کد خبر: 627300
تاریخ انتشار :

گفت‌وگو با علی‌محمد نمازی:

رئیسی و سرنوشتی مثل دولت احمدی‌نژاد

نمازی اصلی‌ترین مشکل رئیسی را سهم‌خواهی و اختلافاتی که در پی آن ایجاد می‌شود دانست و پیش‌بینی کرد که این دولت از نظر تعامل با اصولگرایان سرنوشتی شبیه دولت احمدی‌نژاد داشته باشد.

رئیسی و سرنوشتی مثل دولت احمدی‌نژاد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز،  رئیس جمهور منتخب در آستانه ورود به پاستور است و از هفته آتی رسما مسئول امور اجرایی کشور خواهد بود. راه سختی هم در پیش دارد چراکه هم خودش کلی وعده و وعید داده و هم شرایط موجود که ناشی از عوامل درونی و بیرونی بسیاری است، حجم قابل توجهی از انتظارات مردمی را پیش روی او قرار داده است. حال باید منتظر ماند و دید که رئیسی و همکارانش در دولت چطور از پس این مهم برخواهند آمد. گام اول برای حل مشکلات کشور و پاسخگویی به مطالبات مردم طبیعتا شناخت مسائل و برآورد صحیح از وضعیت موجود است. برای همین هم قبل از آنکه لیست مطالبات از رئیسی را بنویسیم باید فهرستی از مشکلات وی تهیه کرده و به این سوال پاسخ دهیم که اصلی‌ترین چالش وی چیست؟ مشکلات و اوضاع بهم‌ریخته معیشت مردم؟ مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای؟ ترمیم سرمایه اجتماعی و رفع نارضایتی‌هایی که اخیرا نمود پیدا کرده و یا مسائل دیگری در سیاست داخلی؟

به گفته برخی از کارشناسان یکی از اصلی‌ترین مشکلات رئیسی آن است که برخلاف تصور خیلی‌ها او زین پس با حجم بسیاری از انتقادات دست به گریبان خواهد شد.  درست است که یکدستی حاکمیت از جهاتی برای پیشبرد امور سودمند است اما ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم روی کار آمدن رئیسی به معنی یک دست شدن حاکمیت بدون و وی بدون هیچ مخالفت داخلی به اداره کشور خواهد پرداخت. 

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که بخشی از اصولگرایان اگرچه تا قبل از انتخابات حامی رئیسی بودند، از این به بعد، نقش منتقد دولت را می‌گیرند. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: « طبیعت کار سیاسی آن است که وقتی انتخابات در پیش است، فعالان سیاسی با اشتراک نظر تا مرحله پیروزی کنار هم هستند اما بعد از پیروز اختلافات بروز می‌کند.»

وی توضیح داد: «منشا این اختلافات موارد متفاوتی دارد. یکی از این موارد نیز اختلاف سلیقه بر سر راه و روش و شیوه اداره کشور است. این موضوع البته خودش دو بخش دارد. ادعاهایی که مطرح می‌شود یا صادقانه است و یا خیر. منشا برخی از اختلافات نیز سهم‌خواهی است. به هرحال وقتی پیروزی حاصل شود همه دست اندرکاران انتظار دارند که همه در هیات حاکمه یا دولت نقش داشته و با توجه به تخصص خود وزیر، معاون رئیس جمهور و ... شوند. ظرفیت هم مشخص است یعنی تعداد وزرا و معاونان بیست و چند نفر است اما در جریان مبارزات انتخاباتی عده زیادی حضور داشته اند و هم در این جایگاه‌ها جا نمی‌شوند.».

نمازی افزود: « به خصوص در کشورهایی که مثل ایران در جریان انتخابات کارکرد حزبی حاکم نباشد، افراد بعد از انتخابات مدعی هستند که سهم بیشتری در پیروزی داشته‌اند و باید سهم بیشتری داشته باشند. هر کدام از این‌ها نیز مدعی است که از دیگران شایسته‌تر است. در این شرایط سهم‌خواهی نقش بسیاری مهمی دارد و قطعا موجب اختلافات می‌شود».

وی تاکید کرد: «بروز اختلافات در پی سهم‌خواهی‌های بعد از انتخابات آن جبهه یک نواخت و یکدستی که برای موفقیت رئیس جمهور فعالیت می‌کرد را از بین می‌برد و این یکی از معضلات اصلی دولت رئیسی خواهد بود».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «هرچه جلوتر برویم اختلافات بیشتری بروز می‌کند» گفت: «به خصوص زمانی که رئیس جمهور یا هیات دولت موفق نشود به شعارها و برنامه‌هایی که اعلام کرده است دست یابد. در این شرایط کسانی که از کابینه بیرون مانده‌اند بیشتر مخالفت خواهند کرد. هیچ تضمینی هم نیست که بگوییم که دولت رئیسی با این مشکلات مواجه نمی‌شود».

وی توضیح داد: «دقت داشته باشید که وقتی احمدی‌نژاد در دولت اول انتخاب شد وحدت و رقابت انتخاباتی خیلی بیشتر از انتخابات اخیر بود. در آن شرایط افرادی که به احمدی‌نژاد کمک کردند حق بیشتری برای تاکید بر کمک‌های خود در جریان رقابت‌ها داشتند. این دوره اما رقابت به قدری شدید نبود که حامیان رئیسی حرف چندانی برای گفتن داشته باشند و حمایت خود را خیلی موثر بدانند. دیدیم که حتی احمدی‌نژاد طی هشت سال ناگزیر شد مدام وزرای خود را تغییر دهد و در دولت دوم اختلافات بسیاری با اصولگرایان داشت. لذا در این دوره از ریاست جمهوری نیز با وضعیت مشابهی مواجه خواهیم شد». 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها