کد خبر: 626643
تاریخ انتشار :

ماجرای یک طرح جنجالی که یکباره ناپدید شد!

آرمان ملی: همه منتظر بودند تا نتیجه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی روز گذشته در مجلس مطرح شود، اما چنین نشد.

ماجرای یک طرح جنجالی که یکباره ناپدید شد!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 پیش از این بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون‌اساسی در دستورکار هفته جاری مجلس قرار داشت که انتشار مواردی از این طرح در برخی رسانه‌ها انتقادات زیادی را نسبت به آن برانگیخت. دیروز سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده، گفت: این طرح در جلسه علنی امروز مجلس مطرح نخواهد شد. سیدنظام‌الدین موسوی اظهار کرد: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده، بلکه در نوبت دستور کار قرار دارد، ولی «امروز» نوبت به بررسی آن نرسید. وی افزود: روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح می‌شود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام می‌شود به‌خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمی‌شوند. موسوی در پایان اضافه کرد: این طرح به جلسات آینده مجلس موکول خواهد شد. مشخص و واضح است که قالیباف و همفکرانش با ادله درست، نمایندگان را از پیگیری طرح در روز گذشته منصرف کردند  چنانکه در 8 تیر‌ماه هم مشابه چنین طرحی مطرح شد که یک چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف عنوان کرد: طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی با نظر قالیباف از دستورکار مجلس خارج شده است.  محمدصالح مفتاح در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت «قالیباف در جمع روسای کمیسیون‌های مجلس گفت فقط موضوعات اضطراری و ضروری باید در دستور کار مجلس باشد .‌طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شد. 

 قالیباف مخالف است

عدم بررسی این طرح در مجلس دلایل مهمتری داشت و آن هم عدم موافقت قالیباف با طرح این موضوع در مجلس بود؛ چرا‌که آنان با آگاهی از دیدگاه جامعه و خواست مردم تمایلی به ایجاد شائبه در راستای محدودسازی دسترسی به فضای مجازی نداشته و ندارند که این موضوع از توئیت چندی پیش رئیس‌مجلس مشخص است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در توئیتی به طرح ساماندهی (فیلتر) فضای مجازی در توئیتر واکنش نشان داد و نوشت: «باید از تمامی ظرفیت‌های قانون‌گذاری و اجرایی کشور برای توانمندکردن مردم در فضای مجازی با تاکید بر اقتصاد دیجیتال و ارائه خدمات نوین استفاده کرد. رویکرد مجلس یازدهم در مواجهه با فضای مجازی، تأکید بر فرصت‌محوری در این فضا به جای تهدیدانگاری است. فرصت‌ها را بدون سیاسی‌کاری دریابیم.» یاران قالیباف هم همسو با او مخالفت‌شان را با این طرح اعلام کردند؛ به‌عنوان نمونه مجتبی توانگر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر قرعه به نام‌ بنده باشد می‌گویم؛ ‌این طرح هیچ ربطی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر  ساماندهی 

 بیانیه‌ها و نامه‌های مخالفت تکراری

تدبیر قالیباف سبب شد تا طرح صیانت از فضای مجازی دیروز در مجلس طرح نشود و رئیس مجلس مانند تیرماه توانست با ادله درست نمایندگان را قانع به عدم‌بررسی این طرح کند. از سوی دیگر رئیس‌مجلس نشان داد که به همکاری با دولت و وزارت ارتباطات، بی‌اهمیت نیست چنانکه نامه روز یکشنبه آذری‌جهرمی را هم مدنظر قرار داد.  وزیر ارتباطات در نامه‌ای به رئیس مجلس و رئیس‌جمهور آینده به جزئیات کامل اشکالات طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، به صورت مشخص عنوان کرد که «اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی ضمن محدودسازی کاربران در دسترسی آزاد به اطلاعات، باعث کمرنگ شدن دولت در تصمیم‌گیری‌های فضای مجازی و همچنین حذف و بی‌اثر کردن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد.» به باور آذری‌جهرمی اجرای این طرح خود معضلی جدید در اعتماد‌سازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت. او در هر دو نامه از رئیس‌جمهوری آینده و رئیس‌مجلس خواسته است که طرح صیانت از کاربران در دولت سیزدهم و با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه مجدد بررسی شود.» همچنین ۴۸ کسب و کار دیجیتال، در بیانیه‌ای با ابراز مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی، خواهان تجدید‌نظر در رابطه با مطرح‌شدن این طرح در مجلس و توقف آن شدند؛ البته قالیباف فارغ از این نامه و بیانیه‌ها، در گذشته بارها نشان داده بود که از اثرات محدودسازی فضای مجازی در جامعه آگاه است و تن به تصویب طرحی در این راستا نخواهد داد. رئیس‌مجلس روز گذشته تلاش کرد تا طرح صیانت از فضای مجازی در شرایطی مسکوت بماند که نه از اقتدار مجلس کاسته شود و نه تصمیمی بر‌خلاف خواست ملت اتخاذ شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها