کد خبر: 627809
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

لیست نسبتا قطعی کابینه

سیدابراهیم رئیسی امروز کابینه پیشنهادی خود را معرفی می‌کند و این درحالی است که تکلیف برخی از مناصب هنوز مشخص نیست.

لیست نسبتا قطعی کابینه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – سید ابراهیم رئیسی که حالا دیگر سوگند هم خورده باید برای شروع فعالیت دولت خود باید همکارانش را مشخص و برایشان از مجلس رای اعتماد بگیرد. آنطور هم که اعلام شده صبح امروز این کار را خواهد کرد. گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای پیشنهادی او همچنان ادامه دارد و بسیاری از اسامی تقریبا قطعی شده است. مثلا طبق اخبار غیر رسمی تکلیف معاون اولی مشخص و محمد مخبر برای این جایگاه برگزیده شده است. تا کنون این موضوع چندین بار تکذیب شده اما علی‌رغم این تکذیب‌کردن‌ها می‌توان گفت که انتخاب او قطعی است. 

تیم اقتصادی

این طور که به نظر می‌رسد تیم اقتصادی رئیسی با تغییرات دقیقه نودی همراه خواهد بود زیرا اسامی که تا کنون مطرح بود، طی روزهای گذشته با تغییراتی همراه شده است. اینطور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند این تغییرات ناشی از رقابت فرهاد رهبر و محمد مخبر است. گویا فرهاد رهبر به سازمان برنامه و بودجه خواهد رفت. این انتخاب اما مانع از آن می‌شود که محمد مخبر که از نگاه رئیسی در ستاد اجرایی فرمان امام مدیریت اقتصادی مناسبی داشته است، فرمانده اقتصادی رئیسی شود و قطعا چالش‌هایی با فرهاد رهبر خواهد داشت. چالش‌هایی که همین ابتدای کار و در انتخاب سایر گزینه‌های اقتصادی دولت خودش را نشان داده است. گفته می‌شود که مخبر عموما بر چهره‌هایی که در دولت دوم محمود احمدی نژاد نقش محوری داشتند، تاکید دارد و رهبر دنبال آنهایی است که در دولت اول احمدی نژاد بودند.

وزارت خارجه

چالش‌های موجود در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای سبب شده که همچنان وزارت خارجه یکی از مورد توجه‌ترین وزارتخانه‌ها باشد. نطق رئیسی در روز تحلیف و تاکیدش بر تعامل و رفع تحریم و ... هم ثابت کرد که او نگاه ویژه‌ای به این عرصه دارد. درباره وزیر خارجه او نیز انگار تکلیف روشن شده است. حضور حسین امیرعبداللهیان در کنار رئیسی طی چند دیدار دیپلماتیک اخیر تحلیل‌گران و رسانه‌ها را به این نتیجه رسانده است که او جایگزین ظریف خواهد بود. توییت‌های این گزینه وزارت خارجه نیز گمانه مورد بحث را تقویت کرده است. به خصوص وقتی نوشت: « مذاکره با آمریکا هرگز تابو نبوده است دهها ملاقات وزرای خارجه دو کشور در برجام و سه دور مذاکره در بغداد که من هم در آن حضور داشتم از آن جمله است.مشکل، مذاکره نیست بلکه رفتار قلدرمآبانه، جنایات بزرگ و بدعهدی های مکرر آمریکا است. موقع شناسی و اقتدار دو رکن هر مذاکره دیپلماتیک است.»

این یعنی آقایان علی باقری کنی و مهدی صفری که پیش‌تر به عنوان گزینه‌های جدی وزارت خارجه مطرح بودند از فهرست رئیسی خط خورده‌اند.

وزارت اطلاعات

بر اساس آخرین گمانه‌‌زنی‌ها حجت‌الاسلام خطیب نیز انتخاب رئیسی برای وزارت اطلاعات است. حضور او در مراسم تحلیف درستی خبری که چند روز قبل «نامه نیوز» در این رابطه منتشر کرده بود را تا حدی ثابت کرد. همکاری رئیسی و وی به قوه قضاییه برمی‌گردد. به هرحال حجت الاسلام خطیب از سال 91 تا 98 رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بود. 

وزارت کشور

وزارت کشور دولت رئیسی اما آنطور که چند روز قبل «خبرآنلاین» نوشته بود به صولت مرتضوی خواهد رسید. پیش از این برای این وزارت خانه نیز گزینه‌های دیگر مطرح بود. مثلا علیرضا زاکانی که در انتخابات 1400 نقش پوششی را برای رئیسی ایفا کرد اما بعدتر شنیده شد که به قدر انتظار مورد حمایت رئیسی قرار نگرفته و در کابینه جا نخواهد داشت. بگذریم از اینکه نام وی اکنون به عنوان گزینه شهرداری مطرح و در آنجا نیز با حواشی همراه شده است. 

وزارت دفاع 

وزارت دفاع اما آنطور که گفته می‌شود تحت مدیریت امیر حاتمی باقی خواهد ماند. درباره این وزارتخانه نیز پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته و از افرادی مثل امیر وحیدی و سردار حاجی‌زاده یا  محمدحسن نامی و حبیب‌الله سیاری نام برده شده بود اما حداقل تا امروز جدی‌ترین گزینه وزیر ماندن امیر حاتمی است.

وزارت نفت

وزارت نفت اما بیش از هر وزارتخانه دیگری محل گمانه‌زنی بوده است. دلیلش نیز روشن است. وضعیت کشور و سختی فروش نفت که با وخیم‌تر شدن اوضاع مذاکرات بدتر هم خواهد شد. ضمن آنکه رئیسی در برنامه‌های انتخاباتی خود تاکید ویژه‌ای بر جدا کردن بودجه از نفت داشت و حال باید دید که چه کسی را برای این جایگاه انتخاب می‌کند.

گزینه‌های بسیاری مطرح شدند اما اینطور که گفته می‌شود، این وزارتخانه به رستم قاسمی که سابقا وزیر احمدی‌نژاد بود خواهد رسید. با این وجود هنوز نمی‌توان دیگر اسامی مطرح یعنی مهدی دوستی سخنگوی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی و یکی از مجریان پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد از سال‌های  ۱۳۹۱  تا ۱۳۹۵ را نادیده گرفت.

وزارت کار

وزارت کار انگار قرار است به مهرداد بذرپاش برسد. نام او بعد از پیروزی رئیسی در انتخابات و بردن اصولگرایان در انتخابات شورا به عنوان گزینه معاون اولی و شهرداری تهران نیز مطرح بود اما انگار آقایان در این جریان سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که دو قبای یاد شده بر تن وی زیاد گشاد است و جای دیگری برایش در نظر گرفته‌اند. البته درباره اندازه بودن این جایگاه نیز بعدتر می‌توان قضاوت کرد. به هرحال اکنون بذرپاش جدی‌ترین گزینه برای وزارت تعاون، کار و رفاه در دولت رئیسی است. او اگر امروز از سوی رئیسی معرفی شود احتمالا وزیر جوان در دولت سیزدهم خواهد بود. اینکه مجلس به او بدون چالش و بی‌حاشیه رای اعتماد می‌دهد یا خیر البته بحث دیگری است زیرا هنوز آن همه حواشی در پی رفتن وی به دیوان محاسبات فراموش نشده است.

وزارت بهداشت

انتخاب رئیسی برای وزارت بهداشت و درمان که امروز به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا و عدم مدیریت درست، بیش از هر وزارت‌خانه‌ای نامش را می‌شنویم؛ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی است. همان رقیب انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی که برخلاف زاکانی و جلیلی تا دقیقه نود ماند و رقابت کرد و به نفع رئیسی کنار نکشید. 

وزارت ارشاد

وزارت ارشاد اما از آن وزارتخانه‌هایی بود که با کی کش و قوس همراه شد. پیش‌تر از عزت الله ضرغامی به عنوان گزینه رئیسی برای این وزارتخانه نام برده می‌شد اما بعدتر خبر رسید که اختلاف نظرهایی در این رابطه ایجاد شده است. آخرین خبرها اما حاکی از آن است که وزارت ارشاد به محمد‌مهدی اسماعیلی خواهد رسید. ضرغامی نیز احتمالا به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خواهد رفت. 

سایر مناصب 

غیر وزرا البته درباره جایگاه‌های مهم و موثر دیگری نیز گمانه‌زنی می‌شود و اخبار غیررسمی وجود دارد. مثلا اینطور که گفته می‌شود ستاد اجرایی فرمان امام به حسین دهقان خواهد رسید. در شورای عالی امنیت ملی نیز تا اطلاع ثانوی علی شمخانی خواهد ماند. نکته قابل توجه در این چینش آن است که به سعید جلیلی چهره شاخص اصولگرای که در انتخابات اخیر به نفع رئیسی کنار کشید، پستی داده نشده است. 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها