کد خبر: 630783
تاریخ انتشار :

رایزنی امیرعبداللهیان با چینی‌ها

وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در گفتگوی تلفنی امروز با دکتر حسین امیر عبداللهیان، آغاز به کار وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت.

رایزنی امیرعبداللهیان با چینی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، وزیر امور خارجه چین با ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورش به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اسلامی ایران، بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تاکید کرد.

وانگ ای با تصریح بر اینکه جهت گیری چین توسعه همه جانبه روابط دوجانبه فی‌مابین است، اهتمام جدی رئیس جمهور چین برای توسعه روابط دوکشور را مورد تاکید قرارداد و افزود: معتقدیم هیچ تحول و یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی تواند در روابط پایدار دو کشور خللی ایجاد کند.

وزیر امور خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین دو کشور، و از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور را مورد تاکید قرار داد.

وانگ ای همچنین تاکید کرد که جامعه بین المللی راهی جز مبارزه با یکجانبه گرایی و قلدرمآبی در سطح جهانی ندارد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر و طی روزهای آینده به کشورمان خبرداد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در خلال این گفتگوی تلفنی بر روابط راهبردی دو طرف و دوستی دیرینه مردم دو کشور تاکید کرد و از حمایت چین برای پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای تشکر کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان یکجانبه گرایی آمریکا را تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی ذکر کرد و سیاست قطعی ایران در مخالفت با مداخله جویی های برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله چین را مورد تاکید قرار داد.

امیر عبداللهیان روابط ایران و چین را بر پایه دوستی راهبردی و شراکت قدیمی ارزیابی کرد و با تشریح اولویت های دولت سیزدهم از جمله سیاست خارجی آسیا محور، اراده ایران برای توسعه همه جانبه روابط با چین را مورد تصریح قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط را مورد تاکید قرار داد.

امیر عبداللهیان ضرورت تسریع در دریافت هرچه بیشتر واکسن در چارچوب توافق روسای جمهور دو کشور را مورد اشاره قرارداد و بر نقش آن در عبور از فراگیری فعلی در ایران تاکید کرد.

در تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همچنین ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بعنوان اولویتی مهم، ارسال کمک های انسانی به صورت بدون وقفه و تلاش برای باز بودن‌ گذرگاههای مرزی تاکید شد. طرفین همچنین تاکید کردند آمریکا مسئول وضعیت کنونی افغانستان است و نقشی که طی دو دهه گذشته در قبال مردم افغانستان داشته غیر سازنده بوده است.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توافق کردند در حاشیه نشست سران شانگهای دیدار و گفتگوها با یکدیگر ادامه یابد.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها