کد خبر: 629939
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جلالی‌زاده

تفاوت دولت رئیسی و احمدی‌نژاد در مشکلات است

جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت از جمله کسانی است که معتقد است دولت رئیسی و احمدی‌نژاد تفاوت‌هایی دارد. منظورش اما در رفتارها و رویکردها نیست. او تفاوت را در شرایط و مسائل فعلی با دوران احمدی‌نژاد می‌داند.

تفاوت دولت رئیسی و احمدی‌نژاد در مشکلات است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – دولت سیزدهم هنوز اول است و کار بسیاری پیش رو دارد اما از آنجایی که شرایط کشور بغرنج است و مردم هم تنگنا انتظار می‌رود که خیلی زود و سریع شاهد اقدامات و تصمیماتی باشیم که موجب دلگرمی به بهبود اوضاع باشد. در این وضعیت طبیعتا مشاهده هر گونه رفتار، اقدام یا اظهار نظری با رنگ و بوی پوپولیستی و یا تصور بی‌نتیجه بودن موجب آزردگی بیشتر افکار عمومی شده و افکار عمومی را نسبت به عملکرد دولت جدید حساس‌تر می‌کند.

این طور که به نظر می‌رسد رئیسی و همکارانش در دولت نیز از این دست رفتارها کم ندارند. از اشاره رئیس جمهور به اطمینان از امدادهای غیبی گرفته تا سفر خوزستان و به کارگیران مدیران دوره احمدی‌نژاد. این‌ها است که در کنار هم شائبه تکرار آن دوره هشت ساله مورد نقد را ایجاد و برخی سیاسیون و اهل فن را نگران کرده است. به خصوص که وضعیت کشور و مردم از جهات مختلف در دور فعلی خطیرتر و حساس‌تر از فاصله سال‌های 84 تا 92 است. 

جلال جلالی‌زاده عضو حزب اتحاد ملت از حمله منتقدان رویکرد و رویه‌ای است که رئیس دولت سیزدهم پیشه کرده است. او در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» در این باره گفت: «آقای رئیسی با توجه به شناختی که از عوام دارند و از نظر مردم‌شناسی می‌دانند که باید با چه ادبیات و چه زبانی عامه مردم را مورد خطاب قرار دهند. بالاخره از مفاهیم دینی برای جلب قلوب مردم استفاده کرده و با توجه به اینکه مانعی هم سر راه ندارد می‌تواند هر حرفی و اقدامی نسبت به جلب نظر مردم اقدام کند. اما بحث این است که امروز دیگر نمی‌توان با حرف و شعار مردم را رضای نگه داشت. امداد غیبی بدون عمل کارا نیست و در خود قرآن هم به این اشاره شده است. البته اگر اراده جدی برای حل مشکلات و رفع محدودیت‌ها وجود داشته باشد قطعا خدا هم کمک می‌کند اما اگر جنبه لفاظی داشته باشد، مطمئنا کاری انجام نمی‌شود. خدا به ما عقل داده و می‌دانیم که موانع و مشکلات فعلی کشور ما چیست و چه افراد و گروه‌هایی نمی‌گذاریم با شرکت‌های خارجی ارتباط داشته باشیم، عاملان تحریم‌ چه کسانی هستند و ... لذا اگر اراده جدی در حاکمیت بعد از آسیب شناسی و شناخت مشکلات به کار افتد، حتما می‌توان مشکلات را حل کرد».

وی درباره تشابهات احتمالی دولت رئیسی و احمدی‌نژاد نیز گفت: «شکی نیست که دولت فعلی شبیه دولت احمدی‌نژاد خواهد بود. به هر صورت دولتی است که با کمترین رای و حضور مردم روی کار آمده و بسیاری از نیروهای احمدی‌نژادی را به کار گرفته است لذا از این نظر تفاوتی ندارد. تنها تفاوت احتمالی اما شاید این باشد که با توجه به شخصیت آقای رئیسی که روحانی است و یا سابقه‌ای که در دادگستری دارد، در نحوه برخورد با مردم و استفاده از برخی مفاهیم معقولانه‌تر عمل کند. من معتقدم که تفاوت اصلی اما در این خواهد بود که در دوره احمدی‌نژاد به خاطر دلارهای نفتی از نظر بودجه و امکانات مشکلی نبود و امروز به خاطر تحریم و مشکلات اقتصادی، همچنین بحث کرونا و رقابت خارجی و ... آقای رئیسی مشکلات بیشتری دارد و اگر کل حاکمیت دست به دست هم نداده و به او کمک نکنند، قطعا با سفرهای استانی و وعده و وعید و ... نمی‌تواند کاری از پیش ببرد».

منظور از اشاره به تشابهات رویکردهای رئیسی به احمدی‌نژاد اما به هیچ وجه همسان‌نمایی دولت او با دولت احمدی‌نژاد نیست. بلکه مقصود هشداری به موقع به رئیس جمهور و از باب رسالت رسانه‌ای است. ضمن اینکه با در نظر گرفتن تفاوت شرایط امروز کشور با دوران هشت ساله احمدی‌نژاد احتمال تفاوت‌های ناگزیری هم وجود دارد. امیدواریم که این تفاوت‌ها اما جدای از سخت‌تر بودن شرایط و مشکلات بیشتر کشور در دوره فعلی مشمول رفتارها، اقدامات، سیاست‌ها و ادبیات و نگاه رئیس جمهور و همکارانش در دولت نیز بشود.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها