کد خبر: 630193
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با کوشکی

پروژه رئیسی جبران کاستی‌های دولت روحانی است

کوشکی گفت: دولت سیزدهم باید بحران فرماندهی اقتصادی را حل کند. الان یک معما داریم که یک گره آن آقای مخبر، یک گره محسن رضایی، یک گره وزیر اقتصاد است و البته بخش‌های دیگری هم دخیل هستند.

پروژه رئیسی جبران کاستی‌های دولت روحانی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – سیدابراهیم رئیسی و همکارانش در دولت کار خود را شروع کرده‌اند و این طور که به نظر می‌رسد اولویت اول آنها ساماندهی به مسائل اقتصادی و معیشتی باشد. حداقل اینکه اولین برداشت ما از دولت سیزدهم تمرکز بر این حوزه است زیرا رئیسی در ماه‌ها اخیر یعنی از دوران تبلیغات انتخاباتی تا حالا هیچ وقت غیر از این از موضوع سخن نگفته است . او مثل روسای جمهور پیشین هیچ برنامه و پروژه ثابت و مشخصی را برای دولت تعریف نکرده و تمام تمرکز خود را بر رفع مشکلات موجود گذاشته است. اگرچه درباره امکان و توان تحقق این هدف در دولت وی حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. 

محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «نامه نیوز» پروژه دولت رئیسی را جبران کاستی‌های دولت روحانی دانست. او گفت: «مهمترین هدف دولت رئیسی به نوعی جبران آنچه که در دولت روحانی انجام نشده است، خواهد بود. این دولت عملا همت خود را بر جبران کاستی‌های دولت قبل گذاشته است. در راس آن هم مشکلات اقتصادی، معیشتی و پیوست آن مشکلات فرهنگی و اجتماعی است. من غیر از این از آقای رئیسی نشنیدم».

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «توقع جامعه هم از دولت سیزدهم همین است. این دولت مثل دولت‌های قبل شعار خاصی مثل عدالت، جامعه مدنی و ... ندارد».

وی در پاسخ به اینکه اگر اولویت دولت اقتصاد و رفع کاستی‌های موجود در این حوزه باشد، تیم اقتصادی آن هماهنگی لازم را خواهد داشت؟ گفت: «وقتی صحبت از همکاری یک گروه می‌کنیم یا باید از قبل همفکری و همکاری داشته باشند یا اینکه قرار باشد به همفکری و همکاری برسند. درباره تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی به نظر من این همراهی از قبل نبوده و هر کدام از افراد از جایی آمده‌اند و قرار است که به همفکری و همراهی برسند».

کوشکی درباره اینکه نقش کدام یک از اعضای این تیم پررنگ‌تر و جدی‌تراست، گفت: «تصور نمی‌کنم که آقای رضایی خیلی نقش موثری باشد. ضمن اینکه اگر قرار به تعریف دقیق از تیم اقتصادی باشد باید بدانیم که وزارتخانه‌های مختلفی اعم از اقتصاد، صمت، نفت، کار، سازمان برنامه و بودجه و حتی وزارتخانه های دیگری مثل مسکن، بهداشت و آموزش پرورش در این حوزه موثر خواهند بود. تقریبا اکثریت کابینه در حوزه اقتصاد دخیل هستند و همکاری بین آنها تا حالا شکل نگرفته است. این همکاری باید با صرف وقت ایجاد شود».

وی در پاسخ به اینکه فرمانده این تیم اقتصادی که اکثریت کابینه نیز در آن دخیل هستند، کیست؟ گفت: «واقعیت آن است که من نمی‌دانم. آقای مخبر فرمانده اقتصادی است یا آقای وزیر اقتصاد که به عنوان مزیت او به گستردگی برنامه‌هایش اشاره می‌شد. بالاخره اگر فرمانده اقتصادی آقای مخبر باشد، وزیر هم باید تابع برنامه‌های او باشد و نه برنامه‌های خودش».

کوشکی وضعیت موجود درباره فرماندهی اقتصادی در دولت سیزدهم را «بلاتکلیفی» توصیف کرد و گفت: «من احساس می‌کنم که آقای رضایی یک پست تشریفاتی گرفته و قرار نیست که خیلی دخالت کند چون در این صورت کلاف بسیار سردرگم‌تر خواهد شد.  لازم است که بحران فرماندهی اقتصادی حل شود زیرا ما اکنون یک معما داریم که یک گره آن آقای مخبر، یک گره محسن رضایی، یک گروه وزیر اقتصاد و یک گره سازمان برنامه و بودجه است. ضمن اینکه برنامه‌های کلانی مثل ساخت یک میلیون مسکن یا ساماندهی به وضعیت معلمان و کادر درمان داشته باشیم، سایر بخش‌ها نیز دخیل می‌شوند».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها