کد خبر: 629207
تاریخ انتشار :

دومین روز بررسی وزرای رئیسی

بحث داغ مجلس بر سر وزیر پیشنهادی اطلاعات/ مخالفان و موافقان چه گفتند

دومین روز بررسی صلاحیت 19وزیر پیشنهادی رئیسی به مجلس در حالی امروز برگزار می شود که در روز گذشته رئیس جمهور به دفاع از کابینه خود پرداخت همچنین موافقین و مخالفین کلیات برنامه کابینه پشت تریبون رفتند و بعد از آن به ترتیب حروف الفبا از بررسی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صلاحیت یک به یک وزرای پیشنهادی آغاز شد. که مجلس در صبح و بعدازظهر روز گذشته تنها توانسته اند بررسی باغ گلی برای وزارتخانه آموزش و پرورش را به پایان برسانند و بررسی صلاحیت زارع پور برای وزارت ارتباطات نیمه تمام ماند و امروز ادامه می یابد

بحث داغ مجلس بر سر وزیر پیشنهادی اطلاعات/ مخالفان و موافقان چه گفتند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

بررسی برنامه‌ها و صلاحیت خطیب، وزیر پیشنهادی  وزارت اطلاعات در مجلس

*کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات؛ کمیسیون نسبت به برنامه های ایشان نظر مثبت دارد

*وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات: شرایط امنیتی منطقه همواره در حال تغییر است

*خطیب: شرایط کشور، شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی منظومه درهم تنیده ای است که همواره در حال تغییر است.

*دشمن قسم خورده با بهره گیری از عوامل نفوذی سکولار و جریان های برانداز در صدد ایجاد نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران در کشور است.

*یکی از اهداف اصلی ما صیانت از مردم و دارایی‌های آنهاست.

*وظیفه من است تشکیلات را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم و مردم در تامین امنیت کشور همراه سربازان گمنام امام زمان باشند. همچنان که شعار دولت، مردمی است در حمایت از تولید ملی تمام تشکیلات را بسیج خواهم کرد.

*تعامل با جامعه اطلاعاتی و ایجاد تحول در مجموعه اطلاعات را در برنامه های خود گنجاندم.

 

توضیح رئیس مجلس درباره تأیید «خطیب» توسط رهبر انقلاب

*قالیباف: رهبر انقلاب به من گفتند من به جز بخش‌هایی که قانون اساسی مشخص کرده در سایر موضوعات اجرایی دخالتی  در کار دولت‌ها نمی‌کنم. طبق اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی مسئولیت حوزه‌های دفاع، امنیت و سیاست خارجی بر عهده رهبری است.

مخالفین

*رضوانی: اقدام موثری از ایشان در قوه قضائیه مشاهده نکردیم. حتی در قضیه "اکبر طبری" توضیحات قابل قبولی از ایشان ملاحظه نکردیم

*جلالی: آقای خطیب در دانشگاه ادیان و مذاهب قم که با انگلیس ارتباط دارد چه خبر است؟ چرا جلوگیری نشد؟ از چهره های غیر انقلابی حمایت می کردید اما از انقلابی ها خیر. عملکردتان در زمان فتنه ۸۸ در استان قم چه بود؟

موافقین

*ذوالنور: هیچ کدام از موافقان و مخالفان، آشنایی که من با ایشان دارم را کسی ندارد. آقای خطیب دوبار عزل شدند. یک بار با دستور مستقیم شخص آقای خاتمی. یک بار هم با دستور مستقیم آقای احمدی‌نژاد

در هشت سال ریاست جمهوری خاتمی و به دستور او آیت الله منتظری محصور شد، در سال های اخیر هم حصر همین شرایط را داشت. من در ریز جریانات و پشت پرده بودم، قضیه مسجد محمدیه و دراویش گنابادی را با جزئیات می دانم و من قسم جلاله می خورم که سر سوزنی در سوابق خطیب اقدامی که انقلابی گری اش کم باشد وجود ندارد. 

*زنگنه: وزیر معرفی شده بیشترین سابقه در آن وزارت‌خانه را دارد، وزارت اطلاعات است. کدام یک از مدیران، نمایندگان بیش از 4 دهه در یک وزارت خانه مسئولیت داشته باشند و نقاط ضعفی نداشته باشند. در زمان تصدی آقای خطیب در اطلاعات قم و در بحث ضد جاسوسی، اتفاقات بزرگی افتاده. پرونده مهدی هاشنی در زمان مسئولیت ایشان مورد بررسی قرار گرفته است

وزیر پیشنهادی ارتباطات: پلتفرم‌ها و عمق نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند

*زارع‌پور: بنده متولد سال 1359 از استان کرمانشاه هستم که تمام رشد خودم را در این منطقه محروم گذراندم و در صورت رای آوردن صدای مناطق محروم خواهم بود. 

*لیسانس، ارشد و دکترا را در رشته کامپیوتر در دانشگاه‌های علم و صنعت گرفتم و دو دوره پسادکترا را در دانشگاه صنعتی شریف و استرالیا گذراندم.

*شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت نیست

*در این 4 سال جایگاه جهانی ایران در فناوری اطلاعات را 30 پله ارتقا خواهیم داد

*حوزه فضایی را به ریل پیشرفت بازمی‌گردانیم

*حفاظت از داده های مردم بسیار مهمه چرا یک پلتفرم خارجی اکانت میلیون ها ایرانی با مشکل روبرو کند  

بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس

مخالفین

*عنابستانی در مخالفت با وزیر پیشنهادب ارتباطات: زارع‌پور راهکار عملیاتی برای شبکه ملی اطلاعات ندارد. وی تنها به چالش‌های این حوزه اقدام کرده است و راهکاری عملیاتی برای آن ندارد. وی باید مشخص کند که چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را، که زیرساخت فضای مجازی است، ایجاد خواهد کرد. آقای زارع پور نظر خود را نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اظهار نکرده است. او باید مشخص کند که چگونه می‌خواهد از حقوق کاربران و صاحبان کسب و کار در فضای مجازی محافظت کند. در کشور سیستم عامل پولی و سخت افزار مهمی تولید نکردیم و از نوآوران عرصه حمایت نکردیم، تنها سعی کردیم در چند پلتفرم خارجی تاثیرگذار باشیم.  باید بدانیم چگونه از کاربران فضای مجازی محافظت می شود؟ باید توجه زیادی به سازمان فضایی داشته باشیم.  تلفن ثابت به خصوص در روستاها رها شده است. به اینترنت پر سرعت روستاها هم باید توجه شود و وزیر پیشنهادی باید برنامه خود را در این خصوص ارائه بدهد.

*حاتمی: در برنامه‌‌های آقای زارع‌پور ابهام وجود دارد. زیر پیشنهاد ارتباطات در هیچ یک از پلتفرم‌های داخلی حضور ندارد. مخالفت من ناظر بر ایرادات برنامه های ایشان است. درحالی که فضای مجازی با بخشی از زندگی مردم همراه است ایشان در هیچ یک از شبکه های اجتماعی حضور ندارند. برنامه های مطرح شده از جانب آقای زارع پور کلی است. 

ظرفیت فناورانه و ارتباطاتی ایشان در مقابل با قوه قضاییه است. مسائل کاری و حاشیه ای، وضعیت کارکنان  شرکتی و... جایگاهی در برنامه های آقای زارع پور نداشته است. دفاتر پیشخوان به چالش جدی بدیل شده است و آقای زارع پور برنامه ای برای آن ندارد.  وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری، خود در شبکه‌های اجتماعی هیچ حسابی ندارد و مانند یک مربی تیم فوتبال است که هیچگاه وارد زمین بازی نشده است. موفقیت نسبی نامبرده در مرکز آمار و ارتباطات قوه قضائیه دلیل معرفی برای وزارت ارتباطات نیست. 

*عباس زاده مشکینی: تحصیلات وزیر پیشنهادی با این وزارتخانه مرتبط نیست / وی یک روز سابقه در این وزارتخانه ندارد

موافقین

*شریعتی نیاسر: زارع پور جوانی نخبه، کارآمد و عملگرا است. زارع پور علی رغم جوان بودن کارنامه لازم را دارا است. موفقیت در شبکه ملی اطلاعات در گرو ایجاد کیفیت برای مردم است. 

تا رسیدن به پوشش  صددرصد فاصله زیادی داریم. سرعت دسترسی مردم باید افزایش یافته و این عدم پوشش، کیفیت دسترسی مردم را کاهش می دهد. 

شفافیت در گرو ایجاد زیر ساخت های دولت الکترونیک است. تجربه اولیه آقای زارع پور در قوه قضائیه بوده است که سبب کاهش حضور مردم در شرایط کرونا شد. 

آقای زارع پور با بهره گیری از ظرفیتهای دانشگاهی، می تواند از ظرفیت های دانشگاه استفاده کند. 

تاسیس و راهبری مرکز دیجیتال در دولت اسبق جزو فعالیت های مهم ایشان بوده است. 

سهم اقتصاد دیجیتال در سال 2020 ، 25 درصد بوده اما در ایران 5 درصد بوده است. اقتصاد دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

توانمندی وزیر پیشنهادی ما را امیدوار کرده تا اقتصاد دیجیتال را مطالبه کنیم. صنعت فضایی کشور تضعیف شده است و باید به فناوری فضایی دست پیدا کنیم. آقای زارع پور می تواند این خلا را پوشش بدهد.

فضای مجازی اهمیت بسیار زیادی دارد و مانند هر پدیده ای، فرصت و تهدید دارد.امروز فضای مجازی کشور صاحب و متولی ندارد. خوشبختانه وزیر پیشنهادی در همه کمیسیون ها اظهار داشت که مسئولیت آن را در سخت افزار و نرم افزار بر عهده می گیرد و با حفظ امنیت اخلاقی این فضا را تامین می کند. 

زارع پور نماد دولت حزب اللهی است. ایشان جوان آسانسوری نبوده است. انتقاداتی که آقای عنابستانی نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی و آذری‌جهرمی داشتند را به‌عنوان نقد آقای زارع‌پور مطرح کردند.

*طاهری موافق وزیر ارتباطات: اولین بحث برنامه ایشان ایران هوشمند و حکمرانی داده هست که ایشان اختیارات ویژه ای از رئیس جمهور درخواست کردند که این حکمرانی داده در دولت جاری کنند. 

*عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: کمیسیون پس از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات، صلاحیت او را تایید کرد.

*نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی: نظر کمیسیون فرهنگی در مورد وزیر پیشنهادی ارتباطات مثبت است. بیشتر برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات با اسناد بالادستی همسو است.

*محفوظی : آقای زارع پور داری عالی ترین سطح تحصیلات هستند و از نخبگان در عرصه فناوری اطلاعات هستند ،ایشان در حوزه فاوا متخصص هستند

دفاع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از برنامه هایش

*باغگلی: اصلی ترین کار در صورت وزیر شدنم اجرای سند تحول است.

باید این مهلت به جوانان داده بشود که اقدامات جدید انجام دهند.

باورمان این است که باید اموزش و پرورش را با نگاه تربیتی جلو ببریم.

دوستان میگویند باغگلی جوان است ولی قرار نیست من تنهایی وزارت را اداره کنم.

گروهی محافظه کار که بناشون حفظ وضع موجود است علیه بنده فعالیت میکنند.

از فرهنگیان موافق خودم تقاضا دارم به نماینده های خود پیامک بزنید امروز انگار فقط مخالفان پیامک دادند.

مشکل امروز فقط مافیای کنکور نیست بلکه تنبلی و صرفا گزارش دادن است.

چالش اول ما عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزشی است. این سند 10 سال است که تصویب شده.

قول میدهم اصلاح قوانین مربوط به آموزش و پرورش را در چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

اگر امروز کسانی را داریم که دنبال اجرای سند 2030 هستند بخاطر عدم اجرای سند تحول آموزشی است. به شما متعهد میشوم سند 2030 را در هر روزنه ای باشد از بین ببرم.

با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم.

مدرسه غیر دولتی زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است.

باغگلی: به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم.

امروز بیشتر تصمیمات نظام آموزشی ما مرد محور است.

نیازمند سازمان سنجش و ارزشیابی و تضمین خدمات آموزشی و تربیتی هستیم.

اگر قرار است اتفاقی بیوفتد و مطلوب ما باشد ابتدا باید در روح و جان معلم اتفاق بیوفتد.

اجرای منطقی طرح رتبه بندی میتواند راهگشای خوبی برای ما باشد.

بررسی صلاحیت باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نوبت عصر مجلس

مخالفین

* قادری: وزارت آموزش و پرورش وزارت اقتصادی نیست اما گردش مالی آن از برخی از وزارتخانه‌ها بیشتر است. نزدیکی باغگلی با آقای نظری شرط کافی و لازمی نیست و باید با دغدغه‌های معیشتی و سند راهبری  آشنایی داشته باشند. مجموعه فرهنگیان افراد نکته‌سنجی هستند و کوچکترین اشتباه این وزیر می‌تواند برای کشور هزینه داشته باشد و این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست و صحنه‌ای است که با زندگی بیش از ۵٠ میلیون نفر سر و کار دارد. همچنین باغگلی می‌توانند در جایگاه‌های دیگر عملکرد خوبی داشته باشند.

*دلخوش: به خاطر جوان بودن وزیرآموزش مخالف او نیستیم، برای این مخالف هستیم که دشمن سواستفاده نکند و فرهنگ ما درست بشود. گزینه‌های باتجربه‌تری نسبت به ایشان وجود دارند. باغگلی نمیتواند حتی مدیر مدرسه باشد. از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواهش میکنم کنار بکشد.

*رشیدی کوچی: آقای باغ‌گلی شما صلاحیت وزارت را ندارید. شناخت زیادی نسبت به آقای باغگلی نداشتم اما ایشان را جوانی انقلابی، تحول خواه، دلسوز و خوش اخلاق یافتم اما این چهار گزینه برای اداره آموزش و پرورش کافی است؟ جواب خیر است. ایشان یکی از رویش‎های انقلاب است به شرطی که در جای خود باشد. جنابعالی تخصص کامل برای اداره آموزش و پرورش ندارید. این مسئله مهم است.  این عدم انطباق به کشور، وزارت آموزش و پرورش و دولت آقای رئیسی صدمه می زند. بدنه وزارت با آقای باغ‌گلی کار نخواهند کرد.

*حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مقام مخالف وزیر پیشنهادی گفت: ایشان توانایی و تخصص لازم را برای تصدی این وزارتخانه ندارد. برنامه باغ گلی بسیار مختصر است و وی به جزئیات ورود پیدا نکرده است. همچنین باغگلی نظر و برنامه خاصی برای ارتقای منزلت اجتماعی و بهبود معیشت فرهنگیان ارائه نکرده است. نظر کلی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس این است که باغگلی توانایی و تخصص لازم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد و وی سابقه کافی در این زمینه را دارا نیست.

*بدری: آقای باغگلی خارج از خانواده آموزش و پرورش کشور است او هرگز نمی تواند منشا تغییرات موثر باشد. آقای باغ‌گلی جوان روشنفکری است اما سوابق ایشان با مسئولیتشان تناقض دارد چرا که سابقه مدیریت دولتی ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کنیم. از نمایندگان مجلس می‌خواهم با رای مخالف خود به آقای باغ‌گلی، زمینه معرفی فردی توانمند و مجرب را فراهم کنند.

موافقین

*بیژن نوباوه: 71 سال قبل سندی منتشر شده که می گوید مشکلات آموزش و پرورش همانی بوده که امروز است. دلیل این است همه برنامه های آموزش و پروش تحول محور نبوده است. 

بودجه آموزش و پرورش در سال 92 حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال 1400 حدود 700 درصد این بودجه ارتقا پیدا کرده است اما مشکلات مختلف چرا حل نشده است؟ 

مشکل آموزش و پرورش معیشتی نیست، مشکل نبود برنامه تحولی است.

اگر مشکل  اداره 8 هزار نفر است باید بگوییم آقای رئیسی چگونه 82 میلیون را می خواهند مدیریت کنند؟

به جوان بودن اشاره می کنید ایشان 41 سالش است در کشورهای اروپایی میانگین سن 35 سال است.

باید از نسل چهارم استفاده کرد. چه استدلال هایی است که می گویید؟ 

محسن رضایی 28 سال داشت که فرمانده جنگ بود. درست است تجربه مهم است اما برنامه کار را پیش می برد.

یک ساعت و 40 دقیقه نمایندگان در کمیسیون سوال پرسیدند و 20 دقیقه به آقای باغگلی وقت پاسخ دادند در این 20 دقیقه برنامه تحولی می خواهید؟ 

عملیات روانی صورت گرفته است و یکسری پیامک زده شده است.

ما به آقای باغگلی اطمینان می کنیم و بگذارید آرزوی چند ساله را محقق کنیم و نتیجه بگیریم.

*ایری در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: کل جامعه از ساختاری که ما طی 12 دولت در آموزش و پرورش داشتیم ناراضی است. باید رویکرد توام با تغییر و تحول داشته باشیم. جوانان این تغییر را می توانند ایجاد کنند. 

تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان ترک تحصیل کردند. وضعیت بازنشستگان بغرنج است. کدام یک از فرهنگیان از این شرایط راضی هستند و همه به چالش های وزارت آموزش و پرورش ربط دارد و به کسری بودجه باز می گردد.

اعتبارات و بودجه ما مشکل اساسی است. به آقای رئیسی اعتماد کنید و همچنان که 18 میلیون به ایشان اعتماد کردند. ایشان پاسخگو خواهند بود. عاقلانه تصمیم بگیرید. جوان بودن باغگلی یکی از امتیازات ایشان است و با رای قاطع شما بزرگواران، گام دوم انقلاب را عملی خواهیم کرد. 

رسالت ما تبعیت از رهبری است و رهبر در مورد گام دوم انقلاب تاکید داشتند و این امر کی می خواهد عملی شود؟

* عنابستانی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: چرا فراموش می‌کنیم که ژنرال‌های تدبیر و امید چه بر سر این ملت آوردند؟ می‌گویند روزهای سختی داریم و فرصت آزمون و خطا نداریم اما سوالم این است مگر آن روزها سخت نبود و جنگ نبود که کشور را به جوانان سپردیم؟ 

نسل جوان ۴۰ سال به نظاره نشسته‌اند و ایده‌هایشان مثل بغض در گلو مانده است. جوانان خون دل خورده‌اند. جوانان را به خامی متهم می کنند تا دستشان کوتاه نشود.

به نسلی که ایده دارد فرصت بدهید. من ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به امثال باغ‌گلی فرصت دادم و نتیجه گرفتم. به جوانی که برنامه دارد، انقلابی است و تخصص دارد  فرصت بدهید.

*جعفری راستی: الان فکر نو و جوان نیاز داریم. نسلی که از زیر بیرق 2030 پرورش پیدا کند نمی تواند مثل جوانان دفاع مقدس مبارزه کند و یا در مرز صفر اسرائیل روز روشن اسرائیل را به شب سیاه تبدیل کند. جوانی مثل دکتر باغگلی می تواند تحول ایجاد کند. تمام رسانه‌های معاند در حال تخریب آقای باغ‌گلی هستند. یکبار بگذارید فرزندان راستین انقلاب با فکر نو بیایند تا آموزش و پرورش را سامان دهند. نماینده شبستر در ادامه گفت: آنهایی که می گویند جوان بودن آقای باغگلی مشکل ایجاد می کند دقت کنند پیامبر ما در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شدند و علی ابن ابی طالب در روز غدیر بیش از ۳۶ سال نداشت. امتیازات کابینه حجت الاسلام رئیسی جوان بودن است. رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوری ۴۲ ساله بودند، فرماندهان جنگ هم جوان بودند. اشکالاتی که میگیرم گل به دروازه خود زدن است.  شهید رجایی در زمان وزارت ۴۵ ساله بود که یک ماه وزارت این شهید با کل وزارت بعد از او برابری می کند.

 

*رئیس جمهور که صبح هم از برنامه های خود در کمتر دو ساعت و نیم دفاع کرده بود در جلسه بعداظهر از باقیمانده وقت قانونی خود استفاده کرد

رئیس جمهور در جلسه بعداز ظهر مجلس: عمل به وعده ها می تواند اعتماد را برگرداند 

*رئیسی پس از صحبت‌های مخالفین و مفاقین درباره کابینه سیزدهم: عمل به وعده ها می تواند اعتماد را برگرداند 

*بنای عمل به وعده ها را دارم با ادعا نمی توانم این را اثبات کنم، مردم باید ببینند. مردم نباید تصور کنند که وعده ها برای انتخابات و ایجاد هیجان بوده است.

*آنچه من تقدیم مجلس کردم برنامه‌ای چند صفحه ای و کلان است.

*نسبت به سفره مردم همه دولت مسئولیت دارند.

*با همکاری مجلس و صاحبنظران اقتصادی باید نظام بانکی را اصلاح کنیم.

*دولت حضور بانوان را در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار خواهد داد.

*به شفاف سازی عقیده دارم.

*مسئله واکسیناسیون از اولویت‌های دولت است/ همزمان با تولید واکسن داخلی، واکسن خارجی هم وارد می‌کنیم.

*مسئله بورس و سهام عدالت در دستور کار دولت است

*نمایندگان با رای اعتماد خودشان کمک کنند تا دولت زودتر تشکیل شود.

کدام وزرای پیشنهادی مخالفی در مجلس ندارند؟

*عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به جزئیات رسیدگی به رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: برای وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، دادگستری و دفاع مخالفی ثبت نام نکرده است.

تذکر قالیباف برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

*رئیس‌مجلس: صحن به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود، مردم برداشت خوبی از ازدحام و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجلس نداشته‌اند

*بخش دوم جلسه بررسی صلاحیت کاندیداهای پیشنهادی آغاز شد

اعلام تنفس در جلسه رای اعتماد

*با اعلام رئیس مجلس و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ساعت 11:10 دقیقه تنفس اعلام شد.

نمایندگان: رای اعتماد به وزرا مخفی باشد

*جمعی از نمایندگان مجلس طبق ماده ۱۲۲ آئین نامه داخلی مجلس با تدوین نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس خواستار رای گیری برای وزرای پیشنهادی به صورت ورقه‌ای و مخفی شدند.

صحبت های موافقان و مخالفان وزرای معرفی شده در مجلس

مخالفین

*بحرینی: ترکیب برنامه های وزرا بررسی نشده. رئیس جمهور چه برنامه ای دارند برای محیط زیست کشور؟ امروز بانک های خصوصی هستند که دارند ریشه اقتصاد کشور را می خشکانند. در برنامه ی رئیس جمهور اثری از آن نمی بینیم

*نوروزی: برنامه آقای رئیسی را کیفی ندیدم. در رابطه با سامانه شفافیت و ثبت اموال مسئولان، ساخت مسکن، تورم، توضیحاتی ندیدم. ما چگونه بازارا را کنترل خواهیم کرد؟ آیا ایرانخودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن را برخواهیم کرد؟

*محمودزاده: آقای رئیسی با این تیم اقتصادی که انتخاب کرده اید نمی توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید این تیم فاقد سوابق اجرایی است

*حسن محمدیاری: در بحث سیاست خارجی باید موضع ما مشخص و بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی باشد/ در کابینه شما حضور بانوان مشهود نیست

موافقین

*حسینی: اغلب وزرای پیشنهادی و برنامه های آنان از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردارند و دارای شایستگی هستند. شاخص متبلور در کابینه ایشان، جوانی و علم و تخصص و سلامت نفس است

*مولوی: دولت گذشته به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که نرخ بالای بیکاری و تورم، شرایط بد آب آشامیدنی، شرایط کرونا و وضعیت نامناسب معیشتی، وضعیت مردم بود. آقای رئیسی میخواهد سرمایه اجتماعی را برگرداند. کابینه آقای رئیسی نسبت به دولت های گذشته، جوان تر است 

 

سیاهکلی: تا زمانیکه دولت شما در مسیر انقلابی بودن است ما نمایندگان شما را حمایت خواهیم کرد اما اگر خدایی نکرده از این مسیر خارج شد ما از ظرفیت قانونی خودمان برای تنظیم دولت استفاده خواهیم کرد

ورناصری: نقطه مغفول برنامه توسعه در کشور ما بی توجهی به ظرفیت های کشور است

دفاع رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی به مجلس

*وزارت آموزش و پرورش

مساله معلمان و فرهنگیان و مساله معیشتی آنها از دغدغه مورد تاکید ماست. فرهنگیان بدانند طرح رتبه بندی معلمان را ما مدنبال خواهیم کرد

در مساله آموزش و پرورش مساله تخصص را در نظر گرفتیم. 

*وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شفاف کردن فضای مجازی جزو برنامه های وزارت ارتباطات است

*وزارت اطلاعات

جناب آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی دارند و هم تجربه جندین ساله در وزارت اطلاعات دارند.

پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و سیانت از مردم در مقابل از حجمم ها از برنامه های وزارت ارتباطات است

*وزارت امور اقتصادی و دارایی

مساله دانش و تخصص از مولفه های مورد توجه بوده

ما وزیر جوانی میخواهیم که نظام مالیاتی را اصلاح کند، در سیستم کسب و کار مردم تحول ایجاد کند، شفافیت را دنبال کند، ما چهره جوان فسادستیز می‌خواهیم و این امر را در چهره آقای خاندوزی میبینیم

*وزارت امور خارجه

آقای امیر عبداللهیان فردی خوشنام در مساله وزارت خارجه است. توسعه روابط همسایگی و ماسله دیپلماسی اقتصادی از رویکردهای وزارت خارجه است

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

آقای عین‌اللهی از آدم هایی در میدان است و از چهره های شاخصی است که حتی در مساله مبارزه با کرونا می تواند نیروها را به خط کند و مدیریت کند

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آقای عبدالملکی، آقای جوان و پاکدست و فسادستیز است. ایشان معاونت بخش اشتغال در کمیته امداد بودند. ایشان امین رهبر انقلاب در کمیته امداد هستند

آقای عبدالملکی با نخبگی خودشان انشاالله میتواند در این وزارت خانه تحول ایجاد کند

*وزارت جهاد کشاورزی

آقای سادات نژاد نسبت به این حوزه کاملا تسلط دارد. بسیاری از افراد ایشان را به عنوان متخصص در این امر معرفی کردند. ایشان با استفاده از دانش و تخصص می تواند این وزارت خانه را اداره کند

*وزارت دادگستری

آقای رحیمی آشنایی کامل با حوزه قضایی دارند و هم آشنایی با مسائل دولت و مجلس.

*وزارت دفاع

آقای امیر آشتیانی ، نیروهای مسلح خوشحال شدند از معرفی ایشان به عنوان وزیر دفاع و هم از چهره های خوشنام در نیروهای مسلح هستند

*وزارت راه

آقای رستم قاسمی در قرارگاه خاتم کارهای بسیار بزرگی انجام دادند. افراد زیادی در این حوزه افراد زیادی را پیشنهاد کردند،.

ما دنبال کسی بودیم که وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را عملی کند که آقای رستم قاسمی آن فرد است

*وزارت صمت

آقای فاطمی امین، زمانی که در آستان قدس بود در بخش اقتصادی شفافیت را بر قرار کرد. ایشان در وزارت کشور عملکرد موفقی داشتند

*وزارت علوم

دکتر زلفی پور هفت سال ریاست یک دانشگاه در سطح کلان را برعهده داشتند.

*وزارت فرهنگ و ارشاد

از مجموع بررسی ها کسی که دارای دانش در این امر بود، آقای دکتر اسماعیلی بود. آقای صفارهرندی گفتند آقای اسماعیلی گزینه خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد است. اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم. آزادی را شما به ما دادید

*وزارت کشور

دکتر وحیدی، چهره راهبردی است. ایشان کسی که به عنوان جایگاه راهبردی، ایشالن میتواند وزارت کشور را به نحوی اداره کند که نیازهای کشور را مرتفع کند

*وزارت گردشگری

آقای ضرغامی را همه می شناسند، این وزارت خانه را کسی نیاز دارد که سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال می کنیم، انشاالله آقای ضرغامی این امر را می تواند دنبال کند

*وزارت نفت

آقای مهندس اوجی در تمام ادوار وزارت نفت که ایشان مسئولت داشتند، انسان موفقی هستند و با یک حرکت جهادی می تواند حرکتی در وزارت نفت بکند. نسبت به فروش نفت بسیار فروش دارد و نگران فروش نفت نباشید

*وزارت نیرو

در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم. اقداماتی که ایشان در حوزه نیروگاهی و سد سازی کرده بسیار بالاست. مدیریت آب و برق در کشور بسیار مهم است

*وزارت ورزش

با نام آوران ورزش جلسه داشتم، انتقاد داشتند که چرا از درون ورزش معرفی نمی کنید؟ از نامهای مختلفی که به من ادادند، آقای سجادی از مدال آورانی است که هم دانش و هم تجربه در امر ورزش است

کابینه پیشنهادی در آزمون مجلس؛ رئیسی معیارهای انتخاب وزرا را تشریح کرد

مهمترین اظهارات رئیسی در آغاز جلسه علنی مجلس

*در انتخاب کابینه شاخص‌های جوان گرایی و تجریه، داشتن تعهد کاری و  فساد ستیزی مورد توجه قرار گرفته است

*تمامی برنامه ها به گونه ای تنظیم شده که موجب عدالت و پیشرفت شود.

*محور دوم تلاش همه جانبه برای مشارکت مردم در اقتصاد و فرهنگ می باشد.

*ما یک برنامه فوری با محوریت مشکلات کشور تدوین کرده‌ایم و یک برنامه میان مدت نیز تدوین خواهد شد.

*اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی و واکسیناسیون سراسری است.

*بهبود وضعیت اقتصادی و معیشیتی اولویت دوم ماست. 

*وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و  شرطی شدن آن است.

*دولت با کمک مجلس می تواند به تمام مشکلات فائق آید.

*مطلقا رابطه سببی و نسبی در پیشنهاد وزرا هیچ نقشی نداشته است و اینکه کسی را بخواهند بر من تحمیل کنند به هیچ وجه در روحیه من نیست.

*مهمترین اظهارات قالیباف در آغاز جلسه علنی مجلس

بیش از 270 جلسه در کمیسیون های مختلف مجلس برای شنیدن برنامه های وزرای پیشنهادی برگزار شد.

 نشست های تخصصی و چهره به چهره باعث شد حواشی کمترین تاثیر را بر نظر نمایندگان داشته باشد.

*بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ترتیب زیر است :

1-دکتر حسین باغگلی (آموزش و پرورش)

2 - دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)

۳ - حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)

۴ - دکتر احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی)

۵ - دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

۶ - دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

۷ -  دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)

۸ - دکتر حسین‌امیر عبداللهیان ( امور خارجه)

۹ - دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)

۱۰ - امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

۱۱  - مهندس رستم قاسمی  (راه و شهرسازی)

۱۲  - دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)

۱۳ - دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)

۱۴ - دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

۱۵ - دکتر احمد وحیدی (کشور)

۱۶  - مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

۱۷  - مهندس جواد اوجی (نفت)

۱۸  - مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)

۱۹  - دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان).

 

*حاضرین در صحن علنی مجلس 273 نفر بودند که رئیس مجلس برگزاری جلسات را در دو نوبت صبح و عصر به رای گذاشت که نمایندگان با 248 رای آن را تصویب کردند.

*تعداد نمایندگان حاضر در مجلس 273 نفر می باشد

*جلسه علنی امروز ( شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

به موجب اصل 133 قانون اساسی که وزراء توسط رئیس‌ جمهور تعیین‌ و برای‌ گرفتن‌ رای‌ اعتماد به مجلس معرفی می کند از امروز به مدت 4 روز  مجلس به بررسی وزرای پیشنهادی می پردازد. 

براساس ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی، ابتدا رئیس‌جمهور به مدت ۲.۵ ساعت فرصت خواهد داشت که در صورت ضرورت در صحن علنی مجلس حضور یافته و به دفاع از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی بپردازد.  

در ادامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، درخصوص کلیات برنامه دیدگاه های خود را مطرح کردند.

سپس بررسی صلاحیت و برنامه‌های هر یک از وزرای پیشنهادی براساس حروف الفبا و با ارائه گزارش کمیسیون مربوطه هر وزیر آغاز خواهد شد.بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها