بر این است تا فاصله بین قیمت اجاره و توان مستاجران با پرداخت کمک ودیعه اجاره جبران شود. چنانچه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بوجه ۱۴۰۱ مصوب شود کمک قابل توجهی به مستاجران می‌شود.

وی در خصوص جزئیات پیشنهاد ارایه شده گفت: پیشنهاد شده است تا ۱۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن مصوب در قانون در قالب ودیعه اجاره هزینه شود. این پیشنهاد ارایه شده و مورد تایید بخش‌های اولیه قرار گرفته است. امید است تا در بودجه نهایی این رقم تثبیت بشود که کمک خوبی برای مستاجران است.

کانکس‌نشینی در تهران چند؟

یک خانواده برای اجاره واحدی ۵۰ متری در کمترین حالت باید ماهیانه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تومان بپردازند، درحالی که دستمزد یک کارگر کمتر از این میزان است. این موضوع حالا موجب افزایش کانکس‌نشینی در پایتخت شده است.

کانکس‌نشینی در تهران چقدر آب می‌خورد؟

به نقل از فرارو، افزایش اجاره بهای مسکن در تهران در طول یک سال اخیر به ۵۴ درصد رسیده است. این افزایش چشمگیر حالا باعث شده تا هزینه هر متر اجاره خانه در ارزان‌ترین محلات تهران به بیش از سه میلیون تومان برسد.

یعنی یک خانواده برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در کمترین حالت باید ماهیانه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تومان بپردازند. این در حالی است که دستمزد کارگر قدری کمتر از این میزان است. این موضوع حالا موجب افزایش کانکس نشینی در پایتخت شده است.

برای یافتن موارد کانکس‌های اجاره در تهران کافی در فضای وب جستجو کنید، آن زمان می‌بینید که چه حجمی از کانکس‌های اجاره‌ای پیش رویتان قرار می‌گیرد. اما در فضای حقیقی اگر سراغ کانکس‌های اجاره‌ای را از املاکی‌ها بگیرید احتمالا یا انکار می‌کنند یا می‌گویند موردی سراغ ندارند.

در گام اول سراغ کانکس‌های اجاره‌ای را از یک مشاور املاک در منطقه ۱۰ تهران می‌گیریم. او چنین مسئله‌ای را در این نقطه از پایتخت انکار می‌کند، اما می‌گوید که شنیده است چنین مواردی در نقاطی همچون یافت‌آباد و نعمت‌آباد به‌وفور وجود دارد، چرا که بورس فروش و اجاره کانکس در این مناطق قرار داد. به همین دلیل می‌توان مواردی از اسکان خانواده‌ها را در کانکس‌های اجاره‌ای این منطقه پیدا کرد.

سر صحبت را در مورد محله با او باز می‌کنم تا اعتمادش به من بیشتر شود. اسم چند نفر از بازاری‌های معتبر محله را می‌برم. صحبت‌مان که ادامه پیدا می‌کند، می‌گوید این حرف را از من نقل نکن، اما دیده‌ام که تعدادی از همکاران ما کانکس اجاره داده‌اند. می‌گویم بعد این کانکس‌ها کجا هستند، کجا مستقرشان می‌کنند که فرد یا خانواده‌ای در آن ساکن شود؟

او پاسخ می‌دهد که تاکنون از نزدیک ندیده، اما همکارانش گفته‌اند که کانکس‌ها معمولا داخل خانه‌های قدیمی و نوساز حیاط دار مستقر می‌شوند. از او می‌خواهم که اسم و شماره‌ای از همکارانش که در این حوزه فعالیت دارند در اختیارم قرار دهد. کمی مکث می‌کند. بعد می‌گوید که بگذار از آن‌ها اجازه بگیرم و ببینم اصلا موردی دارند یا نه.

قیمت مسکن

بر می‌گردم به فضای وب و جستجو را آغاز می‌کنم. تعداد آگهی‌ها بسیار زیاد است، اما پیدا کردن آگهی کانکسی که مشخصا برای اجاره خانواده و مجرد باشد قدری سخت است؛ بنابراین باید بین دسته‌های مرتبط به این موضوع گشت و متن داخلی آگهی‌ها را دید تا یکی یکی سر و کله کانکس‌های اجاره‌ای مخصوص مجرد و خانواده پیدا شود.

بررسی این آگهی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها منطقه به منطقه نیست و هر کسی نرخ خاص خودش را دارد. مثلا یک کانکس ده متری در شهرستان پردیس با اجاره ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آگهی شده است. یک نفر دیگر برای اجاره کانکس ۱۲ متری در یافت آباد، ۱۰ میلیون پول پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه طلب کرده است.

خانه‌های زیر یک میلیارد تومان در تهران/ کجا را بگردیم؟

متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران به ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. در چنین شرایطی خانه‌های زیر یک میلیارد تومان معمولا چه مشخصاتی دارند و بیشتر در چه محلاتی پیدا می‌شوند؟

روز گذشته، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را در دی ۱۴۰۰ منتشر کرد.

بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران به ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل ۱٫۱ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

همچنین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی سال ۹۹ حدود ۲۰٫۳ درصد افزایش داشته است که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه دی سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸٫۳ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

در چنین شرایطی خانه‌های زیر یک میلیارد تومان معمولا چه مشخصاتی دارند و بیشتر در چه محلاتی پیدا می‌شوند؟

با نگاهی به سایت دیوار تعدادی آگهی با قیمت‌های کمتر یا در حدود یک میلیارد تومان یافت می‌شود.

به نظر می‌رسد متراژ خانه‌هایی با قیمت‌های چند ۱۰۰ میلیون تومانی معمولا حدود ۵۰ متر یا کمتر است.

این خانه‌های را می‌توان در محلات مختلفی چون، بلوار کشاورز، چینگر، ارتش، کهریزک، جوادیه، پردیس و محلاتی با سال‌های ساخت قدیمی و جدید پیدا کرد.

برخی از خانه‌های زیر یک میلیارد تومانی هم متعلق به پروژه مسکن مهر هستند.

افزایش معاملات آپارتمان در تهران / ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق کدامند؟

معاملات مسکن تهران در دی ۱۴۰۰ بر اساس اطلاعات بازار و داده‌های بانک مرکزی، رشد داشته است. اما ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق کدامند؟

داده‌های بانک مرکزی درباره معاملات مسکن در دی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۸٫۹ هزار واحد مسکونی افزایش یافت.

بر همین اساس تعداد اپارتمان‌های معامله شده در تهران نسبت به آذر ۱۴۰۰ حدود ۰٫۵ درصد افزایش و نسبت به دی ۹۹ حدود ۱۷۹ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران ۳۲٫۹ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱٫۱ درصد افزایش را ثبت کرده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در تهران دی ۱۴۰۰ نسبت به دی ۹۹ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس جدول منتشر شده از سمت بانک مرکزی در دی ۱۴۰۰ حجم معاملات خانه‌های مسکونی شش تا ۱۰ سال ساخت حدود سه درصد افزایش داشته است. در مقابل حجم معاملات خانه‌های زیر پنج سال ساخت حدود شش درصد کاهش داشته است.

بنابراین می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت مسکن در بازار، تقاضا برای خانه‌های نوساز کمتر شده است و خریداران به علت کاهش قدرت خرید به سمت خانه‌های شش تا ۱۰ سال ساخت رفته‌اند.

پیش از این منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن به تجارت‌نیوز از افزایش معاملات در ماه گذشته خبر داده و توضیح داده بود: بیش از ۵۰ درصد معاملات در تهران تا سقف دو میلیارد تومان انجام شده است. این مساله توان خرید در بین اغلب مردم را نشان می‌دهد.

غیبی از معاملات در مناطق پنج، ۱۰ و محلات جنوب منطقه دو تهران خبر داد و توضیح داد که این آمارها نشان دهنده آن است تقاضا در بازار وجود دارد اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

همچنین بر اساس گفته‌های این کارشناس بازار مسکن می‌توان گفت ثبات نسبی در حجم معاملات خانه‌هایی با عمر ۱۶ تا ۲۰ سال نسبت به دی سال گذشته به همان علت کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن بوده است.

قیمت مسکن

تغییرات قیمت مسکن در تهران / کدام منطقه بیشترین افزایش قیمت را داشت؟

بر اساس داده‌های بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در تهران در ماه گذشته افزایش داشت. کدام مناطق افزایش قیمت بیشتری را ثبت کردند؟

داده‌های بانک مرکزی حاکی از جهش ۳۳ درصدی تعداد معاملات املاک مسکونی تهران طی آذر ماه و ثبت کردن رکورد ۱۷ ماهه ۹۸۰۰ معامله املاک مسکونی در تهران است. همچنین موتور افزایش قیمت مسکن هنوز به طور جدی روشن نشده است و طی ماه قبل رشد ۱.۸ درصدی متوسط قیمت هر متر مربع املاک مسکونی در تهران ثبت شد.

داده‌های استخراج شده از آگهی‌های فروش آپارتمان در دیوار نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته، متوسط قیمت پیشنهادی برای فروش هر متر مربع آپارتمان مسکونی ۲ تا ۵ سال ساخت با رشد ۲.۴ درصدی همراه شده است.

همچنین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی ماه گذشته باز هم استقبال به خانه‌های تازه‌ساز با سن کمتر از ۵ سال کاهش یافته است. به طوری که سهم این دسته از خانه‌ها از کل معاملات تهران از ۴۳ درصد در آذر ۹۸ به ۳۳ درصد در آذر امسال رسیده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که در ماه گذشته رونق معاملات مسکن بیشتر به خاطر فعال شدن خریداران مصرفی در این بازار بوده است. رفتار سنتی خریداران مسکن نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بیشتر میل به خرید خانه‌های چند سال ساخت دارند؛ اما سرمایه‌گذاران عمدتا خانه‌های تازه‌ساز که نقدشوندگی بیشتری دارند را می‌خرند.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز از افزایش معاملات در ماه گذشته خبر داد و توضیح داد: بیش از ۵۰ درصد معاملات در تهران تا سقف دو میلیارد تومان انجام شده است. این مساله توان خرید در بین اغلب مردم را نشان می‌دهد.

غیبی از معاملات در مناطق پنج، ۱۰ و محلات جنوب منطقه دو تهران خبر داد و توضیح داد که این آمارها نشان دهنده آن است تقاضا در بازار وجود دارد اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

او بر این عقیده است که اگر وضعیت معیشتی بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش داشته باشد خریداران در بازار مسکن افزایش می‌یابد زیرا آمارها نشان دهنده وجود تقاضا در بازار اس.

این کارشناس بازار مسکن نزدیکی به عید و تمایل مردم برای تعویض و یا خرید خانه در این روزهای پایان سال را یکی از عوامل افزایش معاملات می‌داند.

در بازه یک ماهه متوسط قیمت خانه‌های ۲ تا ۵ سال ساخت آگهی شده در دیوار در منطقه ۶ با جهش ۶.۲ درصدی همراه شده که بیشترین رشد ماهانه مناطق محسوب می‌شود. نکته جالب توجه این است که به غیر از منطقه ۶، دیگر مناطقی که رشد قیمتی بالایی داشته‌اند همگی قیمت‌هایی کمتر از متوسط کل شهر داشته‌اند و اغلب جزو مناطق ارزان‌قیمت تهران قرار دارند.

 

قیمت مسکن

پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی به روستاییان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان و سود ۵.۵ درصد بوده و ضمانت آن به‌صورت سفته زنجیره‌ای سه نفره و بازپرداخت بیست‌ساله است.

 علی‌اکبر نیکزاد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از قول‌هایی که رئیس‌جمهور به مردم داده بودند این بود که سالیانه یک‌میلیون مسکن در سطح کشور ساخته شود که از این میزان ۲۰۰ هزار واحد در روستاها و ۸۰۰ هزار واحد در شهرهای کشور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۷ هزار و ۶۹۹ واحد در روستاهای کشور و ۵۴ هزار و ۳۳۸ واحد مسکونی در شهرهای کشور در حال ساخت است.

رئیس بنیاد مسکن کشور خاطرنشان کرد: تقسیم کاری که برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده این است که علاوه بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در شهرهای کشور بسازد.

نیکزاد اضافه کرد: از یک‌میلیون مسکنی که رئیس‌جمهور قولش را داده بودند ساخت ۴۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده که در مجموع ۲۱۲ هزار و ۳۷ واحد در حال ساخت داریم تا دو ماه تا پایان سال قطعاً تلاش ما این خواهد بود که مانده ۴۰۰ هزار واحد عملیات اجرایی آن را اجرایی کنیم و تا پایان سال ۴۰۰ هزار واحد از یک‌میلیون واحد را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به بازسازی، بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۱۰ نقطه کشور ستادهای بازسازی فعال دارد که ۶ نقطه از لحاظ زلزله و چهار نقطه به لحاظ سیل آسیب‌دیده بودند که در هر ۱۰ نقطه بنیاد مسکن با تمام امکانات خود در تلاش هست که این واحدها با وام و بلاعوض که دولت مصوب کرده بازسازی شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به مسکن روستایی، ادامه داد: مصوبه‌ای که به تائید رئیس‌جمهور رسید و ابلاغ شد این بود که وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان و سود ۵.۵ درصد بوده و ضمانت آن به‌صورت سفته زنجیره‌ای سه نفره و بازپرداخت بیست‌ساله است.

نیکزاد با بیان اینکه اقساط این وام یک‌میلیون و چهارصد هزار تومان خواهد شد، فزود: در حال حاضر این مصوبه حدود دو هفته بوده که روی میز بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه است و هماهنگی‌های که با ریاست بانک مرکزی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس برنامه بودجه کشور انجام‌شده قول داده شده که از اول هفته بعد به بانک‌های عامل سراسر کشور پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌قیمت پنج درصد ابلاغ شود تا از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

شهرهای جدید برای ثبت نام مسکن حمایتی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در شهرهای فاقد زمین، از زمین‌های شهرهای مجاور برای ساخت نهضت ملی مسکن استفاده می‌شود.

پروانه اصلانی در خصوص ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن و سایر متقاضیان در شهرهایی که سامانه باز شده اما تامین زمین انجام نشده است، گفت: در هر شهری که زمین تامین نشده باشد و ثبت نام انجام شود، متقاضیان در شهرهای مجاور ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس در هر شهری که زمین موجود نباشد در نزدیک‌ترین شهر مجاور به شرط تامین زمین، متقاضیان ساماندهی می‌شوند. ضرورتی وجود ندارد تا تامین مسکن در همان شهر باشد بلکه می‌توانیم در صورت عدم تامین زمین در شهرهای مجاور متقاضیان را ساماندهی کنیم که این موضوع به اطلاع متقاضیان می‌رسد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: در سامانه نهضت ملی مسکن اطلاعیه‌ای در خصوص تامین نشدن اراضی در شهر مورد تقاضا وجود دارد و شهرهایی که تامین مسکن در آنها انجام می‌شود نیز آمده است.

اصلانی بیان‌داشت: متقاضیان وقتی وارد سامانه می‌شوند و درصدد انتخاب شهر برمی‌آیند حتما اطلاعیه‌ای برای آنها باز می‌شود تا شرایط ثبت‌نام را مطالعه و سپس اقدام به انتخاب شهر کنند.

وی در خصوص انجام پالایش‌های ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: تقریبا پالایش‌ها به شکل آنلاین انجام شده است. تعدادی ثبت نام هم وجود دارد که شرایط آنان هنوز احراز نشده است.

به گفته این مسوول، به محض ثبت نام متقاضیان به صورت سیستمی سه شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، فاقد مالکیت خصوصی و عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب انجام می‌شود و در نهایت در مدت ۲ تا سه روز وارد کارتابل متولیان اجرا می‌شود.

شهرهای جدید برای ثبت نام مسکن حمایتی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در شهرهای فاقد زمین، از زمین‌های شهرهای مجاور برای ساخت نهضت ملی مسکن استفاده می‌شود.

 پروانه اصلانی در خصوص ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن و سایر متقاضیان در شهرهایی که سامانه باز شده اما تامین زمین انجام نشده است، گفت: در هر شهری که زمین تامین نشده باشد و ثبت نام انجام شود، متقاضیان در شهرهای مجاور ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس در هر شهری که زمین موجود نباشد در نزدیک‌ترین شهر مجاور به شرط تامین زمین، متقاضیان ساماندهی می‌شوند. ضرورتی وجود ندارد تا تامین مسکن در همان شهر باشد بلکه می‌توانیم در صورت عدم تامین زمین در شهرهای مجاور متقاضیان را ساماندهی کنیم که این موضوع به اطلاع متقاضیان می‌رسد.

قیمت مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: در سامانه نهضت ملی مسکن اطلاعیه‌ای در خصوص تامین نشدن اراضی در شهر مورد تقاضا وجود دارد و شهرهایی که تامین مسکن در آنها انجام می‌شود نیز آمده است.

اصلانی بیان‌داشت: متقاضیان وقتی وارد سامانه می‌شوند و درصدد انتخاب شهر برمی‌آیند حتما اطلاعیه‌ای برای آنها باز می‌شود تا شرایط ثبت‌نام را مطالعه و سپس اقدام به انتخاب شهر کنند.

وی در خصوص انجام پالایش‌های ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: تقریبا پالایش‌ها به شکل آنلاین انجام شده است. تعدادی ثبت نام هم وجود دارد که شرایط آنان هنوز احراز نشده است.

به گفته این مسوول، به محض ثبت نام متقاضیان به صورت سیستمی سه شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، فاقد مالکیت خصوصی و عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب انجام می‌شود و در نهایت در مدت ۲ تا سه روز وارد کارتابل متولیان اجرا می‌شود.

وی، بررسی شرط چهارم را که سابقه پنج سال سکونت است را مربوط به استان‌ها دانست و گفت: در خصوص سابقه سکونت پنج ساله نیز متقاضیان پالایش شده به کارتابل استان‌ها ارجاع شدند تا صحت این مورد نیز پالایش شود.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است. متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند. همچنین هم اکنون سامانه نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن باز شده است و تا ۲۰ بهمن می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

ثبت‌نام بانوان مجرد در نهضت ملی مسکن

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی گفت: زنان مطلقه مانعی برای ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن ندارند.

 بانوان مجرد با چه شرایطی می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند؟

آنطور که تسنیم گزارش داده، پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی استقبال از نهضت ملی مسکن را خوب ارزیابی کرد و با اشاره به ثبت‌نام حدود ۲٫۷ میلیون نفر در این طرح، گفت: خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند؛ این افراد باید سابقه سکونت پنج‌ساله را در شهر مورد تقاضای خود داشته باشند.

وی‌ با اشاره به امکان ثبت‌نام مجردهای ۲۳ تا ۴۵ سال، افزود: این دسته از مجردان اکنون امکان ثبت‌نام دارند و تا هنگام واگذاری زمین باید بر اساس تکلیف قانون رفتار شود چرا که این اقدام با هدف تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده انجام شده است، با این حال افراد متأهل، زنان خودسرپرست، زنان مطللقه و نخبگان علمی با معرفی بنیاد نخبگان و بیماران خاص با معرفی از وزارت بهداشت نیاز به ارائه شرط تأهل ندارند.

ماجرای پیامک خانه خالی چه بود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیامک‌هایی که در روزهای اخیر به برخی مالکان ارسال شده آخرین مرحله خوداظهاری است و مربوط به کسانی می‌شود که اطلاعات سکونتی‌شان در سامانه موجود نیست و به همین دلیل خانه خالی تلقی شده‌اند؛ بنابراین اگر تا پایان ماه جاری نسبت به تعیین وضعیت سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام نکنند به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ حدود ۱.۳ میلیون واحد خالی از سکنه را شناسایی کردیم و با وجود فراخوانهایی که برای خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان دادیم، برخی افراد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام نکردند. البته برخی تغییرات نیز با خوداظهاری افراد صورت گرفت و این رقم ۱.۳ میلیون دائما به‌روز می‌شود. هموطنان باید اگر تغییری از نظر خرید و فروش یا اجاره واحد آنها صورت گرفته در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir درج کنند؛ در غیر این صورت مبنای ما خالی بودن واحد مذکور است.

وی افزود: هم‌اکنون اطلاعات سکونتی بیش از ۶۰ میلیون نفر از هموطنان در سامانه وجود دارد و قابل رصد است. اما تعدادی که اخیرا برای آنها پیامک ارسال شده کسانی هستند که اطلاعاتشان موجود نیست و در واقع وضعیت سکونت آنها درج نشده است.

به گفته محمودزاده، اگر مالکان واحدهای مذکور تا قبل از پایان ماه جاری که آخرین مرحله اخذ خوداظهاری است نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام نکنند، واحد آنها به عنوان خانه خالی تلقی و برای اعمال مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود. هموطنان اگر واحد مذکور را خرید و فروش کرده یا اجاره داده‌اند باید مستندات آن را در سامانه ثبت کنند.

وی درخصوص شائبه اختلاف وزارت راه و شهرسازی با سازمان امور مالیاتی بر سر نحوه معرفی خانه‌های خالی گفت: حدود دو هفته قبل جلسه‌ای با مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتیم و این هماهنگی صورت گرفت تا بر اساس فهرستی که تا ما تا پایان دی‌ماه به آنها ارایه می‌دهیم موضوع مالیات خانه‌های خالی محقق شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع که عنوان می شود به برخی مالکان پیامک اشتباهی خانه خالی ارسال شده است تصریح کرد: اشتباهی در کار نیست. با توجه به اینکه این افراد از خوداظهاری امتناع کرده‌اند برداشت این است خانه آنها خالی است. در متن پیامک نیز آمده که وضعیت املاک خود را تعیین تکلیف کنند.

محمودزاده تصریح کرد: کسانی که پیامکی برای آنها نیامده عمدتا جزو ۶۰ میلیون نفری هستند که اطلاعات سکونتی‌شان موجود است. بعد از سال ۱۳۹۵ که اسناد تک برگی شده اطلاعات نقل و انتقالات به ثبت می‌رسد و به سهولت قابل دسترس شده است. کسانی که اخیرا برای آنها پیامک ارسال شده جزو کسانی هستند که اطلاعات ثبتی آنها موجود نیست.

قیمت مسکن

بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

آیا مسکن در حاشیه شهر گران شده است؟

مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها رونق گرفته است. همین مساله باعث شده خرید و فروش مسکن در حاشیه‌های تهران از جمله کرج رونق بگیرد. آیا مسکن در حاشیه شهر گران شده است؟

 گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد ۱۸۲ هزار نفر شاغل روستایی بیکار شدند. در مقابل اما ۳۰۵ هزار نفر در شهر شاغل شدند. این احتمال وجود دارد برخی از روستاییان به شهر یا حاشیه شهرها مهاجرت کرده باشند. با این وجود آیا قیمت مسکن در حاشیه شهرها تغییر کرده است؟

در همین مورد رئیس اتحادیه املاک کرج از رونق خرید و فروش مسکن در حاشیه‌های این شهر خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه بازار مسکن به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها راکد است اما در حاشیه کرج به دلیل متراژهای کوچک و قیمت مناسب خانه‌ها خرید و فروش رونق دارد.

محمد قمی به تجارت‌نیوز توضیح داد: بیشتر متقاضیان خرید خانه در کرج و حاشیه‌ها جنوبی‌ از جمله خوزستانی هستند. در یک سال اخیر، موج مهاجرت جنوبی‌ها به دلیل بیکاری زیاد شده است.

او گفت: کیان‌مهر، مهدی آباد و قزل‌حصار مناطق حاشیه‌ای کرج است که عموما قیمت خانه در این مناطق متری چهار تا پنج میلیون تومان است. البته علت ارزانی این خانه‌ها به قولنامه‌ای بودن آنها بر می‎‌گردد.

قمی با اشاره به وضعیت بازار گفت: در مرکز کرج خرید و فروش خانه راکد است. با توجه به رکود بازار در برخی مناطق مسکن حدود ۲۰ درصد ارزان شده است.

گویا رکود در بازار آهن هم ادامه دارد. عدم تقاضا برای ساخت مسکن باعث شده خریداران آهن از بازار عقب‌نشینی کنند.

پیش از ایت، محمدصادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره اتحادیه آهن فروشان گفته بود: باوجود کاهش قیمت تیر آهن و میلگرد، تقاضایی برای خرید این دو کالا وجود ندارد. بازار آهن راکد است و خریداران فعلا عقب‌نشینی کرده‌اند چون احتمالا منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات و کاهش بیشتر قیمت میلگرد و آهن هستند.

موج جدید تقاضا در بازار مسکن؟

این اتفاق، هزینه وام مسکن را کاهش داد اما نکته آن جاست که این کاهش هزینه تا کجا دوام خواهد داشت؟ در همین رابطه برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند دوباره موج جدیدی از تقاضا در بازار شکل خواهد گرفت که موجب افزایش هزینه وام خواهد شد.

در روز ۱۹ دی ماه هزینه اوراق تسه در بازار مسکن ۱۱۱ هزار تومان به دست آمد که هزینه وام را برای مجردین درصورت استفاده از تسهیلات به ۳۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان و بدون استفاده از تسهیلات به ۶۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسانید.

هزینه وام مسکن برای متاهلین نیز در این روز برابر با ۵۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده که درصورت عدم استفاده از تسهیلات دو برابر این رقم یعنی ۱۰۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد بود.

از آن جا که مشتریان این بازار دو هزینه را برای دریافت وام باید پرداخت کنند در نتیجه نرخ سود وام مسکن برای آن ها از میزان اسمی خود جدا شده و متناسب با هزینه اوراق تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روز ۱۹ دی ماه در صورت استفاده از تسهیلات برابر با ۲۱٫۶۵ درصد و در صورت عدم استفاده از این تسهیلات معادل با ۲۴٫۷ درصد خواهد بود.

قیمت مسکن

قیمت مسکن

شرایط ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن در طرح نهضت ملی مسکن

ساختمان وزارت راه و شهرسازی معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای جزییات ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن را در سامانه نهضت ملی مسکن اعلام کرد.

 معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای جزئیات ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن در طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در راستای حمایت و تسهیل در ازدواج جوانان، ثبت نام مردان مجرد متقاضی در طرح­ های حمایتی تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی صورت می‌پذیرد. متقاضیان می توانند از ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ با مراجعه به سامانه نهضت ملی مسکن به آدرس: saman.mrud.ir https:// نسبت به ثبت‌نام (بر اساس شرایط اعلامی ذیل) اقدام کنند.

قیمت مسکن

شرایط ثبت نام برای متقاضیان بدین شرح است:

شرایط عمومی ثبت‌­نام اولیه:

-امکان ثبت‌نام صرفاً برای متقاضیان مرد مجرد (بین ۲۳ سال تمام تا ۴۴ سال تمام) مجاز است.

– داشتن حداقل ۲۳ سال تمام سن در هنگام ثبت­‌نام.

– نداشتن سابقه مالکیت مسکن و یا زمین با کاربری مسکونی براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی.

– عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی (دارا بودن فرم “ج” سبز) از تاریخ اول فروردین ۱۳۵۷.

در تبصره ۱ آمده است: همسر متقاضی در هنگام تحویل واحد باید حائز شرایط قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، آئین­‌نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن باشد (فاقد مالکیت خصوصی و دارای فرم “ج” سبز) باشد.

در تبصره ۲ نیز تصریح شده است: در صورتیکه فرد پس از تحویل واحد مسکونی از همسر خود جدا شود (طلاق بگیرد) فرم “ج” هر دو زوج تا پنج سال پس از وقوع طلاق قرمز باقی خواهد ماند و در این مقطع زمانی (پنج سال پس از وقوع طلاق) امکان استفاده از تسهیلات دولتی مسکن را نخواهد داشت. فرم “ج” زوج یا زوجه‌ای که مالک واحد مسکونی موضوع این دستورالعمل است، قرمز باقی می‌ماند.

-دارا بودن سابقه سکونت در شهر محل تقاضا براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی.

-ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر تحویل عقدنامه ازدواج رسمی قبل از انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی.

شرایط انعقاد قرارداد و تحویل واحد مسکونی به متقاضی:

۱.در اتصال کلیه متقاضیان ثبت‌نامی به پروژه‌­ها و تحویل واحدها اولویت با متقاضیان متاهل است. اولویت‌­بندی متقاضیان در هر استان/شهر براساس شاخص‌­هایی که متعاقباً اعلام می‌­شود از جمله تعداد متقاضیان واجد شرایط و امکانات موجود در هر استان/شهر و… انجام می‌شود.

چگونه وام مسکن بگیریم؟

یکی از تسهیلاتی که برای ساخت یا خرید خانه در نظر گرفته شده، اوراق مسکن (تسه) است که میزان آن متناسب با شرایط افراد (تجرد، تاهل و محل زندگی) و قیمت آن متناسب با عرضه و تقاضای بازار، متفاوت است و برای اخذ آن افراد میتوانند از طریق فرابورس اقدام به خرید اوراق کنند.

اوراق تسهیلات مسکن یا همان تسه وامی است که برای خرید ملک یا زمین گرفته می‌شود. این اوراق توسط بانک مسکن منتشر و در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد. بر این اساس وام گیرنده برای خرید یا نگهداری خانه یا ساخت و تعمیر املاک و مستغلات از آن استفاده می‌کند و موافقت می‌کند با گذشت زمان، معمولاً در یک سری پرداخت‌های منظم، آن را بازپرداخت کند. در این مدت ملک به عنوان وثیقه برای تأمین وام عمل می‌کند.

برای خرید این اوراق، متقاضی باید با دریافت یک کد بورسی از کارگزاری اقدام به خرید این اوراق کند. به عنوان کارمزد معاملات درصدی از حساب سرمایه‌گذار به هنگام خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن از حساب سرمایه‌گذار کسر می‌شود. همچنین فرد میتواند با مراجعه به شعب بانک مسکن، برای خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن اقدام کند.

بانک مسکن هر ماه اوراق جداگانه‌ای منتشر می‌کند که قیمت این اوراق با یکدیگر متفاوت است. روی نماد معاملاتی این اوراق، نام ماه و دو رقم آخر سال صدور را شاهد هستیم که تاریخ انتشار و فرصت استفاده از اوراق را نشان می‌دهد. برای مثال تسه ۹۹۰۵ یعنی بانک در مردادماه سال ۹۹ این ورق را منتشر کرده است. هرچه به تاریخ انقضا و سررسید اوراق نزدیک‌تر شویم، قیمت خرید اوراق ارزان‌تر و هرچه تاریخ انتشار اوراق جدیدتر باشد قیمت آن گران‌تر است.

زمان استفاده از اوراق مهم است. اگر فرد بلافاصله قصد استفاده از اوراق خریداری شده خود را دارد، می‌تواند ارزان‌ترین اوراق موجود در بازار سرمایه را خریداری کند. ارزان‌ترین اوراق، اوراقی هستند که زمان کمی به ابطال آن‌ها باقی مانده است. با توجه به اینکه کارکرد اوراق خریداری شده در بازار، هیچ تفاوتی با هم ندارد تنها نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که فرصت استفاده از اوراق خریداری شده را با توجه به مدت زمانی که ممکن است به‌واسطه کارهای بانکی صرف شود، وجود داشته باشد. مهلت انقضا اوراق از زمان انتشار تا دو سال بعد از آن است، بعد از گذشت دو سال از تاریخ انتشار اوراق ابطال می‌شوند و امکان دریافت وام دیگر وجود ندارد.

قیمت مسکن

بنابراین به زبان ساده پس از آنکه مشخص شد ملک مورد نظر شرایط اخذ وام را دارد، فرد اوراق را خریداری کرده که در پرتفو قابل مشاهده است، در واقع اوراق بر اساس کد ملی فرد صادر می شود و بانک مسکن بر اساس تعداد اوراقی که فرد خریداری کرده است، چک را صادر میکند. پس از آن خریدار، فروشنده و نماینده بانک برای انتقال سند به دفترخانه مراجعه کرده و نماینده بانک چک را به فروشنده تحویل میدهد و خانه تا زمان پایان پرداخت اقساط در رهن بانک باقی می ماند.

همانطور که ذکر شد میزان و قیمت اوراق متفاوت است. برای مثال مجردهای ساکن پایتخت ۲۴۰ و متاهل های پایتخت نشین نیز میتوانند ۴۸۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت آن نیز بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. برای مثال طبق آخرین قیمت ها، تسه دی ماه سال ۱۳۹۸، ۹۴ هزار و ۴۰۰ و تسه آذرماه ۱۴۰۰، ۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارند.

جزئیات اقساط وام طرح جهش مسکن

جزئیات اقساط وام طرح جهش مسکن در تهران و کلان شهرها اعلام شد. اقساط این وام برای قشرهای کم درآمد تا بیش از ۵۰ درصد نیز کاهش می‌یابد.

 هر دهک از مردم تسهیلات وام مسکن خود را با چه میزان سود پرداخت می‌کنند؟

آنگونه که روزنامه خراسان نوشته است، مهلت ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرهایی که از ۲۸ مهر بازگشایی شده بود، ۱۵ دی به پایان رسیده و هم اینک امکان ثبت نام در دیگر شهرها که به مرور اضافه شده اند (به مدت دو ماه از آغاز نام نویسی) وجود دارد. همچنین از ۲۰ دی، ثبت نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در بیش از ۷۰۰ شهر آغاز خواهد شد.

در این حال، وزارت راه و شهرسازی، جزئیات بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن را منتشر کرده است که نشان می دهد در صورت تامین منابع یارانه سود این تسهیلات، اقساط آن برای قشرهای کم درآمد تا بیش از ۵۰ درصد نیز کاهش می‌یابد.

وزارت راه در گزارشی، جزئیات تسهیلات و اقساط طرح نهضت ملی مسکن را تشریح کرده و آورده است: دولت برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و حمایت از این قشرها پرداخت یارانه سود تسهیلات را در نظر گرفته است که وزارت راه و شهرسازی هم اکنون مجدانه پیگیر تأمین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود قشرهای کم‌درآمد جامعه است.

قیمت مسکن

بر این اساس و در صورت تأمین این منابع، اقساط تسهیلات در نرخ‌های سود متفاوت برای دهک‌های متفاوت درآمدی به شرح جدول شماره یک است.طبق اعلام وزارت راه، مجموع دوران مشارکت مدنی (ساخت) و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر ۲۰ سال (حداکثر سه سال مشارکت مدنی) است. پس از دوران مشارکت مدنی، اصل و سود دوران مشارکت مدنی تسهیلات اعطایی، قابل تقسیط به متقاضی خواهد بود.

گزارش وزارت راه در ادامه، به تشریح ویژگی های مثبت طرح نهضت ملی مسکن برای خانوارها پرداخته است که جزئیات بیشتری از چگونگی پرداخت آورده و اقساط توسط خانوارها را نیز نشان می دهد. بر این اساس، اطلاعات سامانه املاک نشان می‌دهد که در پایان آذر امسال، اجاره‌بهای هر مترمربع در شهر تهران معادل ۸۴ هزار تومان در نتیجه اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری در این شهر حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

از این رو پرداخت اقساط تسهیلاتی برای ساخت مسکن کمتر از هزینه اجاره یک واحد مسکونی برای زندگی خواهد بود با این تفاوت که پرداخت اقساط منجر به خانه‌دار شدن خانوار خواهد شد.

این جزئیات در حالی منتشر شده است که پیش از این، وزیر راه و شهرسازی از امکان پرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی (صعودی) خبر داده بود.

در این خصوص به گزارش خبرگزاری مهر، علمداری، عضو هیئت مدیره بانک مسکن، مبلغ اقساط در حالت پلکانی برای تهران و کلان شهرها را به صورت جدول شماره ۲بیان کرده است.

مجردهای متقاضی مسکن ملی خانه‌‌‌دار می‌شوند

در صورتیکه آقایان مجرد پس از تحویل واحدهای ملی مسکن همچنان مجرد باشند واحدهای مذکور را با قیمت روز تحویل می‌گیرند.

 تاهل یکی از شروط اصلی تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن به آقایان مجرد است، اما در صورتیکه آقایان همچنان مجرد بمانند چه اتفاقی برای خانه‌های ثبت‌نامی می‌افتد؟

آن طور که تسنیم گزارش داده، قرار است از دوشنبه آینده ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ ثبت‌نام آقایان مجرد در نهضت ملی مسکن آغاز شود. محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه گذشته با اشاره به ثبت‌نام ۲ میلیون و ۴۵۶ هزار خانوار در نهضت ملی مسکن،‌ گفته بود تمامی این متقاضیان به‌جز حدود ۱۰۰ هزار نفر پالایش شده‌اند.

قیمت مسکن

وی با بیان این‌که فهرست متقاضیان پالایش‌شده به کارتابل استان‌ها و سازمان‌های مربوط ارسال شده است،‌ افزود: پس از این مرحله،‌کنترل فیزیکی مدارک و شرط پنجم یعنی سکونت ۵ سال بررسی می‌شود.

 

پرسش و پاسخ

  • قیمت مسکن در تهران به چه صورت است؟
    قیمت مسکن در تهران افزایش شدیدی یافته است
  • قیمت مسکن در حاشیه تهران چگونه است؟
    قیمت مسکن در حاشیه تهران هم افزایش شدیدی داشته است

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها